lördag 21 maj 2016

Om ESC och politiken


Det är nu en vecka sedan Eurovision Song Contest (ESC) hölls i Globen i Stockholm. Jag satt faktiskt uppe och tittade igenom bidragen, men efter det gav jag upp. Frun och dottern satt uppe och såg på rösträkningen, och innan jag gick till sängs gissade vi vem som skulle vinna. En av oss gissade på Ukraina, jag ids inte säga vem. Det var emellertid fullständigt uppenbart att Ukraina skulle vinna - på samma sätt som det var fullständigt uppenbart att Conchita Wurst och Österrike skulle vinna för några år sedan. Varför? Jo för att det handlar om politik.

Alla torde inse att det inte går att tävla i musik. Tycke och smak är olika och ska så få vara. Likväl framhärdar ESC i detta tävlande. Men eftersom det alltså inte går att tävla i musik – även om man alltså försöker – har ESC kommit att handla om annat. Reglerna för tävlingen säger att bidragen inte får ha politiskt innehåll, men för alla som har följt med eländet de senaste åren står det fullständigt klart att ESC den senaste tiden har varit just politisk. Och då talar jag inte om enskilda bidrag utan om hela showen. För vad annat än politiskt är det när man driver extrem hbt-propaganda på det sätt som har varit fallet inom ESC? Så när arrangörerna hävdar att ESC inte är politiserad handlar det bara att föröka lura sig själva och de som följer med tävlingen. Eller kanske vi ska formulera det på följande sätt: ESC får vara politisk, så länge det är de "rätta" sakerna som lyfts fram. Som tankeexperiment: Försök se framför dig ett bidrag och en delegation som öppet går ut med att homosexualitet är onaturligt och att äktenskapet bör bevaras som en institution som rör en man och en kvinna. Tror du att det bidraget skulle få vara med? Nej, givetvis inte. ESC tillåter politik, men bara i "det godas" tjänst. Observera mycket noggrant att jag använder citationstecken!

Nå, nu har kulisserna emellertid fallit, och det med besked. Arrangörerna godkände Ukrainas bidrag – i enlighet med ovan nämnda formulering – och tvingas nu gång efter annan försvara sin hållning. Detta håller på att bli en kamp mot väderkvarnarna eftersom det blir allt tydligare att Ukrainas bidrag ÄR politiskt. Givetvis handlar det om vad som hände krimtatarerna 1944, men det handlar också om vad som händer i Ukraina idag. Eller rättare sagt: Sången är en tolkning, en rätt så vriden sådan, av vad som händer i Ukraina idag. Detta är givetvis hur jag uppfattar saken. Andra kan förstås uppfatta saken annorlunda. Men det som knappast kan uppfattas annorlunda är att Ukrainas bidrag BLEV politiskt senast när Europa röstade fram det som vinnare. Det är nämligen väldigt få som hävdar att Ukraina vann på grund av bidragets musikaliska kvaliteter. Nå, vara nu alltså hur det vill med politiken i bidraget, men genom att tillåta det vara med gav arrangörerna möjligheten för Europa att tolka det politiskt och ge tävlingen en politisk innebörd. Något som alltså skedde.

Jag skrev ovan att detta är hur jag uppfattar saken. Alltså att Ukrainas bidrag handlar om det som händer i Ukraina idag. Jag är, visar det sig nu, inte ensam om att uppfatta det på detta sätt. Jamala, alltså hon som både har skrivit och framförde bidraget, säger samma sak. Det, om något, borde ju avgöra saken en gång för alla.

Jag tycker alltså att det är bra att det nu blivit fullständigt klart att ESC ÄR en politisk tillställning. Det har alltså tävlingen varit redan länge, men det är först nu som det blir uppenbart för sådana som inte klarat av att identifiera och se bakom hbt-propagandan. (Kolla bilden i länken ovan! Vilka flaggor ser du?) Vilken slutsats bör vi dra av detta? Jag ser bara en möjlig sådan: Lägg ner skräpet!

