torsdag 27 juni 2024

Pride och antisemitism

Martin Byggmästar ställer en lång rad mycket bra frågor till arrangörerna för Vasa Pride i en insändare i dagens ÖT. Bakgrunden är den "Palestinakonsert" som arrangerades under Vasa Pride och det stöd för Hamas/Palestina som Vasa Pride ger uttryck för. 

Det ska bli oerhört intressant att se vad (och om) arrangörerna svarar på Byggmästars frågor. Tyvärr ger frågornas mängd en möjlighet att sidsteppa den viktigaste frågan, och det skulle kanske ha varit klokt att koka ner antalet frågor en aning för att på så sätt konfrontera arrangörerna gällande detta. 

Byggmästar skriver att det, enligt uppgift, hörts slagord på konserten som uppmanar till folkmord på judar. ("From the river to the sea, Palestine will be free".) 

Den viktigaste frågan är denna: Tar arrangörerna avstånd från detta, och om de gör det, varför gjordes inget åt de som gav uttryck för denna uppmaning till folkmord? 

Vi VET att Pride är en rörelse som har fascistiska inslag, speciellt när det gäller hur man behandlar sådana som inte köper den bakomliggande ideologin och som vägrar böja sig för rörelsens mål och metoder. Men är det faktiskt så här alldeles uppenbart?

63 kommentarer:

  1. Kristian VET allt. Vem som helst kan väl vara en antisemit, till och med en frikyrkoledare.

    SvaraRadera
  2. Vad beror det på att Pridefolket inte beger sig till Gaza för att där sprida sin ideologi och ge palestinierna ett åskådligt föredöme på ort och ställe? Vänskapen verkar så ensidig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma orsak som konservativa eller karismatiska kristna inte beger sig till Israel och hjälper där: Då måste de lämna bekvämligheten i Finland och kanske få det väldigt obekvämt.
      Och än så länge har ingen av dem sett en brinnande buske som säger åt dem att göra det så det är lättare att bara skriva blogginlägg och sen gå ner i martyrposition om hur "förföljd" man är för att folk inte håller med.

      Radera
    2. Sedan länge har kristna från Norden rest till Israel. Där har Finska Missionssällskapet verksamhet. Otaliga gruppresor från vår nejd har ordnats dit. Så sätt igång bara och ordna egna resor till Gaza med prideflaggan vajande.

      Radera
    3. En gästskribent i Neue Zürcher Zeitung skriver om den antisemitiska masspsykos som griper omkring sig alltid när samhället har djupgående problem.

      https://www.nzz.ch/meinung/antisemitische-massenpsychose-der-jude-ist-dort-wo-ich-nicht-sein-will-ld.1835392

      Kapitalisten hatar juden, för att han är kommunist. Kommunisten hatar juden för att han är kapitalist.

      Regnbågsfolkets olyckliga, obesvarade kärlek till palestinierna grundar sig på att de funnit ett gemensamt hatobjekt: judarna.

      När Pride säger 'kärlek' menar de ju 'hat' - de hatar det sanna, naturliga och sunda, Guds goda vilja med och för oss människor.

      Hatet är den starkaste förenande makten i en gudlös värld och judarna skall än en gång få betala priset för de vilsegångnas förvirring och frustration.

      Nonymos

      Radera
    4. Ännu en aktuell kommentar i judefrågan:

      Europas inofficiella huvudstad är Bryssel.

      Där finns NATO:s högkvarter och de viktigaste EU-institutionerna. Där finns många andra internationella organisationers högkvarter och statschefernas möten skyddas av talrika poliser.

      Ett möte avvisar man ändå: i september skulle Belgien möta Israel i det internationella fotbollsförbundets nationsliga.

      Stadens socialistiska borgmästare säger nej.

      NZZ frågar sig om hela säkerhetsapparaten kapitulerar för en fotbollsmatch? Nej, det är antisemitismen som är den verkliga orsaken och talet om säkerhet och risker är bara svepskäl.

      I de pågående Europamästerskapen i fotboll inleds sändningarna med en reklamsnutt där det internationella förbundet försäkrar att fotboll är till för alla (footbALL!).

      Nästan alla.

      https://www.nzz.ch/meinung/bruessel-sagt-spiel-israel-belgien-ab-kapitulation-vor-antisemiten-ld.1836192

      Nonymos

      Radera
    5. @Anonym27 juni 2024 kl. 15:26
      Det är en liten skara kristna som ser det fysiska Israel som av någon religiös betydelse. De flesta kristna stöder ej Israel ur teologisk synvinkel.

      Radera
    6. Patrik: Det är riktigt att nationen Israel saknar teologisk betydelse. Men förföljelser och pogromer strider mot Guds bud och bör påtalas. - Nonymos

      Radera
    7. De som skapade staten israel 1948,khazaar-judarna,härkomst nuvarande ukraina,är fake-judar som under historien ej tvekat att utnyttja "untouchable" skölden som de i maskopi med tyskland skaffade sig med massdöden av bl.a.judar.Pride,liksom mycket annat ont,medvetet splittrande,är made av dem.Vore,hade,äkta judar varit vid makten i staten israel skulle inte t.ex.tel aviv fira pride!

      Radera
    8. 20:52 Innan Kristian eventuellt avlägsnar din text vill jag passa på att också ta avstånd från den. Försåtligt omvänd rasism är lika förkastlig som den riktiga. - Nonymos

      Radera
    9. Nonymos:Vad är rasism i de 3 skrivna meningarna?

      Radera
    10. Vad finns det att ta avstånd från i den sista meningen av Anonym 27 juni 2024 kl. 20:52, " Vore,hade,äkta judar varit vid makten i staten israel skulle inte t.ex.tel aviv fira pride!" ?

      Radera
    11. https://www.youtube.com/watch?v=G45WthPTo24 , vi behöver definitivt ta avstånd från judarna dock utan att gå så långt som Hitler ... !

      Radera
    12. Nonymos 17:03. Ja, det är märkligt hur det alltid ska vara så här. När det är oroligt i världen tenderar judarna att bli beskyllda. Eller egentligen är det kanske inte så märkligt när man betänker vem som är denna världens furste och vilka andra epitet samma figur också har...

      Radera
    13. Anonym 22:38. Nej, det behöver vi verkligen inte göra. Judarna är fortfarande Guds folk och även om staten Israel är en sekulär stat har det judiska folket en speciell plats i Guds plan och i hans hjärta.

      Radera
    14. Anonym 22:52. "Vore,hade,äkta judar varit vid makten i staten israel skulle inte t.ex.tel aviv fira pride!"

      Så enkelt är det inte. Djävulens lögner drabbas alla av, mer eller mindre, och det gäller även för det judiska folket. Se bara på den bibliska historien! Men det innebär inte att de på något sätt skulle vara "falska judar" för det.

      Radera
    15. Patrik. "Det är en liten skara kristna som ser det fysiska Israel som av någon religiös betydelse. De flesta kristna stöder ej Israel ur teologisk synvinkel. "

      Jag är inte så säker på det. När staten Israel återupprättades 1948 var det nog många kristna som såg, och fortfarande ser, detta som ett Guds under och ett ingripande från honom. Och även som ett viktigt steg i den profetiska kalendern inför tidens slut.

      Radera
    16. Anonym 22:10 och 22:28: Termen 'sannfinländare' låter förstå att övriga finländare inte är sanna eller äkta. Talet om 'falska judar' följer samma modell. Mäter du skallar? Har du tillgång till släkttavlor? Eller är det - som i sannfinländarnas fall - anknytningen till judendomens lära som avses? Vem eller vilka har gjort bedömningen att dessa judar är falska? Något slags jury i stil med den som pekat på sannfinländarna och förklarat dem som de sanna finländarna? - Nonymos

      Radera
    17. Det blir ingen slutstrid i Israel, inget uppbyggt tempel. Det fysiska Israel saknar betydelse i profetiorna. Olivträdet i Rom. 11 är inte det fysiska Israel.

      Radera
    18. Ok nonymos vet vad jag stött på i ditt fall.Utan skallmätning är vi alla olika funtade bl.a.i förmågan till logiskt tänkande utifrån konkreti i verkligt skeende.Du vet säkert att 2huvudinriktningar inom judendomen:tora som baseras på Mose böcker och talmud som baseras på något helt annat som jag inte går in på men låt oss säga som så att hur äkta tror du t.ex.någon som dyrkar satanism och mot sin vilja skall börja tjäna "det goda" är?Av judarna i israel är talmud ca.87% och tora ca.13%.Lycka till i förkovringen utanför wikipedia-nivån.

      Radera
    19. Patrik:Rätt spår där!

      Radera
    20. Anonym 11:08. Jag förstår inte ditt resonemang och inte heller vet jag varifrån du får dina uppgifter. Det finns inga vattentäta skott mellan det du kallar "tora" och det du kallar "talmud".

      Patrik 10:19: Det har du rätt i!

      Men Gud handlar med alla folk och nationer. Israel är beläget i världens mitt och få länder har en så central ställning i historiens händelser.

      Islam är en vehikel för den tilltagande ondskan i världen. I konflikter där de är inblandade kommer Bibelns profetior i fullbordan på ett sätt som åtminstone indirekt kan avläsas på mediernas nyhetssidor.

      Att vi inte vet något om tider och platser betyder också att Israel primärt inte är uteslutet som skådeplats, lika litet som Finland eller Burkina Faso.

      Nonymos

      Radera
    21. All materialism är ett fordon för tilltagande ondska i världen och islam som oxå i praktiken bara är en hasch knarkares ideer och materialism är ju då inte den enda vehikeln eller fordonet som talar som röda ryttaren som gör att människorna gärna slaktar varandra. Och finland som fick sitt land genom inbördeskrig och krig så fritt att de flesta valde synden som medel att lyckas visar nu som gammalt genomgångsland mycket av sin oginhet och ondska och själviskhet; ikväll genom mig??? Frågar lille torsten nils ulrik storfjärtande på sitt läger

      Radera
    22. Alltså. Varje människa på jorden är varje dag under Kristi och Faderns Herrens Herrens välde och endast trolldomen lögnen och genstridigheten hos grupper och enskilda av hedningar och kristna och andra ger olyckorna fasorna och krigen och allt det andra i världen som gör att vi skall få Gudsfruktan och kärlek till Jesuss försonaren och ändå måste vi oxå troende dag efter dag vandra i ånger och tro och reda upp och ut i saker och ting oxå i vår mellanmänskliga värld ty synd och styggelse ja rena ondskans härar smutsar mot oss varje dag och synden inifrån.
      Pris ske Gud för din rättfärdigörande Ande ditt heliga blod som ingen utrannsakar till fullo utan tar emot i lydnad i ande ord och sakrament som gör att alla inte har samma kval över egen och andras och församlingsgruppers stormodiga iver att strax berätta om sina evangeliska eskapader som utesluter alla som vi då inte ännu vet om t exdå jag själv med nöd och näppe undkommit att störta mig och eller många till helvete. Till bättring Gott folk ty Guds tålamod i timlig mening rinner snart ur för lösaktiga nordens del oxå. Och vid domen går det inte att säga något mera. Om Herrens Ande talat enskilt ochgenom predikan och vänner och man ändå förhärdat sig. Kanske man inte Ville att den stora kristna släkten skulle lida så man skrymtarskrymtade sig fram utan att ändra t ex sitt lögnväsen. Här kan dock sägas; absolut sanning förmår endast Jesu Kristi Ande ty t o m med passivt är vi lögnaktig och nästan intraslade i världens lögner och då skall vi lyda Gud istället fötr att ljuga och gå undan. Den som i fyllan och villan glömt mycket eller fått myki stryk i huvu betraktas som sinnessjuk eller dement när Guds Ande fått börja verka i en nyktrare luttrad själ och förmanar dem som ruttnande vill dra ner andra som med nöd och näpppe undkommot djäävul lust och list och Last i gemenskaper där synderna redan räcker upp i höjden. Och så kommer de ner och börjar med falsk undervisning för att fånga in dem som kom undan genom Guds särskolda nåd under de goda dagar då man gömde undr tystnadsplikt grova brott och synder. Mee too kristian är nog oxå för kristna en möjlighet att profetera. Inte vill vi göra som världen och förförare och förförersko vi vill gå med vårt vittnesbörd i Jesu sällskap fastän ensamma bland dem som släpar fram förlåttvånget när landet redan är splittrat i millionet oliksinnade tv och media och musik och arbettssinnen

