Jag konstaterade i den förra texten att jag, åtminstone för närvarande, ser på kyrkofrågan på så sätt att jag planerar att stanna kvar i vår kyrka så länge jag får. Men eftersom vår kyrka idag leds av villolärande biskopar och villoläran dominerar på lärans område kan vi inte bete oss hur som helst om/när vi står kvar som medlemmar i kyrkan. En extraordinär situation kräver extraordinära åtgärder för att överhuvudtaget vara möjlig att uthärda. Hur gör vi då detta, rent praktiskt? Låt mig lista några saker, och samtidigt får jag säga att denna lista givetvis inte är komplett. Du får gärna fylla på den i kommentarfältet nedan! Min lista ser ut som följande:
1. Ta avstånd från villolärarna och deras predikstolar
2. Uppsök rätta lärare och de predikstolar där dessa
undervisar
3. Arbeta för att det ska finnas tillfällen och predikstolar
där Guds ord förkunnas rent och klart
4. Se till att det finns sammanhang där våra barn och
ungdomar kan gå god kristen undervisning och bra andlig gemenskap
5. Förbered för en framtid där det inte längre finns präster
som vi kan lita och lyssna på inom kyrkan
6. Engagemang i kyrkans beslutande organ
7. Träda upp "i tid och otid" och visa på Guds ord
och avslöja villolärarna
Detta var nu alltså min lista i korthet. I det följande
kommer jag att gå lite djupare in i dessa olika saker. De tre första i denna
text och de fyra sista i den följande.
1. För det första ser vi till att vi inte går på
möten/gudstjänster där villolärare medverkar. Detta borde vara en fullständig
självklarhet för oss som kristna, men tyvärr behöver det sägas eftersom detta
tydligen ändå inte är så självklart för alla. Om och när vi utsätter oss för
villolära, och villolärare, tar vår inre människa skada. Så enkelt är det. Idag
är det äktenskapet som är i fokus för vår kyrkas villolärare. Tidigare har det
varit andra saker. En gemensam nämnare för de flesta villolärarna är att de
tummar på Guds ord på olika sätt. "Skulle då Gud ha sagt?" hette det
i den ursprungliga villolärarens första attack, och samma fråga återkommer ännu
idag i olika former. Det är Guds ord och Guds vilja som attackeras, och det är
vi som lyssnar som lider följderna. Den som förkunnar har att hålla sig till
att förkunna "Den tro som en gång för alla har överlämnats åt de
heliga". Sådana förkunnare som lär något annat ska vi inte lyssna till.
Inte ens för att "se vad de har att säga".
2. Detta första leder sedan till det andra som är lika
självklart: Vi söker upp predikstolar där Guds ord förkunnas rent och klart.
Detta kan innebära att vi tvingas röra på oss en del, men för dagens bilburna
människor är detta inget stort problem. Oftast har vi också lediga platser i
våra bilar när vi åker iväg. Så bjud gärna med sådana som inte har lika lätt
att förflytta sig! Det är en stor frestelse för oss människor att helt enkelt
låta bli att gå på gudstjänst eller på möte om/när vi konstaterar att det är en
villolärare som står för förkunnelsen i de sammanhang där vi brukar gå.
Givetvis ska vi inte gå till en sådan gudstjänst eller ett sådant möte, men vi
ska inte heller bli sittande hemma. I stället ska vi se var det finns en
gudstjänst eller ett möte dit vi kan gå och så gå dit i stället. Det här säger
jag lika mycket åt mig själv som åt andra, men inte desto mindre menar jag att
det behöver sägas. Det finns ännu idag kyrkor i våra trakter där ett rent Guds
ord förkunnas. Vi får "rösta med fötterna", helt enkelt!
3. Med detta sagt så måste vi ändå konstatera att det tyvärr
ändå inte alltid och på alla håll finns sådana predikstolar där Guds ord
förkunnas rent och klart tillgängliga, och det för oss in på det som får stå
som den tredje punkten. För det tredje behöver vi jobba för att det ska finnas
tillfällen där vi kan komma samman och lyssna till ett oförfalskat Guds ord. I
bönehus, och varför inte också i församlingens utrymmen. Detta är ett arbete
som väldigt sällan är glamoröst, men det är ändå oerhört viktigt! Så till alla
dem (oss) som arbetar i olika föreningar och församlingar med att ordna goda
möten och samlingar: Fortsätt med jobbet! Det du gör är så oerhört viktigt, och
med kyrkans tilltagande förfall blir det bara viktigare. Gudstjänstfrågan är
också synnerligen aktuell, och det gläder mig att det idag finns en del
alternativ. Missionsstiftet har sina gudstjänster på flera orter, och både
svenska och finska evangeliföreningarna har viss gudstjänstverksamhet. I takt
med att det blir allt färre församlingar som ordnar gudstjänster som en kristen
kan gå till kommer behovet och efterfrågan på dylika samlingar att öka.
Detta var nu de tre första sakerna. I nästa text kommer jag
att presentera fyra saker till som jag menar att vi, om och när vi stannar kvar i kyrkan,
behöver göra.