3 kommentarer:

  1. Du har ett rätt i ditt inlägg här, att Ukrainas bidrag var politiskt är DIN uppfattning. De som beslutade i saken valde att inte tycka så mycket, inte fråga vad folk har för uppfattning om låten , utan man läste texten rakt av. Och när man gör det så är det inte särskilt dagspolitiskt.

    Att det i regelverket påpekas att man inte får ha politiska bidrag så menas med det inte att allt som kan tolkas politiskt är bannlyst. Men man vill inte se politiska budskap på scenen. Jamala för alltså inte fram något politiskt budskap på scenen.

    Ett tydligare politiskt budskap stod Montenegro för med sin fina euro-neuro år 2012. Man parodierade i princip eurosamarbetet. Så det bevisar att politiska budskap även kan framföras på scen. Du har därmed rätt, men på fel grunder. Du skäller under fel träd. Men jag vet ju inte om du ser ett problem med att politiska budskap tillåts framföras, eller om problemet är att du ser politiska budskap som inte finns.

    Men vi kan säga så här. Jamala försöker få fram ett politiskt budskap men lyckas balansera på rätt sida. För om hon sjunger om äpplen och antyder åt någon i smyg att det nog egentligen handlar om päron så är det inte det som gäller. Det är fortfarande äpplen.

    Det är förövrigt väldigt många som röstat på Ukraina för dess musikaliska kvalitet. Jag skulle ha gjort det om inte röstningen varit flerdubbelt dyrare i Finland än i andra länder. Precis alla som jag läst att har röstat på Ukraina gjorde det för bidragets säregenhet. Bidraget var inte stöpt i samma form som alla andra, det var suggestivt och högklassigt. Så lyder utlåtandena.
    Sen har jag läst kritik som sagt att bidraget inte är något man går och nynnar på precis. Nej, exakt. De toner Jamala bjöd på är inget gemene man går och småsjunger.

    De som såg politik i bidraget kunde lika gärna låta bli att rösta på Ukraina, så gjorde tex. Finlands och Rysslands jury. Den mindre politiskt drillade spontanröstaren däremot gav höga poäng åt Ukraina. Finska folket gav 12p och Ryska folket gav 10p. Ser vi så snävt, så verkar inte politiken ha hjälpt ukraina speciellt mycket. http://eurovisionworld.com/?eurovision=2016
    En snabbgranskning ger att Polen blev mest förfördelad av juryn , sen kom Österrike, Serbien , Ryssland (politiskt?),och sen faktiskt Ukraina (politiskt?). Förfördelad då enligt hur juryrösterna skiljer sig mot telerösterna.
    Min bedömning är att främst juryn stod för politik, medan folket stod för musik. Så jo, bidraget vann mest pga musikalisk kvalitet.
    Men, jag tror egentligen inte heller att du bryr dig i Ukrainas vinst. Du tar bara upp det som förevändning att få lufta din aversion mot hbtq-esc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Patrik, bra analys!

      Radera
    2. Patrik. Om låten är politisk eller inte är givetvis en bedömningsfråga. Strikt sett till texten håller med om att den inte handlar om dagens situation, så givetvis kan man på den grunden säga att juryn gjorde rätt som godkände den. Men vad som är politiskt eller inte avgörs inte bara av innehållet utan framför allt av kontexten, och sett till den blev denna sång väldigt politisk. Eller om vi säger det så: Sången var sådan att det gav möjlighet att tolka den politiskt - vilket också skedde. Sedan var det givetvis så att det var jurygrupperna som framför allt stod för den politiska tolkningen vilket jag menar inte är förmildrande utan, tvärt om, graverande.

      Men jag håller helt med dig om att Jamala lyckades balansera på rätt sida. Åtminstone sett till var arrangörerna satte gränsen. Men hon levererade ett politiskt budskap, och det säger ju hon själv också enligt länken i bloggtexten ovan. Men min poäng här är att vissa politiska budskap godkänns i dagens ESC - och har gjort det redan en längre tid. Om det politiska ställningstagandet alltså står i "det godas tjänst". För hbt-frågorna. Mot Ryssland.

      Jag tar upp detta för att visa på skenheligheten. Och för att få säga att det skulle vara bäst att lägga ner hela eländet.

      Radera