      Radera
  3. En mycket bra insändare på ÖT! Regnbågsfolket vill ju alltid vara tvärtemot Bibelns ord och Israel är speciellt utsatta. Undrar om regnbågsfolket känner till hur lite de är värda i de länder där islam råder? Går nog inte att ha fram regnbågsflaggan nå många sekunder där. Om de tycker att de har mindre rättigheter i Finland så prova där. Ännu vill jag ta upp varför regnbågsfolket anser det vara så viktigt att få gifta sig i kyrkan. Det är bara ren och skär provokation. De missar inte en chans att få nedvärdera och driva med oss kristna, vår tro och kyrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regnbågsfolket har funnits där bra mycket längre än både Abraham, Jesus och Mohammed. Regnbågsfolket är äldre än någon religion. Regnbågsfolket behöver inte resa till Gaza, för de finns redan där, sedan urminnes tider. De är barn av herren, ty herren, samma herre som har skapat regnbågen, har också skapat folket. Ingen kan rå på herren, eller hans barn, ty de är välsignade. Muslimerna och Judarna må ha sina duster, men Regnbågsfolket står över dessa fejder, eftersom fri krlek har byggt vår jord och fri kärlek är det enda som finns kvar när denna jord förintas.

      Radera
    2. Anonym 03:55. Intressant! Men historiskt fullständigt inkorrekt, förstås.

      Radera
    3. Var det inte så att regnbågsfolket ifall man menar att regnbågsfolket var de gjorde otukt och homosexuella gärningar i sina städer och förtrampade de fattiga fanns i sodom och Gomorra kanske inte då riktigt på gazaremsan. Men nu tycks hela världens media få alla att tro att alla alltid gör och gjort så. Så skärp er lite förrän tredje världskriget igen hinner ikapp norden för här ligger jag i informaationsböljor och bemödar mig att skriva på mitt svenska finlandssvenska modersmål

      Radera
  4. Mönstret känns bara
    alltför bekant: jfr
    finlandssvenska journalisters seminarium Mediespråk där en live-uppdatering från Gaza med Hamas propaganda ingick!
    Man frågar sig varför arrangörer accepterar dylik irrelevant propaganda.
    Utsätts man för påtryckningar från media?

    Hans Ånäs

    SvaraRadera
  5. Dagen är nära när stormen drar över suviseurat och dödar deltagare och pridetåget går i fint solskensväder..Gud pratar..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, det finns ett talesätt som säger: Gud vredgas mest när Han inte tycks vredgas (utan låter de ogudaktiga växa och frodas och riktigt rota sig i sina styggelser och lögner om och emot Guds Ord och vilja därsom nya testamentet riktigt tydligt säger vad som är synd och hur det skall vara i de yttersta av de yttersta dagarna). Den som Gud älskar vet att Han tuktar sina äkta barn för att rensa dem och göra dem medvetna om att Bibelns ord är Lag och Bibelns bud om syndernas förlåtelse gäller när man omvänder sig och vill hålla Hans bud heliga och dyra och trots all egen svaghet inte göra synd och otro och mörkervetenskap lovlig...

      Radera
    2. det där om att tukta (misshandla) sina barn verkar ju vara nåt som förekommer mycket i dessa kretsar. Vi civiliserade människor har slutat misshandla våra barn för länge sedan..

      Radera
    3. Anonym 11:18 är kanske politiker.

      Först slår han fast att ordet 'tukta' egentligen betyder 'misshandla'.

      Sedan följer en grov anklagelse som för säkerhets skull är vagt formulerad. Det "förekommer mycket".

      Var då? Även som anonym är han för feg för att våga precisera. Jo, "i dessa kretsar".

