Jag läser numera inte så många bloggar. Tiden räcker inte till. Men Bloggardag försöker jag läsa så ofta jag hinner. Idag hittade jag en mening, eller två, som min tanke spann vidare på. "Samtidens problem är att Jesus nuförtiden måste vara relevant. Det räcker inte längre med att han är sig själv." (Torde vara ett citat från Geoffrey Kirks bok Without Precedent)
Det är ingen hemlighet att den kristna tron och vår tid
sedan länge har varit på kollisionskurs i många frågor. Ja, inte bara i många
frågor utan också när det gäller synen på själva grunden för tillvaron och egentligen
allt tänkande. Klyftan mellan den kristna synen på världen och tillvaron och
dagens (om än, det måste medges, brett spretande) dito har blivit allt bredare.
När det är så blir givetvis frestelsen att förändra budskapet just för att det
ska uppfattas som relevant av dagens människor många gånger övermäktigt. Och
med ett förändrat budskap får vi också en förändrad Jesus. En modern Jesus som
kommer människan till mötes för att vara, just det, relevant. Men samtidigt en
Jesus som inte är den Jesus som Bibeln uppenbarar för oss. Det innebär att vi
får en en Jesus som inte finns.
Men måste det vara så att vi behöver böja den kristna tron
och Herren Jesus för att komma världen till mötes? Varför kan vi inte böja
samtiden för att på det sättet minska klyftan? Svaret är givetvis enkelt: För
då riskerar vi att bli irrelevanta. Men. Är det så farligt? Är det så farligt
om världen ser oss kristna och vår världsbild som irrelevant? Är det inte värre
om vi inte är trogna mot det budskap vi har fått att förvalta - och framför
allt mot den Herre som vi är kallade att följa? Dessutom är risken överhängande
att vi ändå, trots vår vilja att tidsanpassa oss, kommer att framstå som
irrelevanta. Då har vi försatt oss i en situation där vi varken har kvar kakan
eller har ätit den.
Om vi ska vara riktigt krassa så får vi dessutom konstatera
att det inte tjänar något till att få med sig en massa proselyter som följer en
tidsanpassad Jesus som inte finns. Då är det mycket bättre att vi satsar på att
vara trogna mot budskapet och den Herre som finns och kanske får med oss någon
som ser och förstår att detta som vi har är äkta.
Nå, nu säger givetvis inte kyrkans ledning detta rakt ut,
men då har vi ännu frågan om skatteintäkterna. Om vi uppfattas som irrelevanta
och människorna därför skriver ut sig ur kyrkan kommer skatteintäkterna att
sina. Detta är givetvis sant. Men kan vi faktiskt anföra detta som ett argument
för tidsanpassningen? Nej, det kan vi förstås inte, och därför sägs det inte
heller rakt ut. Men lita på att detta nog finns med i övervägandena.
Huvudfåran av dagens kristenhet i västvärlden har gått in
för att relevansanpassa den kristna tron och Herren Jesus. Detta experiment
kommer att sluta med konkurs. Den teologiska och andliga är redan mer eller
mindre ett faktum. Den ekonomiska närmar sig och den medlemsmässiga rycker även
den närmare. När konkursen är ett faktum är det bara att hoppas att det finns
kvar sådana som inte har böjt sina knän för tidsandan och som kan föra trons
budkavle vidare även här i våra trakter. Lätt kommer det inte att bli - vi kan
redan nu se lite av de utmaningar dessa kristna kommer att få kämpa med. Eller
kanske konkursen kommer så snart att också vi får vara med? Jag hoppas det.
Och
anpassa er inte efter den här världen , utan låt er förvandlas genom förnyelsen
av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och
fullkomligt och behagar honom.(Rom 12:2)
Det som de graeco-romerska och romerska "kyrkorna" gjorde mot semitiska kristna i tidig kyrkohistoria är ungefär samma sak.
SvaraRaderaGUDS ORD om skapelsen och vetenskapens grund förlorade sin relevans och grekofilin segrade över Rätt Sanning, samt isrels barns kristna drevs ut i periferin. Historiens ironi; nu drabbas alla stora av sveket, också lutherska kykosamfund ty även Luther var i mångt och mycket för mycket en kyrkoman säger Torszten nils Ulrik
Viktig text!
SvaraRadera