tisdag 15 februari 2022

"Yttrandefriheten är inte absolut!"

Ett av de idag absolut farligaste uttrycken som används i samhällsdebatten idag är det jag satte som rubrik för denna text. "Yttrandefriheten är inte absolut." Orsaken till att detta uttryck är så farligt är att det är sant. Yttrandefriheten ÄR inte absolut. Jag kan t.ex. inte skriva vad som helst om en namngiven person här på bloggen, och jag har vid ett par (sällsynta) tillfällen ansett mig vara tvungen att radera kommentarer som har hoppat på namngivna personer. Som sagt, yttrandefriheten är inte absolut.

När lagen om samkönade äktenskap förbereddes i det offentliga samtalet och sedan trumfades igenom i riksdagen hette det ofta att "Detta är inget som drabbar dig". Motargumentet var att detta visst är något som kommer att drabba oss alla – jag skrev t.ex. en text här på bloggen om just detta. Det vi bl.a. sade var att yttrandefriheten kommer att vara det första offret. Med rättegången mot Päivi Räsänen ser vi att vi nu börjar vara där. Och hör vad som ofta sägs bland de som anser att hon borde fällas: Yttrandefriheten är inte absolut!

Det stora problemet är att detta uttryck är ett argumentationsmässigt gummiband. Det går att tänja det och få det att omfatta precis vad som helst – om de som har makten, den politiska och den juridiska och framför allt den massmediala, så vill. När någon säger något som inte faller makten på tungan gäller detta alltid: "Yttrandefriheten är ju inte absolut! Det där får man inte säga!"

Saken är den att antingen har vi yttrandefrihet eller så har vi det inte. Om det avgörande för vad man får eller inte får säga är kränkthetskriteriet, alltså att ingen får bli kränkt av det som sägs samhällsdebatten, ja då har vi inte längre någon yttrandefrihet. Då är all samhällsdebatt i praktiken omöjliggjord. Annat då än för de som månar sig om att alltid vara politiskt korrekta, vill säga. Men i ett sådant samhälle är samhällsutvecklingens riktning cementerad redan innan några politiska beslut har tagits. Om oppositionen ges munkavle kan makten regera fritt och ostört. Och notera detta mycket noggrant: Det är här inte alltid fråga om en politisk makthavare. Även i en demokrati kan vi drabbas av diktatur i den meningen att det är ett, som jag brukar kalla det, värderingskluster som tagit makten och som tillämpar mer eller mindre fascistiska principer på ett eller flera samhällsområden. Och där kommer inskränkningar av yttrandefriheten mycket väl till pass. Se t.ex. min föregående text för att förstå hur detta fungerar i praktiken i Finland idag.  

Men tillbaka till detta med att yttrandefriheten inte är absolut och den gummibandsfunktion som finns inbyggd i detta. Tänk dig vilken diktatur och diktator som helst i historien. De skulle alla, utan undantag, ha kunnat hävda att "I vårt land har vi yttrandefrihet" – om de alltså fått lägga till detta att "men den är inte absolut". Om makten, i detta fall diktatorn, alltså får bestämma var gränsen går.

Många, också jag, har hävdat att rättegången mot Päivi Räsänen är avgörande för yttrandefrihetens framtid i Finland (och i västvärlden överlag). Men frågan är om detta är sant. Om Räsänen frias kommer det nya fall. För finns det någon som på allvar tror att regnbågsfascismen skulle ge sig bara för att det blir en friande dom i detta fall? Utvecklingen kan i bästa fall bromsas en aning, men knappast hejdas och absolut inte vändas. Inte så länge vi har detta argumentationsmässiga gummiband som vidlåder samhällsdebatten och hela samhällsinstitutionen.  

 

38 kommentarer:

  1. "fascistiska principer"
    "kommunistiska principer" är väl minst lika bra?

    Många tror väl att fascismen var värre än kommunismen men stämmer nu detta verkligen?

    Kommunistiska Sovjet vann andra världskriget och
    nationalsocialistiska Tyskland och fascistiska
    Italien förlorade men att av detta dra slutsatsen att kommunismen var bättre håller ej. Bara att man segrade.

