fredag 18 april 2025

Se människan!

Orden i rubriken är de ord Pilatus sade åt folkmassan sedan han låtit prygla och misshandla Jesus efter det förhör han hållit med honom på långfredagens morgon. Där står Jesus inför folkmassan, blödande, klädd i en purpurröd mantel och med törnekronan på huvudet. Pilatus försökte ännu en gång få Jesus frikänd och frisläppt ("Jag finner inte denna man skyldig"), men folket tillät det inte utan ropade, uppfyllda av hat mot honom: "Korsfäst!"

Pilatus, hårt trängd som han var mellan viljan att göra rätt och rädsla för att hamna i onåd hos kejsaren, vågade inte göra annat än att göra folket till viljes och låt så korsfästa Jesus. Resten är historia, som det heter. 

Pilatus hade rätt. Den man som stod framför honom var en människa, fullt ut. Men Pilatus hade också fel. Den man som stod framför honom var ingen mindre än Gud själv i mänsklig gestalt. Sann Gud, men också¨sann människa. "Se människan!"

Paulus hade också rätt när han konstaterar att Jesus var oskyldig. För det var han. Men likväl bar han på skuld. Inte sin egen, utan den skuld han bar hade lagts på honom. Den skuld han bar där han stod inför Pilatus var vår. Din och min. Jesus hade tömt bägaren till sista droppen, den bägare som var fylld med mänsklighetens samlade syndaskuld. Så ja, Jesus var oskyldig, men samtidigt bar han en enorm skuld på sina axlar. 

När Jesus dog på korset var det Gud själv som dog. Han hade stigit ner från härligheten, ner i tiden och in i det att vara människa. Han var prövad i allt, som Hebréerebrevets författare skriver, men utan synd. Nu hade tiden kommit när han skulle ta människans plats. Nu skulle Guds vrede över synden utkräva syndens rättvisa och välförtjänta straff. 

Se människan! 

Inse att det egentligen skulle ha varit du och jag som borde ha stått där. Det var vi som hade förtjänat den behandling Jesus utstod. Det var vårt straff han tog. Vårt lidande han led och vår död han dog. 

Så igen: Se människan! Se det oerhörda offer Gud själv gjorde när den fullkomligt oskyldige och syndfrie görs till synd. 

För dig och mig. För vår frälsnings skull. För att vi som var döda i våra synder skulle få liv  

Han dog för att vi skulle få leva. Det är långfredagens budskap. 

Så: Se människan! Och när du ser den slagne, blödande Jesus där framför Pilatus och framför allt när han hänger där på korset, genomborrad till händer och fötter och kippande efter andan, se hur hemsk synden är och hur fruktansvärd syndens följder är. Detta är straffet för din synd. Så här hemsk är den och så här förskräckliga är dess följder. 

Se människan! För dig slagen, plågad och korsfäst. För dig. I stället för dig.

2 kommentarer: