tisdag 14 februari 2023

EU går utanför sitt mandat

En av dagens nyheter är att Europeiska unionen förbjuder försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer från och med år 2035. Omröstningen i Europaparlamentet slutade 340 för ett förbud och 279 mot. 

Problemet är att EU inte har någon fullmakt att ta ett sådant beslut. Åtminstone har inte Finland gett någon sådan beslutsrätt till EU. Men EU fungerar så att unionen suger åt sig makt från medlemsländerna hela tiden utan att några beslut tas om detta. Odemokratiskt så det förslår! 

Det är absolut dags för Finland att ta steget ut ur EU. Om vi inte gör det kommer vi snart att vara en delstat i Europas Förenta Stater - givetvis utan att vi har något demokratiskt grundat beslut i Finland för något sådant.

 

145 kommentarer:

  1. Kristian. Enligt skapelseberättelsen kan bilar och fossila bränslen inte existera. Du borde ju därför vara glad om vi gör oss av med sådana styggelser och övergår till något mer kristligt normalt, som vind och solenergi, åsnor och hästar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fråga om EU och demokratibeslut i denna blogg just nu. Men varför inte också oxar och kameler och andra tamdjur till hjälp under vår möda under solen. Det teknoekonomiska monstret har krävt saker d v s kött och blod av människor och djur som ställvis nästan har utrotats när man kom med allt mera energikrävande tilltag och krigstilltag och alla vill ha naturliga saker såsom mjölk i början av Livet som Vägen och Sanningen gett oss. Ulrik

      Radera
    2. Anonym 17:27. Som Ulrik säger går du utanfär ämnet. Men jag kan inte låta bli att korrigera dig när du skriver att "Enligt skapelseberättelsen kan bilar och fossila bränslen inte existera"

      Saken är faktiskt tvärtom! Gud var kreativ och skapade, och han skapade oss människor till sin avbild. Därför är också vi människor kreativa och kan skapa. T.ex. bilar.

      Radera
    3. Kristian. Visserligen har du Rätt i att Människan är skapande. Men i tiden är allt på gott och Ont. Begäret efter av människor skapade ting och omformade ting och omformandet av omformade ting är så stor att det börjar vara dags att läsa Profeten Jesaja om hur jorden skall utsugas i grund och allt det här med väder och vind och livsbetingelser påverkas av att man håller på att överge (övergivit) Förbundet som Gud gjort med människan sedan T o m nya Förbundets medlare Kristus försmädas dag efter dag genom att Evangelium och Bibeln missbrukas till allt större lösaktighetseftergifter och predikandet av ett superevangelium för uppebart förtappade antikrister bortom Lag och Rätt t o m i de länder som talar om Koti Uskonto ja Isänmaa. Reformationens Faderland Tyskland var en antikristlig förödande och en förödelsens styggelse Redan under det som vi kallar Andra världskriget och de tekniska ingenjörer och forskare som där försökte hitta på det ultimata vapnet för att knäcka en annan kolonialmakt än de själva sålde glatt sina kunskaper åt vem som helst bara de inte sade att de var tyskar på flykt. Och USA som hade de livligaste koloniala i sitt våld ville också ha del i hur man gör ett folk så viljelöst att man låter allting ske hindrande nya generationer att födas sedan man trott att man kan kuva både Herren Gud och människor till sådana eftergifter mot synd och styggelse som vi nu ser. Och deras ledare i Tyskland Adolf hitler hade garanterat alla en egen bil en folkvagn efter kriget åtminstone. Och så ville många andra folk också ha det. En " egen" bil för att man skulle bli lika dem som kunde bygga flygplan och pansarskepp och som i vår tid stora flygplan som skulle föra folk samman till att blandas i lösaktighrt utan fortplantning till orter där de kunde lite vila ut från bullret i Faderslandet när de hade säsongsledigheter eller semester som vi kallar det. Man generar pengar för sådana saker som att färdas till rymden glömmande hur landskapet med de döda och döende såg ut och kändes under tiderna för utvecklingen av förbränningsmotorer. Ulrik

      Radera
  2. Läser man, så inser man att EU och företrädaren för de europeiska biltillverkarna ACEA har redan kommit överens om detta.


    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4419e758-94bc-4277-9cae-58ad35a8c514
    EU:n ja autonvalmistajien etujärjestö ACEA:n väliset neuvottelut ovat päättyneet sopimukseen tämän viikon torstaina. Osapuolet päättivät, että uusien polttomoottoriautojen tuotanto ja myynti loppuvat Euroopassa viimeistään vuonna 2035.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktalobby!!! Hey! Det är fråga om Eu och nationella och internationella beslutsutvecklingen på denna blogg nu. Uuuulrik

      Radera
    2. Nämen, oj då. Trodde man kunde kommentera om bilarna då inlägget var länkat till en artikel om bilar.

      Eftersom Finland är som biltillverkare en mycket liten spelare (och har de facto varit en bland de första som tillverkar elbilar https://www.is.fi/autot/art-2000000411225.html) så påverkar det oss inte i större utsträckning, det var en överenskommelse mellan de stora europeiska biltillverkarna och EU. Därav RÖSTADE vi. Så snacket om att inte är demokratiskt är ju lite underligt. Många billtillverkare har frivilligt gjort samma beslut redan tidigare, tex Volvo, så förstår inte heller snacket att vi skulle måste få ha kvar förbränningsmotorerna under decennier ännu om tillverkarna ändå väljer vad de sätter för motorer i bilarna.

      Radera
    3. Och du. Faktalobby. Urbilden av den själviska finnen. Sålänge det inte går utöver vår ekonomi befattar vi oss inte med förenta staters demokrati. Som ju inte är demokrati utan världsmonstrets sätt att förvända agendan. Ulrik

      Radera
    4. Förvirringslobbyn. Det är inte EU:s sak att ta beslut som berör Finlands interna angelägenheter. Och det är sannerligen inte ACEA:s sak att göra det. Men du tycks inte ha något problem med att beslutsrätten i frågor som berör oss tas ifrån oss, eller?

      Radera
    5. Mig veterligen har inte Finland fått ens rösta om vad biltillverkare i Tyskland och Frankrike har gjort upp för planer innan vi gick med i EU, men rätta mig gärna om jag har fel. Biltillverkning i tex München är inte direkt Finlands interna angelägenhet... :-)

      Radera
    6. Förvirringslobbyn, Nu är ju inte frågan om vad biltillverkare gjort för planer ! Biltillverkare gör efter vad okunniga politiker beslutar, hur okunniga dessa än är ! Det finns många bevis på detta, googla och sök fakta ! Biltillverkare inser det absurda men agerar efter vad politiker beslutar hur galet det än är !

      Radera
    7. Hur skulle vi ens ha hunnit rösta om sådant när man drev oss in i Eu i så snabbt i strid mot dåvarande Grundlagsstiftning i Republiken Finland. Ulrik

      Radera
    8. Anoym, krävs ju rätt gedigna kunskaper och lång erfarenhet i branschen om man kunde på stående fot bekräfta att bilindustrin, som helhet, gör fel beslut.

      2021 beslöt Volvo sluta med förbränningsmotorer, samma beslut gjorde Jaguar, helt utan politikers inblandning. Honda beslöt det också, men säljer hybrider under en övergångsperiod.

      Nu till en fråga: om det vore så, att ett utbrett nyttjande av el (i form av elbilar och vindkraft) skulle vara en stor nackdel, eller ett hot, mot tex någons ekonomi, vem kunde det vara? Vem kunde alltså försvara sin position med fossila bränslen genom att skapa antipati gentemot elbilar?

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vahvistus-volvo-lopettaa-polttomoottoriautojen-valmistuksen/8078934
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/taysin-puskista-tullut-ilmoitus-sai-autovalmistajan-jalleenmyyjat-ymmalleen-miksi-parhaiten-myyvat-mallit-saavat-kirveesta/8073044#gs.pmdqeu

      Radera
    9. Förvirringslobbyn 21:06. Detta har inget med vad bilindustrin har beslutet eller inte beslutat att göra. Detta är ett politiskt beslut, och sådana ska fattas i de instanser som har befogenhet att fatta dem. I detta fall alltså de nationella parlamenten.

      Radera
    10. Ok, du skriver om bilindustrin, men nu säger du att det inte har nånting med bilindustrin att göra. Inte konstigt att du upplever att folk inte kan läsa vad du tänker.

      Men Kristian, vem tycker du att har befogenhet att besluta vad Renault, Fiat eller VW ska tillverka för sorts bilar?

      Radera
    11. Förvirringslobbyn. Jag skriver INTE om bilindustrin. Det är du som dragit in dem i detta. Jag skriver om EU-parlamentet och att de gått utanför sina befogenheter.

      Radera
    12. Det är lätt att påstå mycket saker, men vi kan ju se på lagstiftningen. Om vi väljer att inte alls behandla ditt eget exempel i din argumentation, så faller hela inlägget platt. Varför hade du i så fall ens nämnt lagen ifall vi inte får prata om den? Det är minsann förvirrande.

      Lagen som röstats om i EU gäller vilka typer av bilar kommer att bli typgodkända. Helt klart måste ju någon ha mandat att besluta vilka fordon som får köra på våra vägar, det har funnits i alla tider. Lagen finns här: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:02007R0715-20200901&from=SV

      Utan den kunde tillverkarna komma med bilar utan bromsar, om vi nu ska driva det till sin spets vad avsaknaden av lagen kunde leda till.

      Finlands lagstiftning berörs inte alls av ovanstående, eftersom vi har kvar lagen om godkännande av typgodkända fordon i FInland: https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2021/20210082#L3P43

      Ett exempel på hur det fungerar är, att mopedbilarna, som inte innan EU-inträdet var godkända, kunde godkännas eftersom de är godkända på EU-nivå.

      I ditt eget exempel, var ser du nu riktigt att en överträdelse skulle ha tagit plats? Vad menar du fattas fullmakten? Vem kunde ge EU den fullmakten? Du bara påstår mycket men har inte visat några argument.

      Radera
    13. EU försöker få bort Sveriges A-traktorer... trots svenska lagar. Finland var på väg att godkänna ett liknande koncept men EU stoppade det hela trots att sådana fordon skulle vara många gånger säkrare än mopedbilar !

      Radera
    14. Vet inte varifrån denna bloggs kommentatorer tar sin "information", riktig media verkar ha ersatts av counter media, verkar det som.
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-inget-forbud-mot-a-traktorer-2

      Radera
    15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    16. Förvirringslobbyn. Du pratar snömos och slår in öppna dörrar. Givetvis bör det finnas någon som tar besluten - något annat har jag aldrig hävdat. Problemet är att EU har kapat åt sig denna beslutanderätt.

      Radera
    17. Vi har röstat om det i Finland, majoriteten var eniga om att gå med i EU, och då skulle lagstiftningen ändras till den del den inte är förenlig med EU:s stadgar. Ditt exempel du tog upp har ingen tidigare motsvarighet i finsk lag eftersom sådan inte behövts i Finland, men nu har vi fått vara med och rösta om förslaget, vilket inte varit möjligt innan vi var med i EU.

      Eller menar du att, i ditt exempel, vi har tidigare fått bestämma om vilka typbestämmelser bilindustrin måste följa?

      Radera
    18. Förvirringslobbyn 19 februari 2023 kl. 11:46, jag läste din länk till SVT (Sveriges Vänster Television). Hur tänkte du här ? Man planerar inte förbjuda dem men körkortsreglerna ändras... Vem tror du på riktigt är intresserad att som 18-åring längre köra omkring i en A-traktor ? Samtidigt finns det faktiskt sådant som inte borde få förekomma, hur är det ens möjligt att 15-åringar kan köra omkring med "Stora fordon" likt " Robins stora A-traktorbygge" på yt-kanalen MOS ? Samtidigt ska inte heller dessa förbjudas för det kan ju faktiskt finnas vuxna personer som kanske föredrar att flytta grävmaskiner eller skogsmaskiner med en sådan !

      Radera
    19. Hur jag tänker? Ja, trasiga telefonen är väl nånting som alla känner till, ju flera gånger man refererar nånting "nästan" korrekt, blir det till slut inte fakta, som någon ytterligare tolkar. Ofta blir det då att man diskuterar en lögn, en osanning, och det är totalt lönlöst att uttrycka åsikter om icke-sanningar.

      Så varför inte läsa ordentligt, referera korrekt, och diskutera om det då? Att säga att A-traktorer förbjuds är fake news, att säga att körkortsreglerna ändras, för att råda bot på olycksantalet som på några år fyrdubblats bland A-traktorer, är inte fake news. Åldersgränsen föreslås höjas från 15 till 16, inte till 18.
      https://sverigesradio.se/artikel/trafiklararen-kluven-till-aldersgrans-for-a-traktor-de-som-ar-mogna-vid-15-ar-det

      Sedan talar du emot dig lite också, du verkar vara emot att körkortskraven höjs, fast du också undrar "hur det kan vara möjligt att 15-åringar".

      Det är ju inte jag som ska upplevas som idiot, utan det är nog för var och en att se sig i spegeln då jag kan så gott som i varje artikel visa att det ni tror stämmer dementeras gång på gång. Skulle det vara orsak att börja läsa nyheter, från början till slut, och på andra ställen än underliga sidor? Dessa underliga sidor lever de facto på "trasiga telefonen", att skapa ilska gentemot samhället och på det sättet kassera reklamintäkter. Inte förbjudet att sponsorera lögner, var och en gör det bästa de förmår.

      Radera
    20. Förvirringslobbyn. "Eller menar du att, i ditt exempel, vi har tidigare fått bestämma om vilka typbestämmelser bilindustrin måste följa?"

      Finlands riksdag har alltid haft rätten att bestämma vilka typer av bilar som får rulla på de finländska vägarna.

      "Vi har röstat om det i Finland, majoriteten var eniga om att gå med i EU, och då skulle lagstiftningen ändras till den del den inte är förenlig med EU:s stadgar."

      Märk väl: "Skulle". Inte skall. När vi röstade om EU röstade vi om det som gällde då. Det "JA" vi gav då (som folk) var givetvis inte, och kan inte vara, en öppen fullmakt som gäller för all framtid.

      Radera
    21. Förvirringslobbyn 21 februari 2023 kl. 07:36, "Sedan talar du emot dig lite också, du verkar vara emot att körkortskraven höjs, fast du också undrar "hur det kan vara möjligt att 15-åringar". " Nu ska jag hjälpa dig "på traven" ! , du brydde dig uppenbarligen inte om att söka "Robins stora A-traktorbygge" ?
      Här kommer en direkt länk ( två ) så du kan se vad jag ifrågasätter ! Såna fordon ska varken 15 eller 16-åringar framföra i allmän trafik ! https://www.youtube.com/shorts/JQrEq23P4mU och https://www.youtube.com/watch?v=2jBa5CbQlhM

      Radera
    22. Förvirringslobbyn 19 februari 2023 kl. 11:46, från din egen länk, "Bör kunna resonera

      Om det i praktiken innebär att personer under 18 år inte kommer att få köra dem, vilket kan ses som ett slut på fenomenet A-traktor som långsam personbil, framgår inte." Här talas inte om ngn höjning från 15 till 16 ! Varifrån fick du det ?

      Radera
    23. Läs länken jag bifogade.

      "Publicerat torsdag 16 februari kl 09.07

      Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) vill höja åldersgränsen för AM-körkort, från 15 år till 16 år."

      Radera
  3. Nils Torvalds från SFP har röstat för förbudet ! Huhtasaari och Hakkarainen bland dem som har förståndet i behåll... ( https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/9d024335-709d-487d-92ba-d517a42b981b ) "Vuonna 2030 myytävien henkilöautojen päästöjen tulee olla 55 prosenttia alhaisempia kuin vuonna 2021. Alkuperäinen tavoite oli 37,5 prosenttia. Pakettiautojen päästövähennykseksi sovittiin 50 prosenttia." Redan nu har flera biltillverkare åkt dit på att ha fuskat med "utsläppen", den som ens lite förstår inser ju att detta är den rimliga följden av okompetenta politiker som bara sitter och beslutar "dittan & dattan" utan ngn som helst insikt i vad som är tekniskt möjligt ! På någon annan plats skrev man också att det efter 2035 kommer att vara möjligt att köra med gamla bilar ( Ferrari-undantaget ), det blir som på Cuba med sina 50-talare ( uppskattat till så många som 60 000 !)
    Man gör ALLT för att hålla dem rullande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. År 2022 var nästan 40% av alla nysålda bilar el- eller hybridbilar. Då man säger att utsläppen på bilar ska minskas med hälften, betyder det inte att man ska hitta på en helt ny teknik för att på varje enskild bil få ner utsläppen med 50%, utan att det i medeltal ska sänkas med 50%. Det sker med att tex sälja hälften utsläppsfria elbilar.

      Ingen har sagt att man inte får köra bensin eller diesel efter 2035, men nya bensin- eller dieseldrivna bilar kommer inte att finnas till salu.


      Det finns 2,8 miljoner bilar i Finland, varje år köps det ca 100 000 nya bilar, och om 40% kommer att vara el- eller hybrider, skulle det räcka 70 år för att få hela bilparken bytt till el. Med samma fart som nu, kommer en sjättedel att vara elbilar fram till 2035, köps bilar i samma takt efter det, räcker det ytterligare 23 år för att ersätta alla bensin och dieselbilar med el ditto.

      Radera
    2. Förvirringslobbyn 14 februari 2023 kl. 19:32, "Det sker med att tex sälja hälften utsläppsfria elbilar." Hur mycket har de "kostat" i utsläpp vid tillverkningen för att inte fråga varifrån elen de laddas med kommer ifrån ?

      Radera
    3. Du ställer en fråga du inte har svar på, och det är inte så enkelt.

      Det sämsta alternativet är att batterierna tillverkas i Kina, vid fabriker som använder kol, och bilen laddas upp i USA med fossila bränslen, och då såg jag nån siffra som var över 200 000 km. Men är batterierna och bilen i övrigt tillverkad med förnybar energi, och laddas med vattenenergi i Norge, tippar det över redan vid 20 000 km. Den planerade fabriken i Ingå planeras gå på förnybar energi, som en kort kommentar.

      Bilarna kommer ju givetvis att laddas med vindenergi under nätterna, då behovet av el är mindre och priserna därmed lägre. En sportredaktör på HS hade under två månader kört över 5000 km med sin elbil, och räknade kostnaderna. Trots det höga elpriset, hade han kunnat ladda elen hemma till kostnad om 156€ för denna sträcka. Eftersom han hade kört en semesterresa till Lappland, hade han tvingats snabbladda och mera pengar hade gått åt, sammanlagt 300 €. Med en dieselbil hade han betalat 680 €, plus en del av dieselskatten.

      Men en elbil är bara lönsam för en som har en rätt ny och dyr bil, och byter till en lite dyrare elbil. För andra, som kör med bilar under 10000€, är steget till en ny elbil för stort för att motiveras med det låga kostnaderna för elen.

      Radera
    4. I den här senaste diskussionen där anonym ställer en fråga som är viktig och relevant ifråga om att utsuga jorden och på på vilka sätt som är barmhärtigast inför behovet att inte slösa och skada runtomkring sig så svarar faktalobby med blåögda visioner om hur en västerländsk medborgare i de begynnande europeiska Förenta staterna med snålheten och kontantgirigheten i fokus tänker. Sådana folk som först vill förena världen för att sedan säga som kol och stålunionens folk och utbildade idag säger, har kommit så långt från vett och sans och vad som sunt bondförnuft säger till en tidigare kommentator: På så lång sikt som de som målar upp ' välfärdstaternas framtid föraktande en " föusnisse" och bonden som håller honom i arbete så kan det hända att alla blir utan en lysande framtid. Ty Moralen och Guds Bud är grunden för att någon som helst kultur skall kunna fungera " till människans bästa" med allt vad det betyder av mat och dryck bostad omsorg färdmedel utsäde och produkter som inte är giftiga av den hantering som de gått igenom före den når den som skall ha den. Ulrik

      Radera
    5. Till en God Kultur hör också framförallt att Ha Guds Ord och Bibelen och inte förvanska Guds Budskap utan ivrigt höra det och lära det så att man kan åkalla Jesus Kristus till Frälsning och förlossning viss om att Han är Allsmäktig men ändå nära med Hjälpen. Ulrik

      Radera
    6. Förvirringslobbyn 14 februari 2023 kl. 22:02, "Du ställer en fråga du inte har svar på, och det är inte så enkelt." Ingen ställer väl ( inte väll ! ) frågor som man har svar på ? Du som är intresserad av fakta kunde gärna fördjupa dig i https://www.adlibris.com/fi/kirja/den-dolda-handen-hur-kinas-kommunistiska-parti-underminerar-vastliga-demokratier-och-omformar-varlden-9789171736123

      Radera
    7. Anonym, du hade en negativ attityd till elbilar, men du vet inte varför, du kan inte förklara varför det är dåligt, och att be mig läsa en bok om Kina och kommunismen, är definitivt inte svaret. Jag vet inte vem har intygat dig om elbilar och EU, men innan man beslutar sig för en tvär attityd mot vad som helst, skulle det inte skada att ta reda på varför. Annars är man bara en nickedocka utan egen åsikt.

      Ja, antar att du är samma anonym som ovan? Boken handlar om kinesisk propaganda, skulle jag själv besvara på min fråga i min kommentar ovan, så skulle jag inte gissa att det är propaganda från Kina, eftersom de håller hårt på med att bygga elbilar som möjligen utklassar västvärldens dito, eller vad skulle du säga om man kunde köra 1000 km på en laddning?

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jopa-1-000-kilometrin-ajomatka-yhdella-latauksella-kiinalainen-akkujatti-vaittaa-rikkovansa-ennatyksia-uudella-teknologiallaan/8459224#gs.pmc1ds

      Om vi ska vara rädda för kinesisk propaganda, är det då bättre att stå ensamma eller i samlad trupp? Vad hade Napoleon sagt?

      Radera
    8. Förvirringslobbyn 16 februari 2023 kl. 07:33, Jo, jag vet varför, om alla hade elbilar räcker inte elen till ! Boken handlar inte bara om kinesisk propaganda, det är fakta att kineserna redan äger en majoritet av vindkraftsparkerna i Sverige, kanske också i Finland ? Dessutom köper kinesiska staten ( i sista hand "partiet" ) viktig infrastruktur världen över såsom hamnar tex. ! Amsterdam och Rotterdam är några där de är majoritetsägare. Boken är ganska "tungläst" men låt säga "givande", gåvor har en stor betydelse i sammanhanget ( Pandorna i Ähtäri...hoppas man får dem returnerade utan sanktioner)
      Vi torde också ha endel fd. politiker med kopplingar till Kina som egentligen fungerar som "nyttiga idioter"...
      Industrispionage i väst som är satt i system, är en viktig sak för Kina. Volvo är väl också idag ett kinesiskt företag ? ... Läs boken och du kanske ändrar uppfattning om ett och annat !

      Radera
    9. PS. pröva googla "48 Group Club" och läs på ! Nu garanterar jag inte att du kommer att hitta allt vad som avslöjas i boken...

      Radera
    10. https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/97df84af-c5fd-4720-a1d3-d36870dc792b

      Radera
    11. Anonym 23:48. Skrämmande! Jag kämpar som bäst på med en bok/dystopi (som har sina svagheter) som utgår från detta med "pisteytys". (https://www.suomalainen.com/products/sinun-on-aika-kadota) Jag vet ännu inte vart författaren vill komma med boken, så jag vet inte om jag kan rekommendera den...

      Radera
    12. 23:04 Om alla hade elbilar, skulle elförbrukningen stiga med 4 % om alla laddade samtidigt. Men så är ju inte fallet. Dessutom laddar de flesta hemma eftersom en elbil bör laddas under en så lång tid. De smarta väljer ju förstås att ladda sin elbil med nattström, eftersom det är billigare, eftersom produktionen är större än förbrukningen. Elbehovet är mycket lägre under natten, så problemet med störmbrist pga antalet elbilar bygger nog inte på anonyms kalkyler.

      Kinesiska ägandet är långt från hälften, den ligger på 6 % i Sverige. Men Kina har många tveksamma investeringar i många länder. Industrispionage är ingen hemlighet heller, men nu börjar de avvika från ämnet.

      Radera
  4. Bensin och dieselbilar kommer inte att försvinna på lång tid ännu. Myndigheterna kan besluta vad de vill, men de elbilar som finns i dag tillhör inte framtiden. Beräkna t. ex livslängden för ett batteripaket och vad det kostar att byta för begagnadbilsparken. För vi vill väl att bilarna ska hålla mer än 10 år?
    Var ska vi sedan få el till alla bilar? Med solpaneler och vindsnurror?
    Hur påverkar Finlands vinterklimat bilarnas batteri?
    Finns det ens råvaror för att tillverka alla världens elbilar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elbilar och elgrejor lär fungera dåligt i kyla. Men det gjorde också Tysklands maskinarmeer och andra armeer under världskrigena. Ulrik

      Radera
    2. Ulrik 6:35
      Du skriver att elbilar fungerar dåligt i kyla. Gäller det överlag, eller har du dåliga erfarenheter av någon viss elbilsmodell som du vill varna för? Jag står nämligen i beråd att köpa elbil och en sak som säkert kommer att påverka mitt beslut är just hur bra elbilen fungerar i kyla. Kan du snälla dela med dig lite mera av dina erfarenheter om elbilar och kyla.

