torsdag 27 mars 2014

Lojal, men mot vem?


På tråden där jag behandlade artikeln i SvD i vilken det berättades om biskop Per Eckerdals kritik av Kinna-herden Owe Johanssons undervisning i homofrågan kom det en intressant kommentar som till åtminstone till vissa delar blottlägger problemets kärna. Jag citerar: ”En kyrkoherde kan inte freelanca hur som helst, så länge kyrkan betalar hans lön. Han måste som vi alla andra löneanställda vara lojal mot sin arbetsgivare. Då är det helt rätt att hans förman tar honom i örat om han går andra vägar. Ifall den anställde inte kan omfatta uppdraget, måste han hitta ett annat forum för att få utlopp för sina åsikter. Biskopen har torrt under fötterna, då han stöder sig på värderingar som tillkommit i demokratisk ordning. Kyrkoherden står för anarkin.” Så långt kommentaren.

Rent mänskligt och juridiskt, om vi talar världslig lag, är detta helt riktigt. En arbetsgivare måste givetvis följa de principer och de bestämmelser som hans överordnade har tillsatt. Det centrala ordet här är ordet ”lojal”. Men hur blir det om det finns flera nivåer av överordnanden och dessa säger olika saker? Om herden (alltså i detta fall biskopen) säger A men överherden (i detta fall Kristus genom sitt heliga ord) säger B? Då blir det krångligt. Vem ska då den anställde vara lojal mot? Alltså i de fall där det inte går att bocka och buga mot båda samtidigt – vilket alltså tycks vara fallet i just homofrågan i Svenska kyrkan idag? Så, hur ska vi ha det i kyrkan? Är det biskoparna och kyrkomötet som säger var skåpet ska stå, eller är det Kristus genom Guds ord?

Kyrkan finns till för att Kristus vill ha det så. Den är, som det heter, ”uppbyggd på apostlarnas och profeternas grund och där hörnstenen är Jesus Kristus själv”. (Ef. 2:20) I denna kyrka har vi fått en del uppdrag. Det viktigaste formuleras i det vi allmänt kallar för ”missionsbefallningen” där vi ges uppdraget att gå ut med evangeliet, döpa och lära. Att göra lärjungar, helt enkelt. Ett annat uppdrag, som vi kunde säga ligger till grund för detta viktigaste uppdrag, är det uppdrag vi får i Jud. 1:3 och som jag var inne på för inte så länge sedan: ”Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga.”

”Den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga”. Tron är alltså sådan den är och sådan vi en gång fick den att förvalta. Det ingår inte i vårt uppdrag som kyrka att börja omforma den efter vårt eget förgottfinnande eller efter tidsandan eller något annat som vi finner lämpligt. Tron är sådan den är, sådan den en gång överlämnades åt oss och sådan vi finner den utlagd i Guds ord. Denna tro har vi fått att förvalta. Av överherden Jesus Kristus. Det som nu har skett i våra kyrkor, och som blir så oerhört tydligt i det som jag kommenterade i ”Hybris”-tråden, är detta att vi tror oss kunna ställa oss över överherden och göra ändringar i den tro och det ord han en gång för alla har överlämnat åt oss. Jesus kommer en dag att komma tillbaka, och då kommer han, bland annat, att hålla räkenskap över hur vi har förvaltat denna tro. Försök dig på ett tankeexperiment: När Herren Jesus kommer med alla sina heliga änglar, tiden tar slut och alla människor kallas samman till domen – hur stor chans tror du då det finns att Svenska kyrkans kyrkomöte och hennes biskopar, genom ett demokratiskt fattat beslut, kan stoppa det som ska till att ske? Detta bara för att klarlägga potentaterna och deras inbördes förhållande och tyngd...

Kyrkoherde Owe Johansson må uppvisa bristande lojalitet mot sin jordiska arbetsgivare, och han må, till synes, ”freelanca”. Men försök öppna för tanken att hans yttersta lojalitet finns på annat håll, mot en annan herde, ja, mot överherden själv. Då blir bilden en helt annan. Vem som ytterst kommer att ta vem i örat kommer, om vi gör en större bildprojektion, att bli lite annorlunda, eller hur?