Jag har en lång tid varit en andlig nomad, vilket du förespråkar som en bra väg (punkt 2). Jag påstår att det är en förödande väg. Familjerna behöver en trygg gemenskap, ett andligt hem. Inte flera som man väljer mellan vid olika tillfällen. För kristna är det en livsviktig sak att ha en församling, och att ha en pastor med själavårdsansvar. Detta ansvar hör samman med nattvarden (så var det i folkkyrkan fram tills för ca 100 år sedan) och kyrkotukten (detta förkättrade begrepp som dock anvisas av Jesus i Matt 18 och Paulus i 1 Kor 5). Det går inte ihop med din punkt 2. Tiden är kort, låt inte decennier av nomadliv gå, med ödesdigra följder!
SvaraRaderaBekännelsen[redigera | redigera wikitext]
SvaraRaderaDet finns ett exempel på en syndabekännelse i några ord av kung David:
Psaltaren 51: "Jag vet vad jag har brutit... jag har gjort det som är ont i dina ögon... Vänd bort din blick från mina synder, stryk ut all min skuld. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne."
Här finns de tre "ingredienser" som kännetecknar en fullödig syndabekännelse:
Medvetenheten om vad som skett
Önskan om förlåtelse
Önskan om en inre läkning, förändring av hjärtat
När David ber om ett "rent hjärta" så är det en bön om vad han önskar att Gud ska ge, och inte ett löfte om vad han själv ämnar göra.
Undrar vad "kyrkotukten" kan tillföra härvidlag ? Vi kommer aldrig att av oss själva kunna förändra oss till det "bättre", hur mycket "kyrkotukt" vi än blir utsatta för! Är inte alla dessa ord om vad vi bör och inte bör endast till för att få oss att inse vår ofullkomlighet och istället förlita oss på vad vår Herre har gjort ? Kyrkotukten må ha sin plats då det gäller individer som inte erkänner att Guds ord har rätt men i övriga fall ska vi väl ändå låta Jesu ord om hur många gånger vi skall förlåta vår nästa gälla ?
Kyrkotuktens syfte kommer tydligt fram i 1 Kor 5:5: "för att anden ska bli frälst på Herrens dag".
RaderaDet är fråga om att rätt dela lag och evangelium. För övrigt vill jag gärna veta vem jag diskuterar med.
Texten du nämner upptar endast ett fall, "att en man lever ihop med sin fars hustru."...I kontext;https://www.biblegateway.com/passage/?search=1%20Korintierbrevet+5&version=SFB15 Såg faktiskt en "blänkare" angående ett dylikt fall under dagens internetflöde, väckte avsky då jag såg med "Herrens ögon" på saken ! Skrift skall med skrift tolkas heter det, https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matteusevangeliet+13:28-30&version=SFB15 ..... Undanber mig mänskliga domar trots att vi enligt skriften har löftet om "himmelrikets nycklar",https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matteusevangeliet+16:19&version=SFB15 (Fullmakten att "lösa" och "binda" ges i 18:15f till hela församlingen.)Ett ansvar som jag personligen har svårt att förlika mig med, överlåter mer än gärna ansvaret för detta till vår Herre som dömer rättfärdiga domar ! "Ty endast Herren är den som förmår se till hjärtat, är dess uppsåt ont eller gott" ? Föredrar att förbli anonym och för mig kunde även du få vara anonym, låt ordet tala !
RaderaOla. Tack för din kommentar! Den problematiserar ämnet, och det behövs säkert. Men nej, jag menar inte att detta är någon bra väg, men jag menar att det kunde vara en framkomlig väg i en mycket svår situation. Detta "nomadliv" som du kallar det (och som det säkert också skulle vara) behöver garanterat kombineras med något annat, t.ex. någon form av smågruppsverksamhet där man hittar den trygga gemenskapen. Se där kom en punkt till till listan! Så jag noterar din invändning som är sprungen ur den egna erfarenheten. Sådana är värdefulla!
SvaraRaderaJag håller helt med Ola Österbacka att det är en förödande väg att inte ha en församling där man är trygg och innesluten! Om man bortser från den aspekten är det dessutom en utopi att tro att folk kan köra runt till olika ställen för att hitta rätta förkunnare. Du glömmer helt bort att det finns många som inte är bilburna eller som av andra orsaker inte kan gör det! Dessutom förstår jag inte att barn och unga kan få en trygg grund att stå på om man ska vara medlemmar i en kyrka där man hela tiden ska "munhuggas". Var finns då tryggheten som är så viktig? Undrar om du ser risken att bli den virusbesmittade modern du skrev om? Vi kan inte ständigt ondgöra oss över kyrkan och samtidigt hålla fast en orätt sak. Våra ord och våra handlingar ska vara samstämmiga. Smågruppsverksamheter i all ära men de är inte något att bygga den stadiga grunden på. Ja så uppfattar jag dej och har min egna ståndpunkt klar.
SvaraRadera