    Sett till antalet oskyldiga offer var kommunismen värre även om den socialistiska ideen i början syntes god.

    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 1. Fascismen och kommunismen är i själva verket barn av samma säd, även om de enligt vissa mätare finns på helt olika sidor av spektret. Men båda är totalitära system som trampar på mänskliga rättigheterna och de olika friheterna.

      Radera
    2. Alla -ismer och motsvarande är i grunden totalitära. Till och med kapitalismen.

      De största företagen inom det "fria" väst, typ Apple, Amazon, Dell, Facebook, GE, Google, Intel och Microsoft, samarbetar utan några som helst skrupler med den kinesiska regeringen, folkmord mig hit och utrikespolitisk dominans mig dit, det är pengaflödet som räknas. Har du pengar har du rättigheter. Är du fattig kan vi inte bry oss mindre om dig.

      Det fria USA ska visst värna om demokrati och mänskliga rättigheter. Dessa företag som ter sig som amerikanska sågar de amerikanska idealen. Med motorsåg.

      Spectator

      Radera
  2. Ta det bara lugnt Kristian, om din gud finns sker allt enligt hans vilja. Eller hur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan. I slutändan, absolut! Men vägen dit kommer att vara stenig och ojämn och bestå av mycket lidande för både troende och framför allt för icke troende.

      Radera
  3. "Jag kan t.ex. inte skriva vad som helst om en namngiven person här på bloggen"

    Nej, det kan du inte. Frågan är: varför känner du ett det som ett så stort behov att det blir ett problem för dig? Det är ytterst få människor som försöker leva ut detta behov att skriva elaka saker om andra människor.

    Det är ju inte förbjudet att skriva fina saker om andra människor, i motsats till elaka och hatiska saker.

    Resten av ditt inlägg är ett enda stort sluttande plan, en av de retoriska missarna. Det börjar med att inte få skriva hatprat och lutar så mycket så det slutar med diktatur.

    Intressant nog hade Räsänen skrivit att det som hon skrivit har varit förbjudet i Sverige, och där har då minsann inget demokratiförfall skett.

    Trots att jag nämner dig och dina hatiska utlägg, nämner jag dig inte vid namn, eftersom jag inte ser behovet att hänga ut just dig. Varför blir det så stort problem att inte namnge nån, särskilt eftersom du inte ens påstår dig prata om homosexuella människor utan bara om homosexualitet?

    "Om Räsänen frias kommer det nya fall."

    Ja, tyvärr finns det hatare bland stockkonservativa som inte förstår vad "älska din nästa" innebär i praktiken, och en friande dom är em signal åt dem att det är fritt fram att hata.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvirringslobbyn. Du fortsätter att göra skäl för det jag kallar dig.

      "Nej, det kan du inte. Frågan är: varför känner du ett det som ett så stort behov att det blir ett problem för dig? Det är ytterst få människor som försöker leva ut detta behov att skriva elaka saker om andra människor."

      Det ÄR inget problem för mig. Jag skriver INTE något elakt om namngivna - eller icke namngivna - personer. Att du får det till det visar att du helt enkelt inte klarar av att läsa innantill.

      "Intressant nog hade Räsänen skrivit att det som hon skrivit har varit förbjudet i Sverige, och där har då minsann inget demokratiförfall skett."

      Inte? Du har nog helt missat vad som pågår i västvärlden idag.

      "Ja, tyvärr finns det hatare bland stockkonservativa som inte förstår vad "älska din nästa" innebär i praktiken, och en friande dom är em signal åt dem att det är fritt fram att hata."

      Att du ser hat där det bara finns omsorg om människor är ditt problem, inte någon annans.

      Radera
    2. "Yttrandefriheten ÄR inte absolut. Jag kan t.ex. inte skriva vad som helst om en namngiven person här på bloggen"

      Ditt inlägg handlar om att du inte kan skriva vad som helst om en namngiven person, och räknar upp vilka problem som följer. Vore det inget problem, skulle du inte skriva om det.

      "Inte? Du har nog helt missat vad som pågår i västvärlden idag. "

      Försök hålla dig till sak nu, hur har yttrandefriheten förändrats i Sverige, och sedan vilket år?

      "Att du ser hat där det bara finns omsorg om människor "

      Räsänen blir åtalad pga av "omsorgen", för stora flertalet skulle många klockor ringa.

      Varför känner du ett behov av att skriva om namngivna personer? I den hatiska stil du gör?

      Du får ju skriva positivt om namngivna personer, det är inget problem med det. Men du vet att du ska skriva hatiskt, och att det blir ett problem.

      Radera
    3. Förvirringslobbyn. "Ditt inlägg handlar om att du inte kan skriva vad som helst om en namngiven person"

      Nej, det gör det inte. Varför trollar du på detta sätt?

      "Försök hålla dig till sak nu, hur har yttrandefriheten förändrats i Sverige, och sedan vilket år?"

      Var det inte du som skrev att Räsänen konstaterat att det hon skrivit inte skulle gå an i Sverige. Och om jag inte misstolkade dig höll du med...

      "Räsänen blir åtalad pga av "omsorgen", för stora flertalet skulle många klockor ringa."

      Så borde det vara, ja. Men tyvärr ringer inga klockor för flertalet. De tänker nämligen uppenbarligen i samma banor som du gör. Det är synnerligen beklämmande.

      "Varför känner du ett behov av att skriva om namngivna personer? I den hatiska stil du gör?"

      Där lyckades du få in två fel på två korta meningar. Snyggt!

      Radera
    4. "Nej, det gör det inte"

      Om ditt inlägg handlar om nånting annat, varför inleder du med att påstå vad hindrandet av att skriva om en namngiven person leder till?

      "Var det inte du som skrev att Räsänen konstaterat att det hon skrivit inte skulle gå an i Sverige. "

      Hon skrev att det var olagligt. Eftersom det är olagligt, och i enlighet med din tes, borde det förbudet ha lett till att demokratin hotats. Hur menar du att demokratin har hotats efter att förbudet trätt i kraft? Behöver jag förklara mera eller förstår du vad du själv har påstått?

      Åtalet är också ett bevis för att ni inte fattar vad er "omsorg" är. Knappast kommer ens en dom att får er att förstå.

      "Jag kan t.ex. inte skriva vad som helst om en namngiven person här på bloggen, och jag har vid ett par (sällsynta) tillfällen ansett mig vara tvungen att radera kommentarer som har hoppat på namngivna personer. Som sagt, yttrandefriheten är inte absolut. "

      Du har varit "tvungen" att radera, så du har insett att gränsen är nådd, det finns sånt man inte får skriva. Nu spelar du enfaldig och låtsas att du inte önskat få skriva vad som helst, om en namngiven person. Eller vad menar du egentligen med din inledning? Vet du ens själv?

      Radera
    5. Förvirringslobbyn. Är du faktiskt så här dum, eller spelar du bara? Inledningen är givetvis till för att visa att yttrandefriheten inte är absolut. Som jag sedan skriver, detta är ett farligt uttryck eftersom det ÄR SANT. Om du skulle ha läst ordentligt skulle du inte ha behövt göra sak av ingenting.

      Vad gäller Räsänen och Sverige så kan du inte mena att du inte begriper att yttrandefrihet och demokrati går hand i hand. Eller menar du faktiskt att du inte inser det?

      Radera
    6. Saker svängs inte från osanna till sanna bara för att du säger så, eller använder versaler. Du saknar totalt argument för att stöda dina åsikter.

      Ditt inlägg bygger på ett påstått orsakssamband där Räsänens dom leder till att vissa saker i bibeln inte får skrivas, vilket leder till en begränsad yttrandefrihet, vilket leder till demokratins förfall.

      Det är din åsikt. Nu är vi då i den situationen att Sverige hann före, och följaktligen borde dessa saker ha inträffat. Nu blir jag bara förbryllad över att du inte har ett enda exempel på hur demokratin i Sverige har äventyrats sedan vissa saker om homosexuella inte fick skrivas av stockkonservativa.

      Radera
    7. Förvirringslobbyn. Versalerna var för dig. Tydligen fick de dig att förstå vad saken handlar om eftersom du slutade tjafsa om det.

      Vad gäller yttrandefriheten och demokratin så vet ALLA (igen, för dig) att en fungerande demokrati inte kan existera utan yttrandefrihet. Men tydligen inte du.

      Radera
    8. Ja, klart att yttrandefrihet krävs i en demokrati, men nu var det ju inte det jag frågade efter, utan man ser att demokratin har försvunnit från Sverige, efter episoden där man inte längre får såra hbtq med vissa bibelverser.

      Radera
    9. Förvirringslobbyn. Nu försöker du förvirra diskussionen igen. Visst skulle jag kunna ge en hel rad exempel. I en av texterna jag skrev idag finns det t.ex. ett. Men det du inte tycks klara av att förstå är att detta är en principiell fråga. Det handlar inte bara om en (marginell) fråga där sanningen tystas utan om en glidning i hela yttrandefrihetsfrågan. Om du vill ha ett riktigt färskt exempel från Finland kan du läsa den här artikeln: https://svenska.yle.fi/a/7-10013093

      Radera
    10. Klart att du inte har några exempel på från Sverige, och du märkte att du inte har, så blir det plötsligt en principiell fråga.

      Då det gäller demokrati, är de nordiska länderna rankade högst upp av alla länder: https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex

      Det är Thr Economist som gjort upp listan, borde vara tillräckligt höger för din smak.

      Radera
    11. Förvirringslobbyn. Situationen förändras snabbt nu. Men jag är inte helt säker att den nya situationen syns i dessa mätningar eftersom inställningen till högeravvikande är vad den är... Jag menar, bara en sådan sak att SD, och därmed nästan 1/3 av väljarna i Sverige, per automatik har varit utestängda från regeringsansvar är ett stort demokratiproblem som knappast noteras i dylika undersöknignar.

      Radera
    12. Står du där och ljuger rakt i ansiktet? Sverigedemokraterna fick drygt 17% i rikdsdagsvalet och med det får man inget regeringsansvar per automatik. Vet du inte hur regeringsbildningen fungerar i en demokrati, eller försöker du inbilla dig själv att det är annorlunda?

      Enligt galluparna det senaste halvåret ligger SD på knappa 20%. Om det var ditt "bevis" på att "nånting" går "snabbt", så är det en av ditt mest desperata kommentar på länge.

      Radera
    13. Förvirringslobbyn. Du är inte så bortkommen, väl?, att du inte vet hur det hittills har fungerat i Sverige. SD har per automatik varit borträknade från regeringsansvar, och det betyder då att 1/3 av befolkningen (röstningsprocenten brukar ligga på mellan 60 och 70 i Sverige) är utesluten från allt vad politiskt ansvar heter. Demokratiproblemet är inte, som du vill få det till, att ett parti med ca 20% understöd inte blir regeringsparti, utan att de redan på förhand har räknats bort.

      Radera
  4. En intressant fråga är ju om kristna anmäler när de känner sig kränkta?

    En förutsättning för att åtal ska väckas är väl just att man först anmäler till polisen som sedan
    besluter om vidare åtgärder.

    Antingen anmäler kristna ej hur kränkta de än kan känna sig eller besluter polisen allltid i dessa fall att förundersökning läggs ned?

    Har ej hört att någon åtalats för hets mot kristna
    trots att kristna idag förföljs.

    Kristna bör ju falla inom ramen för folkgrupp om även homosexuella ryms med.

    Vad som är folkgrupp har väl alltmer expanderat.

    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 1. Enligt den marxistiska princip som används idag kan kristna knappast bli kränkta eftersom vi befinner oss "högst upp" i hierarkin. Därför är det onödigt att anmäla. Men som jag skrev i texten om hets på Svenska Yle torde det de skrev där ha passerat gränsen med klar marginal. Om det alltså skulle vara så att det skulle gå att hetsa mot oss.

      Radera
    2. Ganska allvarlig kritik mot polisen!

      Anonym1

      Radera
    3. Anonym 1. Njaej, det skulle jag inte säga. Snarare handlar det om kritik mot rättsväsendet och mot det filosofiskt-politiska system som har anammats i västvärlden idag.

      Radera
  5. Det var redan för ett decennium sedan något hulabaloo ang. Räsänen. Dåvarande ärkebispen sade sig förstå att Päivi Räsänens "utspel/performance" leder till massflykt från kyrkan och tillade att "det enda vi (kyrkan) kan göra är att intill tjatighet betona att hennes ståndpunkter INTE ÄR KYRKANS".
    En rimlig följdfråga blir då: Vilken ståndpunkt är egentligen kyrkans?

    Vad händer riktigt med vårt land när det blir uppståndelse kring kristna värderingar som hela grundlagen vilar på? Och än värre, vad händer med den lutherska kyrkan när en politiker försvarar kyrkans grundvärden och kyrkans ledare själva går emot och tar avstånd?

    Det skrevs och talades även om nuv. ärkeemer.bispen Mäkinen och hans avståndstagande från Päivi Räsänen. Kari Mäkinen upplevde tydligen Päivi som ett hot mot den låtsaskristendom kyrkan står för.
    För Mäkinen var det uppenbarligen självklart att vi måste ha en kyrka som är PK (för att resonera kring uttrycket politiskt korrekt, PK).

    Räsänen tycks vara en sann kristen, men det är inte PK och därmed utgör hon ett hot mot alla självtyckare utan historia, moral, tradition och självkritik och narurligtvis mot en hel drös med nuv. och tid. bispar (förutom Mäkinen även Irja Askola, Björkstrand, två Vikströmare, Åstrand), vilka försöker ställa sig i spetsen för mobben och ropa korsfäst, korsfäst, men bara är tragiska figurer sittande i sin allt tommare båt (=kyrkan).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nymans rubrik är Yttrandefriheten är inte absolut.
      Man kan inte skriva vad som helst om namngivna personer, men det gör du gladeligen i ditt sista stycke i ditt inlägg.

      Var har du hittat sådan text någonstans att biskoparna vill mobba någon och ropar korsfäst. Sedan avslutar du med att ge en bedömning på dina uppräknade personer. För dig är det korrekt att skriva vad som helst och vilka elakheter som helst.

      Radera
    2. Anonym 13:33. Offentliga personers uttalanden kan givetvis alltid återges och kommenteras. Det är i sig inga "elakheter" att göra så.

      Radera
    3. Allan. Ja, det är tragiskt när kyrkans företrädare (biskopar främst) tar avstånd från biblisk kristendom. Men det är tydligen SÅ viktigt att få vara med i denna världens fina rum. Utanför murarna vill man inte gå.

      Radera
    4. Nyman 19:51
      Det är inga elakheter att återge offentliga personers uttalanden.
      Ok. Var finns de uttalandena som gjorts av de offentliga där de ropar korsfäst och ställer sig i spetsen för mobben? Det var frågan till den vän Allan.

      Radera
    5. Anonym 20.40. Det handlar väl mer om att kommentera.

      Radera
  6. Det står var och en att ha en egen åsikt - vi har yttrandefrihet. Den är vår grundlagsskyddade rättighet.
    Vore bra för vårt öppna samhälle att bloggpubliken kunde se vem som döljer sig bakom de anonyma signaturerna. Om man inte har något att dölja det vara en självklarhet.

    Men tillbaka till 'brödfödan':
    Det framkommer inte i olika uttalanden från den officiella kyrkans sida vad man vill uppnå med sin lära och sina sammankomster.
    Kanske det alltid varit litet skralt med undervisningen, vilket jag märkt t.ex. genom mina bekanta i södra Finland som så ofta häpnar över självklara saker som Jesu snara återkomst till vår jord. Säger att det är "så bekvämt med statskyrkan; man behöver inte vara troende för att tillhöra den", då börjar man naturligtvis undra vad det är för vits med hela kyrkan.
    Vad tror man sig kunna ge folket? Är ju bekant att man inte kan leda någon längre än dit man själv kommit. Varför utbildar sig människor till präster om de inte har en personlig tro på Gud och allt som därtill hör, inklusive Bibeln?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs "Anonymt hatprat och yttrandefrihet". Mediefostran 2/2017.

