onsdag 23 december 2020

Mellan varven med damsugaren...

Jag tar en liten paus i julstädandet och passar på att återkomma till det Marcus Rosenlund skrev om Bibeln. ""Irenæus av Lyon (c. 130–202), en fransk biskop och martyr, var för övrigt den som först valde ut Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelier som tillförlitliga. De ingick sedan i Bibeln från år 397."

Det är givetvis som den anonyme kommentatorn skriver under den förra texten - för de som vill söka sådant som drar ner Bibelns trovärdighet ("smutskastning och skandal") finns det hur mycket som helst att gräva i. Men det gemensamma för detta är att det bottnar, inte i verkligheten, utan i lögnen. Den som bryr sig i sanningen kan notera att Justinus Martyren (Ca. 100-165) talade om "de fyra memoarerna" som cirkulerade tillsammans bland de kristna församlingarna. Här är det väl närmast självklart att det var Matteus, Markus, Lukas och Johannes han talade om. Sanningen är nämligen den att det inte var någon som "valde ut" vilka böcker som skulle ingå i Kanon, utan den kristna kyrkan kände igen de böcker som gav en riktig bild av den kristna tron och av Jesu liv och verk och erkände dessa som vad de var. 

Det Rosenlund (och framför allt hans källa) misstar sig på är att de förväxlar de som talat om att det finns en kanon med att dessa skulle ha valt ut vilka böcker som ingick i kanon. Därav årtalet 397 (som för övrigt är för sent också när det gäller noterandet av kanon eftersom Athanasius, som var den förste att använda ordet "kanon", dog redan 373. Vän av sanning kan också notera att det första kända exemplet på en lista (eller egentligen en introduktion) över bibelböcker är "Kanon Muratori", ett textfragment från (troligen) andra delen av 100-talet där de flesta av NT:s böcker nämns. Alltså LÅNGT före år 397.  

Vad gäller evangeliernas tillförlitlighet kan man ännu hänvisa till Papias (ca. 60-130) som talar om författarna till tre av evangelierna och slår fast att de är skrivna av dem som de vanligen tillskrivs. Papias var för övrigt lärjunge till aposteln Johannes och därför en synnerligen tidig källa.  

Efter detta går jag återgå till julförberedelserna! 

2 kommentarer: