I dessa dagar är det alltid en fråga som kommer upp när kristna vänner träffas, tycks det mig. "Hur länge kan vi vara kvar?" Givetvis är det medlemskapet i kyrkan som frågan handlar om. Det är förstås Björn Vikströms bok som ligger bakom, liksom vår kyrkas famlande och vacklande överlag. Men det faktum att biskopen i Borgå är en av de värsta villolärarna vår kyrka har sett på länge är nog huvudorsaken. Marko Sjöblom ställde också för en tid sedan samma ytterst relevanta och viktiga fråga här på bloggen, och följde upp den med en direkt fråga till mig. "Hur länge skall och kan vi verka inom ett kyrkosamfund där allt fler dignitärer öppet står emot Guds ord och förklarar vitt till svart och svart till vitt?" "Kristian, vad är ditt eget svar?"
Jag konstaterade att jag inte har något klart svar på denna
fråga, men frågan har inte lämnat mig i fred. Speciellt inte som flera av mina
goda vänner under de senaste månaderna har ansett att gränsen för vad de kan
acceptera har överskridits och de därför har tagit det smärtsamma beslutet att
gå ut ur kyrkan. Nu har jag hunnit fundera en aning mera, och mitt svar, som
ännu är under bearbetning, är sådant att det eventuellt går att sätta på pränt.
Vi får se vad det blir till, jag är åtminstone beredd att försöka. Det kommer
att bli en lång text känner jag på mig, mycket längre än vad som är brukligt
och ens önskvärt på bloggen. Men ämnet är viktigt, så jag tar mig den friheten.
(Efter att texten var klar insåg jag ändå att den blev för lång, varför jag
delar upp den i flera delar.)
Det är förstås många saker vi behöver ta i beaktande när vi
funderar på vårt förhållande till kyrkan. Dels finns varningarna och
uppmaningarna, för att inte säga förbuden, när det gäller samröre med
villolärare. Vår kyrka och framför allt vårt stift leds idag som sagt av
uppenbara villolärare. Detta kunde givetvis lösas med att helt enkelt skriva ut
sig och på det sättet kapa banden till villolärarna och deras irrlära. Men
samtidigt finns det i kyrkan många församlingsmedlemmar och även präster som
vill hålla sig till Guds ord och som inte är beredda att ta ett sådant steg.
Vad händer ifall alla som vågar säga ifrån och varna för villoläran och
villolärarna bara tar sitt pick och pack och går? Jag menar att vi inte kan
lämna fåren i händerna på herdar som leder hjorden på galna vägar.
Dessutom är vår kyrkas lära, åtminstone på papperet, rätt
och god. Som en bibellärare sade när frågan om utträde kom på tal: Varför ska
vi gå ut om vi, när vi går, får ta bekännelsen under armen och bära den ut med
oss? Vår kyrkas kyrkoordnings första paragraf slår an grundtonen för hela vår
kyrka och dess lära, och så länge denna paragraf står kvar orörd går det väl
att motivera att stanna kvar – om än vår kyrka i praktiken har brutit mot denna
sin kyrkoordnings kungsparagraf.
När vi talar om kyrkan så brukar vi kunna använda bilden av
en mor. Kyrkan är vår mor i andligt hänseende. När vi diskuterar frågan om att
stanna eller att gå kan man ta till bilden av den sjuka modern. "Inte
lämnar vi vår mor när hon är sjuk." Men hur är det om vi konstaterar att
vår mor har en dödlig, smittsam sjukdom som också vi kan drabbas av om vi umgås
med henne? Då får vi, hur svårt det än känns, lov att hålla ett visst avstånd till
henne, men det innebär förstås inte att vi förskjuter henne eller slutar be för
henne att hon ska tillfriskna. Tvärtom kommer vi att be så mycket mera och
intensivare. Men samtidigt ser vi noggrant till att inte också vi drabbas av
hennes sjukdom.
Mitt svar blir alltså, kort sagt, följande: Jag stannar kvar
så länge jag får. Och kan. Eller rättare sagt: Detta är mitt svar just nu. När
situationen ändras kan också min position förändras. Men i detta nu är det så
här jag ser på saken. I följande texter får jag återkomma till hur detta
stannande kvar kan göras rent praktiskt och vilka åtgärder vi ändå behöver ta
till för att kunna stanna kvar – och även för att förbereda oss för en framtid
innanför eller utanför kyrkan.
Bilden av den sjuka modern är missvisande. Enligt Gal 4:26 är det himmelska Jerusalem som är vår mor. Hittar du något ställe i Skriften som talar om en yttre organisation som en andlig mor?
SvaraRaderaOla. De som använder den här bilden (själv gör jag det inte av den anledning du nämner - jag kunde gott ha varit tydligare med att påpeka detta) avser säkert allt det goda de har fått i den yttre kyrkoorganisationen. De har fått motta dopet, fått sådan undervisning som gjort att de har kunnat komma till tro på dopets nåd och också kunnat växa till i denna tro. Denna erfarenhet har också jag, och i den meningen ser jag kyrkoorganisationen som något som kunde vara något mycket gott - och som har gett mig mycket som jag är tacksam över.
RaderaSå en liten kuriositet - och ett tips om god musik... :) Kontant-Johnny sjunger i denna sång om USA, antar jag, men jag har alltid tänkt mig att sången lika gärna kunde handla om vår kyrka. https://www.youtube.com/watch?v=Wp11SIKsi5I