      Där får du information om din yttrandefrihet.

      Radera
    2. Sir Huhtamäki
      fint med dina blogginlägg. För en tid sedan när du igen skrev om ditt favorittema de homosexuella, så skrev du om en namngiven person som varit din skolkamrat i Nykarleby Samskola. Denna person som kommit "ut". Skamlöst att hänvisa till en person som är död. Jag ids inte nämna personens namn, men när jag kollade litet vad som är skrivet på Nymans blogg, såg jag det här och vet att personen du nämner är död och begraven i Helsingfors och avskedets stund var på någon restaurang. Personens dödsannons är införd i ÖT för 2 år sedan. Vi har ju yttrandefrihet skriver du. Sedan undrar du över varför någon blir präst, som inte tror på Gud? Underlig fråga av en som är en besserwisser. Varför blir någon läkare som helt saknar de kvalifikationer som läkareden förutsätter?

      Radera
    3. Huhtamäki 16.2. 14.34
      Citat " det är så bekvämt med statskyrkan, man behöver inte vara troende etc. vad är det för vits med kyrkan skriver du.
      Alla medlemmar betalar för sig, en del går till diakonin.
      Du betalar ju också till baptisterna eller ?
      Det är väl fritt fram att vara medlem där man vill? Du är väl inte medlem i kyrkan utan hör troligtvis till ngt, samfund.

      Radera
  7. Jag tycker yttrandefriheten praktiskt i samhället har krympt väldigt mycket på senare år! Tidigare kunde man diskutera allt möjligt o ändå respektera varandra fast man varit av olika åsikt. Det fanns utrymme att argumentera för sin åsikt. Idag känns det som att samtalet tystnar om man har fel åsikt, samtalet fryser,och ingen diskussion förs.Man får en känsla av att man är ute på hal is o det är bäst att vara tyst! Jag har funderat över detta.efter att ha mera börjat följa med i medierna på senaste år har jag sett att fenomenet är bekant i dagens samhälle. Skrämmande fenomen! Fortsätter detta fenomen ännu att förvärras tror jag vi går en mörk framtid tillmötes i detta land.när samtalen slutar så växer frustrationen!
    Tack Kristian för att du frimodigt håller igång diskussionen,jag är för rädd att utsätta mig själv för den obehagliga situationen som uppstår när man tycks ha fel åsikt! Tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 21:42. Tack för din kommentar! Jag har samma uppfattning som du gällande yttrandefriheten. Problemet växer så att säga på två fronter: Dels har vi censuren som blir allt mer omfattande, och så har vi självcensuren som du, och många andra, vittnar om. Det mörknar nog, tyvärr.

      Radera
    2. re: 21:42

      En nog så träffande iakttagelse!
      Anonym1

      Radera
  8. När tidigare biskopen (i detta fall broder Björn V.) säger "Kyrkan är inte en förening för likasinnade utan en brokig skara av försonade syndare som under sin korta tid på jorden sätter sitt hopp till Gud inför framtiden och evigheten" drabbas jag därför blixtsnabbt av tanken: Hur då "försonade syndare?"
    Hur blevo de det? Vilken kyrklig rit eller ceremoni har försonat dem med Gud, såvida det inte räcker med att bara besöka gudstjänsterna?
    För många år sedan gick också mina tankar i dessa banor, trots att en liten röst inom mig viskade om frälsning.
    Det oroade mig, men jag ville inte ta ett så radikalt steg, utan intalade mig att det nog var bra som det var, för jag trodde ju på Gud. Först då jag blev undervisad att be Jesus komma in i mitt hjärta infann sig friden och glädjen som följt mig sedan dess.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera