tisdag 17 augusti 2021

Ännu om kyrkoherdevalet

Jag vill börja med att säga att jag uppskattar Kenneth Myntti som ledarskribent i ÖT. Hans ledare är vanligen både välskrivna och läsvärda. Hans senaste ledare, givetvis angående kyrkoherdevalet i Pedersöre, sätter emellertid fokus på en stor spänning inom vår kyrka, en spänning som han inte lyckas fånga emedan han helt missar den ena sidan av problematiken.

 Myntti utgår från den kyrkliga demokratin och efterlyser snabbare förändringar så att kyrkan bättre skulle spegla det samhälle hon lever i samt människornas åsikter. Han skriver: "Den som följer med den diskussion som pågår inom kyrkans högsta beslutande organ om bland annat samkönade äktenskap inser att den kyrkliga byråkratins kvarnar mal hopplöst långsamt. En ökad direkt demokrati på församlingsnivån kan bidra till en snabbare förändringstakt."

Rubriken för ledaren är "Direktval av herdar kan hjälpa kyrkan i förnyelsen". 

Jag kommer osökt att tänka på Winstons Churhills bevingade ord om demokratin: "Demokratin är det sämsta styrelsesättet, om man bortser från alla de andra." 

Demokratin är bättre än alla andra styrelsesätt, ja, men den har sina svagheter. Speciellt när vi talar om kyrkan. Problemet är att kyrkan förväntas vara både demokratisk i den meningen att det är folket som tar besluten, samtidigt som den håller sig till Guds ord som dess yttersta auktoritet enligt, i vår kyrka, kyrkoordningens första paragraf. Detta är i själva verket en olöslig ekvation. Demokrati i kyrkliga beslut leder ofrånkomligt till att revolten mot Guds ord kommer att triumfera. (Vilket vi har sett i flera frågor redan, ämbetsfrågan som ett tydligt exempel.) Det är denna spänning som gör att det inte är så enkelt som Myntti skriver. "Ett demokratiskt herdeval i en enskild församling ska accepteras, oberoende vilken falang som utgår med segern." om ett demokratiskt fattat beslut alltså strider mot Guds ord, som alltså ska vara högsta norm i vår kyrka, kan det faktiskt vara så att detta beslut inte kan accepteras. Inte ens FÅR accepteras. Vi kan tvingas försöka leva med det, men att försöka leva med ett beslut och att acceptera det är två helt skilda saker.

Kenneth Myntti fokuserar som sagt endast på den ena sidan av denna problematik, och då blir hela frågeställningen givetvis så enkel som han framställer den i sin ledare. Det ska dock inte sättas honom till last. Han tänker här som den vanlige mannen på gatan. Men problemet är som sagt att kyrkan här har försatt sig i en situation där den valt att tjäna två herrar. Både folkets vilja och Guds vilja. Och det är inte alls ofta dessa två korrelerar. 

Tyvärr blir det, om jag lite parafraserar rubriken på Mynttis ledare, ofta så att direktval kan stjälpa kyrkan i förnyelsen. Inte som demokratisk instans, nej. Men som en kyrka som förbundit sig att följa och lyda Guds ord. Också.  

45 kommentarer:

  1. Anta att man skulle gå in för tanken att följa Guds Ord helt och fullt. Hur skulle församlingens och kyrkans beslutsfattande gå till i praktiken? Vad skulle man besluta om helt konkret? Finns det någonting annat som man helt entydigt kan besluta om än att prästämbetet skall vara förbehållet män? Står och faller bibeltroheten med just denna enda fråga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Inom eologin talar man om adiafora, alltså saker som Guds ord inte talar om. Sådana finns i mängd och massor. Men troheten mot Guds ord visar sig givetvis i många andra frågor än i ämbetsfrågan. Se t.ex. vad de gamla kyrkomötena diskuterade och framför allt hur de diskuterade!

      Radera
    2. Teologin ska det vara - ett "t" föll bort.

      Men som jag sade: Situationen med å ena sidan demokrati fullt ut och trohet mot Guds ord är en, om kanske ändå inte helt omöjlig ekvation, så åtminstone en nästintill omöjlig sådan.

      Radera
    3. Jag är inte intresserad av vad några gamla kyrkomöten diskuterat. Jag lever i nuet, dagens värld. Går det att få något svar på frågan jag ställde 8:58?

      Radera
    4. Anonym 12:04. Du ställde flera frågor, vilken menar du att du ännu inte har fått svar på? Sedan vet jag inte om det är så intressant att svara på dina frågor om du ändå inte är intresserad av svaren som ges ...

      Radera
    5. Fel resonerat. Jag är verkligen intresserad av att få svar av dig. Hur ska ett bibliskt beslutsfattande gå till, helt konkret, om nu demokrati är av ondo? Finns det några andra bibliska krav på en kyrka eller församling vad dess funktion och organisation beträffar utom detta att prästämbetet är förbehållet män?

      Radera
    6. Anonym 15:47. Jag har inte sagt att demokrati är av ondo. Jag konstaterar bara att det blir en olöslig ekvation om man ska hå både demokrati och lyda Guds ord.

      Svaret på frågan var att det går att se hur kyrkan har gjort i äldre tider. Men det dög alltså inte. Så då vet jag inte vad jag ska svara dig. Kanske du vill läsa om ett ännu äldre kyrkorådsmöte - i så fall kan du slå upp Apg. 15. Det kan mycket väl tjäna som modell för ett bibliskt beslutsfattande ännu idag.

      Radera
    7. Hur skulle det vara med lite logik i resonemanget?

      Om demokrati och lydnad för Guds ord är en omöjlig ekvation innebär ju detta att demokrati är av ondo, inte sant, åtminstone om det senare anses gott?

      Men annars noterar jag att du antingen inte kan eller vill svara på frågor om kristen tro och nutida kyrklighet. Tron är för dig någonting historiskt, musealt.

      Det enda nutida provet på lydnad för Guds ord är motstånd mot kvinnliga präster.

      Nå, så visste vi det.

      Radera
    8. Anonym 20:37. Oj vad du är bra på att köra i diket! Hur lyckas du snåra till och vrida allt till något helt annat än det är?

      Demokrati är inte i sig av ondo, nej, men vi människor är onda. Därför blir det en omöjlig ekvation med demokrati och lydnad för Guds ord. Logik var det.

      Tron är verkligen inget "musealt och historiskt". Men vi kan lära oss av historien. Du har ställt en fråga och jag svarar genom att visa hur det har gjort förr (och givetvis kan göras ännu idag). Men det begriper du tydligen inte. Nå, det är faktiskt ditt problem, inte mitt.

      "Det enda nutida provet på lydnad för Guds ord är motstånd mot kvinnliga präster."

      Nej, nej och åter nej. Har du gått i skriftskolan? Har du hört om Guds tio bud? Dessa är ett uttryck för Guds vilja. Håll buden så lever du (till de delarna) i lydnad för Guds ord (och bud). Har du hört om bergspredikan? Där har vi mer än nog att jobba på. Etc, etc.

      Radera
  2. Litar mer på Mias ord än på Kristians. Hon har bättre utbildning och insyn i kristendomen än Kristian.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:18. Den stora frågan är inte om du litar på människors ord, utan om du litar på Guds ord.

      Radera
    2. Blev min text för invecklad för dig Kristian? Jag litar på att Mias ord är Guds ord.

      Radera
    3. Anonym 14:45. Oj, oj, oj. "Mias ord är Guds ord". Du är då inte svår att lura hur som helst om du verkligen tror att en människa talar Guds ord bara så där. Speciellt som denna person uttryckligen har visat att hon inte underordnar sig bibelordet. För övrigt har nog inte Mia alls någon bra "insyn i kristendomen". Redan det att hon är kvinnopräst visar det.

      Radera
    4. Anonym 15:23. Ja, det är nog farligt att jämställa en människas ord med Guds ord. Speciellt som, vilket du skriver, denna person medvetet går emot det skrivna gudsordet.

      Radera
    5. Kristian, som jag redan sade. Mia är mer insatt i den frågan än du. Allt du har att komma med är provokationer och egna rätt så korkade åsikter. Är det på det sättet du "tolkar" guds ord?

      Radera
    6. Anonym 17:17. Får jag fråga, är det av henne du lärt dig att hennes ord är Guds ord? Eller har någon annan lärt dig det? Eller har du själv hittat på det? På tal om korkade åsikter...

      Radera
    7. Kristian. Läs igen och läs rätt!

      Mia är mångfalt mer insatt i ämnet än du och bättre utbildad i ämnet.

      Sedan, en självutnämnd "fritids predikant" som ständigt förolämpar alla sina medmänniskor är nog ingen bra representant för kristendomen och guds ord! Eller hur?

      Radera
    8. Lyckligtvis blir inte lögnen sann för att en anonym kommentator (19:50) fäller den. Jag försökte räkna och kom till att den ovanstående kommentaren, så kort den är, innehåller hela sex fel. Rekord?

      Radera
    9. Anonym 20:25. Tack! Jag räknade till fem, men jag missade säkert något.

      Radera
  3. Denna ledartext publiceras ej i ÖT?

    Eller Kristian vill inte skriva den som insändare?

    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym1. Jag har varit väldigt restriktiv när det gäller att skriva insändare de senaste åren. Dels för att det inte är så lätt att få in dem, dels för att jag vill ha kontroll över mina egna texter (och rubriker). Så nej, den kommer nog inte att komma i ÖT.

      Radera
  4. Bra debattartikel hade den ju varit (som motvikt till Mynttis) om den insänts och publicerats oförändrad!

    Sorgligt är det ju om verklig debatt ej längre är möjlig i våra media!

    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym1. Jag säger inte att det är omöjligt att få in en insändare och dessutom oförändrad. Men det har blivit svårare med åren, så därför väljer jag att (för det mesta) inte ens försöka. Det är lättare att få texter publicerade här på bloggen. ;)

      Radera
  5. Undrar just om inte Kristian missar pudelns kärna i den här tråden. Enligt hans sätt att se är det inget fel på demokrati, men nog på begränsningen av rätten att få vara delaktig i den. Folkkyrkan är bred och motsvarande spridning kan man se vid val. Den vackra tanken är att begränsa rösträtten till de sant troende och sunt bekännande. Problemet är bara, att även de sant troende består av syndare och blir kretsen stor leder det obönhörligen till splittring, om tankefrihet tillåts.

    Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne. Jag skulle snarare säga som så att min syn är att det faktiskt går att rösta rätt (i ett kyrkligt val) även om vi har full demokrati. Om alla bara skulle ta i beaktande kyrkoordningens första paragraf skulle mycket vara vunnet.

      "Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större."

      Radera
  6. Allvarligt talat, hur stor andel av kyrkans medlemmar tror du a) är medvetna om kyrkoordningens existens b) vet hur första paragrafen lyder och c) bryr sig om lydelsen?

    Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne. Om alla kyrkomedlemmar inte känner till vad den kyrka de tillhör bekänner och på vad denna bekännelse bygger är något allvarligt fel och bör absolut korrigeras. På ett sätt eller annat. Företrädelsevis med undervisning.

      Radera
  7. Det var ju ett bra svar, men inte på min fråga. Själv tror jag det handlar om en successivt minskande andel av en bråkdels procent.

    Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne. Om det är så som du skriver, varför är sådana människor alls med i en kyrka vars lärogrund de inte känner till och inte heller stöder? Det är ju bara dumt att vara med i en organisation vars ideologi (läs: lärogrund) man inte stöder. Eller hur?

      Radera
    2. Det som Arne skriver stämmer. På kaffepausen idag ställde jag Arnes frågor a) och b) åt mina kolleger, vi var 8 st runt bordet. 2 st visste att det fanns en kyrkoordning, ingen visste vad §1 var. Dethär tror jag är ganska representativt för merparten av de som tillhör kyrkan idag.

      Det är inte som Kristian verkar tro, att folk är väldigt engagerade i kyrkans lärogrunder. Jag påstår att merparten av kyrkans medlemmar är med eftersom "det hör till". Om det låter osannolikt kan man reflektera över antalet kyrkobesökare vid en vanlig gudstjänst (pre-corona, då). Trångt brukar det inte vara.

      Radera
    3. L. Intressant undersökning! Men det är ändå inte kunskap om kyrkoordningens vara eller icke vara som är det centrala, utan innehållet i §1 som är det väsentliga. Ett litet tips för framtida arbetsplatsgallupar: Försök fråga om någon vet vilken bok vår kyrka har förbundit sig att följa i sin lära. Du kan t.o.m. göra det till en flervalsfråga. A. Bibeln. B. Koranen. C. Maos lilla röda.

      Det skulle ge ett intressant svar.

      Radera
  8. Intressant, kravfull attityd. Här handlar det ju bara om, väl att märka, kyrkoordningen.

    Arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne. Icke. Kyrkoordningen säger vad som gäller i vår kyrka. Men det som det handlar om är Guds ord. DET är lärogrunden, inte kyrkoordningen. Den säger bara vad som är lärogrund.

      Radera
    2. Icke? Vadå, icke? JAG skrev om uttryckligen kyrkoordningen, och med beaktande av just detta är din ryggmärgsreflex förunderlig, för att inte säga bekymmersam.

      Jag letade fram kyrkoordningens första paragraf och saxar in den här:

      "Den evangelisk-lutherska kyrkan i Finland bekänner sig till den kristna tro som grundar sig på Guds heliga ord, det Gamla och Nya testamentets profetiska och apostoliska skrifter, och som är uttalad i den gamla kyrkans tre bekännelser samt i den oförändrade Augsburgska bekännelsen och i de övriga bekännelseskrifter för den lutherska kyrkan som intagits i Konkordieboken. Kyrkan fasthåller som sitt högsta rättesnöre den i dessa bekännelseskrifter uttryckta principen, att all lära i kyrkan skall prövas och bedömas enligt Guds heliga ord."

      Kan man faktiskt, på fullt allvar, förvänta sig att folk i allmänhet, oavsett graden av boklig bildning, ska känna till det här, ha läst det här, förstå det här och bekänna det här (det föregående är en förutsättning för att bekännelsen ska vara äkta) för att kunna vara fullvärdiga medlemmar av den enda sanna kristna kyrkan?

      Det kunde möjligen vara villkoret för medlemskap i Lutherklubben för akademiker med högre utbildning, men en kristen kyrka?

      Arne

      Radera
    3. Arne. Jag har möjligen uttryckt mig oklart, eller så finns det en vilja här att inte förstå. (Eller kanske bådadera?) Att alla inte känner till exakt vad kyrkoordningen är och säger är kanske inte så konstigt. Men alla kyrkomedlemmar kan nog förväntas veta vad KO §1 säger. Se kommentaren till L 06:31 ovan. (När jag tänkt mer igenom saken skulle jag ändra det tredje alternativet till "Vad en majoritet av folket idag anser.")

      Radera
    4. "alla kyrkomedlemmar kan nog förväntas veta vad KO §1 säger."

      Det är för mycket begärt, till och med bland medlemmarna i SLEFs lokalavdelning. Gör en random-undersökning bland dem som inte läser din blogg, så får du se.

      Din attityd är förbluffande. Den kan kanske beskrivas med en parodi på ett citat från ett helt annat sammanhang: I'll give you an offer you cannot possibly accept!

      Skada, med tanke på sammanhanget.

      Arne

      Radera
    5. Arne. Så du menar att en vanlig församlingsmedlem inte kan förväntas veta om kyrkans lära ska bygga på Bibeln eller på Koranen?

      Det om något är nog förbluffande.

      Radera
    6. Kristian, försök inte vinkla till det!

      För mig räcker det utmärkt med Bibeln. Sen finns det en del annan intressant och kanske viktig läsning, för trons skull.

      Kyrkoordningens första paragraf kommer inte bland tiotusen i topp i det sammanhanget, den saken är klar.

      Arne

      Radera
    7. För övrigt: om jag ber dig kolla kunskaperna om en viss lagparagraf i din egen evangeliska klubb och du kvitterar med en tvivelaktig hänvisning till koranen - vad säger det här om dina strävanden efter en konstruktiv dialog?

      Arne

      Radera
    8. Arne. Jag "vinklar inte till det", utan jag försöker bara förklara så du ska förstå vad det handlar om, eftersom det tycks vara lite problem med det. Men det tycks tyvärr inte hjälpa.

      Radera
    9. Det här är SÅ typiskt dig. Alltid förklena den som inte tänker som du. Vilken obehaglig attityd i dialogsammanhang! Men du vill du inte ha dialog, bara proklamation.

      Arne

      Radera
    10. Arne. Det är lite svårt att diskutera när den ena parten inte bryr sig om att försöka förstå vad den andra säger.

      Radera
    11. Skriv hellre: ingendera parten bryr sig etc.

      Det här är nog bloggskrivandets dilemma, åtminstone så länge man skriver om eldfängda ämnen. Det finns läsare som tänker lika, men sällan hör av sig. Och så finns det de som tänker annorlunda och gärna debatterar. I stället för samförståndet växer klyftorna, när bägge sidor gräver djupare för brinnkära livet.

      Arne

      Radera
  9. Man förväntar sej att präster och teologistuderade känner till paragrafen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Unknown 09:51. Samt de som sitter i kyrkomötet. Och det gör de nog, problemet är väl snarast det att de valt att strunta i det. Och det är, menar jag, djupt oärligt.

      Radera