      Radera
    3. Elbilar överlag fungerar inte dåligt i kyla om man bortser från att dörrhantag (speciellt Teslas) och luckor för batteriladdningen kan vara benägna att frysa.

      Man kan ju alltid fundera över vad som startar en bensin- eller en dieselmotor i kallt väder: jo, en elmotor som drivs av ett batteri. Utan fungerande elmotor gör man alltså inte så värst mycket med en fossilbil överhuvudtaget, vaken vid varmt eller kallt väder.

      Det som elbilar lider av i kallt väder är att räckvidden minskar. Ett kallt batteri mister en del av sin kapacitet pga att den kemiska reaktionen fungerar sämre vid låga temperaturer. Strömmarna begränsas också, speciellt märkbart vid laddning, men samma sak ser vid kraftig acceleration: vissa bilar tillåter bara att man tar ut toppeffekten när batteriet är nästan fulladdat och har rätt temperatur.

      Fossilbilar drabbas också av kallt väder i form av högre energiförbrukning, men det märks inte alls lika mycket som i en elbil. Dessutom kan fossilbilens överskottsvärme användas för att värma upp kupén istället för att släppa värmen i kylaren. En elbil använder energi ur batteriet för att hålla temperaturen på någons sorts nivå, ibland med hjälp av en värmepump.

      Radera
    4. ”Beräkna t. ex livslängden för ett batteripaket”. OK, vi antar att bilen klarar 350 km per laddning. De litiumbatterier som används idag är LFP, NMC eller NCA. T.ex. ett LFP-batteri ska klara >2000 laddcykler med >80% av orginalkapaciteten. Det betyder att batteriet ska klara 350 km x 2000 = 700.000 km. Naturligtvis kommer det att finnas batterier som dör innan dess, alldeles på samma sätt som det finns förbränningsmotorer havererar i förtid. Gemene man lär nog inte köra 700.000 km på 10 år.

      Jag håller ändå med dej om att batterierna behöver utvecklas. De som finns idag är dyra och utgör en (för) stor del av bilens pris och det gör att det inte finns så värst många förmånliga elbilar.

      Radera
    5. Fortfarande går ni alla bort från det som Kristians inlägg egentligen handlar om. Hur Europas blivande? Förenta stater kör över de enskilda medlemsländerna med en icke ens rådfrågande beslutsprocess. Ni tror att ni skall alla få köra bil till döda dagar men det är inte alls säkert att det blir så. Till anonym som frågar om elbilar och modeller av mig vet jag inget svar jag har läst några rubriker och ingresser gällande det och suttit på i hybridtaxi Mera än så vet jag faktiskt inte. L: s inlägg kanske belyser saken något. Ulrik

      Radera
    6. Vad har Förenta staterna att göra med EU:s beslutandeprocess? Och Ulrik, Kristian skrev ju att vi får inte skriva om biltillverkningen... :D

      Radera
    7. Förvirringslobbyn 18 februari 2023 kl. 13:14, Nu var det ju inte USA's Förenta stater det var frågan om utan EU's Förenta stater men det missade du uppenbarligen... ?

      Radera
    8. Lite onödigt att diskutera om du grundar dina argument på sådant som inte existerar.

      Radera
    9. Förvirringslobbyn 21 februari 2023 kl. 07:38, kanske det, men ändå gick du själv i"fällan" eftersom du skrev "Vad har Förenta staterna att göra med EU:s beslutandeprocess?" :D :D :D Du fattade helt klart inte var det var frågan om, annars hade du inte ställt den frågan !!

      Radera
    10. Jag förstår att det finns de, som i brist på bättre vetande och som läser för mycket smörja, tycker om att inbilla sig om att EU blir ett europeiskt USA, men det är ingen vits att ha en diskussion om hur beslutandeprocessen går till på riktigt om den andra parten börjar blanda in sagor.

      Men good for you om det förnöjer dig.

      Radera
  5. Tänker dö på miljön så köp en gasdriven bil. Mvh John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker du på miljön, köp en 80-tals bil körd 100-150 tusen för 500-1000€ och du har bil för många år framåt ! Har själv fått mig epitetet "bilhandlarnas mardröm" av en bilhandlare som gav mig rätt ! :)

      Radera
    2. Håller helt med ovan, men om ingen köper nya bilar, kommer inte vi att hitta en bil körd 100-150tkm. Men bra att de finns köpare som inte har nånting emot att förlora hälften av nybilspriset på fem år, så att vi andra har billiga bilar att köpa.

      Radera
    3. John. Jag har funderat på det, faktiskt. Det låter som ett bra alternativ och stöder dessutom lokala gasproducenter.

      Radera
    4. Förvirringslobbyn 16 februari 2023 kl. 07:56, Detta måste nog vara din vettigaste kommentar någonsin !!!

      Radera
    5. Håller mig alltid till logiken och faktan, men som vi kan se, så går det väldigt ofta emot åsikter och övertygelser...

      Radera
    6. Förvirringslobbyn. "Håller mig alltid till logiken och faktan"

      Det var dagens roligaste skämt!

      Radera
    7. Du igen håller dig långt borta från att kommentera sak. Det är lätt att skratta, småbarn klarar till och med av det.

      Radera
    8. Förvirringslobbyn 20 februari 2023 kl. 07:18, Om det är något som Kristian gör så är det just att kommentera sak !

      Radera
  6. Av kommentarerna framgår tydligt att Bilen idaag är en större Avgud än forna tiders Baal. Inte ens Kristians tydliga bekymmer om den nationella suveräniteten får teknopicklarna att sluta med att leda tråden på avvägar. Men att t o m Kd ville med i Nato gör att ett utträde ur Eu blir allt omöjligare. Men man förstår att Finland som placerat pensionsfondernas pengar på den internationella Börsens nåder gör att också de gamla och kloka i Finland vill sjunga de visor som man sjunger i WTC husen och på kokainsniffarbörsen i New York. Och allt detta för att man redan vid Grundandet av Finland drog oss med i den av Konungarna Konungars hårt straffade och prövade västra kolonialmakters privata godhetssniffaruniversumrepublikers trollkrets och redan 1914 var Sodoms och Gomorras synd mot de fattiga och styggelserna i världen så stora att Kriget kom och kom igen tills Alla länder hade egna gränser och en viss frihet. Ulrik Fagerholm

    SvaraRadera
  7. Vi medborgare i Finland kunde göra det ekonomiskt möjligt att gå ut ur EU om vi ger myndigheterna ett mandat att ta tillbaka pensionspengarna från USA och genom att samtigt avstå från alltför nära ekonomisk eller Militär Gemenskap med Tyskland och Usa så skulle vi som alliansfria och neutrala hålla våra fredslöften som vägde lätt när nerverna våra sviktade och forna vännen tyskland med kumpanen usa började blåsa upp oss sedan mafian i italien blåst ut ljuset;.pengarna i våra fickor.
    Detta förslag kan vi ännu kalla för utopiske Ulriks tankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulrik för att du leder tråden tillbaks till ämnet. Det var tråkigt när den hamnade på avvägar.

      Radera
    2. LIte fakta: läser man om Statens pensionsfond, ser man att 38% av kapitalet är i noterade aktier, och av noterade aktier är 27 %. Vill man "ta tillbaka" pengarna från nordamerikanska aktier, så säljer man bara, inget drama över det.
      Skulle vi vara svenskar, skulle var och en bestämma själva var ens pensionskapital växer och man får ju hoppas att inga stackare hade valt att lägga alla ägg i en rysk aktiekorg, för då blir det inga rosiga pensionsdagar.
      https://www.ver.fi/sv-FI

      Radera
    3. Blir det för en fallen värld några rosiga dagar alls???!!!++** frågar Ulrik

      Radera
  8. Vähän lisää EU:sta:
    Kansalaisten kannattaisi vähitellen herätä. Vihervasemmistoinen hallitus on ajamassa Suomen hunningolle. Tarkoitan lähinnä mm. ilmastohömppää. Nämä nerot ajavat Suomea hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä. EU:n tavoite lienee 2050 mennessä.
    Mitä ihmeellinen mittari heillä on joka pystyy mittaamaan meidän hiilen erikseen, eikä sekoita siihen esim. itärajan takaa tulevaa saastetta. Onko joku Ohisalo keksinyt raja-aidan hiilettömän ja hiilellisen ilman sekoittamiseen.
    Kyllä pistää miettimään. Pitäisiköhän kansalaisten nyt ottaa järki käteen?
    Anonyymi=Nimetön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonyymi=Nimetön. Koko hiilipäästö-humppa on laskennallinen. Eli mittareita ei ole. Mutta kyllä. Tässä on järki valitettavasti jäänyt takaalalle.

      Radera
    2. Kaikki ovat paniikissa koska tulemaan on mitä Pyhän Raamatun mukaan tulemaan pitää. Sen jälkeen kun niin moni kansakunta olivat saanet aikansa, vapautensa, kukoistuksensa, ja hedelmänsä kristikunnan ajalla niin tieteistä kyltymättömiä ihmisiä luulivat tieteidensa kautta saavansa lisää lisää ja aina vaan lisää ja kun heille näytettiin että heidän hedelmänsä jo oli petollisten vallassa ja mädäntynyt niin ensin rupesivat sotimaan sen jälkeen luulivat omilla tieteellisillä toiminnoillan pystyvänsa peittämään kuinka moni heistä jo kumarsi antikristuksia ja heidän saavutuksia. Ja kun useimmat ovat täälläkin päin ovat tietämättömia minkä kauhistuksia tapahtuu sillä aikaa kun itse Kirkko joka perustuu Raamattuun ja Uuden Testamentin oppeihin syytetään siitä mitä yksittäisiä sisäisiä ja ulkoisia luopioita pahuudessa ovat tehneet antaneet tapahtua ja lakaisseet historian rippisalaisuuksiin. Mutta taivas ja maa ei katoa ennen kuin Jeesus Kristus Kaikkivaltias Isän mukkaan tulee niin että kaikki sen tietää samassa silmänräpäyksessä. Vanhan Raamatuntietäjän mukaan Antikristuksen ajan tuntomerkit ovat muun muuassa. Avioliiton halveksiminen,älykkyyden liikakorostus, homoseksuaalisuus lapsien häpäisy seksuaalisesti lukemattomilla teoilla ja viettelyksill. Ulrikä

      Radera
    3. Unknown 16 februari 2023 kl. 05:10, Moomma pohojalaasia, eihän me joudu paniikkiin niin heleposti ? ;)

      Radera
  9. Ja var emot eu tå vi rösta och tycker som Kristian att vi borde lämna unionen. Jag tycker att lagstiftningen i Finland inte skall anpassas enligt Eu , utan finländsk lagar skall alltid vara över . Mvh John Lassfolk

    SvaraRadera
    Svar
    1. John. Tack för kommentaren - och för att du föregår med gott exempel och skriver ut ditt namn!

      Det finns förstås en hel del fördelar med EU, men i dagens läge håller de negativa sidorna nog tyvärr på att ta över. Knappast går det att få ihop en majoritet för ett utträde, men redan att frågan skulle lyftas kanske skulle dämpa EU:s maktövertagande och utvecklingen mot Europas Förenta Stater en aning...

      Radera
  10. Det här inlägget visar med all önskvärd tydlighet vilka problem individualismen i förening med demokratiskt tänkande har med statliga överenskommelser. Finland har på anhållan beviljats medlemskap i EU, med de bilaterala rättigheter och skyldigheter medlemskapet innebär.

    När EU över 20 år efter att medlemskapet trätt i kraft fattar beslut om detaljfrågor som ingen kunde förutspå och avtala om i en miljö som ingen på allvar räknade med när medlemskapet godkändes finns det folk som ifrågasätter EU:s rätt att fatta beslutet i fråga, med hänvisning till att Finland inte beviljat EU denna rätt.

    Den här attityden är inte särskilt genomtänkt. Medlemskap i nationella gemenskaper måste anses utgöra ett ramverk för framtida beslut i gemensamma frågor, ibland på detaljnivå. Om helheter ska kunna stjälpas pga oenighet i enstaka detaljfrågor sänder det en signal om det meningslösa i förhandlingar på ett generellt plan och samtidigt en vink om avtalsparters bristande vilja och förmåga att hålla fast vid gemensamt fattade beslut.

    "Demokratiska spelregler är bra - men inte på min bakgård!" Så säger den som alltid själv vill ha kontrollen, och därmed framstår som en opålitlig förhandlingspart.

    En spurgu bara

    SvaraRadera
    Svar
    1. "En spurgu bara". Problemet med ditt sätt att tänka är att vi då kan anses ha gått med på precis vad som helst. Om det uppkommer nya situationer/detaljfrågor ska dessa givetvis godkännas/klareras i de församlingar som har makten att fatta sådana beslut - alltså i de nationella parlamenten. När vi gick med i EU godkände vi INTE medlemskap i ett Europas Förenta Stater. Det som har skett under de senaste åren är att EU med små steg, ett i gången (och ibland med lite större steg) har gått i riktning mot just det. Utan att någon har godkänt det. Det har så att säga smugit på oss.

      Och ja. EU har inte rätt att besluta i frågor de inte har beviljats rätt att besluta i.

      Radera
    2. Kristian, jag kan förstå ditt sätt att tänka. Det är så vanligt förekommande bland folk i allmänhet, för det bygger på tanken att i ett demokratiskt samhälle som värnar om yttrandefrihet har vem som helst rätt att uttala sin åsikt om vad som helst.

      Ur ett visst annat perspektiv: Finland är en rättsstat, som månar om att allt ska gå lagligt och rätt till. Finland har ingått i en sammanslutning av andra rättsstater, med samma krav på sig själva och varandra. Anslutningen bygger på en professionellt gjord ansökan med formuleringar om rättigheter och skyldigheter på allehanda nivåer, säkerligen delvis dikterade av den förväntade godkännande främmande parten, men i alla fall. Juridiskt finlir som man ska vara statsvetare och jurist av rang för att till fullo förstå, ja, för att ens orka läsa dokumentet i fråga med dess bilagor.

      I det dokumentet, och handlingarna rörande behandlingen av detsamma, står nog formulerat vem som har rätt att göra vad. Ingen av våra statliga laglighetsväktare har med ett ord ifrågasatt det lagliga i det beslut du ifrågasätter. Det finns säkert goda skäl för den tystnaden.

      Samma spurgu

      Radera
    3. "Samma spurgu". Det kan finnas flera skäl för den tystnaden. Ett av dem kan tänkas vara att det har tagits så små steg att det är svårt att säga exakt var EU gått över gränsen. Ett annat kan vara att de som sitter på den juridiska kunskapen är EU-positiva och inte vill skapa en situation där allt fler finländare ifrågasätter EU-medlemskapet. Observera att juridik inte är någon exakt vetenskap utan att det så gott som alltid handlar om tolkningar - och när det handlar om tolkningar är det svårt att krypa ur det egna skinnet.

      Men det juridiska finlir du pratar om finns knappast. När vi finländare röstade om medlemskapet, och jag får påpeka att det är den enda gång vi tagit ställning till EU, fanns det inget finstilt. Det vi tog ställning till var det EU som fanns då. Inte vad det någon gång kanske kunde tänkas utvecklas till.

      Radera
    4. Är du seriös?!

      "Men det juridiska finlir du pratar om finns knappast. När vi finländare röstade om medlemskapet, och jag får påpeka att det är den enda gång vi tagit ställning till EU, fanns det inget finstilt."

      Hur vet du det? Vet du någonting alls om vad utrikesminister Heikki Haavisto & Co förhandlade om på bekostnad av sin egen hälsa? Otaliga resor, maratonmöten i det oändliga - utan substans? En EU-medlemskapsansökan utan innehåll? Statsfördrag som bygger på en föreställning om någonting som antas existera för ögonblicket? Medlemskap som inte förbinder till någonting? Vad tror du Finland behövde diplomater och jurister till under åren av medlemskapsförhandlingar?

      Dina formuleringar om juridikens substans talar för sig själva. Statsförfattningsrätt, folkrätt och internationella konventioner - allt är bara tyckanden och trams, eller hur? Alla juridiskt bindande avtal i privatlivet är juridiskt bindande bara så länge parterna är överens? Samma gäller företag, sammanslutningar och nationer?

