Jag skrev för ett drygt år sedan en text där jag frågade vad som egentligen håller på att hända i Polen – och i Europa. Jag avslutade med att konstatera att det största hotet i denna polska soppa är emellertid, som jag ser det, det som EU kan tänkas hitta på. Ingrepp i, och övertramp mot, den nationella självbestämmanderätten är en oerhört allvarlig sak. Detta är något jag säkert kommer att få anledning att återkomma till.
Med EU:s nya hot om sanktioner, ivrigt påhejat av media,
menar jag att det nu finns orsak att göra just detta. (Läs gärna texten från
januari 2016 som bakgrund till det jag nu kommer att skriva!) Det vi idag ser
(med EU, de europeiska regeringarna och media i en ohelig allians) påminner om
en gammaldags lynchmobb som skränar och eggar upp varandra med diverse slagord
och synnerligen dåliga argument. Allt för att förmå Polen att "överge en
utveckling som hotar demokratin". Vi som mediekonsumenter har i en sådan
situation väldigt svårt att genomskåda, ja ens att förstå att ifrågasätta, det
som lynchmobbens pådrivare står och ropar.
Det som denna gång fått igång mobben är ett lagförslag som
går ut på att reformera det polska rättssystemet. I korthet går detta förslag
ut på att utnämningen av domarna ska fråntas det nationella juridikrådet och
att regeringen och riksdagen tar över den här uppgiften.
Det jag reagerar starkt på här är som sagt den lynchstämning
som nu råder, samt det faktum att vår media ylar med i denna lynchmobb utan att
ställa några kritiska frågor och desto mera problematisera. (Orsaken till detta
är, vilket jag konstaterade i texten från januari 2016, troligen att allt som
Polens nya högerregering gör a priori anses vara fel.) Men låt mig, för att
hjälpa media lite här, komma med en liten lista på frågor som jag menar borde
ställas. Förutsatt att media alltså verkligen vill ta reda på vad som verkligen
händer i Polen just nu. Det kan, menar jag, inte uteslutas att det inte finns
något sådant intresse och att media bara vill se en lynchning. Men här får jag
gärna bli motbevisad!
1. Hur kan det nya polska förslaget vara så fruktansvärt
farligt för demokratin när ett liknande system för tillsättande av domare redan
tillämpas på flera håll inom EU? Till exempel utses domarna i EU:s två högsta
domstolar (Europeiska människorättsdomstolen och EU:s domstol) av medlemsländernas
regeringar. I t.ex. Sverige utses också domarna i högsta domstolen av ENBART regeringen.
Det polska förslaget, som alltså nu möter så stor kritik så som varande
demokratifientligt, går ut på att domarna skulle utses av regeringen OCH
riksdagen. Här finns det något som luktar oerhört ruttet – och då talar jag
inte om det hårt kritiserade polska förslaget utan om reaktionerna på detta
förslag.
2. Hur kan det nya förslaget vara så bedrövligt ur
demokratisynvinkel – och en försämring av situationen – när man vet hur domarna
utses idag? (Eller kan det vara så att media ylar med i lynchmobben utan att ha
tagit reda på hur dagens system fungerar?) Dagens system, där domarna alltså
utses av det nationella juridikrådet, är nämligen synnerligen tveksamt ur
demokratisynvinkel. En majoritet av medlemmarna (15 av 25) i juridikrådet utses
nämligen indirekt av ... sig själva.
3. Hur kan det komma sig att det polska domstolsväsendet
idag är så oerhört utsatt för korruption? En människa med pengar som utreds för
brott har en mycket starkare position än en människa utan pengar. Kan detta ha
något med dagens utnämningssystem, där platserna i domstolarna i praktiken
långt ärvs av egna släktingar, att göra?
4. Hur kan det komma sig att utredningar mot personer som
har misstänkts för brott under kommunisteran oftast läggs ner när de väl når
domstolarna? Kan det ligga något i kritiken som går ut på att dagens system för
utnämning av domare, liksom dagens domare i domstolarna, är en kvarleva från
kommunisttiden och att de som sitter i domstolarna i praktiken skyddar sina
egna? (Läs gärna wikipedialänken ovan, speciellt under rubriken "Criticism and reform"!) Hur kommer det sig till exempel att Polens förste demokratiskt valde
president Lech Walesa undkom helt utan rättsprövning (fallet lades ner på
beslut av domare i landets domstolsväsende) trots att det fanns indicier som start antydde att han var
identisk med den infamöse angivaren "Bolek"? Är det en slump
att de inompolska protesterna mot den nu kritiserade reformen leds av just Lech
Walesa?
5. Finns det, som det sägs, fortfarande domare i Polens
högsta domstol som på 80-talet utdömde långa fängelsestraff till ledande,
oskyldiga, oppositionella på uppdrag av den polska kommunistregimen? Om så är
fallet, borde inte detta undersökas och, om felaktigheter har begåtts, dessa
domare ställas tills vars för detta?
6. Kritiken mot det polska förslaget framförs i EU främst av
Europeiska rådets ordförande Donald Tusk. Tusk var Polens premiärminister under
åren 2007 till 2014, alltså innan partiet Lag och Rätt tog över makten. En
fråga som borde ställas är varför det polska rättsväsendet plötsligt lade ner
alla åtal i den så kallade "Amber Gold"-affären. (Denna affär var ett
pyramidspel är många polacker lurades och gick miste om stora summor pengar.)
Kan detta ha något med det faktum att göra att spåren tycktes leda till Donald
Tusks son? Det nuvarande polska rättsväsendet är, som redan konstaterat, utsatt
för korruptionsanklagelser. Finns här något samband, och detta då framför allt
när det gäller vem som ropar högst i lynchmobben inom EU?
Detta var nu bara några få, kritiska, frågor som jag menar
att vår media borde ställa innan de går med i den lynchmobb som just nu går
fram i Västeuropa och i EU. Men jag har förstås inga större förhoppningar. Vår
vänstermedia hyser som sagt stora antipatier mot den polska högerregeringen, inte
minst på grund av de åtgärder denna har tagit för att rensa upp i detnationella rundradiobolaget. Så jag förmodar att den
"bästebroder"-politik som finns på så många håll, och som givetvis
också finns inom media, förhindrar att dessa frågor ställs. Tyvärr. Det är så
mycket bekvämare, och framför allt så mycket mera ändamålsenligt, att bara yla
med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar