tisdag 26 november 2024

Nu behöver vi skämmas!

För några dagar sedan utfärdade den internationella brottmålsdomstolen ICC en arresteringsorder mot Israels premiärminister Benjamin Netanyahu och Israels förre försvarsminister Yoav Gallant. Denna order är bland det mest anti-israelitiska (jag skriver inte antisemitiska) och mest skruvade vi har sett under en lång tid av internationella antiisraeliska ställningstaganden.

Finlands utrikesminister Elina Valtonen meddelade koret därefter att Finland stöder ICC:S arbete. Detta är något alldeles oerhört och något som gör att vi igen måste skämmas över att vara finländare. Att på detta sätt ta ställning för Hamas (för ja, det är vad det handlar om!) är bara något man inte kan göra. Men likväl gör vi tydligen nu just det. Orsaken till arresteringsordern är att Israel påstås ha använt svält som vapen i Gaza och hindrat internationella hjälpsändningar till området.

För det första: Gaza har gräns också mot Egypten. Var är arresteringsorderna mot de ansvarig Egyptiska politiker? Också denna gräns är nämligen stängd. För det andra: Israel har sänt en massa förnödenheter till Gaza för att lindra nöden. Dessa har Hamas tagit hand om och åtminstone i vissa fall förstört för att maximera civilbefolkningens nöd och därmed skynda på omvärldens fördömanden av Israel. För det tredje sägs det att Israel har stoppat internationella hjälpsändningar till Gaza. Igen är det internationella samfundets minne så oerhört kort. Medarbetare från UNRWA deltog i massakern mot israeliska civila för ett drygt år sedan. Är det då konstigt om Israel misstror denna organisation och misstänker att hjälpsändningarna kan innehålla vapen?

Nej, denna arresteringsorder är en del av ett massivt internationellt angrepp på Israel, och alla nationer som bryr sig i sanning och rätt måste vända sig mot den och mot ICC. Att inte göra det är att attackera Israel. Maskirovka i internationell tappning, helt enkelt. Visst sker det fruktansvärda saker i krig, men att beskylla Israel för sådant som Hamas ställer till med och är orsak till är helt enkelt fel. 

Om ICC inte drar tillbaka denna arresteringsorder bör Finland göra det enda rätta i denna situation och ta sig ur denna Israelfientliga organisation med omedelbar verkan.    

43 kommentarer:

  1. Egypten vill inte öppna gränsen för Israel vill förlytta Gazas befolkning ut i sinaiöknen till flyktingläger. Vi kan inte ha folk att irra ute i sinaiöknen, hur skulle det se ut?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 09.32. Det där argumentet håller inte. En gräns är inte helt öppen eller helt stängd. Det går att ha den delvis öppen också.

      Radera
    2. Och folk delvis ute i öknen

      Radera
    3. Anonym 08:51. Vad menar du? Att hjälparbetare med hjälpsändningar tillåts passera och röra sig genom öknen är väl inget problem, eller hur?

      Radera
  2. Helt rätt beslut! Dethär har ingenting med judarna, Israel eller dess befolkning att göra, utan Israels ytterhöger krigsgalna fanatiska ledare. En ansvarsfull ledare strävar till diplomati, internationella regler och fred oavsett de har blivit attackerade eller inte. Samma arresteringsorder borde givetvis gälla även Hamas och Hizbollas ledare. Fy skäms Israel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym26 november 2024 kl. 10:28

      Vi har inte blivit attackerade men ändå försöker våra ledare övertrumfa varandra då det kommer till att provocera ryssar. Att visa nån sorts diplomati verkar vara otänkbart. Den linje våra "stora ledare" bedrivit gör att vi nu måste sitta helt i knä på USA. Vi har bränt alla broar österut.

      Radera
    2. Anonym 10.28. Givetvis handlar detta om judarna och Israel. Det är genomgående så att det finns olika standarder som används när det gäller Israel och (speciellt) islamska stater och organisationer.

      Sedan, hur kan man diskutera med en organisation vars mål är att utplåna det egna landet och folket?

      Radera
    3. Patrik. Jag har slagits av samma tanke. Och tyvärr tycks det samma numera också gälla Kina. Det ser ut som om det ska pressas fram ett krig nu.

