tisdag 25 juli 2023

Väckelse?

När jag var ung, någonting mellan 16 och 20, hade vi ungdomar i Esse Bibel- och bönesamlingar i kyrkan på fredagskvällarna. Det här var värdefulla samlingar. Jag kommer speciellt ihåg en kväll när ungdomsledaren ställde en fråga som har levt i mitt minne och sinne under de dryga trettio år sedan den ställdes. Han hade säkert läst frågan någonstans och delade den vidare med oss som var samlade. Frågan lydde: "Vill jag väckelse och vad får det kosta?"

Jag var lite osäker på om jag verkligen ville svara ja på den första frågan eftersom ett jakande svar uppenbarligen var förknippat med någon form av kostnad. Hur som helst bad vi om väckelse då, och jag har fortsatt att be om väckelse ända sedan dess. Men jag tror faktiskt inte att jag riktigt förstod följdfrågan då - det är först nu efteråt som jag har börjat förstå vad den frågan gick ut på.

Väckelse, när den kommer, är ofta sådan att den kostar. Framför allt kostar den vår bekvämlighet. Vi människor har alltid "bagage" med oss, och när en människa kommer till tro och råkar ut för det ultimata paradigmskiftet (som det ju de facto är fråga om) behöver detta "bagage" processas. I väckelsetider när många människor kommer till tro samtidigt betyder detta att det är mycket "bagage" som ska processas - och där får vi som "gamla" troende räkna med att vara behjälpliga.

Men det är ändå inte denna kostnad jag tänker på nu. Åtminstone inte i första hand. Nej, nu tänker jag på den (kollektiva) kostnad som måste erläggas för att väckelse ska bli möjlig.

Det bästa med att vara predikant är att man får lära sig mycket nytt. Dels när man arbetar med de bibliska texterna, dels när man är ute och träffar människor. En av de viktigaste lärdomar jag fått i detta sammanhang bjöd en äldre dam på vid kaffebordet efter ett möte. Hon sade att hon vet att hon ber olycka över sin släkting när hon ber att han ska komma till tro. Detta låter galet, eller hur? Visst gör det! Men när man tänker på det lite inser man sanningen i det. Det är nämligen så att en människa som har ett ordnat liv och där allt flyter på i normal ordning knappast inser att han eller hon behöver Herren. För att denna insikt ska få rum i en människas tankevärld behöver de falska (salighets)stöden först tas ifrån henne. Och detta kommer att göra ont.

När man ser på historien kan man se ett ganska tydligt mönster. Väckelsetider har så gott som alltid gått hand i hand med orostider i olika former. 1700-talets väckelser följde efter krigshärjningarna som riket utsattes för när ryssarna härjade. De stora väckelserna på 1800-talet följde på hungeråren på 1860- och 70-talen och på de stora samhällsomvälvningar som industrialiseringen orsakade. Väckelsen på 1960-talet gick hand i hand med den oro som präglade stormaktspolitiken med det kalla kriget och det överhängande hotet om kärnvapenkrig.

När allt är lugnt och välstånd råder tror vi människor nämligen att vi klarar oss utan Gud. Det gör vi givetvis inte ens då, men det är lättare att lura sig själv när det råder lugn och ro och allt är väl i landet.

Så tillbaka till dagens situation och frågan jag inledde med. Vill vi väckelse, och vad får det kosta? Man behöver inte ha värst livlig fantasi för att klara av att tänka sig vilka olyckor som kan tänkas drabba vårt land och vår värld idag om Herren vill dra mattan undan vår inbillade säkerhet. Så, frågan kommer igen: Vill vi (verkligen) väckelse, och är vi beredda på att det kan komma att kosta oss mycket av det vi idag har tagit för självklart som fred, trygghet och välstånd?

Det kan vi nämligen vara säkra på att det inte räcker med en liten elpriskris.

Men faktum är att det är allvar. Varje dag dör det människor som går evigt förlorade. Vi behöver väckelse. Desperat. Men är freden, vår trygghet och vårt välstånd viktigare för oss än våra medmänniskors eviga väl?

Här hos oss fortsätter vi att be om väckelse. Är du villig att komma med i det bönearbetet?

13 kommentarer:

  1. Så omvänd er och tro på gud eller så kommer han att slå dig? Kärleksfullt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud slår nog ingen som ärligt erkänner sina synder ! Det först är kärleksfullt !

      Radera
    2. Anonym 23:14. Hur är det alls möjligt att få det jag skrev till det? Läs gärna igen, denna gång utan någon felaktig förförståelse!

      Om du gör det kanske du ser och förstår att kostnaden är något som drabbar alla - oberoende av om man är i tron eller inte. Men det kan jag tillägga: Vi som tror har bara så mycket bättre redskap att förstå vad som händer.

      Radera
  2. Hur mäts väckelserna rent objektivt? Jag tycker det verkar lite som att folk springer turvis till olika kyrkor o rörelser o alla kan tjoa om väckelse tills massan dragit vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 25 juli 2023 kl. 23:48, en bra fråga ! Har på nära håll ett "strandställe" + cafe' , båda ger sken av att vara centrum för "väckelser" men jag ser inte annat än "självförverkligande"...

