lördag 4 november 2023

En hatt är en hatt

Sällan stöter man på så bedräglig hbt-propaganda som i ÖT för några dagar sedan. "Nyheten" handlade om en paneldebatt som ordnats delvis i Vasa svenska församlings regi och där udden var riktad mot kyrkan och en biblisk syn på sexualitet. Det är helt tydligt att vi nu är i den situationen att den sista bastionen som vågar (och kan) ta upp kampen mot normnedbrytningen på sexualitetens område ska attackeras och misstänkliggöras också i våra trakter. Då talar jag alltså om kyrkan och våra församlingar.

Det synnerligen bedrägliga i artikeln (förutom att propagandan givetvis fick stå helt oemotsagd) är - igen en gång - attacken mot distinktionen mellan synden och syndaren. Lisen Sundqvist, som var en av paneldeltagarna, säger: "En människas identitet är inte ihopklistrad av olika delar som man kan plocka bort vid behov. Ingen väljer sin sexualitet. Därför har uttrycket "älska syndaren, men hata synden" förvillat henne. Sexualiteten är ingen löstagbar del. Allt jag gör är en homosexuell handling. Vi måste komma bort från att dela upp människan i olika sfärer."

Detta är alltså synnerligen bedrägligt, helt enkelt för att det låter så bra. Alla som har ens lite otur när de tänker kommer därför att gå på dessa lögner. Notera pluralisformen! 

Den första lögnen går ut på att här blandas friskt ihop olika saker och dras över samma kam. En människas identitet är givetvis en helhet, det är helt sant och riktigt. Men det betyder inte automatiskt att alla delar av denna identitet skulle vara rätta och sanna. Acceptabla, om vi så vill. För ja, när vi talar om detta ur ett kristet perspektiv (som det görs i artikeln) behöver vi ha med Guds ord och hans vilja i diskussionen. Och Guds lag förbjuder faktiskt vissa saker och dömer ut dessa som synd. Notera nu mycket noggrant: Detta gäller alla människor, inte bara sådana som räknar sig själva som hbt. Och detta utan att människan för den skull skulle förkastas. 

Det Sundqvist alltså gör här är att hon låter sin egen agenda (som givetvis går ut på att allt på sexualitetens område bör accepteras) diktera vad som får gälla av det kyrkan lär på basen av Guds ord. Uttrycket att "älska syndaren men hata synden" måste då sägas vara förvillande. Trots att det, i en kristen kontext, alltså är allt annat. Om något är detta oerhört befriande! Denna förenklade förklaring av den bibliska synen på synden och på människan är i själva verket ett glatt budskap som, rätt förstått och rätt tillämpat, kan hjälpa till att befria oss människor från syndens träldom. Men så alltså inte om Sundqvist får bestämma.

Sedan till den andra lögnen i citatet ovan. Sundqvist säger att "allt jag gör är en homosexuell handling." 

Nej, det är det förstås inte. Som jag skrev i rubriken: En hatt är en hatt. Oberoende av om den bärs av en homosexuell människa eller en heterosexuell människa är en hatt bara en hatt. Det finns inga heterosexuella hattar eller några homosexuella hattar. Men jag förstår mycket väl varför sexualiteten på detta sätt måste blandas in i precis allt. Det handlar om acceptans. Sexualiteten måste blandas in i precis allt för att tvinga fram acceptans. 

Låt mig förklara. Jag har inga problem med att t.ex. låta mig betjänas av en homosexuell butikskassa eller en homosexuell frisör. Människans sexuella inriktning spelar ingen roll för mig om tjänsten som utförs är till belåtenhet. Och om jag inte, i samband med tjänsten som utförs, påtvingas något mer. De flesta människor är, likt mig, sådana att de gärna lever och låter leva. "Don´t ask, don`t tell", liksom. Och det fungerar! 

Men så får det alltså inte vara enligt hbt-tillskyndarna. Sexualiteten måste kletas på precis allt. På så sätt innebär det att jag anlitar en homosexuell kassaperson eller en homosexuell frisör samtidigt att jag accepterar allt som har med den människans sexualitet att göra. Jag tvingas acceptera det, och om jag vägrar stämplas jag som homofob. 

Här skapas ett problem som inte borde vara något problem och så frammanas lidande och elände där sådant mycket enkelt kunde undvikas. Men för hbt-lobbyn är det viktigaste inte att samhället och vardagen fungerar så bra som möjligt utan att Saken förs framåt. Och då måste precis allt sexualiseras. Också hattarna.   

 

35 kommentarer:

  1. Poängen är inte att hatten gör en person homosexuell eller inte. Poängen är att en person är lika homosexuell oberoende vilken hatt hen bär. Det är ounvikligt och dessa personer gör sina livsresor just för att de och deras sammanhang påverkats av "biblisk syn på sexualitet".

    På tal om "biblisk syn på sexualitet". Det framgår med all tydlighet att kvinnan var faderns ägodel. Om en ogift kvinna/tjej blev våldtagen hamnade förövaren att betala skadestånd till fadern, och dottern/offret var sedan tvungen att gifta sig med förövaren. Hon betraktades som skadat gods och värdet hade sjunkit, kanske tom gått på minus (åt mer än hon bidrog). Så heja heja "biblisk syn på sexualitet". Och ännu har jag inte mött en enda man som gröpt ut sitt öga så det inte förleder honom. Så mycket om biblisk syn på sexualitet.

    Visa lite mer hänsyn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 09.16. Detta handlar inte om hänsyn eller inte utan om lögner och om att bedra hela västvärlden. För övrigt skrev jag inte att hatten för någon homosexuell eller inte. Det jag skrev är att hatten inte blir homosexuell eller heterosexuell p.g.a. vems huvud den sitter på. Det är något helt annat.

      Sedan talar du inte om biblisk syn på sexualitet, utan om det antika Israels lagar. Det är också två helt olika saker.

      Radera
    2. Psst: Bibeln skrevs under antiken

      Radera
    3. Psst: Bibeln är det oaktat ALLTID aktuell för alla tider !

      Radera
    4. Psst: javisst är den det. Frågan är såklart på vilket sätt.

      Radera
    5. Anonym 14:45. Och vad har det med saken att göra? Ser du, Bibeln innehåller olika former av material. I GT finns det en del lagar som bara gällde för det gamla Israel. (Vi kan använda det adjektivet i stället så undviker vi begreppsförvirring.) Dessa lagar gäller inte oss idag. Däremot finns det också sådant som är evigt gällande. Men för att det förra finns betyder inte det att det senare inte skulle finnas eller vara gällande.

      Radera
    6. Anonym 9.16. Det görs i Bibeln skillnad mellan att bli förförd och våldtagen. Våldtäkt skulle straffas med döden. Ulrik

      Radera
    7. KN 06:35 Vem bestämmer vad som gäller, på vilken grund enligt vilka instruktioner? Givetvis skall allt tolkas.

      Radera
    8. Anonym 20:50. För det mesta står det klart utifrån texten själv vad som är vad.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. "kampen mot normnedbrytningen på sexualitetens område"

    Denna högst personliga sak är skyddad av mänskliga rättigheterna, och det är verkligen inte kyrkans sak, än mindre Kristians sekts sak att lägga sig i. Kampen får ni gärna utstrida inom er själva, men ingen har rätt att börja lägga sig i någon annans sexuella identitetsutveckling. Förutom djupt perversa människor då.


    "Och Guds lag förbjuder faktiskt vissa saker "
    Det gick visst inte så bra med Matt 19:12, Kristian? Du försökte använda den passagen i detta sammanhang, men först och främst handlade den om eunucker, och för det andra, för att citera dig Kristian, hade gjorde Paulus ingen sak om den.

    Lika lite försökte du svara på det hur man ska ta ställning till att Sara Forsberg har manliga könskromosomer men annars med ett, vad vi kan se henne som påklädd, kvinnligt yttre. Eller som denne man, som låtit sig fotograferas för HS för att visa sin vagina.
    https://faktalobby.blogspot.com/2023/10/xxy.html


    "Sexualiteten måste kletas på precis allt."
    Skulle hjälpa om du slutar kleta in den på din blogg. För övrigt syns den inte i gatubilden, i samhället, på arbetsplatsen, eller någon annanstans heller, för den delen, precis som du skriver:

    "Don´t ask, don`t tell", liksom. Och det fungerar!

    Men det konstiga är, att du tar på dig martyrkappan och snyftar om att du måste acceptera, trots att du inte frågar, ingen berättar dig, om någons sexuella inriktningar. Ändå är allt så hemskt och bedrövligt i din värld.

    Jag vet inte, men om håret hänger i ögonen hela tiden, är det dags att gå till frissan. Vad är det du Kristian ser hela tiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemska saker vilken kommentar!!! Går det att vrida till det mera än som Faktalobby gör det här? Han måste vara från sina sunda vätskor.

      Radera
    2. Anonym, till skillnad från er, så försöker jag hålla mig till sakfrågorna och inte angripa personen, med sånt som sunda vätskor etc.

      Jag vet ju inte vad som du ser som vridet, knappast där jag håller helt med Kristian, att inte fråga, inte berätta, om det som angår sexuella inriktningar, eftersom "det fungerar". Men om du håller med, så måste du väl undra att det är konstigt att skriva så mycket om ämnet? Varför månne han skriver flera hundra inlägg om han samtidigt menar att man inte frågar, och ingen berättar?

      Du får gärna kommentera, men försök hålla dig till sak. Jag tänker inte börja diskutera din uppfattning om mig. Men det brukar vara det enda ni klarar av att prata om.

      Radera
    3. Hålla dig till sakfrågorna? Det var dagens skämt! Nå, om det att vrida till och missförstå allt som sägs är att göra det så kanske du håller dig till sakfrågorna. (Skrattar)

      Radera
    4. Som vanligt blev det ingen diskussion denna gång heller.

      Radera
    5. Förvånad? Om du vill ha seriös diskussion ska du bete dig seriöst och sluta vrida till diskussionen.

      Radera
    6. Du får när som helst börja visa exempel vad du menar med en seriös diskussion. Hittills har du inte berört ämnet överhuvudtaget.

      Du kan ju börja med var det i bibeln står om normbrytning, eller att överhuvudtaget lägga sig i andra sexualitet. Jesus har inte gjort det. Du kan inte heller avvisa en besvärlig fråga och hävda att den är oseriös.
      Om du däremot menar att en seriös diskussion är att bli en nickedocka och hålla med alla lögner Kristian bjuder på, så har du nog förstått ordet seriös fel.

      Radera
    7. Så länge du ljuger att det som skrivs här handlar om att lägga sig i andras sexualitet är du inte seriös. Eller att Bibeln inte skulle varna för normnedbrytning.

      Radera
    8. Så det här är din version av seriös diskussion, att ge order om hur man får tänka. Inte konstigt att frågor är stora hot, eftersom du inte har svar.
      Denna blogg handlar om ingenting annat än att lägga sig i andras sexualitet, den som påstår annat har inte läst de flera hundra inläggen. Du kunde ha visat en generell vers om eunucker, åsnor, Israelisk lag eller precis vad tusan som helst, och påstått att DET är varning på "normnedbrytning". Men det är nånting du inte klarar av. Istället försöker du ge order om vad som är vad. Då har du redan förlorat.

      Radera
    9. Förvirringslobbyn. Du blandar medvetet ihop två olika saker här. Det att man deltar i samhällsdebatten (vilket jag gör) är inte att "lägga sig i andras sexualitet". Om så vore skulle alla ha ett carte blanche att hitta på precis vad som helst och förändra lagstiftningen som de vill helt utan diskussion. Men det är inte så ett samhälle fungerar.

      "Skulle hjälpa om du slutar kleta in den på din blogg. För övrigt syns den inte i gatubilden, i samhället, på arbetsplatsen, eller någon annanstans heller, för den delen, precis som du skriver:"

      Missade du helt artikeln jag länkade till? Tänk vad bekvämt? Om något går emot ens tes så låtsas man bara som att det inte finns! Det är billigt.

      I övrigt fortsätter du med dina förvirrade och förvirrande vändningar av allt jag skriver. Anonym ovan har helt rätt, det går inte att ha en seriös diskussion med någon som beter sig så som du gör.

      Radera
    10. Faktalobby. Om du vill ha kapitel och vers angående normnedbrytning kan du slå upp t.ex. Fil. 3:17-19. Men du lyckas väl förvrida det också till att handla om något annat.

      Radera
    11. Blandar ihop? Du skriver " normnedbrytningen på sexualitetens område" och du får förstås inbilla dig om att den sexualitet du avser inte berör människor, utan...vad då? Djur? Traktorer? Nämner du sexualitet, avser du samtidigt människor. Du citerar också Lisen, som explicit pratar om människans identitet.

      Låter som om du vill förvilla då du använder franska termen för fullmakt in blanco, eller öppen full makt, men det är vad jag skrev lite tidigare, mindre risk att nån mindre vetande ska motsätta sig då man drar till med termer på andra språk. Alla vet att lagstiftningen inte fungerar så i ett demokratiskt samhälle, utan det är riksdagen som stiftar lagar.

      Ja, om det var den tredje gången i år, så kan man knappast säga att den "kletas överallt"? Till skillnad från hur ofta du upprätthåller din "samhällsdebatt" här på bloggen.
      Då det kommer till Matt 19:12, så försöker du ju undvika det så mycket det går, men tro inte att det går obemärkt för någon :D

      Anonym, normnedbrytning är ju Kristians påhittade ord, försöker man googla på det, så hittar man ju ingenting. På riktigt pratar man om normkritik, en norm skapas av någonting som är typiskt, och man kan vara kritisk till det eller inte, och därför pratar man om normkritik. Nedbrytning av den, skulle förstås innebära att man upplöser något som människor gör, men det är en annan femma. Nå, förstår vad Kristian avser med det påhittade ordet, och det är att samhället inte längre borde få anse vissa saker om kön och sexualitet. Vi är säkert överens så här långt?
      Passagen nu tar upp, använder ju givetvis inte Kristians påhittade term, och det som Paulus tar upp, är att var och en ska försöka leva sitt EGET liv efterliknande Paulus. Inte att man ska se till att hela omvärlden gör det. En liten skillnad, eller hur?

      "17Bröder, ta mig till föredöme och se på dem som lever efter den förebild ni har i oss. 18 Vad jag ofta har sagt till er, det säger jag nu under tårar: många lever som fiender till Kristi kors. 19 De får sitt slut i fördärvet. De har buken till sin gud och sätter sin ära i det som är deras skam, dessa som bara tänker på det jordiska."

      Ingenting förhindrar att du tolkar in "normnedbrytning" här, men då kan du nog tolka in nästan vad som helst... Var nånstans får du in att det ska gälla alla människor? Att alla måste börja tänka annorlunda?

      Radera
    12. Blev det anonym nu oseriöst att diskutera bibelverser?

      Radera
    13. Nog är det ju otroligt svagt att ni inte ens vågar diskutera bibeln. Har ni inte så pass mycket tro om ert kunnande att ni kunde lätt förklara vad ni menar? Tydligen inte. Eller så är det bara så, att ni tar slumpmässigt några verser och lägger in det, inga förklaringar behövs, ingen vågar ifrågasätta och avslöja att man inte förstår.

      Radera
    14. I Ljuset av Matteus nittonde kapitel ser vi ju att många i många samhällen och samfund samhällena redan bryter mot Kristi Ord. Orättfärdiga skilsmässor. Onaturliga det vill säga styggelsens äktenskap där man ' gifter' sig med man och kvinna med kvinna. Och när otaliga människor vill försvara sina lögner och sina lögner om sin otukt gärningar och äktenskapsbrott och inte orkar hålla sig till Kristi Ord så många de är i Bibeln ens när de hävdar sig ha Jesus i Hjärtat eller så faller de bort från botens och bättring ens väg för att de har för bråttom att t ex få en ny partneroch vartefter man förstår vad som är rätt och fel. Därför växer upp underkulturer fulla olika sataniska sätt att leva in både svek förvirring slags trolldom och lögn i människan. Och det lobbas allt mera för att göra så att ingen skall veta eller att ha rätt att veta om Gud och Jesus
      och hans förlåtelse som Ordningens Gud i Bibeln lär.
      Och i Ljuset av hela Nya Testamentet Psaltaren och Gamla Testamentets skrifter ser vi då att faktalobby bara är ute att försöka Göra all slags styggelse och synd som äär olovlig för människan lovlig. Ulrik

      Radera
    15. Förvirringslobbyn. Varför sätta tid och energi på att "diskutera" med dig när allt du gör är att förvirra och avsiktligt missförstå det som skrivs? De senaste veckorna har du gett flera exempel på hur du misshandlar de bibelord som har anförts, speciellt då Matt. 19:12. Så, nej tack.

      Radera
  4. Kristian. Du skall vara glad att du här på bloggen inte mött annat än frukterna av språkfördärvarna. Men allting har sin tid utom världen som går mot sin ände. Tiden och Evigheten sammanfattas i Guds Ord Jesus Kristus som regerar Allsmäktig i över genom och under ordet ochsom ännu kallar också min bror som vill eka med mig nu på gamla dagar fast jag intet hört om hans yttre bättring. Ulrik

    SvaraRadera
  5. I en ABC-, bok som fanns i tiden sades så här: : 'Nöff Nöff, sade grisen,' jag får mat utav Lisen. '.
    Vid nio års ålder frågade jag av min mor om kommunismen är den röda hästen som moffa alltid säger om Bibelns röda häst i Johannes uppenbarelse. Hon sade att det nog inte är så.
    Annat än för morfar då tänker jag idag i Ljuset av mitt korta liv ty han var liksom alla som är beroende av liv och ljus obenägen att be om förlåtelse för sina buffligheter mot barn och barnbarn ens enskiltsom var materialisti nog att inte be om förlåtelse så länge han levde säger jag i efterhand. Torsten Nils Ulrik

    SvaraRadera
  6. En fråga till faktalobby. Hur tror du att du efter dina uutalanden skall överleva när denna monomaterialistiska kultur benämns världen kommer till sin ände. Då skulle du nog vilja ha Kristi blods välsignelse men eftersom du förnekar Jesus Kristus och den heliga Skrift med varje Fakta ord som du hänvisar tii där du har tid att skriva. Så det blir nog svårt för dig. Jag brände upp alla mina pappersark från min tid som skrivare på gammal tid skrivmaskin redan förrän jag flyttade till larsmo 1992. Jag brände då sådant som inte var värt att hålla eller publiceras. Ulrik

    SvaraRadera
  7. När jag 1995 äntligen hade ett lite längre och kyrktrognare manuskript klart lät jag yxan krossa min skrivmaskin och lite till i min lägenhet. Men först i Åbo sedan jag fått in det på diskett blev det den andra delen av Boken missa inte målet eller vore jag förtappad. Så känner sig en människa som velat göra självmord på grund av andras lögnaktighet att titeln på boken på eget förlag med copywright 1997 på mitt eget namn äntligen publicerades och jag insåg då jag hörde några släktingars kommentarer att jag inte borde ha publicerat den första delen som jag skrivit på en Brother elskrivmaskin. Redan Ordet 'kondom' hade gjort mamma så olycklig. Hej igen säger Ulrik. Nittonhundranittiosju kom alltså boken missa inte målet eller vore jag förtappad ut. Och eftersom jag var föörtappad på min förstlingsäds vätska på grund av larsmo ocu uleåborgsnazisterna som hade lärt sig lite om identetfförskingring av tyskarna eller andra europeiska folkoch lulunatsisterna så gäller det fortfarande. Jag har levt och skrivit och publicerat i både god och sämre tro. Men mest fakta Är Att Allt liv Framflyter ur den Evige Guds Namn och blod så min pro gradu från Åbo Akademi som Heter. I Jesu Namn och blod. Den testen kan jag rekommendera så länge ingen kräver att de skall underkasta sig allt vad laestdianer sagt genom andra tider. Ulrik

    SvaraRadera
  8. Min text i min pro Gradu kan ja rekommendera. Mitt eget exemplar har redan gått igenom pissvatten. Men senast jag läste den hade den inte stor skada. Den hade väl inte prövats i eld också kan jag tänka. Ulrik

    SvaraRadera
  9. Nu skriver jag blandspråk finska och svenska på pissi adolfs dvs kustaa aatolfin päivänä om hur händelserna tar sin sämre vändning när gamla folken i Europa ville ha mera och mera bevis på att just de var de rätta kristna. De vågade säga sådant som sedan 1734 års lag kommit ännu senare i tiden om att man skall akta sig att förföra och ljuga och häda om man går fram i Kristi namn. som skulleper i denna ännu senare monomaterialistiska värld tar jag det ännu lugnt så att de inte kan hålla mig vid liv ens om alle man skall till hjärtpumparna en natt då brasorna och översvämningarna är så många ock ock så få att alla som inte trodde annat än att det kommer alltid bättre tider skulle få över makt med mig. Men tiderna förgå och monomaterlismen med dem. Med det vill jag så sant Gud är den Levande Gud Jesus Kristus under vilket namn jag lärde känna min Frälsare att jag inte vill beröva någon annan liv och uppehälle medan jag försöker ta mig från det förrådda Finland som ännu är i mig men i nya himlar och på en ny jord är pinan sedan slut. Skriver han som i fiskeriskolan en lördag i pargas ficken knut att lösa upp en eftermiddag i pargas dvs i en av de mindre båthamnarna därisutis. Det var av vitt starkt mångfibrigt mjuknylon sådan som man kallar lustyachts tågvirke. Jag var ju ingen härförare så bara vattnet i den lilla båthamnet och lite tålamod så löste jag upp en sådan gordisk knut som var knuten. Det blev för mig en dyrbar dryg meters rep alltså tägvirke på gammal svenska. Med detta rep begravde jag min första egna hund i en trasmatta ombunden med repet. När jag gjorde den begravningen 2008 eller 2009 såg jag att jag inte är stark nog att gräva en 180 cm djup grav eller skjuttegrop längre. Men jag var ju utvakad och gick på psykmedicin som inte dopar till styrka. Så någon kanske grävde upp hunden där i sydösterbotten så fort frun och jag åkte tillbaka till åbo. Om de fann en färskdöd hund så var den full av dödande gift sedan vi inte ville tvinga hyndan att leva efter en solklart misslyckas bukoperation. Så det om begrava hundar idag. När elverket något år eller halvår senare hade grävt där hundens grav fanns så fanns inte multningsspår överhuvud taget kvar. Dära min teori att någon grävt uåå hunden den feta labradoren för att kanske bjuda mat åt sådana som äter hundkött och jag såg en tidningsartikel många år senare som antydde att i ett hus i finska sydösterbotten hade man funnit rester av många hudlik. Ulrik

    SvaraRadera
  10. Hundlik hade man funnit i finska sydösterbotten. Ulrik

    SvaraRadera
  11. Den trettionde kommentaren på denna tråd publicerade jag på förra tråden där den blev den fyrtiosjunde precis samma skillnad i ålder som min första fru eller hustru och jag hade. Hon var född 1947 och jag var född 1964.. Alltså 30 till 47 är sjutton års åldersskillnad. Vid sjutton års ålder 1982 hade jag Ulrik gjort försök till ärlig lestadiansk bättring menjag kom inte de åren längre än längre än till den ungdomssamling som jag talar om senare på denna texttalar senare i denna teksti. lestadiansk bättring hade jag alltså velat göra när jag en stund lyssnat och hört om lidandet i en enkel landsortsänkas liv. Då forstod jag att jag ville vara laestadiankristen. En kvinna lite äldre än jag var då ringde senare till mitt hem och bad mig komma med på ungdomssamling av kyrkan ordnad i vestersundsby samlingshus i Jakobstad. Jag for cyklande dit med den cykeln som lät som om kullagren vore i oskick. När jag for hemåt ensam den kvällen så sände någon förbannare satan över mig men ung och stark och van att åka cykel så orkade jag hem fast jag ännu använde oerhörda mängder fuktsnus vilket heller inte är bra konditionen eller orken. Ulrik som en kort tid därefter blev våldtagen av en annan lite äldre kvinna som satt med min syster i köket då jag kom hem en kväll. När min syster förstod att jag inte velat ngt sådant så visste hon inte att jag hade en annan på gång. Kanske kvinnan som våldtog mig visste vad hon gjort men jag satt ensam länge med sammansnörd strupe och så nu kade jag till och glömde allt. Minnen kommer ibland långsamt men präster skall ha gott minne fast fröken str ll och min syster först velat höra mig läsa ur Psaltaren. När de lyckades få sista meningen i psaltar psalmen söndrad sade fröken Stre. ELL. HAN KAN NOG ALDRIG BLI PRÄST DE SADE HON REDAN FÖRE HON KOM I TILL MITT RUM DÄR JAG DÅSAT IHOP KRING MARMELADÄTANDE OCH ETT ANNAT PAKET SOM JAG aldrig hann öppna. Det var sedan försvunnet. Ulrik

    SvaraRadera
  12. Det är kanske det där med sjutton år och ålder som alltid fått mig att tro att en sång löd så här. SJUTTON GASTAR PÅ DÖD MANS KISTA FÖR HI O HOJ OCH EN FLASKA ROM. ULRIK

    SvaraRadera