      I så fall kan man aldrig lita på någonting alls.

      Spurgun

      Radera
    5. "Spurgun". Avtal som sluts görs på basen av den situation som då råder. Det fanns massor av saker som behövde redas ut när Finland blev EU-medlem, därav juristernas mängd. Men avtal är giltiga så länge innehållet i det inte ändras. Om så sker ska det godkännas igen. Man kan inte, som EU gör nu och har gjort en längre tid, ändra ett avtal och bara fortsätta utan godkännande av parterna. Obs pluralis. Om/när EU gör så kan man inte lita på någonting alls.

      Radera
    6. 10.48
      När har utrikesministern bytt namn?
      Jag trodde att han heter Pekka Haavisto, men du har annan information - när har det namnbytet skett?

      Radera
    7. @Anonym 15:22 Jag skrev om 1992-1995. Då hette utrikesministern faktiskt Heikki Haavisto. Pekka Haavisto var inte med om EU-förhandlingarna på den tiden.

      @Kristian. Det du skriver tyder på att du inte vet vad det ömsesidiga avtalet mellan Finland å ena sidan och EU å den andra gick ut på. Myndigheternas agerande, eller avsaknaden av aktioner i det här fallet, tyder på att EU skulle vara i sin fulla rätt att fatta de beslut man nu gjort. EU har ju, vad handeln beträffar, gemensam yttre gränskontroll rörande resande, varor och tjänster, gemensam pass- och visumkontroll inom Schengen-området, gemensamma begränsningar för vad som får importeras från länder utanför EU och vad som får säljas inom gemenskapen. Ett stopp för försäljning av nya bilar med förbränningsmotorer ryms faktiskt inom ramen för det som redan förverkligas utan protester.

      Din hållning andas politikerförakt. Gå för allt i världen inte och bli politiker, du kommer att misstro och förakta dig själv, alternativt i all tysthet bli en lika god kålsupare som alla de andra.

      Spurgun

      Radera
    8. ok. tack för informationen. Det är ju för 30 år sedan,

      Radera
  11. O ja Nyman¨
    Vi borde gå ut ur EU.
    det tycker du Nyman, Vi borde ha fler pälsfarmer också, och elda mera med allvärdens skit, Det borde vi,
    När Finland går med att gå ut ur EU - då brakar helvetet lös - då hjälper det inte att du Nyman ber till Gud - det blir exakt som brexit i Storbritannien.världen - riktigt fint blir det då ditt moderparti KD lieras med Sannfinländarna - ingen svenska, ingen kontakt med Norden . ensamma ett litet land, Hur tror du att det blir då?
    Det är ju fint när Finland isoleras från övriga världen pga av en del konserva typer - liksom Nyman som tror att allt fortsätter som det var för 20 år sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:29. Ska jag förstå det som så att du är ok med att EU på ett fullständigt odemokratiskt sätt kapar åt sig makt från de enskilda medlemsländerna?

      Radera
  12. Finland skall höra till EU,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 19:39. Den åsikten har du givetvis rätt att ha. Men kanske jag får fråga dig också det samma jag frågade ovan: Är du faktiskt ok med att EU på ett fullständigt odemokratiskt sätt kapar åt sig makt från de enskilda medlemsländerna?

      Radera
  13. Känner flera som röstade för EU men som i efterhand djupt ångrar det då de idag ser vart det barkar, mycket av det som utlovades har aldrig gått i uppfyllelse ! Själv röstade jag mot. Konstigt att någon ännu tror på EU....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:31. Du har så rätt. Det heter att det inom EU ska finnas fri rörlighet av varor och tjänster, men det gäller bara när det passar myndigheterna och när det är något negativt det handlar om. När vi skulle ha nytta av denna "fria rörlighet" finns det alltid någon bestämmelse som kommer i vägen.

      Radera
    2. Och vilka är de exempel du kan komma med nu om avsaknad av fri rörlighet, förutom alkohol och snus då?

      Radera
    3. Förvirringslobbyn 19 februari 2023 kl. 11:39, du nämner snuset, det är då märkligt att man kan bli dömd för "skattebrott" ifråga om detta då Finland en gång för alla avsagt sig möjligheten att beskatta snuset på lagliga vägar !

      Radera
    4. Det har egentligen inte med snuset att göra, utan att i stor skala bedriva köp/sälj utan att betala mervärdesskatt. Man får ju hämta 1 kg för eget bruk: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001213872.html

      Enda vettiga vore ju att låta snusarna få köpa sitt snus lagligt, utan att tvingas ha ett nätverk som skaffar det åt en. Räsänen är dock tvärt emot det.
      https://yle.fi/a/3-10977422

      Radera
    5. I min ungdom kunde man köpa snus gjort i Jeppis ! "Strengbergs" med rött lock, vem körde ner denna produktion ?
      Och hur kommer det sig att inte dagens politiker bryr sig om "traditionella finska produkter" ?

      Radera
    6. Det kan man fråga av bland andra kristdemokraterna.

      https://www.kdlehti.fi/2018/05/19/essayah-patistaa-toimiin-nikotiiniriippuvuuden-ehkaisemiseksi-kasvava-nuuskaamistrendi-saatava-nujerrettua/

      Radera
  14. har du kontrollerat vad som hände i storbrittanien? Med deras brexit.
    Vill du verkligen att vi skall ha det så i Finland?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 00:12. Nej, det har jag inte. Har du? Eller har du läst vad EU-positiv media har skrivit för att skrämma oss från att försöka göra det samma?

      Radera
    2. Om man inte vill läsa den mängden kritik om brexit som tom forna anhängare till brexit delgett, har man nog låst in sig i en anti-bubbla.

      Det är förstås lätt att glömma att britterna höll på att bli utan mat eftersom transporten led av chaufförsbrist, EU-medborgare som inte längre hade arbetstillstånd.
      https://www.iru.org/news-resources/newsroom/brexit-chaos-confusion-and-complexity-continues-plague-hauliers-and-business

      Pundens värde har sjunkit, vilket givetvis innebär högre priser, utöver alla andra faktorer som fått inflationen att nå nya höjder.
      https://edition.cnn.com/2022/12/24/economy/brexit-uk-economy/index.html

      Då företagen inte hittar arbetare och lägger lapp på luckan, gör det inte heller gott för nationalekonomin.
      https://www.theguardian.com/politics/2023/jan/17/shortfall-of-330000-workers-in-uk-due-to-brexit-say-thinktanks

      Britternas BNP sjönk med 5,5%, i pund drygt 100 mrd.
      https://www.cer.eu/insights/cost-brexit-june-2022

      Du kan Kristian heller, utan att kolla upp, bara påstå att alla ovanstående källor skulle vara lögn och EU-positiva, utan menar du att en enskild artikel inte stämmer, så har du givetvis en artikel som påstår motsatsen.
      Eller så förblir du inne i din bubbla.

      Radera
    3. Förvirringslobbyn 18 februari 2023 kl. 13:29, Det är mycket som du inte har en "susning om" ! Chaufförsbristen tex. Har själv över 12års erfarenhet av yrket ( fullt ålderstillägg) men det fick vara nog när myndigheterna började med sina krav på YKB, "över en natt" ansåg man mig inte längre vara kompetent nog. Jag var medlem i "Rahtarit" ännu tio år efteråt men sa till slut upp medlemsskapet där också då de egentligen inte kör chaufförernas intressen ! Vem vill arbeta i en branch där du ännu två tre veckor efteråt kan bötfällas för ett ringa brott mot kör & vilotider i ett annat land ??? Hytten är "chaufförens hem", det är numera brottsligt att tillbringa "veckovilan" i sitt eget hem !

      "Pundets värde har sjunkit", som mest har det kostat 1.17-1.18€ nu är det nere på ca.1.12 , ingen dramatisk ändring enligt mig, men handlar det om stora summor gör det ju förstås en hel del.

      Radera
    4. Förvirringslobbyn forts. Min son gick chaufförsutbildning vid YA med alla tänkbara kort på fickan, därefter samma utbildning i SA ännu en gång och erbjöds "provanställning" på en transportfirma i tre månader med KELA's dagpeng + 9€ till om dagen ! Gissa hur det gick ? Ingen, jag säger återigen, ingen känner sig motiverad att på sådana villkor fortsätta !

      Radera
    5. Förvirringslobbyn ännu en gång, det var en gång en chaufförskollega som sa att det tar ungefär två år att "urskilja" en riktig chaufför. En riktig chaufför vet när han ska stanna sitt fordon för en "sömnpaus" ! Andra kör i diket efter att ha somnat vid ratten. Själv har jag då det begav sig tagit "Powernaps" med femton minuters intervall på väg från H.fors till Vasa. Det ska också erkännas att jag bromsat för att jag till synes varit på väg att köra upp på en personbilssläpvagn med bräder... en annan gång panikbromsade jag efter att ha sovit över ratten på en parkeringsplats...Snart närmar sig 60-års kontrollen för körkortet, är inte berädd att ge upp mina bokstäver, kanske kommer ännu en dag då man behöver min erfarenhet ? Krigstillstånd ?

      Radera
    6. Nu pratar vi om Storbritannien, en omedelbar följd var att 20000 chaufförer stack iväg och i oktober 2021 fanns det en brist på 100 000 chaufförer.

      https://www.nbcnews.com/news/world/after-brexit-thousands-foreign-truckers-went-home-now-britain-wants-n1280451

      Radera
    7. Förvirringslobbyn 21 februari 2023 kl. 07:48, du kunde googla "The real truth of lorry-drivers escape from UK" ! Jag var inne på chaufförsbristen i Finland, var det ngn Kecko som för ett antal månader tillbaka figurerade i pressen angående våran egen "chaufförsbrist" ?

      Radera
    8. Kanske du kunde googla själv och ge länken, klistrade in dina sökord men de gav ingenting.

      Myndigheterna hade lagt in 33 olika förbättringspunkter och nu är inte bristen längre 100 000, men det finns flera tiotusen lediga chaufförsjobb fortfarande.

      https://keepontrucking.uk/is-the-uk-trucker-shortage-recovering/

      Radera
  15. Världen och EU verkar ha blivit för global. Det behövs mer fokus på det lokala. Politikerna har inte brytt sig om fattiga områden. I de stora befolkningscentra/städerna finns det en mediaelit och en politisk elit som inte bryr sig om eller vill höra.
    Många känner att deras röst inte hörs. Folk i större städer förstår inte hur invandringen påverkar vanliga etniska medborgare. Det skapar spänningar.
    Många ser med oro på det eskalerande samarbetet i Europa och anser att unionen kan utplåna medlemsländerna och leda till en europeisk superstat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 00:21. "Många", skriver du. Det är säkert sant. Men tyvärr är det idag väldigt dåligt med kanaler som kan samla upp denna oro. I Finland idag finns det t.ex. bara ett parti som på allvar ifrågasätter EU-medlemskapet, och detta parti har element i sig som gör att det blir svårt för många att rösta på det. Jag inkluderad.

      Radera
    2. Jag har sett otaliga klipp från riksdagen med "Mauri Peltokangas" , han är min kandidat alla gånger !

      Radera
  16. Folk är trötta på att man ljuger för dem (ang. EU, Nato), de är trötta på att bli föraktade av spec. den liberala eliten i de större städerna. Man förlorar smån. kontrollen över gränserna och så vips håller man på att förlora sin identitet.
    Man får befara att medlemsländerna kan tvingas av Bryssel att gå med i en superstat där de måste skicka unga män (och kanske kvinnor!!) till en europeisk armé (ifall Nato skulle kollapsa). Möjligen får man befara att EU är på väg mot en politisk union totalt inkompatibel med en konservativt nationalistisk syn på världen.

    SvaraRadera
  17. fint du skriver.
    Folk är trötta på EU och Nato.
    Du har så rätt - vi borde gå ut ur Eu och dra tillbaka vår Nato-ansökan.
    Vi har en lång fredlig gräns mot Rysslan. Bara 1.300 km. Ryssland kan man lita på. Tänk vad fint för dig om Finland skulle höra till Ryssland, inget EU inget Nato,
    Klokt du skriver är du politiker? med hvudet i busken?

    SvaraRadera
  18. Säkert skulle du krigshetsare gärna gå i krig mot ryssen och få din skalle ihjälskjuten vid finsk-ryska gränsen. Vi behöver inget Nato eller EU för att provocera Putte på oss. EU dessutom ett syndigt och morallöst Babel fullt med umpihomoja ja transsuja (enl. Kirillen).
    Militarism är militarism (dödande), pacifism är pacifism (liv och fred). Lär dig äntligen något - juntti !

    "Erdogan upp och ner,
    NEJ till Nato, ja till fred.

    INTE en soldat, INTE ett gevär,
    INTE en euro till Natos gevär.

    Solidaritet i vått och torrt,
    INGEN dj*vla vapenexport."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:44. Som sagt, försök hålla en civiliserad ton i kommentarerna!

      Radera
  19. 11.44
    Putin är ju mycket pålitlig och Kirill f.d. KGB. De är ju båda KGB.
    Nu är du inte riktigt påläst ang. dessa två herrar.
    Tror du att kriget i Ukraina är en lek? Putin kunde lika gärna ha anfallit Finland. Så fick du igen en rad om homosexuella personer - vad har det att göra med EU och Nato?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 14:20. Putin kunde inte "lika gärna ha anfallit Finland". Han är ute efter att "befria" länder med ryska områden. Sådana områden finns inte i Finland. Men det hindrar förstås inte att vi kan bli ett mål för hans galenskaper när vi kommit in i Nato...

      Radera
    2. 10.02
      Du vet väl att det inte går att lita på Ryssland. Ryssarna har ju startat krig mot oss förr. Varför tror du att Finland vill gå med i Nato?

      Radera
    3. 14:20
      Hedersmannen och ärkebispen Kirill är ute på rätt spår mtp. den dekadenta västvärldens förfall med pridetåg, homos, NAMBLA ("vänd nu lilla baken hit" säger de homofila pedofilerna åt småpojkarna), transidiotin, de sociala aborterna etc. etc
      Vaffö sku ryssarna villa ha ett sånt land? Så depraverade och tokiga är de icke!

      Radera
    4. Anonym 14:20 Börjar låta som att du borde flytta österut. Resande vidgar perspektiven.

      Radera
    5. 00.32
      Du avser väl kommentaren 12.19 , 22.2. där kommentatorn höjer KGB:n Kirill till skyarna. Den person som skriver så borde resa dit och hälsa på sin vän Kirill.

      Radera
    6. 24.2. kl 12:59

      Hur tror du heders- och Gudsmannen ärkebiskop Kirill någonsin skulle kunna godkänna det västländerna står för: Värst av allt typ prideparader med ohämmad utmanande homosex, transagendan och -> NAMBLA !! Homopedosnuskgubbarna lockar småpojkar att: sväng nu "lilla stjärten" hit! De borde nog åtalas. Få se hur länge deras propaganda får spridas på sociala medier?

      Radera
    7. 13.17
      Du överdriver i din kommentar.
      jag tror inte att ngn. homosexuell har intresse av småpojkar däremot en peofil kan ha intresse av sådana. Man har ju hittat sådana personer bl.a. i kyrkan. Nu senast var det en skandal i Portugal med 4.500 utnyttjade av prästerskapet.
      Hedersmannen Kirill, du vet inte vad du skriver. En KGB-man skulle vara en hedersman? Du skämtar - liksom med allt annat du skriver.

      Radera
    8. Anonym 12:59 Javisst, såklart. Lovprisare av Kirill och Putler kan ta sig en tur österut!

      Radera
    9. 22.16
      Kanske de får en billig resa om de buntar ihop sig alla som är Kirill och Putinanhängare. De som stöder dessa KGB män borde kanske repetera ngt. de missat.

      Radera
    10. 24.2. kl 23:46
      Gudsmannen, hedersknyffeln och archbishop Kirill skulle ALDRIG godkänna homofilin spec. uppbackad av pridetåg i moder Ryssland.
      Men du är en typisk bög som hyllar homofilernas pedofilönskan. Det är perverst, onaturligt, synd och skam och en vedervärdig styggelse -> "I huggormars avföda .."
      Att börja gå och pilla på det naturliga och normala kommer att ända med en förskräckelse.
      Lillby (Purrmo)

      Radera
    11. Du i Lillby kan dra ngt gammalt över dig. jag är inte homosexuell. Det du skriver - är makabert. Men det får stå för dina upplevelser. Kanske du får hjälp för dina aggressioner.
      Vad du anser om KGB mannen Kirill och presidenten Putin får stå för dina åsiktter - men jag har inga sympatier för sådana krigsherrar. Men i Lillby är det OK med att Putin startade kriget mot Ukraina och att presidenten Putin förser sitt folk med osanningar, Håll du på i ditt Lillby med ev. glansbilder av Kirill. Kanske du har en bild på honom i ditt glansbidshäfte.

