Sofie Stara kunde givetvis inte låta bli att sparka lite på Päivi Räsänen på ledarplats i ÖT efter den fällande domen i HD. Som väntat är Staras text allt annat än balanserad, och i slutet av texten (och i rubriken) drar hon till med ett rungande stolpskott. Stara skriver om vad Räsänen sagt om vad hennes barnbarn frågade när hon såg en regnbågsflagga: "Har någon främmande makt tagit över Finland?"
Stara slår fast att den främmande makten i detta fall är "liberala icke-kristna människor" (något som Räsänen knappast skulle hålla med om), och så fortsätter Stara:
"Men när Päivi Räsänen säger att det centrala i denna främmande makt är att den djupaste identiteten ”märkligt nog” definieras av sexualitet, tänker man främst: slappna av. Det är inte den största frågan i världen – om inte du gör den till det. Man mår bra av att tänka på annat än kön, synd och sexualitet mellan varven."
Så. Räsänen borde "slappna av". Stara menar alltså att Räsänen har fel och att den djupaste identiteten inte definieras av sexualitet i denna "ockuperande makt".
Men. Samma dag publicerar ÖT en artikel om ett medborgarinitiativ som går ut på att Finland borde få ett tredje juridiskt kön. I motiveringarna till varför ett tredje juridiskt kön borde införas sägs bl.a. att "Lagändringen skulle också leda till att individer bemöts i enlighet med sin könsidentitet, något som kan leda till ökat välbefinnande och minskad diskriminering."
Samma sak kommer fram gång på gång. Det är viktigt att de sexuella minoriteterna bemöts som sådana. Inte som människor bland andra människor, utan som homosexuella. Som bisexuella. Som transgender.
När jag går in i en affär och träffar ett biträde spelar det ingen som helst roll för mig vilken sexuell orientering denna människa har, bara jag får den service jag behöver. Eller som en kristen transportföretagare konstaterade: Det har ingen som helst betydelse vilken sexuell preferens de människor han kommer i kontakt med har bara ärendet som ska avhandlas fungerar och blir gjort. Men ändå ska detta med sexuell inriktning finnas med överallt och människor som tillhör en sexuell minoritet "ska behandlas som sådana".
Ser du vad som pågår? Räsänen har inte alls fel. Det är inte Räsänen som gör detta till den största frågan i världen. Det är hbtq-lobbyn som gör det.
Så vem borde egentligen slappna av?
Bland annat du, Kristian borde slappna av. Trots att du påstår att du inte bryr dig om man är gay, bi- eller trans, så lägger du förvånansvärt mycket av din tid på att skriva om ämnet :) Fundera i stället över hur de höjda oljepriserna påverkar din pälsnäring.
SvaraRaderaAnonym 09:18. Jag skriver om ämnet som fenomen och hur det påverkar samhälle och kyrka. Det är en helt annan sak än att bry sig i vem som är vad. Vad sedan gäller oljepriset och pälsdjursnäringen så har det än så länge inte haft någon som helst betydelse. Vad framtiden för med sig vet man förstås aldrig.
RaderaIroniskt eller tragiskt nog är det samma krafter som ligger bakom den senaste oljeprischocken och upphöjande av bagatellen hbt....till en kult.Och
SvaraRaderaAbsolut! Och Covid, vaccinskadorna, alla nageltrång, förkylningar, översvämningar, jordbävningar och klimatförändringen. För att inte tala om morden på Kennedy, Palme och Lincoln.
RaderaAv din lista kl. 11:30 så ja för: covid och förstås huvudsaken med själva covid dvs. vaccinen och förstås vaccinskadorna, klimatförändringen till en kult, Kennedy med ? för Palme.Krafterna kan nog skapa översvämningar liksom jordbävningar på konstgjord väg.
RaderaAlltså allt som du ogillar?
RaderaAnonym 11:30 (och 12:29). Det är tragiskt när en människa blir så bortkollrad som denne 11:10/12:16 är. Allt som inte faller på läppen är orsakat av samma påhittade folk.
