Senaste söndag var "Uppbrottets söndag", kyrkoårets näst sista söndag, och temat för söndagen var "Vaka!" I första årgångens evangelietext, från Jesu tal om tidens slut i Matt. 25, talar han om de tio jungfrurna som väntade på brudgummen. När denne dröjde hände något som vi kan tänka är konstigt. Det sägs att alla tio somnade. Fem av dem var ändå beredda och hade olja till sina lampor medan de fem övriga inte var beredda och saknade olja.
Det brukar sägas att ett av kännetecknen för en levande församling är att den lever i ständig väntan på Jesu återkomst. Tyvärr tenderar vi allt som oftast att somna ifrån denna väntan medan vi strävar på i vardagens uppgifter. Därför är det så bra att vi har denna tid i kyrkoåret som påminner oss om vikten av att vara beredda för det är inte för inte som Jesus varnar oss i den tredje årgångens text för denna samma söndag: "När ni minst anar det kommer Människosonen". (Matt. 24:44)
Detta ska förstås inte förstås som så att Jesus sitter och väntar på ett tillfälle när så få som möjligt väntar på hans återkomst för att så kunna överraska så många som möjligt, utan detta handlar om ett konstaterande att han kommer att komma plötsligt. Som en tjuv om natten, som han också säger.
Tyvärr är det ändå idag så, åtminstone i vår del av den världsvida kristenheten, att många har somnat. Inte så att de har somnat bort från tron (även om också det är beklagligt vanligt), men så att de inte längre vakar och väntar. Jag märker också med mig själv att min vaksamhet och beredskap varierar med tiden. Just nu tror jag ändå att världsläget gör att vi kristna är mer vaksamma än vad som annars är vanligt. Eller så hoppas jag åtminstone.
För det är ju ändå så att tanken på Jesu återkomst borde vara kär för oss som kristna. Det är ju faktiskt vår bäste vän som kommer! Och vi ska också notera de mycket trösterika orden att han ska komma på samma sätt som han en gång for till Fadern. (Apg. 1:11) Hur var det nu igen han for, kanske någon då undrar? Lukas skriver om det i de sista verserna av evangeliet som bär hans namn: "Sedan förde han dem ut till Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Och medan han välsignade dem, lämnade han dem och lyftes upp till himlen."
Vi får förenas i den bön som de första kristna bad med en brinnande tro i och i en glad förväntan: Ja, kom Herre Jesus!
När döden kommer enskilt före Jesu Andra ankomst förs vi redan då alla inför Jesus Kristus och blir lagda till paradis till liv eller till dödsriket till död ochen osalig väntan på kroppens uppståndelse och det eviga mörkret och elden.
SvaraRaderaEndel som sett honom redan med Trons öga vet då att det är hans ängel eller änglar som kommer,ja, ofta i en stund som de inte väntat. Som en tjuv kommer döden ibland. Om de ' sover' den Rättfärdiga människans sömn och bevarats i tron så ljusnar det för dem och trons olja Kristi Blod och Ande är deras liv ; Hans Nåd som de sedan för evigt lovar i paradis.
Detta för dem och oss som antagligen dör före Jesu slutliga Ankomst att veta att alla redan här i tiden är sovande då hembudet kommer och man reder sig till om man behållit hans vittnesbörd och visdom.
De som inte aktat på Sanningens Ande daglig bättring och Tro och haft olja till lampan tystnar då för evigt i sin våndas rop.
Själva döden drabbar kanske ibland så många och på så många olika onda bråda vis att vi vet att det inte alltid är som det hittills varit t ex i efterkrigstida finland att folk börjat tro att de har en livslängd som är säkrad genom välfärd eller statistik och samhällsutvecklingskurvor eller som de kan förlänga genom egna ansträngningar och få dö på gamla dar som de flesta vilka ändå inte aktat på Jesus och Trons Ord och och sitt vittnesbörd inför andra människor...
"Och därmed haft olja" skall det stå i tjugonde raden ovan
SvaraRadera