      Radera
    2. Anonym 23:48. Bra fråga. Det du beskriver är inte det jag skriver om. En riktig väckelse handlar inte om andlig turism utan om att syndare kommer till tro på syndarnas Frälsare. När en stor väckelse kommer märks det nog. Se t.ex. på hur Lappland förändrades efter att den laestadianska väckelsen drog fram där på 1800-talet.

      Radera
  3. Ja men hur ändrades Lappland, vad finns för data? Frågar man någon som varit på ett möte så säger hen att alla var där och alla omvände sig och nu super ingen mer osv. Idag, liksom så länge jag känner till, är det bara laestadianer och deras barn som går på deras möten. Visst, då Lars-Levi själv rännde omkring så fanns ju ännu inga laestadianer så nån var ju först, men var denna skara 1, 5 eller 25% av befolkningen? Jag antar infon finns framforskad men jag har aldrig råkat på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 08:40. Poängen var att när det blir en riktig, och stor, väckelse så märks det. Jag tog Lappland som ett exempel på detta. Vad gäller siffrorna så finns det säkert sådana, men t.ex. Wikipedia nöjer sig med att konstatera att "Læstadianismen är en luthersk inomkyrklig väckelserörelse. Rörelsen är uppkallad efter Lars Levi Læstadius (1800–1861), som var präst i bland annat Pajala församling och Karesuando församling och vilkens botpredikningar gav upphov till en väckelse som spred sig snabbt över Nordkalotten. Inte minst bland samerna kom den att förändra mångas livsföring och minska alkoholmissbruket."

      Radera
  4. Anonym är inne på en viktig poäng. Utan siffror kan wikipedias ord om "väckelse som spred sig snabbt" eller "förändra mångas livsföring" betyda närmast vad som helst. Data är avgörande, för utan data blir ämnen som kyrkohistoria inte mycket mer än en tävling i vem som kan skriva bäst prosa. Det är siffrorna som ger perspektiv och möjlighet att jämföra.

    Tyvärr har jag aldrig själv sett hård data på andelen väckta, de siffror jag sett är ofta ganska fragmentariska, och hur väckelse påverkar till exempel brottstatistik eller alkoholförsäljning, jag är tveksam om sådant ens finns i en nordisk kontext. På amerikanskt håll tror jag däremot att man kan hitta rätt mycket om detta bara man söker. "The Churching of America 1776 - 1990" av Rodney Stark är där något av ett mästerverk för den som vill ha ett datadrivet perspektiv och inte bara vackra anekdoter, åtminstone om man är intresserad av vilka samfund som drog in flest konvertiter under olika perioder.

    När det kommer till laestadianismen i Österbotten föreställer jag mig att en någotlunda bra proxy för hur väckelsen sprider sig till nya anhängare är huruvida rörelsen sprider sig till nya orter. Under 1870-talet kom den till byarna kring Karleby och Pedersöre, och under samma årtionde uppstod mindre grupper (färre än 10 pers) i Vasa, Korsholm, Korsnäs, Replot, Solf, Närpes, Kristinestad och Sideby (varav alla i dagens läge är så gott som utdöda). Under denna period måste nästan utomstående ha konverterat in i rörelsen, det är svårt att förklara hur man annars skulle ha anhängare över ett så stort geografiskt område. Enligt uppgift var de allt som allt i Österbotten mellan 100 - 200 personer under början av 1870-talet. Efter 1870-talet sker i princip ingen betydande geografisk expansion, vilket jag tolkar som att väckelsen därefter inte erövrar många själar utanför de släkter som redan anslutit sig, och jag antar att den numerära expansionen därefter sker främst via att det föds barn, men det är förstås bara ett antagande.

    Hur många var de då? 1882 fanns 50-60 stycken inom Esse socken, och 1891 200 inom Larsmo. 1926 är de 300 i Larsmo, och 100 i Esse. Detta är inte långt ifrån befolkningsökningen under slutet av 1800-talet, som ligger på +64% på 50 år, så även detta stöder ett scenario där man ser hur rörelsen snabbt sprider sig till något mellan 100 - 200 personer under 1870-talet, för att sedan dö ut på de orter där rörelsen är svagt representerad, medan den konsolideras kring Karleby och Jakobstad, och då kanske främst inom de släkter som redan anslutit sig.

    Siffrorna är hämtade från "Laestadianismen i svenska Österbotten", av Erik Wentin.

    /Turboanonym

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läser man på finska om väckelserörelserna, får man lite mer ingående fakta. Bedjarrörelsen startade av att en vallarflicka hade läst en bok om hur dålig människan är, en präst nappade på idén, för att sedan mattas ut mot sekelskiftet då körttiläiset var följande fluga. Leastadianismen var en reaktion på all sprit som också präster och kantorer förmedlade, då den tasmade av var evangeliföreningen nästa heta grej. Enligt vad jag läst så var inte väckelserörelserna i främsta hand att få numerärt mera medlemmar, utan de befintliga församlingsmedlemmarna omgrupperade sig. Lägger man till befolkningsökningen som Turboanonym är inne på, så stämmer det säkert.

      Mest förvånad är jag dock över att det i bibeln skulle motiveras att väckelse skulle vara villkorligt, att det skulle förknippas med en "kostnad". Än värre att enda orsaken till den personliga väckelsen skulle vara att bara en olycka skulle motivera en till en tro. Den logiska idiotismen vore alltså att en ber, skulle få bönesvar med att pådyvla sin närmaste olycka, för att denne skulle komma till tro. Alltså, då inte hen annars kommer till tro, så förstör man något? Varför skulle denna "goda" gud orsaka olycka för nån om nån ber? Menar, det vore ju så mycket enklare att dela olycka åt en massa människor, lika dumt vore det jämfört med att vänta på bönesvar.

      Nej, då man arbetar för hårt med texterna och bilden, så blir det så knasigt det bara kan bli.

      60-talet med all materialism fick motreaktioner, inte kärnvapnen. Kalla kriget var nog mera 70-tal, och då blomstrade nu knappast religionerna utan mera make love, not war. Men givetvis finns det mycket siffror som kan påvisa att jag har helt fel. Eller så inte.

      "Man behöver inte ha värst livlig fantasi för att klara av att tänka sig vilka olyckor som kan tänkas drabba vårt land och vår värld idag om Herren vill dra mattan undan vår inbillade säkerhet."

      Och var kan man läsa om detta ultimatum i bibeln? Om att dra undan mattan? Jag blev väldigt nyfiken, och antar att många andra också.

      Radera
    2. Turboanonym. Låt mig först påpeka att det vi diskuterar här nu är en liten bisak i sammanhanget. Med detta sagt: 50-60 personer i "Esse socken" (vilket i praktiken betyder Ytteresse) år 1882 är en inte alls liten del av denna bys innevånare - detta speciellt som man här givetvis talar om vuxna människor. Så här har nog en ganska kraftig väckelse dragit fram!

      Radera
    3. Förvirringslobbyn. "Enligt vad jag läst så var inte väckelserörelserna i främsta hand att få numerärt mera medlemmar, utan de befintliga församlingsmedlemmarna omgrupperade sig."

      Detta stämmer bara till viss del. Laestadianismen, t.ex. drog fram i områden där skörtarna tidigare varit framträdande, så där kan man ibland tala om en omgruppering. Men i de andra fallen du nämner gäller inte detta i någon större utsträckning. När du skriver att "Leastadianismen var en reaktion på all sprit som också präster och kantorer förmedlade, då den tasmade av var evangeliföreningen nästa heta grej" så far du med falska uppgifter. Laestadianismen har (åtminstone inte hittills) "tasmat av", utan det är en ännu idag kraftig rörelse som existerar parallellt med t.ex. den evangeliska rörelsen.

      "Mest förvånad är jag dock över att det i bibeln skulle motiveras att väckelse skulle vara villkorligt, att det skulle förknippas med en "kostnad""

      Varifrån får du detta? Åtminstone jag har inte skrivit något om att Bibeln skulle säga något sådant. När jag skriver om kostnaden talar jag uttryckligen utifrån erfarenhet och kyrkohistoria.

      "Än värre att enda orsaken till den personliga väckelsen skulle vara att bara en olycka skulle motivera en till en tro"

      Lika lite har jag påstått något sådant. Det jag däremot skrev är att "Det är nämligen så att en människa som har ett ordnat liv och där allt flyter på i normal ordning knappast inser att han eller hon behöver Herren. För att denna insikt ska få rum i en människas tankevärld behöver de falska (salighets)stöden först tas ifrån henne. Och detta kommer att göra ont. " Notera ordet "knappast". Det ordet ger rum också för andra möjliga vägar till tro.

      Men du har rätt i en sak, och det gäller knasigheten. När man avsiktligt misstolkar och missförstår som du gör får man det lätt att låta knasigt. Men det betyder givetvis inte att det jag har skrivit skulle vara knasigt.

      "60-talet med all materialism fick motreaktioner, inte kärnvapnen. Kalla kriget var nog mera 70-tal, och då blomstrade nu knappast religionerna utan mera make love, not war."

      Du har helt tydligt inte koll på historien. Kubakrisen 1962 var det kalla krigets allvarligaste fas. Vad gäller "make love not war" så citerar jag från wikipedia: ""Make love, not war" is an anti-war slogan commonly associated with the American counterculture of the 1960s."

      "Och var kan man läsa om detta ultimatum i bibeln? Om att dra undan mattan? "

      Igen: Jag talar här inte om vad Bibeln säger utan om vad vi kan se runtomkring oss idag. Har du koll på vad som pågår i Ukraina och i Ryssland idag?

      Radera
  5. Turboanonym: tackar för intressant info! Rimligen har det sett lika ut då den frikyrkliga väckelsen spred sig för ca 100 år sen. Jag kom även att tänka på Jehovas vittnen (systematisk mission och nogrann statistik), och att de växer med c 2% per år (fördubbling på 35 år) och att det är vad man kan förvänta sig av en missionerande rörelse, dvs den dominerande tillväxten är att man föds in i rörelserna.

    SvaraRadera