RaderaDet är så mycket lättare att läsa världen för vad den är än
Raderaatt hålla på med ditt gebit som baserar allt på en fanatisk tro och bygger världen utgående från den,Kristian.Tänk om någon "stulit" denna tro baserat på Bibeln för att köra sitt eget race och det sker framför ögonen på de troende lammen?
Vi ska kanske inte tala så mycket bortkollrad med en mun och mage som sväljer t.ex. det faktum att världens bäst bevakade gräns, staten israels, helt plötsligt är obevakad så hamas kan stövla in och vips har staten israel "rätten" att starta sitt folkmord! "Orsak-verkan" som ämne är ju ej upp i någon läroplan och allra minst förstås inom någon teologisk fakultet.Förmågan är något man inte kan läsa sig till genom ivrigt nötande av bakdelen för att lära sig saker utantill men nog så viktig i den verkliga värld vi trots allt lever i.
RaderaNämen kl. 12:29 en riktig lustigkurre 🤡
SvaraRadera" Eller som en kristen transportföretagare konstaterade: Det har ingen som helst betydelse vilken sexuell preferens de människor han kommer i kontakt med har bara ärendet som ska avhandlas fungerar och blir gjort."
SvaraRaderaSå länge ärendet inte handlar om: [fyll i]
Anonym 19:27, beskriv gärna vidare vad du tänker på !
RaderaAnonym 19:27. Jag ansluter mig till anonym 20:44. Förklara gärna din kommentar! Jag förstod då inte den. (Men kanske någon annan gjorde det?)
RaderaSå länge ärendet inte handlar om:
Radera- att du är min son/dotter.
- att du är min urolog/gynekolog.
- att du är mina barns konfirmationspräst.
- att du är mina barns lärare.
- att du är min massör.
- att du är min svåger/svägerska, min brors pojkvän eller min systers flickvän.
- att du är min granne.
- osv...
Det är lätt att ploppa ut påståenden likt den kristne transportföretagaren och scenariot handlar om ett "ärende". Vad är ett "ärende"? Som om umgänget med sexuella minoriteter enbart skulle begränsa sig till "ärenden". Bögen är den där jag ser på håll vid Prisma eller möjligen passerar i kassan vid Tokmanni. Det är ju våra släktingar, vänner och kolleger. Livet är inte ärenden.
Anonym 19:29 , här torde du få svar på hur vi som kristna ska bemöta alla "avarter", https://www.bekannelse.se/wp-content/uploads/2019/09/Bibel-och-Beka%CC%88nnelse-2019-nr-3.pdf , läs gärna från pärm till pärm !
RaderaLägg särskilt sidan 15 på minnet !
RaderaEtt nummer till som gärna tål att upprepas, https://www.bekannelse.se/wp-content/uploads/2022/10/Bibel-och-Beka%CC%88nnelse-2022-nr-2-tryck.pdf
RaderaAnonym 19:29. Vi lever just nu i vad som kan beskrivas som ett existentiellt hot mot vårt samhälle - och då talar jag om den rådande normnedbrytningen. Människor drabbas av detta, och som kristna vi är fortfarande kallade att älska dessa offer för denna normnedbrytning. Men det att vi älskar människan betyder inte att vi ska älska synden eller ens tolerera den. Jag förstår att detta är obegripligt för dig, men det förändrar inte sakernas tillstånd.
RaderaSedan har vi en annan viktig sak som vi bör komma ihåg. Utlevd homosexualitet kommer inte ensamt. Det kommer med en normvärld som inte är förenlig med den kristna tron. En människa kan inte välja sina släktingar, men vi kan välja vår pastor/konfirmandlärare. Så din lista innehåller två olika listor som du i din okunskap har förenat till en. Vill du försöka igen?
Kristian: Du resonerar lika enögt som du alltid gör. Därtill fyller du i falska "gotcha" trumfer som bara visar på din rädsla för debatt. Ja, visst kan du välja pastorn givet att du har nån hake eller misstanke på denne. Men även om min lista skulle vara två listor så passerar du den långa listan med religiöst snömos som inte anger det minsta uns av praktiskt förfarande. Du passerar bekvämt hela min poäng om "ärenden" och frånser hela den mänskliga biten i mitt inlägg, även om du med transportarens ord nyss varit nog så kavat att ärenden sköts. Så försök igen, är livet med syskon, föräldrar, kusiner, alla dessas kärestar och sammanhang ärenden? Skulle du bara ha "ärenden" med en brors pojkvän/sambo/man (osv, tänk dig scenarion ur olika relationer). Hur blir midsommarfirandet med familjen om en relation är ett ärende (osv).
RaderaHur skulle det vara om du en gång i ditt liv var lite grundlig och ingående, inte överslätande och klyschig.(Ja om du inte förstod så betyder: försök igen själv).
Anonym 01:02. Jag tror inte att du riktigt vill förstå vad jag försökte säga. Stava på detta att älska syndaren men inte synden.
RaderaFortsättning. Ja, så måste jag säga att jag tar avstånd från ditt sätt att reducera människor till "ärenden".
RaderaOch överallt vinner hbtq-lobbyn "framsteg"... Nyligen såg jag i en nybyggd "Allaktivitetshall" en dörrskylt till ett inva-wc med hela fyra symboler, -rullstol, kvinna, man och hälften kvinna hälften man....
SvaraRaderaAnonym 20:41. Jag tänkte skriva att nåja, i det här fallet stämmer det kanske att det kanske inte borta från någon annan, men det är klart, om det är en offentligt byggnad har det ju kostat skattemedel...
RaderaNotera: ETT inva-wc och 4 symboler. Skyltarna är troligen inte dyra.
RaderaAnonym 07:28. Tack! Jag läste slarvigt...
RaderaEn symbol kommer i ngt skede att få ett rött kryss över sig... det kallas civil olydnad, det finns bara två kön, man och kvinna !
Radera"När jag går in i en affär och träffar ett biträde spelar det ingen som helst roll för mig vilken sexuell orientering denna människa har, bara jag får den service jag behöver."
SvaraRaderaSå liberalt och vidsynt, då, eller hur Kristian? Men om en sexuellt avvikande människa skulle vilja bli vän med dig skulle detta med sexualiteten bli avgörande för om du skulle acceptera ett sådant vänskapsband. Eller, naturligtvis, avvisa det.
Så nog vet du vad du prioriterar.
Anonym 22:36. Värst vad du vet! För din upplysning: Jag har inget problem att umgås med människor. Men ifall en människa kommer fram till mig och det första den människan säger är att "jag är [välj valfri bokstav], acceptera det!", ja då är jag inte intresserad, nej.
RaderaDu har en konstig syn på hur man knyter vänskapsband, men ok.
RaderaPå åttiotalet i pargas försökte jag som f d tidningsutdelare komma i samtal och diskutera med en reklamutdelare. Plötsligt säger den unge pojken; jag är homosexuell( sic) varvid jag direkt sade; det kan botas; pojken sade ; det skall jag berätta för mamma min... jaha tänkte jag och cyklade lätt berusad mot mitt internat böjde huvudet bakåt och vrålade upp [ till Herren] BOTA DEM!!!!
RaderaDDet framkom efter 13-15 år att mamman var lärare, socialrbetare f d snut och hon sade många gånger bestämt; homosexualitet kan inte botas.
Jag vidhåller min åsikt det kan botas med Herrens hjälp och lite god vilja och Rätt andligt- psykosocialt stöd ... mediciner kan brännas upp, det tar bara bort symptomen- gärningen
Till sinnesändring alla bögar och flator, jämte heterosexuella runkare otuktiga och äktenskapsbrytare. !!!!Och gode Gud låt din vrede gå hårt över barnaskändare och våldtäktsmän och kvinnor. Ursäkta mig Herre jag är bara en människa med avtagande tålamod. Ejaa jag ser och anar nog dina vredesgärningar. Saliga de syndiga som fått dö förlåtna Om du förlåtit.