Vi kommer i denna fråga inte ifrån att juridiken står mot teologin. Detta gäller alltid när kyrkan, som en inomvärldslig aktör, ska ordna sina angelägenheter. Juridiken behöver vara med, men frågan är vad som ska ha större tyngd – och det är här pudelns kärna finns. Teologin är människans sätt att handskas med tron, och juridiken är människans sätt att handskas med lagen – och i förlängningen med relationer människor emellan. Det borde vara, men är det tyvärr inte idag, en självklarhet att teologin går före juridiken i kyrkan. När det brister här skapar vi problem för oss.     

Vidare bör vi ännu påminna oss om teologins uppgift och mål. Det vi alltid behöver hålla i minnet är att teologin inte finns till för sig själv. Teologins mål är aldrig inom teologin själv. Nej, teologins mål (och därmed också kyrkans mål!) är att skapa förutsättningar för att människor ska kunna komma till tro på Frälsaren Jesus Kristus. Teologins mål är att ställa fram Kristus för oss sådan han är och att visa för oss hurudana vi människor är och vad som behöver till för att en syndare ska kunna bli helig och rättfärdig. Detta är varför det finns teologi, och utan detta mål – om man sedan missar det i det att teologin blir sitt eget subjekt eller i det att teologin släpper taget om frälsningsfrågan – blir teologin i den meningen onödig. Frågan är om detta är orsaken till att teologin i SvK har blivit underordnad juridiken?

31 kommentarer:

  1. Det är ju själva paradoxen i religion, ingen religion är självständig i sig utan alla baserar sig på någon tidigare form, alla är utformade enligt omständigheterna som var då texterna skrevs eller reciterades.

    Detta framkommer tydligt när man exempelvis går igenom hur dom abrahamitiska religionerna framkom, alla tre baserar sig på samma gud som är Gud, och hur en gud blev just Judarnas Gud, hur guden evolveras just utifrån omständigheterna, här kan man jämföra hur Gud ändrar sinnestämming under Babyloniska exilen på samma sätt som surorna i Koranen har helt annorlunda sinnesstämmning beroende på om Muhammed var i Mecka eller Medina, omständigheterna var helt olika.

    Ju mer jag bekantar mig med själva uppkomsten av diverse olika religionen så märker jag att dom har det alla gemensamt, det är inte budskapet i sig eller vem det riktar sig till eller hur det tolkas idag som är det viktiga om man vill förstå sig på religionen utan man måste börja från roten och förstå under vilka omständigheter religionen uppstod.

    Sen om det är Moses, deuterojesaja, Josua, Jesus, Paulus, Muhammed eller nån av kyrkofäderna har ingen betydelse, det följer samma mönster, det byggs på och ingen vet vad som är sanning eller vad som är förvanskat och det har säkert hänt både medvetet och omedvetet att budksapet töjs och tänjs i den riktningen man har funnit det nödvändigt, samma sak sker ännu idag och är man inte nöjd så får man bilda sin egen religion, på samma sätt som alla har gjort hittils.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Du talar som en riktig religionsvetare! Men tyvärr är ditt resonemang behäftat med samma svagheter som de flesta religionsvetares jag har kommit i kontakt med. Dessa ser på den kristna tron utifrån, utan att känna den ordentligt och framför allt utan att känna Kristus. Centrumet i den kristna tron är och förblir en hemlighet för dem, och därmed blir resonemanget så oerhört skevt. Det nya och fullkomligt unika med den kristna tron, och som samtidigt är dess centrum och kärna, är Guds nåd i Kristus. Denna finns inte i någon annan religion, ja inte ens i formen av något "protostadium", och därför kan den alltså inte ha "utvecklats" fram. Om man inte känner denna nåd och har insett vad den innebär blir alla resonemang och alla jämförelser med andra religioner snedvridna och felaktiga.

      Radera
    2. markus. Fortsättning. Men jag gillar ett resonemang som du för fram i den sista meningen. "Är man inte nöjd får man bilda sin egen religion". Om du ser på vad som sker och har skett i SvK så är det just detta som har hänt. Den "kristendom" biskoparna idag presenterar är de facto en helt ny religion. Sämre, visst, men ny. Det logiska, ärliga och rätta vore då också att sluta ockupera SvK med denna nya religion och gå ut och bilda ett nytt samfund, men det är man för fega för att våga göra. Så i stället våldför man sig på den kristna trons grunddokument, förföljer de som ännu vill bekänna sig till den sanna kristendomen och klänger sig, bildligt talat, fast vid de gamla köttgrytorna och äter sig feta och pösiga. Oärligt är bara förnamnet på ett dylikt förfaringssätt.

