tisdag 16 maj 2017

Ännu om bön


Jag träffade för en tid sedan en äldre kristen broder när jag var och handlade i Jakobstad. Vi pratade lite, och så kom vi in på bönen och bönetjänst. Han berättade för mig att han, som är pensionär, har för vana att så gott som varje dag gå på bönepromenader. Alltså att han går runt i stan och ber för människor han möter, situationer, byggnader och annat som han ser. Han menade att speciellt bönerna för människorna kan vara viktigare än vi tror – vi vet inte hur nära Herren en människa är och vilken betydelse en kort bön kan ha för denna människas väg till Herren.

Jag tror att mannen jag träffade har helt rätt. Dessutom kan det tilläggas, det som undersökningen jag nämnde i den senaste texten om bön visade på, att vi kristna ber alldeles för lite. Bönepromenader kunde vara en del av lösningen på detta problem. En sådan promenad står helt klart i samklang med det som sägs i Guds ord om att vi ska "be ständigt". I Esse talade vi, när jag deltog i ungdomsarbetet, om två sorts bön. "Konversationsbön" och "koncentrationsbön". Orden säger vad det handlar om, och bönepromenader hamnar förstås under rubriken "konversationsbön". Alltså att vi går omkring och pratar med Herren och lyfter fram människor, situationer och saker inför honom. "Koncentrationsbönen" igen handlar om det som Jesus talade om när han sade att vi ska gå in i vår kammare och be. Där, i vår kammare där inget distraherar oss och vi inte behöver vara uppmärksamma på t.ex. trafiken runtomkring oss, kan vi helt och fullt koncentrera oss på vår bön. Konversation å ena sida och koncentration å andra sidan.

Världen går mot totalt kaos, människorna avfaller från Herren och förleds till olika mer eller mindre guds- och människofientliga värderingar och livsstilar. Varför? Säkert till stor del för att de kristtrogna har slutat be. Eller för att de ber alldeles för lite. Här finns det rum för ett uppvaknande och en förändring. Var och en får börja med sig själv. Jag också.

6 kommentarer:

  1. Det låter inte riktigt klokt att en främmande förbigåendes spontana bön skulle avgöra något angående Guds vilja att hjälpa en människa i nöd. Jag tror nog inte att Gud behöver den bönen. Månne hen inte klarar av att hjälpa oberoende om vi råkar ha "turen" att passera någon på bönepromenad. (Att böner liksom meditation och positive thinking kan upplevas hjälpa den som ber är sedan en helt annan fråga.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 10:45. Nu ska jag berätta en hemlighet för dig: Vad som låter klokt eller inte i dina öron har ingen betydelse i sammanhanget. "Visa mig det i Guds ord", som en gammal präst sade. Då lyssnar jag på dig.

      Radera
    2. Matt. 6:8. "eder Fader vet ju, vad I behöven, förrän I bedjen honom."

      (Och ja, jag vet att det ändå står att vi ska be, men att Gud skulle se en människas nöd och inte ingripa förrän någon okänd råkar be för hen - det köper nog ingen (annan än du då tydligen).)

      Radera
    3. Anonym 11:09. Nej, inte ens jag köper det. Problemet är att du läser in saker i det jag sagt som inte finns där, alternativt övertolkar. Gud behöver förvisso inte våra böner för att (kunna) gripa in. Men han har i sitt ord uppmanat oss att be, och därför ska vi göra det.

      Radera
  2. Nu behöver man inte längre vänta för evigt på bönesvar. Det är bara att begäran telefonnumret till gud av den här brodern så kan man få tala direkt till gud och således genast få svar. Härligt med en gud som tyr sig till modern teknik ;)


    http://www.therealafrican.com/2017/05/zimbabwean-pastor-claims-to-have-gods-direct-phone-number/

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Det där är inget nytt. Jag har också Guds "telefonnummer". Ps. 50:15!

      Radera