tisdag 19 januari 2016

Människovärdet, eugeniken och synen på djuren


Är människan skapad till Guds avbild? Om svaret på denna fråga är JA får det en hel del följder, inte minst för människosynen och människovärdet. I dagens sekulariserade (väst)värld är alternativet till kristen skapelsetro oftast (alltid) något som har brukat kallas ”Darwinism” eller ”Utvecklingslära”. Enligt denna syn är människan ett djur bland andra, må vara längre utvecklat, men fortfarande bara ett djur bland andra. Även detta får följder för människosynen och människovärdet.

En avknoppning av Darwinismens utvecklingslära är eugeniken eller rashygienen. (Eugenik, av grekiskans ord för "god" och "gen".) Den som har lyssnat på radio Vega den senaste tiden har kanske hört dokumentären om Herman Lindborg, svensken som blev chef för världens första rasbiologiska institut i Sverige. Det här är ett bra program som jag gärna rekommenderar. Det är absolut på tiden att vi gör upp med vår historia på detta område. Det som dock inte kommer fram i programmet (där man nog annars pratar om spår i historien och vem och vad som kom att bygga på den grund som Lindborg lade) är vad Lindborg själv byggde sin rasbiologi på. Han var nämligen inte först i raden. Ingen står nämligen fri från påverkan av strömningar och idéer, utan alla har vi hämtat vårt tankegods någonstans ifrån. Så också Herman Lindborg. Nå, förstås förstår jag varför programmakarna inte gick bakåt i idéhistorien utan lät Lindborg stå där först i raden, ensam och mystisk. Skulle de ha grävt djupare skulle de nämligen ha kommit till sådant som de inte vill göra upp med. Evolutionen och Darwin. Så, detta program blir tyvärr bara en halvmesyr. Men, som sagt, ändå både viktigt och värt att lyssna på.

Dessutom är inte rasbiologin och eugeniken idag alls så döda som vi gärna skulle vilja att de skulle vara. Problemet är bara det att vi inte vill se detta eftersom denna insikt skulle tvinga oss att göra upp med och ta avstånd ifrån en del saker och företeelser som vi idag ser som helt naturliga. Tapio Puolimatka hävdar t.ex. i sin bok ”Jälkikristillisen maailman kauhut” att dagens fosterdiagnostik är en fortsättning på rasbiologins strävan att eliminera människor som ses som mindre värda. En utvecklingsstörd människa kommer, utgår man ifrån, att uppleva mindre lycka och även orsaka att hennes närmastes liv också dräneras på lycka. En utvecklingsstörd människas liv är dessutom, menar man, så fullt av lidande att denna människa hellre bör få dö än att bli tvungen att födas och leva. Fosterdiagnostikens mål är att minska andelen, eller helst helt eliminera, utvecklingsstörda människor i samhället. Vad är detta om inte eugenik?    

En annan avknoppning av utvecklingsläran och dess syn att människan bara är ett djur bland andra är givetvis synen på djuren. Om människan är ett djur bör man, menar man, behandla djuren lika väl som vi behandlar människor. De är ju våra ”kusiner”. Som stöd för detta påstående brukar man kunna hitta hänvisningar till schimpansen och det faktum att människan och schimpansen har till 98% samma gener. Här gör sig de som använder sig av detta exempel dock skyldiga till ett feltänk. Genetikern Steve Jones konstaterar: ”Detta innebär nämligen inte att schimpansen skulle vara till 98% människa. Den är i själva verket inte alls någon människa, utan en schimpans är fortfarande bara en schimpans. Vad säger, enligt dessa människor, det om oss människor att vi också har gener gemensamma med musen och en bananen?”

Nå, nu menar givetvis också skapelsetroende kristna att djuren bör behandlas väl. Skapelsen ska ”brukas och bevaras”, som Bibeln säger. Problemet med en djur- och människosyn som springer fram ur den sekulära utvecklingsläran är emellertid att denna inte lyfter djuren till människans nivå (som man avser göra), utan att människan kommer att sjunka ner till djurens nivå. Så går det nämligen alltid när människovärdet inte är absolut och inte kan motiveras med skapelsen och en Skapare. Fadern till ”Djurens rätt”-rörelsen, Peter Singer, kan fungera som en ypperlig illustration på hur detta fungerar. Denne Singer har i sina böcker, utifrån sin darwinistiska grundsyn, motiverat varför det inte är fel att döda ett nyfött barn om barnets föräldrar inte vill ha detta sitt barn. Likaså hävdar han att det är helt acceptabelt att döda ett utvecklingsstört barn och därmed befria såväl barnet som barnets föräldrar från lidande och samtidigt ge föräldrarna möjlighet att försöka på nytt och kanske denna gång få ett friskt barn. Tanken bakom Singers avväganden är att det som bereder störst antal människor den största nyttan/tillfredsställelsen alltid är moraliskt rätt. Singer, som i grunden bygger sitt tänkande på Darwinismen, menar att Darwin genom sin utvecklingslära har omkullkastat tanken på ett absolut människovärde och överbyggt klyftan mellan djur och människa. Vi får väl nog ge honom rätt i detta. Men spåren förskräcker.

  


28 kommentarer:

  1. Kristian,

    Evolutionsteorin är fullt förenlig med mängder av olika uppfattningar i moralfrågor, och accepteras även av många kristna människor. På den kristna föreningen BioLogos, till exempel, förenar man evolutionsbiologi och kristen tro utan några som helst problem.

    “1. We believe the Bible is the inspired and authoritative word of God. By the Holy Spirit it is the “living and active” means through which God speaks to the church today, bearing witness to God’s Son, Jesus, as the divine Logos, or Word of God.

    (...)

    “9. We believe that the diversity and interrelation of all life on earth are best explained by the God-ordained process of evolution with common descent. Thus, evolution is not in opposition to God, but a means by which God providentially achieves his purposes”

    http://biologos.org/about-us/

    Evolutionsläran säger alltså ingenting om hur du och jag bör agera i moraliska situationer. Den konstaterar bara att människor och schimpanser är släkt, men säger ingenting om hur varken människor eller schimpansern bör behandlas. Vi kan aldrig härleda moraliska slutsatser ur vetenskapliga data. Det slutar bara i någonting man brukar kalla det naturalistiska misstaget. Du kan läsa mer om den saken här:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Is%E2%80%93ought_problem

    Ditt inlägg tycks dessvärre också, till stora delar, bestå av rena halmdockor. Du skriver till exempel att

    "En annan avknoppning av utvecklingsläran och dess syn att människan bara är ett djur bland andra är givetvis synen på djuren. Om människan är ett djur bör man, menar man, behandla djuren lika väl som vi behandlar människor".

    Och:

    "Genetikern Steve Jones konstaterar: ”Detta innebär nämligen inte att schimpansen skulle vara till 98% människa. Den är i själva verket inte alls någon människa, utan en schimpans är fortfarande bara en schimpans".

    Var får du/ni det här ifrån? Vem är det som påstår att en schimpans skulle vara någonting annat än en schimpans, bara för att hon delar 98% av sina gener med människan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör dig Christian lustig över att man skulle behandla djuren lika väl som människor... Här är bara ett exempel,absurt så det förslår ! http://www.newsner.com/2015/12/svenskarna-startade-ett-hundhem-i-thailand-nu-har-de-hjaelpt-tusentals-gatuhundar-till-ett-baettre-liv/

      Radera
    2. Och vad är så absurt med det här? Vill man inte hjälpa sjuka och misskötta hundar om man tror att de är skapade av Gud.....?

      Radera
    3. Säg det, om man inte ser det så gör man det inte... Samtidigt som sexturismen pågår av bl.a nordbor just i Thailand så reser endel dit för att upphöja djuren över människan förefaller det mig... Vilda gathundar kunde man ju bara skjuta bort och inrikta sig på att hjälpa offren för sexhandeln istället ! Detta är ju ett praktexempel på hur man ignorerar människovärdet till förmån för djuren ! Sjukt !