Till sinneändring och bättring från alla övriga synder som Nya Testamentet nämner oxå, kalvar små och svartskägg grå
RaderaAll denna bättring utgår Från Jesus Kristus som i första hand är förlåtelsen för våra och om världen ville förlåtelsen för synder där ärlig kallelsens ånger ansvarstagande gällande otronsdagar byts till bekännelse och sann bekännelse gällande begångna brott finnes
RaderaHöj jubelrop alla ångrande och botfärdiga i Tron på Jesus finns evigt saligt liv.
Bedjen om förbarmande och gå sedan " den smala vägen' ty vid och bred och rymlig är den väg som för till helvetet. Och akta er där man för vänskaps och släktskaps skull breddar vägen och går utöver Bibelns Ord... Give oss Krist alltid sin Ande Hall-Elu -Jeschuanu
"Stara slår fast att den främmande makten i detta fall är "liberala icke-kristna människor" (något som Räsänen knappast skulle hålla med om) " ....? Nu står jag faktiskt med "med häpnadens finger i förvåningens mun" ! Förklara gärna var det gick fel !
SvaraRaderaAnonym 23:58. Alla "liberala icke-kristna människor" underordnar sig inte Pride-ideologin.
RaderaJo, det är sant !
RaderaSom sagt, Passar bra in på den här bloggaren :)
SvaraRaderaHeikki Kinnunen suuntaa myös yleisesti tiukkaa kritiikkiä homofobisille ihmisille.
– Sanon nyt suoraan, että minun mielestäni ja pitkällä kokemuksella ne, jotka eniten vahtii ja kyttää kuka on homo, niin siellä on oman identiteetin kanssa ongelmia, Kinnunen lataa MTV:lle.
– Normaalilla heterojätkällä ei ole aikaa miettiä, kuka on homo ja kuka mitä. Normaalihetero miettii, että mistä saisi pimppiä, hän naurahtaa haastattelussa.
10.53. Du tycks ha stora svårigheter med läsförståelsen.
RaderaJag känner ingen som är så fascinerad av homosexualitet som Kristian. Han är som besatt av andras homosexualitet och låtsas själv basunera ut homosexualitet som synd fast han likt många andra präster och låtsaspräster har problem med sin egen homosexualitet. Samma modus operandi som homopastorn i Kokkola.
Radera14:15. Du tycks också ha problem med läsförståelsen.
RaderaInstämmer med Anonym 07:41 !
RaderaHåller fullständigt med 14:15
RaderaHåller med!
RaderaLag om kriminalisering av bl.a. förnekelse av förintelsen har visst
SvaraRaderaträtt i kraft i Finland januari detta år.
Har ej sett uppgifter i finlandssvensk
media, ej heller på denna blogg om detta.
Men det kan ju ha gått mig förbi.
Så vitt jag vet hade Päivi Räsänen ställt sig positiv till en kriminalisering.
Detta kan ju synas komprometterande för henne med tanke på hennes eget fall.
Hans Ånäs
Hans. Jag är mot en kriminalisering, men faktum är att anonym 10:00 här nedan gör allt han kan för att få mig att ändra min uppfattning...
RaderaKristian, även du böjer dig
Raderatill slut för EU-kommissionen?
Hans
Hans. Nej, det gör jag nog inte. Jag menar fortfarande att ett förbud inte är rätt väg att gå. Men som sagt gör anonymen här sitt allt för att få mig att tappa tron på att det går att bemöta galenskapen med fakta.
RaderaDet är nu bara så Kristian att på Gud tror man men satanismens (ca. sionismens) verk påverkar konkret i det
Raderaverkliga livet!
RaderaI det som kallas förintelsen är det enda ostridiga att en massa människor dog.Därav det stora behovet av att lägga locket på, kriminalisera för de som utnyttjat det berättade narrativet till fullo i 2:a världskrigets kölvatten.Orsak-verkan: Vilka är nyttotagarna?
SvaraRadera"När jag går in i en affär och träffar ett biträde spelar det ingen som helst roll för mig vilken sexuell orientering denna människa har"
SvaraRaderaSå tänker alla, givetvis, men då vi alla andra sätter oss framför datorn, ändras ingenting, fortsättningsvis spelar det ingen roll vilken orientering andra har.