      Radera
    4. Detdär är ren whataboutism. Lär ni er inte av bibeln att man skall stå på den svagaste sida? Ryssland är så mycket starkare att de skulle ha invaderat ukraina för länge sedan om inte väst hade gripit in. Israel skulle ha medel att förinta Gaza utan militär hjälp av USA, men USA gör det legitimt med sin dubbelstandard. Vad det gäller att utplåna, så jo. Hamas vill utplåna Israel, men nu utplånar Israel hela Gaza. Var är rättvisan, moralen och diplomatin i detta?

      Radera
    5. Anonym 20:05. "Lär ni er inte av bibeln att man skall stå på den svagaste sida?"

      Nej. Bibeln lär oss att vi ska stå på sanningens sida. Det där du talar om är marxistisk maktlära.

      "men nu utplånar Israel hela Gaza"

      Israel utplånar Hamas, och det är det bästa Israel kan göra för de araber som bor i Gaza. Det stora problemet är att Hamas använder civila araber som sköldar och deras lidande som vapen mot Israel i propagandakriget. Således är civilas lidande något som Hamas eftersträvar. Och där har de lyckats mycket bra, eller hur? Liksom i sitt propagandakrig.

      Radera
    6. Sanningen är att vi ska stå på den svagaste sida.

      Radera
    7. Kristian talar ju som en Hamas ledare. "Vår sanning är den enda sanningen" . Sedan kan vi vara av samma åsikt om att Hamas är av ondo, men Kristian har, trots sin utbildning ännu inte förstått att det inte går att utplåna en ideologi och speciellt inte med våld. Att Kristian inte bryr sig ett skvatt om Araber lyser genom hela bloggen, så att påstå "att det bästa Israel kan göra för araberna är att utplåna Hamas" är rent hyckleri. Frikyrkliga bibeltrogna är Finlands motsvarighet till Hamas och Hizbollah. Så länge man är så fullständigt trångsynt som Kristian, så blir det aldrig fred i världen. Var finns "Tro, hopp och kärlek" ?

      Radera
    8. Har sagt det tidigare kanske även i denna blogg:Hur i friden är det möjligt att hamas kan "stövla igenom" något som betraktas som världens bäst bevakade gräns,staten israels gräns?En bevakning som noterar ifall ett möss passerar.Skulle jag vilja skaffa mig en orsak att starta någon större operation skulle jag inte skött det på detta idiotiska,genomskinliga sätt!Orsak-verkan är så uppenbar att inte ens den vildaste fanatiker borde kunna förneka den!

      Radera
    9. Anonym 08:50. "Sanningen är att vi ska stå på den svagaste sida."

      Nej, inte alltid. Inte när den svagare är terrorist och attackerar civila och inte drar sig för att mörda också det egna folket för att nå sitt orättfärdiga mål.

      Radera
    10. Anonym 09:49. "men Kristian har, trots sin utbildning ännu inte förstått att det inte går att utplåna en ideologi och speciellt inte med våld"

      Det skulle löna sig för dig att läsa vad jag har skrivit i ämnet innan du fäller dylika domar. Jag har konstaterat att Israels agerande är kontraproduktivt. Men vad är alternativet i en situation där fienden inte ens drar sig för att mörda sitt eget folk för att nå sitt mål att få omvärlden att vända sig mot Israel?

      "att påstå "att det bästa Israel kan göra för araberna är att utplåna Hamas" är rent hyckleri."

      Här är det (igen) din okunskap som talar, så jag ska bortse från detta.

      Radera
    11. "Inte när den svagare är terrorist och attackerar civila"

      Hur tänkte du här? Jag har inte en susning om vad 8:50 avser, men enligt mitt förmenande är det de försvarslösa civila som hotas och mördas som behöver stöd. De är de svaga. De med våldskapacitet är starka i kraft av sitt övertag.

      Radera
    12. Det är väl lätt att gömma sig i anonymiteten och tala om våldskapacitet. Det torde vara klart att kalla krigets dagar är över. Och det har hänt mycket som talar om att anonyma inte tröttnar på att försöka snärja in folk i fruktlösa debatter på t ex internet. Jag skaffade själv internet anslutning till telefonerna jag använt sedan jag konstaterade att det tycktes vara så viktigt att kommunicera i ett litet fattigt områddsrikt land som Finland som löstes in på världskartan efter att kommunikationerna blivit så allmänna att man inte kunde annat än följa med i tiden. Och många ggr har jag gjort mig av med både telefon och anslutning medan söndagskollärare börjar tala samma lydnadskrav som under andra världskrigets och kalla krigets dagar. Höjden nåddes idag för mig, alltså igår när jag hörde slaget efter tolv och hur man från Sveriges håll talade styggelig sexualmoral och jag själv ibland tittar ännu på fittbilder eller gör jag

      Radera
    13. "fruktlösa debatter på t ex internet"

      Där skrev du, Ulrik, ett sant ord, speciellt då gällande den här bloggen. Den är ju i grunden en megafon (nåja, mega och mega...) för Kristian, och därför är all diskussion likaså i grunden fruktlös, den leder till ingenting. Men nu är vi ju funtade så, att vi inte kan vara effektiva och nyttiga hela tiden, så somliga av oss bara måste skriva av sig även om det är både fruktlös och meningslöst. Tursamt nog kan man göra det som anonym, så att inte grannar och bekanta börjar se snett på oss för våra ibland nog så diskutabla alster.

      Radera
    14. Anonym 21:33. Hamas attackerade civila Israeler. Det var så jag tänkte. Sedan gömmer sig Hamas bland civila araber och använder dessa som mänskliga sköldar för sina krigare och sina vapenförråd i akt och mening att dessa sköldar kan offras för att vinna propagandasegrar.

      Radera
    15. Kan tilläggas att jag avvänt mig och omvänt mig från genom kamera, teckning och måleri producerade pornografiska bilder och filmer genom bekännelse inför Gud och människor i ånger och tro på syndernas förlåtelse i Jesu znamn...
      Men om jag har en tilltänkt så tänker jag nog på den kvinnan som en könlig varelse.
      Skriver fattig syndig Torsten nils ulrik

      Radera
  3. Slutar ej att förundras över att folk som till synes kan orsak och verkan på flera områden blir helt immuna,logiken som bortblåst på ett annat.STATEN israels anhängare kan dock känna sig lugna.Arresteringsordern är endast ett spel för gallerierna som brukligt i västvärlden för att lugna ner världen utanför väst som betraktar det som sker som folkmord.Väntar själv,troligen förgäves,på arresteringsorder kring covid och covidvaccinationerna som med råge överträffar vad som sker i palestina-området i människotragedi!Båda tragedierna har samma upphovsmakare i bakgrunden - orsaken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anta att du har ateisterna med ingen tro.Sedan har du kristendom,judendom,islam alla envar med sin tro formulerad vad gäller kristendom i Bibeln och de övriga med sina motsvarande.Formulerad och fritt tillgänglig för alla oberoende tro.Sedan har du en inriktning som inte är ateism men ej omfattar varken kristendom,judendom eller
      islam utan vill att dessa skall utrotas på sätt eller annat.Du kan spela ut dem mot varandra och du kan anspela på något som är centralt i deras tro och med det få över "fienden" på din sida enkelt och behändigt.Detta har trosinriktningen satanism utnyttjat gällande de kristna med israel som Guds utlovade land.Satanismen styr västvärldens alla samhällsfunktioner idag och är mycket konkret,synlig blott man vet vad man ska titta efter!Västvärlden vill sprida denna värdegrund med allt vad det innebär vidare till ryssland med våld.Turligt nog för ryssarna har de en ledning,säkert även med sina brister,med sund värdegrund.Att inget skett,sker av en slump visar bl.a.serien "cabal" i 28delar t.ex.på rapsodia.info

      Radera
    2. Vad yrar du ? Satanismen härstammar ju från kristendomen och det är kristna som har börjat dyrka satan. Med din logik är det de kristna som styr västvärldens alla funktioner.

      Radera
    3. Onekligen verkar det så att kristna har börjat dyrka satan medvetet och största delen omedvetet som vilseledda av just de som de facto styr västvärlden dvs.satanisterna.Skaffa dig lite mera vägkost Anonym kl.14:55 t.ex.genom att stifta bekantskap med det som nämns i sista meningen kl.10:52 så kan vi sedan diskutera vem av oss som varit,är mera yr gällande saker och ting.

      Radera
    4. Haha! Du är då tydligen en av de nyttiga idioter som tror på pastor chris och gjort honom till mångmiljonär:) jag läser inte sådant skräp.

      Radera
    5. Vet överhuvudtaget inte vad du yrar om för pastor chris.Men kan nog vara bäst för ditt psyke om du inte antar min uppmaning och lever kvar i din lögnbubbla.På så vis skiljer du inte ut från mängden.

      Radera
    6. Som sagt anonyma fortsätter i godan ro på internet förstår jag. Säger ulrik på internettelefon tror han

      Radera
    7. Anonym kl.19:51:Det är ändå för väl att du ens snappat upp "nyttiga idioter" att användas i tid och otid likt andra papegojor vars egna tankearbete alt. intelligens ej räcker till mera.

      Radera

  4. Anonym26 november 2024 kl. 10:30 Kanske du borde åka ner till Gaza och bo på ett flyktingläger några månader, se till att du inte har dina vaccineringar i skick och sedan fundera om ? Covid-19 skördade 7 miljoner liv, så visst var det en tragedi.

    SvaraRadera
  5. Anonym 10:37:Antyder du att de som bodde på flyktingläger i gaza
    covidvaccinerades som det hette som "riskgrupp"?Javisst var det en tragedi - det att covid sattes igång,ett folkmord,abrupta tragedier och sådana med tid som är faktum oberoende av hur de ca.80% som gått på niten kollektivt valt att förneka och som är fullständigt hysch,hysch om.7miljoner liv är en fis i havet medtaget den alltför tidiga död som de som tog mrna-vaccinen kommer att gå till mötes.

    SvaraRadera
  6. Anonym26 november 2024 kl. 11:28 Jag har ingen aning om de som nu bor på flyktingläger är vaccinerade eller inte, men min point var att om du just nu skulle flytta till ett flyktingläger och inte ha vaccin mot t.ex. hepatit-a, så löper du en risk att bli smittad. Kan du förresten berätta för mig inom hur snar framtid vi som har tagit mrna-vaccinet kommer att dö ? Och hur många är vi som kommer att gå det ödet ? Du skriver ju att 7 miljoner är en fis i havet jämfört med den kommande massdöden ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym kl.12:40:Är ej,har ej varit,kategorisk vaccinvägrare.Pga.närståendes svåra sjukdom tog jag så sent som hösten 2020 influensavaccinet.Sedan kommit fram att även de och övriga vacciner övergått eller skall övergå till mrna-teknik liksom covid-vaccinen rör jag inga vacciner.Mitt dna som jag fått vid födseln vill jag hålla intakt .Under det hör mycket men immunförsvaret är ju t.ex. a och o för vårt allmäntillstånd.Ett immunförsvar som byggts upp sedan födseln och byggts upp att klara olika typer av attacker mot vår hälsa.mrna-vaccinet nollställer detta immunförsvar till födselläge.Därav följer,noterbart,att folk mycket sjukare i olika åkommor idag än tidigare:alltfrån vanliga förkylningar till underliggande allvarligare sjukdomar som ett friskt immunförsvar hållit i schack nu blossar upp då detta immunförsvar körts till noll med förtida död som följd.Du hade ??? säkert mera i syfte att jäklas då du nog vet svaret.Tyvärr räddar det ingen - medicinen var sjufalt värre än sjukdomen precis som upphovsmakarna tänkt sig!

      Radera
  7. "För det tredje sägs det att Israel har stoppat internationella hjälpsändningar till Gaza."

    Det här är ett allvarligt brott, om det innebär att hjälpsändningarna aldrig kommit fram.

    "Är det då konstigt om Israel misstror denna organisation och misstänker att hjälpsändningarna kan innehålla vapen?"

    Det är en säkerhetsåtgärd att stoppa för kontroll, och sedan låta transporten gå vidare. Det är ett krigsbrott (mot civila) att med misstanke om vapensmuggling som grund förhindra att hjälpen någonsin kommer fram.

    Staten Israel är en stat vars existens erkänts av FN och andra stater, och brott som Israel misstänks för ska utredas och dömas på samma grunder som vilken annan stat som helst. Om vi tror på något sånt som rättvisa, vill säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 12:44. "Det här är ett allvarligt brott, om det innebär att hjälpsändningarna aldrig kommit fram."

      Som sagt har Israel försett Gaza med livsmedel. Att dessa inte har kommit fram till de behövande beror på att Hamas inte vill att så ska ske.

      "och brott som Israel misstänks för ska utredas och dömas på samma grunder som vilken annan stat som helst. Om vi tror på något sånt som rättvisa, vill säga."

      Detta är den springande punkten. Om Israel skulle behandlas som andra stater skulle mycket se annorlunda ut. Men nu är så inte fallet. Det om rättvisan.

      Radera
    2. " Om Israel skulle behandlas som andra stater skulle mycket se annorlunda ut."

      Stöld är stöld, våldtäkt är våldtäkt och mord är mord och den skyldiga ska bestraffas, men inte om den misstänkte är min kompis - är det så du resonerar? Allt är relativt, eller hur, eller bara politik: touche pas à mon pote - rör inte min kompis!

      Folkrätten är den goda viljans ideologi: den rättvisa som utkrävs av individer och organisationer ska också kunna utkrävas av nationer. Men finns det god vilja finns det också ond, finns det rätt finns även orätt. Privatpersoner döljer kompisar, gäng skapar tystnadskultur, de stora internationella skurkarna (USA, Ryssland, Kina m.fl.) struntar i rättvisan. Internationell rätt är ett ouppnåeligt ideal, men tycker du att rättvisan ska begravas i stillhet för det?

      Då skulle vi återvända till naturen, för att associera till Rousseau, som trodde på människan som sådan. Eller kanske till Gud, som väl ytterst styr bortom allt våld och all orättvisa, bortom mänsklig vilja och kontroll?

      Radera
    3. Anonym 08:18. "Stöld är stöld, våldtäkt är våldtäkt och mord är mord och den skyldiga ska bestraffas, men inte om den misstänkte är min kompis - är det så du resonerar?"

      Nej.

      "Folkrätten är den goda viljans ideologi: den rättvisa som utkrävs av individer och organisationer ska också kunna utkrävas av nationer."

      Ja, men den får inte missbrukas som i detta fall. Då förlorar den snabbt sin relevans.

      "Internationell rätt är ett ouppnåeligt ideal, men tycker du att rättvisan ska begravas i stillhet för det? "

      Felet med ditt resonemang är att du missar vad Hamas är och vad de har för mål och de medel de använder för att nå detta mål. .

      Radera
    4. "du missar vad Hamas är".

      Där var alltså knuten: rättvisa i all ära, men inga tuffa tag mot min kompis. "Kasuistik" kallas det inom teologin och juridiken.

      Du underskattar mitt vetande, men gärna för mig. Hamas bär terrorstämpeln i stort sett överallt i väst, men den berättigar inte motståndarna till Hamas att använda vilka vapen som helst för att komma åt dem, urskillningslöst våld mot civila som bara vill leva inkluderat.

      Det måste finnas rättvisa men ändå kraftfulla metoder att hålla en terrororganisation i schack, utan att den förment goda sidan genom sitt modus operandi förvandlas till samma skrot och korn, med andra förtecken.

      Radera
    5. Tar fasta på citatet "du missar vad hamas är" som påstående och säger det gör säkert nästan 100%.Mindre terrororganisation:ja.Styrs av en större terrororganisation och
      är ett verktyg för denna större terrororganisation:ja.Ex.:hamas passerar världens bäst bevakade gräns utan motstånd och sätter igång tragedin!

      Radera
    6. Anonym 09:54. Din kommentar visar igen att du inte begriper hur Hamas arbetar.

      Radera
    7. Kristian, din kommentar visar igen att du för din del inte klarar av att se en skog, bara enskilda träd, ett typiskt fenomen för politiska agitatorer. Därför går diskussion som diskussion snett.

      Radera
    8. Anonym 07:40. Nej. Orsaken till att vi inte ser på detta på samma sätt är att jag läser brett och vägrar låta mig luras av medias enögda propaganda.

      Radera
    9. Kristian. Är inte din hållning snarare den, att alla ska ha rätt till rättvis behandling, dock så att Israel förtjänar den bättre än någon annan?

      Radera
  8. Är det förresten nån som frågar efter zjirinovskij Idag eller har vi så bråttom med infrastrukturen ja infrastrukturen

    SvaraRadera