      Radera
    4. Christian, håller med dig. Det har länge stört mig, att evolutionsförnekarna dels anser Guds skapelse och evolutionen som varandra uteslutande alternativ och dels påstår, att evolutionsteorin skulle vara den huvudsakliga orsaken till något som man kallar moralisk kollaps i samhället. För det första: Man borde ju definiera vad som egentligen menas med "djuriskt beteende" eller "nedvärdering av människan". För det andra. Evolutionsteorin kan inte anses vara orsaken till aborter eller till mördandet av spädbarn (även om den i tiderna har missbrukats som stöd till diverse pseudovetenskapliga samhällsidéer). Långt före Darwin hade vi så kallade änglamakerskor i städerna. Dessa kvinnor tog hand om icke-önskade barn och såg till att de dog i brist på vård och mat. Och detta skedde alltså under en tid då den kristna tron dominerade i Europa. Samtidigt tycker jag att Kristian har en viss poäng i sin kritik av Singer. Det finns en risk att vi så kraftigt betonar djurens rätt till livet att det slår över. Marko Sjöblom

      Radera
    5. Beklagar felet: Borde ha skrivit: ...vara två varandra uteslutande alternativ. Marko Sjöblom

      Radera
    6. Anonym 23.02. Och som vanligt måste det ena utesluta det andra.... Suck. Tänker inte nedlåta mig till "logiken" i att om det finns mänskor som far illa så måste man skjuta bort hundarna. Både känslokallt och totalt intelligensbefriad tankegång.

      Radera
    7. Anonym 02:25 Ingalunda utesluta men dock är prioriteringarna fel !!! Människan går före djuren, så är det bara !

      Radera
    8. Då måste ju med den logiken en veterinär sluta arbeta! Så omoraliskt att vara veterinär - så många sjuka människor som det finns!

      Radera
    9. Christian. Du skriver att "BioLogos förenar evolutionsbiologi och kristen tro utan problem". Det stämmer inte. Det finns många problem om och när man försöker förena dessa två. Inte minst detta om att "allt var gott". Årmiljarder av skapelse genom evolution (med tillhörande lidande och "survival of the fittest") kan knappast beskrivas som att "allt var gott".

      Sedan kan man givetvis inte "härleda moraliska slutsatser ur vetenskapliga data", men den grundsyn vi har kommer att påverka vår moraluppfattning och våra moraliska överväganden. Vilket jag alltså skriver i texten i ovan. (Första stycket.)

      Vad gäller människan och schimpamsen och det du skriver så undrar jag om du alls har läst biologikurserna i grundskolan?

      Radera
    10. Marko. Jag hävdar nog att vi, när vi ser på dels vad Peter Singer har skrivit, dels vilka slutsatser han drar, ganska långt kan slå fast att den grundsyn han har är huvudorsaken till den "nedvärdering av människan" som hans resonemang innehåller och leder till.

      Sedan bör vi nog observera att de "änglamakerskor" du nämner vaerkade MOT samhällets uttalade vilja och rättsuppfattning (när den kristna tron var dominerande), medan aborter (och annat som logiskt och följdriktigt kommer att följa på dessa) sker med samhällets goda minne. Något har alltså skett här. Jag hävdar att det som har skett är sekulariseringen, aktivt pådriven av evolutionismen, med påföljande devalvering av människovärdet.

      Radera
    11. Anonym 17:16. Givetvis är det inte fel att hjälpa djur - inte ens i Thailand. Men jag håller nog med om att det visar att något har gått allvarligt snett när det gäller prioriteringar när människor reser ner till ett land där människor lider (utan att någon hjälper dem) och koncentrerar sig på att ta hand om herrelösa hundar.

      Vad gäller våra veterinärer så kan man inte jämföra situationen i Thailand och situationen här. Givetvis behövs veterniärer överallt - också i Thailand - men här i vår del av världen strävar vi efter (och menar oss också ha) en helhetssyn på samhället och de problem som förekommer. Vi behandlar sjuka människor - och sjika djur. Den som hävdar det du gör - att det skulle vara omoraliskt att vara veterinär när det finns sjuka människor - har nog allvarliga brister i logiken...

      Radera
    12. Så om jag har kunskaper och kompetens för att hjälpa och ta hand om djur men inte då det gäller trafficking eller sexturism, då är det otänkbart att åka till Thailand och hjälpa gatuhundar?! Ni har nog konstigt sätt att tänka.

      Radera
    13. Kristian,

      Du skriver:

      "Årmiljarder av skapelse genom evolution (med tillhörande lidande och "survival of the fittest") kan knappast beskrivas som att "allt var gott""

      Om Gud ansåg att "allt var gott" efter att ha format sin skapelse med hjälp av evolutionära processer -- vem är då du att ifrågasätta detta? Kan du alltså, bättre än gud, kunna avgöra huruvida en skapelse är god eller inte? Jag tänker att du kanske behöver läsa Jobs bok ytterligare ett par gånger. ;)

      Du skriver också:

      "Sedan kan man givetvis inte "härleda moraliska slutsatser ur vetenskapliga data", men den grundsyn vi har kommer att påverka vår moraluppfattning och våra moraliska överväganden. Vilket jag alltså skriver i texten i ovan. (Första stycket.)"

      Det finns mängder av olika faktorer som kommer att påverka vår syn på människovärdet -- och det är inte alls så att en acceptans av evolutionsteorin kommer att leda till att synen på människorvärdet urholkas, och det finns det heller ingen statistik som visar. Peter Singer, till exempel, som du diskuterar här ovan, skänker ju 25% av all sin inkomst till välgörande ändamål. Hur många kristna skapelsetroende gör lika mycket för att hjälp andra?

      Sedan undrar du om jag "läst biologikurserna i grundskolan" när det gäller människor och schimpanserna -- och det har jag naturligtvis. Vad tänker du på per specifikt? Var det någon på dina biologilektioner som påstod att schimpanser faktiskt var någonting annat än schimpanser bara för att de delade 98% av sina gener med människan? Eller vad menar du?

      Radera
    14. Christian. Första ledet i din kommentar är inte utan poäng... Han som är all godhets källa och ursprung har givetvis rätten att definiera vad godhet är. Inte desto mindre tror jag nog att även du inser, eller åtminstone borde inse, att det goda inte kan vara en sak en gång och det diametralt motsatta en annan gång. Se, vi har hela Guds ord att jämföra med. Inte något mera, men inte heller något mindre.

      Sedan kanske du, eller jag, inte hittar någon statistik som visar att evolutionsteorin skulle leda till en urholkning av människovärdet. Jag vet överhuvudtaget inte vem som skulle föra någon sådan statistik. Men vi har (idé)historien att se på, och det den visar är nog ganska svårt att förklara bort...

      Sedan tycker jag att det är intressant att just du inte vill kännas vid det allmänt påstådda släktskapet mellan människan och schimpansen.

      Radera
    15. Kristian,

      Du skriver:

      "Inte desto mindre tror jag nog att även du inser, eller åtminstone borde inse, att det goda inte kan vara en sak en gång och det diametralt motsatta en annan gång".

      Men du gör ju bara samma misstag ytterligare gång: du påstår att en skapelse danad av evolutionära processer en det "diametralt motsatta" mot en god skapelse. Men vem är du att, bättre än Gud, fälla ett sådant omdöme? Om Gud anser att en skapelse danat av evolutionära processer är mycket god -- då är det inte upp till varken dig eller mig att ifrågasätta honom på den punkten.

      Sedan skriver du:

      "
      Sedan kanske du, eller jag, inte hittar någon statistik som visar att evolutionsteorin skulle leda till en urholkning av människovärdet. Jag vet överhuvudtaget inte vem som skulle föra någon sådan statistik. Men vi har (idé)historien att se på, och det den visar är nog ganska svårt att förklara bort..."

      Det var intressant. Vad exakt är det då idéhistorien visar på, menar du? Du får gärna utveckla ditt resonemang.

      Sedan är det naturligtvis helt uppenbart att människor och schimpanser är tätt besläktade -- och det finns det ju (som du vet) en mängd olika studier som bekräftar. Men det är det ju ingen som har ifrågasatt. Vad som ifrågasattes var ju följande citat:

      "Detta innebär nämligen inte att schimpansen skulle vara till 98% människa. Den är i själva verket inte alls någon människa, utan en schimpans är fortfarande bara en schimpans"

      Så åter igen: vem är det som påstår att schimpansen skulle vara någonting annat än en schimpans, bara för att hon är tätt besläktad med människan och därför delar 98% av hennes gener?

      Radera
    16. Christian. Nu läser du slarvigt. Läs gärna om! Det jag säger är att om Gud talar om och definierar godhet i Bibeln så kan inte godhet sedan, i en annan fråga, vara det diametralt motsatta till det som han sagt i sitt ord.

      Sedan läser du IGEN slarvigt. Jag har faktiskt utvecklat. Det är ju det jag (försöker) gör(a) i texten ovan.

      Sedan missar du helt innebörden i citatet angående schimpansen och människan. Du påstår ju här, svart på vitt, det som du själv hävdar att inte stämmer!

      Radera
    17. Kristian,

      Var någonstans i bibeln menar du att Gud definierar godhet på ett sätt som gör att han aldrig skulle kunna uppfatta en skapelse formad av evolution som mycket god? Du får gärna presentera belägg, istället för att bara påstå.

      Det du gör i din bloggtext här ovan, sedan, är ju bara att påstå att frånvaron av skapelsetro leder är farlig för samhället. Men det finns ju ingenting i din text som styrker denna uppfattning, och det finns ju, tvärtom, mängder av data som talar emot just denna uppfattning. Jag läste nyligen en ytterst intressant studie om just detta, i vilken man skriver:

      (http://moses.creighton.edu/jrs/2005/2005-11.pdf)

      "Indeed, the data examined in this study demonstrates that only the more secular, pro-evolution democracies have, for the first time in history, come closest to achieving practical “cultures of life” that feature low rates of lethal crime, juvenile-adult mortality, sex related dysfunction, and even abortion."

      Och:

      "The non-religious, pro-evolution democracies contradict the dictum that a society cannot enjoy good conditions unless most citizens ardently believe in a moral creator. The widely held fear that a Godless citizenry must experience societal disaster is therefore refuted."

      Även i USA är det helt uppenbart att människan är säkrast och mest välmående i de stater som är minst religiösa och mest accepterande av evolutionsteorin:

      "There is evidence that within the U.S. strong disparities in religious belief versus acceptance of evolution are correlated with similarly varying rates of societal dysfunction, the strongly theistic, anti-evolution south and mid-west having markedly worse homicide, mortality, STD, youth pregnancy, marital and related problems than the northeast where societal conditions, secularization, and acceptance of evolution approach European norms."

      Hur förklarar du dessa mönster om det nu är så att du tror att frånvaron av skapelsetro skulle vara skadligt för samhället?

      Det är lite lustigt, dessutom, att du tar upp just Peter Singer som ett exempel på hur farligt det kan bli om man avfärdar skapelstron. Jag läste precis en intervju med honom där han skriver att:

      "I’m not living as luxurious a life as I could afford to, but I admit that I indulge my own desires more than I should. I give about 25% of what I earn to NGO’s, mostly to organizations helping the poor to live a better life. I don’t claim that this is as much as I should give. Since I started giving, about thirty years ago, I’ve gradually increased the amount I give, and I’m continuing to do so."

      Gör du -- eller någon av dina skapelstroende bekanta -- lika mycket som Peter Singer för att hjälp andra människor i samhället, Kristian?

      (Eugeniken, för övrigt, är ingen "avknoppning av darwinismen". Den har funnits ända sedan antiken. Om du vill hänvisa till idéhistorien som belägg för dina teser, får du nog allt ta och läsa på lite bättre).

      Radera
    18. Christian förnekar sig inte. Det är inte första gången någon kommer dragandes med USA:s statistik över religiositet och brottslighet. Och med det visar han vilken lögnaktig och opålitlig person han är. En snabbgoogling på USA och brotslighet ger en länk till expressen bla. http://www.expressen.se/allt-om-resor/det-ar-den-farligaste-staden-i-hela-usa/
      Sen har jag hittat en statistiksida http://www.bestplaces.net/ som ger mycket bra siffror på diverse saker i USA.

      Jag har tagit de tio säkraste städerna och de tio osäkraste och sett på religiositeten. Mycket riktigt är de något mer religiösa i de tio osäkraste städerna. Enligt den amerikanska statistiksidan benämns 45.5 % som religiösa i de tio säkraste städerna medan 52.6% benämns som religiösa i de tio osäkraste. Jag har själv hämtat info och räknat medeltalet. På bägge sidorna fanns både väldigt religiösa och väldigt sekulära städer. Det finns ingen vettig korrelation där om att mindre religositet ger bättre samhälle.

      Sen gjorde jag det förbjudna och tittade på raser. Jag orkade inte ta mer än 5 i topp, trenden var klar. I de ”bra” städerna fans 66% vita och 4% svarta. I de dåliga städerna var förhållandet 34%-47%. Vad statistiken från USA främst visar är att mångkultur med lågt inslag av vita leder till misär. Alla vet att statistiken visar detta. Men eftersom det inte är saker som får sägas högt så ger det möjlighet att låtsast se något annat, bla. den marginella större religiositeten i de ”sämre” områdena.

      Vi ser återigen här hur folk inte förstår statistik eller medvetet ljuger. Samma fenomen när det gällde våldtäkterna.

      Radera
    19. Patrick,

      Det Kristian påstår i sitt inlägg här ovan är att frånvaro av skapelsetro och acceptans av evolutionsteorin är farligt för synen på människovärdet. Känner du till någon statistik som styrker den tesen? Den statistik jag hänvisat till visar ju på raka motsatsen -- ett land som Sverige (där acceptansen av evolutionsteorin är enormt hög) är ju betydligt SÄKRARE än många andra länder där man förkastar evolutionsläran. Hur kommer det sig? Det borde väl vara tvärtom, om det var nu är så att "Darwinismen" är farlig? De skandinaviska länderna, där 80% av befolkningen accepterar evolutionsläran, borde ju vara bland de farligaste länderna världen, mycket farligare än USA där bara 40% av befolkningen accepterar evolutionsteorin, och där majoriteten av befolkningen är troende kristna.

      Hur förklarar du det här, om det nu faktiskt är sant att "Darwinismen" skulle vara farlig för synen på människovärdet? Du får gärna presentera dina argument och din statistik lite mer utförligt.

      Radera
    20. Christian.
      Jag diskuterar inte skapelseläran och evolutionen utan ditt sätt att koppla ihop religionstro med ett osäkert samhälle. Du kör med förljugen statistik som ingenting visar. Du är en lögnare kort sagt. Du är en synnerligen motbjudande person som jag inte skulle lita på för ett ögonblick.

      Jag är inte överens med Kristian om evolutionen och skapelseläran heller men är har också svårigheter med att se något absolut värde hos mänskan i ett helt materialistiskt perspektiv. Ur darwinistiskt perspektiv är allting neutralt. Det är helt odiskuterbart.

      Radera
    21. " Du är en synnerligen motbjudande person som jag inte skulle lita på för ett ögonblick."

      Tack för detta vackra omdöme. :)

      Radera
    22. Vill ni se korrelationen mellan religion och fred kan ni kolla på denna länk som jag tidigare refererat till. Religion är av ont, det ser vi i statistiken också.

      Vi har tur som får bo i ett fredligt, sekulärt samhälle var hela befolkningen har fått en vettig utbildning.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Peace_Index

      https://www.youtube.com/watch?v=7mpajRboXUo

      Eflop

      Radera
    23. eflops länk visar ju att den kristna världen är fredligast. Återigen ett lögnaktigt förfaringssätt. Eflop kallar kristna länder sekulära och muslimska länder religiösa och smutskastar kristendomen genom att de är en religion likt islam. Kan fanatiska ateister aldrig vara ärliga?