      Därefter är det dags för (1) självberöm och (2) att smickra publiken: "vi civiliserade människor" har slutat...

      Jag gissar på Sfp. Blev det rätt?

      Radera
    4. Varför tas inte hela landets siffror fram frågar ulrik. Är det då bara finlandssvenskar som är intresserade av svenska Yle och språket och annat
      ? Om man kanske är varande tillkallad och inflyttad arbetskraft som jag märkt att endel börjar kritisera och inte vill unna allt som landet bjuder och bjöd i Ljuset av Guds och Kristi lagar och den vittomtalade demokratiakasvatus friheten..

      Radera
    5. 11.01 aga barn det är förbjudet att aga barn. Det har det varit i 40 + år.

      Radera
    6. Är det kanske därför de går så fräcka på styggelseparader och annat ständigt ovilliga att ta varning vart det leder..??

      Radera
    7. Rätt så, Anonym 12:18, jag håller med: "aldrig SFP eller KD".

      Anonym 12:08

      Radera
  6. Kakhistorien om det "fascistiska inslaget" inträffade 2021, har censorn Nyman ingenting annat att bidra med??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad betyder kakhistorien. Frågar Ulrik

      Radera
    2. Och var har någon censorNyman sagt något idag.

      Radera
    3. Anonym 11:37. Exemplet jag gav i länken är mycket belysande. Jack Philips har förföljts av HBTQ-lobbyn i ett decennium nu. Han vann till sist i HD, men sedan började förföljelserna igen från lägsta instans.

      Radera
    4. Otroligt att det finns bara ett enda exempel på sk. förföljelse på tio års tid och 250 miljoner människor.

      Radera
  7. Anonym 30.6. 11.18. Jag sade i kommentaren ingenting om oss människor. Jag sade vad GUDS ORD OCH ERFARENHETEN LÄRT MIG OCH MÅNGA andra säger ulrik. Luther sade förresten så här: om man skall tukta sin son skall man göra det med en mjuk vidja . Men här i det lutherska norden idag är alla så civiliserade eller ociviliserade så de vill glömma Luther och då kpmmer vi in på Jesus Kristus Gud och Fadern som inte alltid bryr sig i vad vi små språkgrupper tvistar om när det är uppenbart att många laglöshetens människor vill uttala sig med förskräckelse över att någon kan vara så brutal att de förmanar och lite tuktar sina barn i en värld fulla av faror och foror synder och bedragare medan de som är förskräckta över sådant lär ut styggelses tillbedjan och direkt vill dyka på andras liv istället för att varma sina egna för vart synden leder utan Jesu Kristi Nåd och förlåtelse som de inte hittilistojen bekymrat sig om eftersom församlingsrnas och kyrkornsmas lära blivit allt mer disparat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säll den som har rum i Guds rike...

      Radera
    2. Virrpannan Lutter sa också att man ska bränna judarna, därifrån fick Hitler sina ideer..

      Radera
    3. Jag läste nyss på svenska Yle om något helt annat som gäller i vår tid. Amerikanska tjänstemän i rymdfrågor täcks säga att rysslands och kinas aktiviteter i rymden vore farligare än andra ' rymdnationers aktiviter i rymden. Tala om virrpannor.

      Radera
    4. Anonym 13:11. Det är ett osakligt argument som dyker upp ibland och behöver bemötas. Hitlers inställning till judarna var baserad på RASEN. I Luthers vänkrets fanns judar som konverterat bland teologerna.

      Luthers berömda uttalanden baserades på religionen, på TRO. Hitler var negativ till kristendomen och indifferent till reformationens huvudangelägenhet, rättfärdiggörelsen genom tro. Att säga att Hitler fick sina tankar av Luther är helt enkelt bara en lögn men sådana tenderar ju att bli sanning genom upprepning, när man vill komma åt kristen tro.

      Nonymos

      Radera
    5. Finns ingen judisk ras. Det är et påhitt av om människor att vissa som är födda i viss omgivning har ett namn som jude, laestadian och mormon. Samma skrot och korn är vi alla människor, vissa mer lättlurade med ideer om ras och religion.

      Radera
    6. Anonym 12:40! Med vilken rätt gör du en åtskillnad mellan 'lättlurade' och deras motsats ('svårlurade')? Vart hör du själv? Bör de särbehandlas - t.ex. genom att de 'lättlurade' inte tas på samma allvar? Får man skratta åt sådana? Är det rasistiskt att skratta ännu mera åt lättlurade som inte begriper att de är det?

      Nonymos



      Radera
    7. Nonymos. Vi människor (en ras) har olika nivåer på intelligens. Vissa är mer lättlurade än andra. Det finns många exempel på även svårt indoktrinerade barn (även i våra lokala sekter) som när dom blivit äldre förstår att sagorna om Gud är just det, sagor och fantasier som inte har nåt att göra med verkligheten.

      Radera
    8. Intelligens-indoktrinering:Man kan ju börja med det enklare dvs.det som påverkar det helt fysiska livet och lämna själen och andligheten som svårare åt sidan som personligt för envar.Vi borde till en början komma bort från följande ordväxling: "Start doing your own thinking" - "I have tv for that"

      Radera
    9. Anonym 07:04, jag brukar i regel svara på det som riktas till mig men ibland känns det rätt meningslöst. "Sagorna om Gud är sagor", säger du.

      Jaha. Jaså.

      Nonymos

      Radera
  8. Pride-paradena har fått vara i fred från straff men inte leastadianmöte i Pudasjärvi https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010531760.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen lågt! Vad skyller du själv på när du eller dina nära drabbas av olyckor och sorg? Tro mig, alla drabbas vi på olika vis.

      Radera
    2. ja Gud är grym när hen låter sektmedlemmar dö

      Radera
    3. men kan de vara straff för flaggan som blev förstörd vid Sursik

      Radera
    4. Anonym 06:49: jaa tänk att någon dör. Har du blivit lovad evigt liv här på jorden eller? Verkar som att det är främmande för dig att människor kan dö.

      Radera
    5. "1 juli 2024 kl. 15:52" vi har bara ett liv, det vi har på jorden. Allt annat är sagor..

      Radera
    6. Jag hoppas du hinner inse och ångra din oklokhet; ty Bibeln vittnar om Uppståndelsens dag; DOMEDAGEN skriver Ulrik lika fruktande som förr snard som man är i alla vindkast i läran och lärorna och de med de ärevördiga ärorna beklädda lögnfariseer som aldrig bad sina offer om förlåtelse ty de var ju inte av oss... Hu eri

      Radera
  9. Nu hör ju inte detta hit men vi har tydligen ännu poliser som vet hur man ska agera mot anarkister ! https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dc6d9aa0-eb24-4cc1-95c0-3343f9d183f5

    SvaraRadera
  10. Tills vidare inget svar
    till Byggmästar från
    arrangörerna.
    Man får vänta förgäves?
    Undrande

    SvaraRadera
  11. Det är inte fråga om antisemitism mera. Fadern har i Bibeln sagt att den som vill tro på Sonen Jesus Kristus oxå har den helige Ande för det unnade ju alla den romerske kejsaren konstantin att ta dopet det kristna först på dödsbädden eftersom. Romarriket var så hedniskt och Han hade sin tjänsteplikt medan Han öppnade för kristna måste Han regera ett vacklande starkt och svagt rike. Inte underligt att jorderike vacklar idag säger jag som ännu kan ligga och skriva i demonikratiska finland där t o m berggrunden under mig darrar av alla tunga laster som drar fram. Och så tvistar vi. Hitler har lyckats göra Europa och finland sådant att jag måste ropa JHWH Herre Jesus Kristus förbarma dig så länge du vill tack och lov tack och lov att dödsdagen blir bättre än födelsedagen och vad som därpå följde av kunskapslaster som man vill synda ner oss med medan man hävdar luthers primat i allt mer splittrade samfundskonstellationer. Tack nonymus. Om du inte har läst Adolph Saphir eller Safir så läs nu och håll bort adiaforapsykologi och adiaforaantroposofi så blir det bättre skriver torsten nils ulrik repafjärt

    SvaraRadera