Vad ändras hos dit?
Då du påstår att det är av kärlek till din nästa som du kämpar emot sexuell mångfald, betyder det då, att du inte hyser nån kärlek till din nästa i butiken?
Förvirringslobbyn 14:33, du kunde också läsa " https://www.bekannelse.se/wp-content/uploads/2019/09/Bibel-och-Beka%CC%88nnelse-2019-nr-3.pdf " !
RaderaFörst väntar jag på några svar, innan jag ens tänker tanken att läsa mera smörja skriven av homofoba människor.
RaderaFörvirringslobbyn. Svaret på din fråga är förstås: Ingenting. Inte spelar en människas sexuella läggning någon som helst roll när jag sitter framför datorn heller. Du skulle må så mycket bättre om du skulle klara av att se skillnaden mellan att attackera enskilda människor (vilket inte sker här) och kritik av ett fenomen (normnedbrytningen i vårt samhälle). Men du är inte förmögen att göra detta, tyvärr.
RaderaKristian, som jag sagt otaliga gånger, går det inte att skilja åt enskilda människor från gruppen som du attackerar. Det du kallar för normnedbrytning är inget fenomen som är lösgjort från individer.
RaderaMen låt oss fortsätta på "normnedbrytningen", som på inget vis har att göra med bibeln, eller hur tänker du? Håller du dig till att argumentera för synd eller normnedbrytning? Det är förstås säkrare att prata om normnedbrytning eftersom ditt älsklingsämne är så löst och diffust kopplat till det kristliga budskapet. Stöld, lögn, otrohet, girighet, det verkar då enligt dig inte vara nån normnedbrytning du ser skadligt på.
Då vi alla andra bryr oss noll i biträdens sexuella orienteringar, fortsätter linjen då vi kommer hem och sätter oss framför datorn. Vad som väcker din lust att grunna över det, det vet enbart du själv. Men du är verkligen ensam om det.
Förvirringslobbyn. "Stöld, lögn, otrohet, girighet, det verkar då enligt dig inte vara nån normnedbrytning du ser skadligt på. "
RaderaNej, på dessa områden (förutom otroheten då, och det har jag också varit inne på) råder ingen normnedbrytning. Eller menar du att det finns sådana som försöker göra stöld till norm?
Sedan: Ditt problem är att du inte klarar av att se skillnad på människan och fenomenet.
Då kan vi konstatera att det är inte synd du fokuserar på, utan "normnedbrytning". Det är din obibliska vendetta mot andra som inte tänker som du.
RaderaDet verkar vara mitt och högsta domstolens problem i så fall, människor ger upphov till fenomen, hur skulle ditt påstående om homosexualitet som fenomen ens existera utan att det representeras av människor? Men jag förstår att du tror du håller dig på det torra med ett sådant tankesätt, men det hjälpte ju inte Päivi.
Förvirringslobbyn. Så länge du inte klarar av att se skillnaden på människor och fenomen kommer du att fortsätta missförstå det jag skriver. Vill du göra det, så varsågod! Men förstå att det är hos dig problemet sitter!
RaderaOch nej. Jag fokuserar inte på synden. Jag skriver om hur vår kyrka, för att kunna omfatta normnedbrytningen, har avskaffat synden. Men det är en annan sak. Men att påstå att det skulle handla om en "obiblisk vendetta", ja då har du missat både det ena och det andra!
Nåväl, om det är ett fenomen som inte påverkar människor, varför skriver du till människor via din blogg? Om fenomenet är lösryckt från människor, så att de inte kan påverka, är ditt skriveri bortkastat. Men du vet ju att så är inte fallet, och du fortsätter.
RaderaDu säger att det handlar om normnedbrytning, och det är inget bibliskt över det, bara ditt eget påhitt. Vad som helst kan tråcklas ihop, men helheten ser ut därefter.