      Radera
    24. Ja den kristna världen är fredligare tack vare att människor inte bryr sig "på riktigt" om de religiösa värden längre. Vi kan ju låtsas att vi är ett kristet land, men det är ju bara att lura sig själv. Den tiden är förbi.

      Kolla på kyrkobesöksfrekvensen för den vanliga "kristna" finländaren. Inte mycket att hurra för längre Finländare har blivit förnuftigare tack vare vår goda skolundervisning.

      Ju mindre religiöst ett land är desto fredligare tillvaro, gäller alla religioner som kommer fram tydligt i statistiken.

      Om du inte förstod statistiken riktigt, titta gärna på nytt ;)

      Eflop

      Radera
    25. Eflop. Vi har den kristna tron att tacka för att vi har det så bra i våra länder. Som jag redan har sagt många gånger så kommer sekulariseringens negativa följder för vårt folk att ses först över tid.

      Radera
    26. Christian. Du frågar efter belägg. Nå, ta en bibelkonkordans och slå upp ordet godhet. T.ex. här: http://www.folkbibeln.net/ Då ska du se att på inget ställe som talar om godhet är detta ord synomymt med lidande. Sedan skriver du att det inte finns något i min text ovan som styrker min uppfattning. Åjo, det finns det nog. Men du kanske läste slarvigt? Jag vill nog hävda att exemplet Singer är väldigt tydligt. han t.o.m. gör klart själv att han är drawinist. Vad sedan gäller Creighton så försvarar han sin sjuka mor, och det är inte vackert! Jag undrar om han ens själv tror på det han påstår. Låga abortsiffror!!! Mannen måste ju skämta. Eller så är han både döv och blind. Sedan är det ju fullständigt klart att förändringar i de saker du tar upp kommer över tid. I våra länder här njuter vi ännu följderna av den kristna påverkan. Denna kommer gradvis, och tyvärr, att avta - vilket jag också har påpekat i de andra texterna i denna serie.

      Sedan tror jag nog att vi inte ska börja jämföra goda gärningar. Den som vill skryta med dem må göra det, men många väljer att inte göra det, varför det knappast går att göra några jämförelser härvid. Det vi ändå kan slå fast, när det gäller Singer, är att hans filosofi har lett till mycket elände redan, och mera av cen sorten kommer.

      Givetvis har eugeniken funnits så länge människan har funnits. Vi har nämligen alltid en tendens, vi människor, att vilja anse oss och vår egen sort vara bäst. Men det jag talar om, den form av eugenik och rasbiologi som tar sitt avstamp i darwinismen, är nog något helt annat än de tankar som fanns i antiken. För att inte tala om följderna av de samma.

      Radera
  2. År det inte av "staten" sanktionerad likskändning när man utökade rättigheterna att "ta" organ från döda i vårt land?
    De mäktiga och penningrika i många samhällen köper redan av "människor i nöd" vitala organ.
    Det har gått för långt med utvecklingen+
    Guds avbild i människan är Minne Vilja och Förnuft.Jesu avbild är Kärlek och Lydnad för Herren!!!¤
    När detta inte brukas i enlighet med skapelseordningen "att "en gång" leva och sedan dömas" och i förlängningen då i enlighet med Jesu och apostlarnas lära så lever vi och handlar i många saker som kallas kärlek men som inte är Kärlek.
    Människan har gått för långt i sitt brukande av Skapelsen; med all mänsklig forskning är något mörker förbundet skriver Tomas av Kempis.
    Och med frukterna av forskningen är girigheten så starkt förbunden att jag i Herrens Namn lägger in ett trefaldigt VETO mot människans djävulens och antikristernas rätt att gå vidare på denna sin materialistiska.tekonakratiska väg där vi alla är trälbundna av behovet av avgrundsolja och "slaktad ordning"; Det är kärnvapen och kärnenergi. Perkele må slakta satanisterna så skall Herren slå de övriga som skall av Herren bliva slagna.
    Och antikristerna må sitta med tomma konton och fundera på vad "välfärdsamhälle är" hälsar Torsten Nils Ulrik Vredespredikant

    SvaraRadera