      Radera
    3. Det är ju det som talar emot religion också, cirkelresonemang, "du måste vara en av oss för att förstå", tyvärr men det håller inte på någon som helst nivå.

      Det är ju den religöse människan som borde se på sin religion utifrån, det ger perspektiv, du vet väl värför man sätter skygglappar på hästar?

      Religon blir som en skygglapp åt människan, så att man får fokusera på "sin uppgift", om det är positivt eller negativt ja svaret är olika om man frågar av en person som har skygglappar eller ej, men det är inte bara religion som fungerar som skygglappar det finns många andra saker också, pengar, droger, politik ja allt som försöker tvinga in människan i ett hörn, som inte låter människans intellekt leva fritt.

      Vad är då ett fritt psyke, alla påverkas vi av olika saker men jag olika saker påverkar oss på olika sätt, vissa starkare och vissa svagare, vi kommer in på den fria viljan eller har vi ens en fri vilja.

      Som utgångspunkt dock är religion en begränsande faktor, dock är det ju inte alltid något negativt, då förstår man saken fel och det är just en sådan sak som kommer fram när man tittar närmare på hur religioner uppstår.

      Det spelar ingen roll om det finns nåt "unikt" eller inte, slutmålet är alltid det samma oberoende vilken relgion det gäller, endera är det personlig frälsning eller en grupps frälsning, sedan sker det på olika sätt, man skall följa lagar, leva på ett visst sätt, göra si göra så, det finns många olika sätt att ta sig upp på berget så att säga men toppen är alltid toppen oberoende vilken väg du tar.

      Men jag förstår ju ditt argument, en monoteists utgångsläge är ju självfallet att endast dennes gud är den rätte guden och inga resonemang biter ju på den saken, isåfall brister man i tron och det vill ju ingen hängiven anhängare göra, en sak som jag funderat på ibland är att i kristendom påpekas det gång efter gång att man är syndig men dyrkan av andra gudar kommer sällan fram som den syndiga handligen fastän det just är den som antagligen utförs av dom flesta, dyrkan av någon annan än den rätta guden Gud är betydligt vanligare än både homosexualitet och kvinnopräster, det ter sig konstigt att denna fråga inte är vad som diskuteras, iställer satsar man allt på mer eller mindre marginella företeelser.

      Vad är förresten den "sanna kristendomen", det är ju en av grundfrågorna också, frågar man en katolik eller en frikyrklig så är ju svaret antagligen lite olika, vem är mer äkta så att säga, religion är i slutändan väldigt självcentrerat då det endast handlar om ens egen plats i paradiset.

      Radera
    4. Markus. Om man ser på och försöker analysera den kristna tron utifrån, som du försöker göra, så kommer den aldrig att öppna sig. Detta helt enkelt för att nåden svårligen kan förstås utifrån. Den är helt unik, och så länge man inte har förstått den har man inte heller förstått den kristna tron. Detta är faktiskt något av en paradox, och för mig obegripligt, men så står jag ju inte heller på utsidan.

      Du använder bilden av att ta sig upp på ett berg. Människan ska ta sig upp på berget genom att följa lagar, leva på ett visst sätt osv. Den här bilden är faktiskt ganska bra och användbar i sammanhanget. De andra religionerna handlar om att människan ska ta sig upp på berget, ja. Men den kristna tron handlar om att Gud har stigit ner från berget till oss. Ser du skillnaden? Man blir inte en kristen genom att följa lagar, genom att dressera fram ett visst beteende eller en viss livsstil. En kristen blir man genom att ta emot Guds gåva. Den som ges av nåd, helt utan egna prestationer. Detta finns inte i någon annan religion! Sedan, när man blivit ett Guds barn av nåd, vill människan givetvis leva så som Gud vill att hon ska leva, men detta är något helt annat.