Inte går det heller att kritisera de "klassiskt kristna" utan att det träffar pricksäkert en stor del personligt, hur jag än skulle hävda att nej, det är ju bara fenomenet jag avser. Inte kan man heller prata om alkoholismen utan att alkoholister känner sig träffade.
Eller hur har du själv reagerat då man pratat om att avskaffa pälsnäringen? Jamen, du har ju bara tänkt att det berör inte dig alls, bara fenomenet, bara näringen. Du står ju helt och hållet utanför.
Förvirringslobbyn. "Du säger att det handlar om normnedbrytning, och det är inget bibliskt över det, bara ditt eget påhitt."
RaderaSå?!? Menar du att äktenskapet mellan man och kvinna är mitt påhitt? Att Gud inte i sitt ord har gett oss bud som förbjuder mord, äktenskapsbrott och att han i sitt ord varnar för alla former av sexuella relationer förutom den mellan en man och en kvinna förenade inför Gud? Menar du, på fullt allvar, att detta är sådant som jag har hittat på?
Bra svar där Kristian ! Hade en intressant diskussion med en av mina bröder igår angående skilsmässor , en känd präst ( låter bli att nämna hans namn ) har förklarat att det enligt Bibeln bara är mannen som kan ge hustrun ett "skiljebrev" , inte tvärtom, samt att då det nuförtiden talas om "den oskyldiga parten", är ett nytt begrepp.. Det låter hårt men enligt samma källa skulle en kvinna vara tvungen att uthärda otrohet vad gäller mannen men inte tvärtom ? Har på känn att det nuförtiden är just kvinnor som tar initiativ... ( google/AI lägger därtill för ordet initiativ - "eller en förändring, ofta präglat av företagsamhet och ansvarstagande" ...? ) Att fly problem löser ju dem inte ! Som jag någongång läst om "förr i världen", om något var sönder så reparera man det, man kastade inte bort någonting !
RaderaSå, nu påstår du jag sagt saker jag inte påstått, för att avvika från frågor som du valde att inte svara på, nämligen om du känner att kritik mot pälsnäringen (eller pride) har inverkan på dig (eller hbtq-människor).
RaderaMed tanke på hur du tidigare reagerat på just pälsnäringskritik, så förstår nog var och en att det inte går att hålla "fenomen" isär från personligt engagemang.
Förvirringslobbyn 08:33, nu är ju pälsnäring rätt och pride fel, Gud själv klädde Adam & Eva i kläder av skinn efter syndafallet, därtill är det en ekologiskt riktig produkt som så småningom förmultnar till skillnad från allehanda konstgjorda material som sprider microplaster i naturen ! Pride är ett gift/uppror mot Gud själv och de tankar Han har för oss ! ( som förgiftar människors sinnen. ) https://www.varldenidag.se/opinion/studera-budskapet-i-pride-innan-du-staller-dig-under-flaggan/334413
RaderaFörvirringslobbyn. Jag påstår ingenting. Jag försöker bara förstå vad du skriver. eller menar du att du inte skrivit att normnedbrytningen är mitt eget påhitt?
RaderaVad sedan gäller pälsdjursnäringen så är det faktiskt ett riktigt bra exempel. När det sprids lögner om pälsdjursnäringen, vad har jag gjort? Jo jag har försökt bemöta dessa. Jag har inte ropat i högan sky att jag har blivit kränkt.
Anonym 20:49. Tack!
RaderaDet skrevs om pälsnäringen, och du ansåg att du behöver reagera, med andra ord är pälsnäringen kopplat till person, går inte att skilja åt.
RaderaSkulle det vara som du påstår, att fenomen är helt fristående, att det ingen person kan ta åt sig, skulle du inte försöka bemöta dem som säger att pälsnäring är djurplågeri.
Men Kristian, så är det ju inte, det är inte du som bestämmer om människor bakom fenomen ska ta åt sig eller inte, du bara fortsätter med ditt hbtq-plågeri.
Förvirringslobbyn. Att reagera på lögner som framförs mot en näring är inte det samma som att bli kränkt som person. Se skillnaden!
Radera