      Radera
    12. 27.2. kl 91:14
      I slutändan var det ändå Nato-etablissemanget och Ukraina självt som förorsakade Puttes speciella militäroperation. De hade redan länge hotat med att Nato kommer till Ukraina, detta redan efter det oranga Maidan-upproret 2014.
      Kirillen är hederlig med att det ruttnande och depraverade EU/västländerna inte kommer att äga tillträde dit med pridetågen, transseriet etc.
      Du Anonym har nog drag av något homosexuellt över dig åtm. i dina skriverier. Du tycks ju i bästa "Jammu-setä"-stil försvara Nambla-aktivisterna, slashasarna vilka fått 'smak på lamm' - åtm. har du inte kritiserat eller fördömt dem alls!!
      Lillby - på krigsstigen (stridsyxan ej nergrävd)

      Radera
    13. Lillby mannen
      Så fick du igen skriva av dig ang. homosexuella - det är ditt problem - inte mitt.

      Radera
    14. 28.2. kl 22:53
      Du vill fortfarande inte fördöma 'homotus' och spec. ej NAMBLA-aktivisterna som 'fått smak på lamm' för att travestera en sång av humorgruppin KAJ.
      Om du inte kan fördöma homonas pedoönskningar skulle det kanske vara mer till din fördel om du hölle käft?
      Lillby-mannen

      Radera
    15. https://gluefox.com/kontr/pedokalk.shtm

      Radera
    16. 11.23
      Vilken lycka för dig, då du dag ut och dag in inte har annat att tänka på än de homosexuella. Tur att de finns, i annat fall skulle det vara tomt mellan öronen.

      Radera
    17. Anonym 2 mars 2023 kl. 15:49, du brydde dig aldrig om att läsa länken och inse hur allvarligt det faktiskt är ?

      Radera
    18. Anonym 2.3. kl 15:49
      Fortfarande vägrar du att fördöma NAMBLA-pedofilerna. Vi får väl tolka det som att du godkänner pedofili, längtan efter 'gosskött' ?
      Svara då vad du tycker om att bögarna ska få utnyttja minderåriga pojkars stjärtar (="pepunsilmiä' då) !!

      Radera
    19. 13.21
      Du håller fast i det tema som Nyman skrev "EU går utanför sitt mandat".
      Vad EU har att göra med dina kommentarer är obegripligt

      Radera
    20. Anonym 4.3 17:11
      Det är obegripligt att du inte förmår ta ställning i Nambla-bögarnas retorik. Tyder på att du själv har dragning att vara en likadan som dem, en s.k."sugar daddy"?

      Radera
    21. det är obegripligt hur dåligt läskunskapen fungerar i Lillby, Skrämmande.
      Kanske du borde ägna din tid åt att läsa för att förbättra uppfattningsförmågan. Din kunskap är nog alarmerande.¨
      Nyman skriver om EU. Observera EU och du tjatar och på om andra frågor. Kan du inte läsa? kan du begränsa dig till det ämne som diskuteras.
      Snart är det påsk då kan du slakta lamm och bjuda in stjärtpojkar som du är mest intresserad av. Troende är du och vet det mesta. Men du vet inte ett skit.

      Radera
    22. 5.3. kl 15:00
      Du vägrar fortfarande uppge din åsikt ang. Nambla-p*filin. Får väl då kalla dig för en "sugar daddy", alltså en s.k. "lakritsfarbror" ?
      Lillby

      Radera
    23. ja men visst - det var ju bilden av dig - på lakritsstänger förr.

      Radera
    24. Ett stort tack för all dynga du gett och fortsatt ger oss, Sugar Daddy/"Lakritsfabbo"! Men på lakritsstänger hade man negergubbar förr.
      Lillby

      Radera
    25. du platsar som en sådan.
      Du förstod inte att diskussionen handlade om EU.
      Det var inte en diskussion om din smutsiga fantasi.
      Hur svårt kan det vara?
      Det är svårt om man är annorlunda och inte kan ta till sig information. En lakritsgubbe är du med mycket problem.

      Radera
    26. Du verkar själv vara en "lakrisgubb" i högsta potens.
      Du svamlar om EU när jag frågar din åsikt visavi homosexuella och deras önskan om unga gossar a la Nambla.
      Gör om, svara rätt!
      Purmo

      Radera
  20. Muuan JR 7-komentaja, pohjalaismiesten päällikkö kenraali Ehrnrooth, Siiranmäen ja Vuosalmen tappotantereilta, on sanonut: "Suomi on hyvä maa ja sen AINUT puolustaja on Suomen kansa." Ei ritari varmaan Nato-vastustaja ollut, mutta ei hän nöyristelemään ja matelemaan kyllä olis alentunut minkään valtion edessä. Nöyristely ja rähmällään olo, se jos mikä syö kansakunnan uskottavuutta ja itsenäisyyttä.
    Tulemme kyllä omillamme toimeen, niin kuin tähänkin asti. Se on historiamme todistanut.

    Nimetön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Moon kanssasi aivan samaa mieltä ! Lukekaa hyvät ihmiset "Kenraalin testamentti" ! Nyt ei valitettavasti löytyny Matti Laurilan puhe talvisodan alkaessa,.. Nyt löytyi ! https://www.youtube.com/watch?v=Yutfnfzm3qc

      Radera
    2. Ei ollu koko puhe edes siinä linkissä :(
      "Niin kuin niin monta kertaa ennenkin Suomen miehen on taas kerran pakko tarttua aseihin, kun vanha perivihollinen ryssä yrittää maahamme ängetä. Me ei sotaa tahdota, me tahromma rauhaa.

      Mutta sitä eivät antaneet meille toiset. Stalin ja Otto-Wille Kuusinen, jonka me jo vuonna -18 ajoimma tästä maasta pois.

      Suomen Armeija on jo näinä päivinä näyttänyt jottei tänne ole
      ilmaiseksi tulemista. Ja tänään, Suomen Itsenäisyyspäivänä, on tullu meirän vuoro pojat. Tuumaakaan ei anneta tappelematta!

      Kolominkertaanen eläköönhuuto Isänmaalle, Suomen Armeijalle ja Ylipäällikkö Mannerheimille.

      Eläköön, Eläköön, Eläköön!”

      (Velvollisuus katsoa Pekka Parikan Talvisota-elokuva!)

      Radera
  21. Moni haluaisi, että Yhdysvallat painostaisi Turkkia meidän Nato-asiassa. Tosiasiassa Turkki on kuitenkin Yhdysvalloille paljon tärkeämpi Nato-kumppani kuin me ja Ruotsi monestakin syystä. Turkki sijaitsee alueella, joka on ns. "käymistilassa" jatkuvasti. Yhdysvalloille on tärkeää, että sillä on Turkin kokoinen tukialue tällä epävakaalla alueella.
    Jos Yhdysvallat joutuisi valitsemaan Turkin tai Suomen ja Ruotsin välillä, uskoisin Turkin voittavan 10-0 näin jääkiekkotermein sanottuna, valitettavasti.
    Nimetön

    SvaraRadera
    Svar
    1. Voit kyllä olla oikeassa. Kuuntelen just Adolf E, https://www.youtube.com/watch?v=7TXTAGj7wNg , vasta alkua olen päässy tutustumaan mutta "kyyneleet valuu"... En nyt muista missä mä luin ku Adolf viimeisillään luki yhdessa tyttären kanssa "Gud som haver barnen kär, se till mig som liten är" !

      Radera
    2. https://www.youtube.com/watch?v=G2_7WfoTQKU , https://www.youtube.com/watch?v=iq0fIFbgKCc

      Radera
  22. Finns bara ett svar på detta, rösta på PS i nästa val !

    SvaraRadera
    Svar
    1. det skall man göra om man vill ha problem.

      Radera
    2. Anonym 6 mars 2023 kl. 19:03, Vilka problem då ? PS har en sund syn på detta med "Klimatkrisen" m.fl problem !

      Radera
    3. 20.04
      Finns ju två duktiga representanter en i Nkby och en i Kokkola.
      Sedan finns det inget problem med språket när man läst deras partiprogram.
      Det är nog bäst när allt är på finska i Finland, ingen kontakt med Norden. Det bästa av allt är att vi går ut ur EU. Och att Finland inte ansöker om Nato-medlemskap.

      Radera