      Avguderi, som du nämner, är brott mot inget mindre än det första budet. Som sådant ytterst allvarligt och något som det borde talas mera om, ja. Problemet med avguderi är att vi människor skapar oss själva en falsk gud som egentligen inte finns - om detta sedan går under namnet gud eller inte - men hit hör faktiskt allt det som är/blir viktigast för oss. Den platsen ska Herren Gud ha, och om något annat tar den blir detta en avgud.

      Sedan något om den sanna kristendomen. Visst kan man, i perifera frågor, få olika svar beroende på i vilken rörelse man ställer sina frågor, men när det gäller det viktigaste - det jag var in på ovan - finner du inget annat svar där som du finner sann kristendom. Eller rättare sagt: Där du får ett annat svar finns det ingen sann kristendom.

      Radera
  2. Så fast allt i skapelsen/världen utvecklas hela tiden och ingenting är statiskt så står allt inom trosfrågorna och religionen still och ändras aldrig? Tänk på liknelsen om talenterna. De som grävde ner dem för att ha dem kvar när "översteprästen" kommer tillbaka gjorde sin herre besviken. De som hade förmerat dem fick däremot beröm. Har svårt att tro på något så onaturligt som icke-förändring. Vissa saker ändras naturligtvis inte, men en levande tro kan man inte gräva ner och hålla i hårt. Vi ska vara glada att inte samhället ser ut som det gjorde på bibelns tid. Vi ska inte hålla på med kvinnoförtryck, slaveri, rasism eller homomobbning. Tack och lov att de flesta biskopar verkar ha det på klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:27. Du våldför dig på talent-liknelsen. Hur menar du att vi, genom att ändra det som Gud har talat, skulle kunna göra något bättre eller mera? Nej du! När vi syndiga och själviska människor börjar "förbättra" den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga sker nog en kraftig inflation i talenternas värde.

      Dessutom blanar du ihop saker och ting. Jag talar om kyrkan och om tron, du blandar in samhället. Jag talar om att lyda Guds uttalade vilja, du blandar in kvinnoförtryck mm. Håll dig gärna till ämnet, diskussionen blir ärligare då.

      Radera
    2. Jag utgick helt kallt från att varken samhället eller kyrkan borde hålla på med kvinnoförtryck, slaveri, rasism eller homomobbning.

      Radera
    3. Vissa anser att Jesus var en domedagsproftet som vilken annan, fanns ju tydligen en hel del av dem där i trakten. Hans person har då bara använts efteråt och vi skall komma ihåg att det är en stor skillnad mellan den historiske Jesus och den bibliske Jesus, precis som med allt annat som står skrivet i heliga texter. Allt skrivs i efterskott och ändras i önskad riktning.

      En liten parentes, koranen torde vara den som stämmer mest överens med vad som faktiskt blev sagt eftersom den blev skriven mer eller mindre i realtid men där har ju nog ändrats en del efteråt också och specielt Hadiths trovärdighet kan ifrågasättas precis på samma sätt som Nya testamentet.

      Iofs. är motsättningarna mellan Judar/Kristna och Muslimer en helt kategori för sig men dock så intressant men där finns mycket att lära.

      Men i kedjan Jahve -> Gud -> Jesus -> Urkyrkan -> Kyrkofäderna -> Romersk katolska kyrkan -> Reformationen -> Martin Luther så kan du faktiskt påstå med handen på hjärtat att inget har ändrats eller "förbättrats" vartefter man har tolkat skriften? Guds "vilja" tycks inte ha mycket tyngd när människan formar sin tro enligt sitt eget behov till frälsning eller vilket behov man nu må ha.

      Radera
    4. Anonym 07:36. Ingen ska hålla på med någon mobbning, så där är vi helt och full överens. Men vem menar du håller på med det - eftersom du tar upp sakerna så måste det, enligt dig, ha åtminstone en viss relevans? Jag ser inte denna koppling, därav orden om att du blandar ihop saker och ting.

      Radera
    5. Markus. Betoningarna har förändrats, ja. Men grunden står alltid kvar. Reformation betyder att man formar något (i detta fall tron) efter det som en gång fanns och en gång för alla är givet. På villovägar har alltid följt en reformation, alltså att man har gått tillbaka till det ursprungliga. Så kommer också att ske i vår tid, på sätt eller annat. Dessa reformationer har alltid varit smärtsamma, och ska så vara.

      Lögnen om skillnaderna mellan "den historiske Jesus" och den bibliske Jesus har långt blivit avslöjade och hamnat på sophögen där de hör hemma. Du ska ta ett gott råd och uppdatera dina funderingar gällande detta! Vad gäller Bibelns trovärdighet så torde du också ha en del gamla uppgifter som släpar med i bagaget.

      Radera
    6. Kärlek är något av det finaste och viktigaste i en människas liv. När du och en del andra åt en hel grupp friska människor säger att de kan bli botade från denna kärlek (för surprise, surprise, det handlar faktiskt inte bara om sex!), med andra ord, botade från sin identitet, sina förhållanden och sina liv - ja, då tycker jag det låter som mobbning.

      Radera
    7. Anonym 10:33. Finns det alls i din tankevärld möjligheten att du kan ha missförstått något här? Eller kanske flera saker?

      Radera
  3. Jag är nog glad jag också att samhället sett ut som det gjort under mina knappa femtio år på jorden säger Torsten Nils Ulrik.
    Men när du modiga anonym igen drämmer till med fyra "bingo-ord" så vill jag säga att det som Jag och Kristian talar är först och främst den andliga världen och dess implikationer på Kyrkan enligt Kristians ursprungliga inlägg.
    Det goda med samhället idag är att den som får Nåd och TRO också vanligen får leva, bekänna Guds barmhärtighet och hinna göra något gott av sin Tro. Rövaren på Korset hann bara ge Gud Rätt i Sanningens Ande och Han var med Jesus den förste i Paradiset.
    Men vårt samhälle har trots att vi gjort bättring i barmhärtighetsavseende och beaktat kvinnors rättigheter genom sin världsmakt ändå många fattigare länder i slaveri som producerar "våra grejer" och vår lyxmat (det vet du väl). Jag sade redan 1979 att låt folk vara ifred underförstått att Kyrkan skall man inte ändra på. Dit borde alla komma gemensamt med sin synd och höra om Guds förlåtelse och behovet av att inte göra äktenskapsskillnad (alltför) lovlig. He hi ho ho lepo baa säger ulrik idaa

    SvaraRadera
  4. Känner mig hedrad, att bli citerad i ett så fint forum. Bloggarens i övrigt intressanta resonemang faller på antagandet att kyrkoherdens bägge överordnade skulle vara på kollisionskurs med varandra. Så behöver det inte alls vara, de kan ha funnit varandra hur bra som helst. Det förefaller långsökt att bloggaren skulle veta det bättre, än de bägge överordnade själva.
    mvh arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arne. Precis som Ulrik nedan konstaterar så har överherden i sin stora godhet och kärlek till oss människor talat till oss på ett klart och tydligt sätt i Skriften. Detta Skriftens ord gäller och består så länge världen står. Om någon, biskop, präst eller lekman, säger annat än vad Gud har talat, ja, då ställer han sig på kollisionskurs med överherden. Så enkelt är det.

      Radera
  5. arne darling!
    Guds Ord vittnar som ÖverHerden vittnar. Skriften kan inte bli omintet. Så gäller också Nya Testamentets Skrifter I Kyrkans Lära och den heliga Tron som säger att Jesus Kristus Är densamma igår och idag och så i all evighet. Factum est.
    hälsningar från Torsten Nils Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den dagen överherden vittnar själv kan ja tro dig. Men en bok som är skriven i en grotta av människor i den mörkaste medeltiden kan knappast tas på allvar.

      Radera
    2. Nog måste vi följa bibeln till punkt och pricka, fast den skrev av grottfolk.
      Gud som enligt Bibeln utrotade hela sin skapelse genom att låta alla barn drunkna, startade om mänskligheten med fyllot Noa som var 500-600 år gammal. Fint moraliskt föredöme.

      Viktigt! Kom ihåg att inte offra djur med utskurna testiklar åt Gud :)

      "Om någon vill offra ett gemenskapsoffer åt Herren av nötboskap eller småboskap för att uppfylla ett löfte eller som ett frivilligt offer, skall det vara felfritt för att bli till behag; det får inte vara något fel på det.

      Det som är blint eller brutet eller stympat eller har vårtor eller skabb eller revorm skall ni inte offra åt Herren. Sådana eldoffer skall ni inte lägga på altaret åt Herren.

      En tjur eller ett får med vanskapta eller förkrympta lemmar får du offra som frivilligt offer, men Herren finner inte behag i det om det ges som löftesoffer.

      Ett djur med klämda, krossade, avslitna eller utskurna testiklar får ni inte offra åt Herren. Ni får inte göra sådant i ert land och inte heller köpa sådana djur av utlänningar och bära fram dem som er Guds mat. De är skadade, de har ett fel, och Herren finner inte behag i er gåva."

      Radera
    3. Anonym 18:57. Bibeln är Guds ord. Förvisso nedskriven av människor, men likafullt Guds heliga, rena och sanna ord. Din kommentar vittnar inte om bibelordets giltighet (eller brist på den samma) utan om din otro.

      Radera
    4. Anonym 21:05. Du har hakat upp dig på sådant som inte längre gäller för oss som lever i det nya förbundet. Bibeln ska läsas med Kristus, hans verk och uppdrag för ögonen, och då vi gör så ser vi att GT:s lagar har fått sin uppfyllelse i honom. Precis som han sade: Jag har inte kommit för att upphäva, utan för att fullborda. Lagen är uppfylld - också för dig. Detta ska du tro till din frälsning, inte haka upp dig på och göra till ett problem!

      Radera
    5. Det anonym 21.05 visar med sin kommentar är att endera har bibelns gud ändrat väldigt mycket mellan gamla och nya testamentets tid eller så är han inte riktigt trovärdig. Båda alternativen är riktigt illa. När du, Kristian, säger att bibeln ska läsas med Kristus för ögonen, så glömmer du alla de miljoner människor som levde före Kristus. De hade alltså ingen chans att lära känna den "sanna" guden? De skulle utan att ifrågasätta leva hela sina liv enligt dessa befängda lagar för att det sen, några tusen år senare, skulle visa sig vad tanken var? Och vi talar nu alltså om en gud som aldrig ändrar och vars lag vi alltid kan tolka bokstavligt... Ditt resonemang håller inte för du ser det bara från ditt tidsperspektiv. Hur förklarar du den kärleksfulle och barmhärtige guden åt en ännu överlevande, som just bevittnat hur denne gudens folk ödelagt hela hans stad och dödat hans hustru, alla barn och all hans boskap? "Jo, sidu, om några tusen år kommer en sån här Jesus och då blir allt tydligt och klart. Men nu måste jag tyvärr döda dig också för så har min gud befallt!" Kan vi inte ta gamla testamentet på allvar blir det nog lite si och så med nya också.

      Radera
    6. Ju mer man läser ju mer kommer man fram till att man inte vet så mycket eller rättare sagt inte förstår, "Visast är den som vet vad han inte vet." så som Sokrates ord har tolkats.

      Tidigare hade jag en start övertygelse av att religion baserar sig på subjektiv känsla, det kanske den också gör men om ens tro baserar sig bara på känsla så då har man nog gått miste om det centrala i tron, hur kan det räcka med att bara tro då det finns så mycket mer i dessa religionern, vilken man nu må välja?

      Varje gång någon har tolkat eller lagt till nåt så kommer det nya regler och inte bara regler utan också tolkningar av gudsbegreppet, det mystiska samt själva budskapet, ja vi lever i en underlig värld må jag säga...

      Radera
    7. Anonym 08:01. Vem har sagt att vi inte ska ta GT på allvar? Du läser in saker i det jag har skrivit som inte finns där. Visst ska vi ta GT på allvar, men vi ska ta NT på allvar också till de delar där det lägger ut och förklarar hur vi ska förstå GT. Det som sker här nu är att vissa kommentarer tar varkendera på allvar utan söker fel och svagheter för att kunna kritisera. Så ska helt enkelt inte Bibeln läsas! Den ska, i stället, läsas i frälsningsavsikt - för att se vad Gud talar till oss om vår situation och om vad han har gjort för oss och vår frälsning.

      Därmed då inte sagt att Bibeln inte s.a.s. "håller ihop", för det gör den! (Annars skulle inte jag vara en kristen, tro mig!) Förklaringen på ditt "problem" är att det inte är Gud som har ändrat, utan det som har ändrat är vår situation. Efter Kristus och Golgata är mänsklighetens situation - i Kristus, märk väl! - helt annorlunda än den var före Golgata. Utanför Kristus är vår situation precis den samma, och detta kommer att bli fullkomligt tydligt den dag tiden tar slut och Kristus kommer igen för att hålla dom. Så ja, här finns faktiskt ett tidsperspektiv som vi bör ha med i resonemanget!

      Vad gäller de människor som levde under det gamla förbundets lagar så var de inte, som du låter förstå, utelämnade och utan chans att lära känna Gud sådan han är. De hade sitt GT, och i detta GT finns alla härliga löften om Messias - Kristus står faktiskt att finnas i alla böcker i GT - om man förstår att leta! De hade alltså löftena, vi har dessa uppfyllda löften. Vi har det bättre, ja, men det innebär också att vi har ett så mycket större ansvar inför Gud att ta vara på det som han i och genom Kristi golgataverk vill ge oss. Om vi förkastar det, eller annars bara fumlar bort det, blir domen fullständigt obarmhärtig. Då kommer helt enkelt den gammaltestamentliga lagens alla krav och alla de följder som lagen stipulerar för brott mot denna lag att drabba oss. Detta gäller också dig, vem du sedan än är och hur skyddad av anonymiteten du än kan tyckas vara här på denna blogg.

      Radera
    8. Du råkade glömma svara på hur du hade förklarat guds storhet och löftena om Messias för icke-israeliten du just på guds befallning ska döda?

      Radera
    9. Anonym 13:02. Du lever kvar i gamla testamentets föreställningsvärld. Som du dessutom tycks ha knåpat till lite själv. Jag lever i det nya förbundet, så jag kommer då sannerligen inte att gå ut och döda någon icke-israelit. Nå, jag förstår din point...

      Detta är en knepig sak, och om du har läst vissa recensioner om den nya Noah-filmen (med Russel Crowe som Noa) så kommer man där in på samma sak. Jag ska be att få återkomma till detta ämne vid tillfälle, men just nu kan jag, i korthet, säga att vårt problem här handlar om att vi vill ta allsmäktige Gud i örat och säga åt honom vad han får och inte får göra med sina skapade verk. Det går inte an, ser du. Men, som sagt, jag får återkomma!

      Radera
    10. Kristian Nyman

      Tyvärr har det inte funnits nån gud på 2000 år minst (??) så jag antar att logik även segrar i denna fråga samt alla andra bibelfrågor.

      Radera
    11. Anonym 22:42. Frågan om Gud finns eller inte är givetvis pudelns kärna. Men jag menar ju nog att man måste ha ganska kraftiga skygglappar på sig för att kunna gå omkring i denna av honom skapade värld utan att inse att han finns. Eller rättare sagt: Man måste vara fullständigt blind.

      Radera
    12. Om man ersätter valfri gud med Kosmos naturliga urval så håller jag med.

      Kristian efter många om och men börjar jag komma fram till att vi ser på universum sist och slutligen mer eller mindre på samma sätt, om vi bara byter ut några ord här och där , men det är bara semantik.

      I det stora hela fungerar moralen för oss likadant, det är inget vi kan göra något åt, sådan är människan, du kan kalla källan Gud, jag något annat, det förändrar ingenting, den moraliska sanningen är den den är.

      Ingen kan undgå lagarna som styr oss.

      Radera
  6. Hoj där Kristian!

    Vill i förbigående meddela att jag öppet avslutar min tid som debattör i religion efter ca fem år. Orsakerna är det kanske onödigt att desto mera gå in på, mera än att jag nu vill söka andra vägar. Vill därför passa på och tacka dig för de diskussioner jag haft förmånen att ha på din blogg och den kamratliga respons du gett. Önskar dig en fortsatt trevlig vår!

    med vänlig hälsning,
    Torbjörn "TB" Anderssén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torbjörn. Det var ju tråkigt att höra! Även om vi inte alltid har varit eniga i det vi har diskuterat har dina kommentarer alltid lyft diskussionen här till en högre nivå. Dels för att du har skrivit under eget namn, dels för att du har haft en saklig och vänlig ton. Så du kommer nog att vara saknad.

      Men allt har ju sin tid. Allt gott till dig på de vägar du kommer att gå!

      Radera