onsdag 17 januari 2024

Så oerhört frustrerande!

Jag blir ibland så oerhört frustrerad på Svenska Yle. Innehållet är så fruktansvärt hårt ideologiskt styrt, och när man försöker påpeka detta (eller hålla fram det galna i det som skrivs) i en kommentar blir man censurerad. Det är helt tydligt att Svenska Yle anses behöva fungera som propagandaverktyg för den progressiva agendan, och allt som stör denna propaganda ska tystas ner. Frustrerande är alltså ordet. 

Idag har de publicerat ännu en artikel som pushar djurrätt och den nya etik som inte går ihop med att använda djur för människans behov. "Följ med till en köttfri framtid - redan om tio år kan växtprotein vara populärare än fredagsbiffen", lyder rubriken. Artikeln inleds med orden "köttätande borde minska både av etiska och hälsomässiga skäl, anser experterna" (det sista i bestämd form som om "experterna" skulle vara eniga om detta). 

Jag skrev en kommentar i vilken jag konstaterade att man inte kan säga så här. Förvisso finns det sådana människor som hyllar en etik som förbjuder dem att äta kött eller som åtminstone ifrågasätter det riktiga i köttkonsumtion. Men dessa är ändå i minoritet. De flesta av oss lever ändå efter en etik som godkänner köttätande och att använda djur för människans väl så länge djuren mår bra och inte åsamkas onödigt lidande. Så långt min censurerade kommentar. Här på bloggen kan jag fortsätta resonemanget: Därför behöver inte alls köttätandet minska av några "etiska orsaker". Ska man skriva om etik och köttätande bör man skriva att det finns sådana "experter" (kan de kanske vara, åtminstone på något område) som anser att det är etiskt oförsvarbart att äta kött och som vill minska köttkonsumtionen. Men detta är verkligen ingen naturlag, och man kan inte framställa det som att detta skulle vara en självklarhet ur etisk synvinkel. 

Som sagt blir jag ibland så oerhört frustrerad över den kraftiga propaganda vi utsätts för via Yle och dessutom tingas betala för genom våra skatter. Bara för det kommer jag allvarligt att överväga att ge Jussi Halla-aho min röst i presidentvalets första omgång. Den som vågar kritisera Yle och kräva att finansieringen av den propaganda de spyr ur sig ska minska bör få erkänsla för detta. Kanske t.o.m. i form av en röst i presidentvalet. 

35 kommentarer:

  1. Minns att bakom förbudet mot köttätande ligger den ideologi enligt vilken människan är ett djur bland andra och det därför inte finns någon klar gräns mellan kannibalism och förtärande av "andra djurarter".

    De s.k. "etiska orsakerna" bottnar i förnekelse av Guds existens och Bibelns auktoritet. Samma tankekomplex rättfärdigar inte bara aborter utan allt mera hörbart också dödande av spädbarn vilkas fortsatta levnad bedöms orsaka ett överskott av lidande för barnet självt eller dess föräldrar och övriga omgivning. I antikens Rom kunde barnen avlivas ända fram till den tidpunkt då de formellt upptogs som familjemedlemmar.

    Kristendomen ändrade på detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 15:11. "Minns att bakom förbudet mot köttätande ligger den ideologi enligt vilken människan är ett djur bland andra och det därför inte finns någon klar gräns mellan kannibalism och förtärande av "andra djurarter"."

      Det stämmer säkert för många. Men kanske ändå inte för alla? Men det du skriver är helt riktigt. Målet för dessa element är att lyfta djuren till människans nivå, men när man ser på följderna (som du listar) märker man att det gått precis tvärtom. Människan har fallit ner till djurens nivå.

      Radera
  2. I USA röstar den kristna högern på Trump, i Finland på JHA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 16:02. Jag tror nog att den kristna högern i Finland är ganska vilsen inför detta val. Sari finns och är ett tryggt alternativ, men hon har inga reella chanser att gå till andra omgången. Men som sagt är hon ett tryggt val för den som inte vill rösta "fel". Halla-aho igen har sina fel och brister, men han vågar utmana vänsterliberalerna, och det ska han ha en eloge för.

      Radera
  3. Det är en befängd tanke att en svenskspråkig lutheran skulle rösta på Halla-aho.

    För en luthersk kyrka är nämligen predikan av evangeliet på modersmålet en omistlig sak, likaså dess innehåll: rättfärdiggörelsen av tron allena. En röst på Sannfinländarna vars svenskhat cementerades under en romersk-katolsk utrikesminister är helt utesluten.

    Vidare är det etiskt betänkligt att rösta taktiskt. Det ser ut som om det hederliga alternativet i detta val är att inte rösta alls.

    Nonymos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nonymos. Tillåt mig vara av lite annan åsikt. Det är inte presidentens sak att avgöra på vilket språk evangeliet förkunnas i våra kyrkor. Jag måste säga att jag mycket hellre skulle ha en president som jag kan lita på i värdefrågor och som talar enbart finska än en president som talar svenska och som jag inte kan lita på. Med det verkligen inte sagt att jag menar att jag kan lita på Halla-aho. Med Soini skulle det ha varit en annan sak.

      Radera
    2. Nonymos, varför det ? Sannf. är ganska ensamma om att sätta Finlands befolkning först, exact det som ankommer våra styrande och myndigheter ! Att vi sedan som kristna ska ge flyktingen husrum och omsorg då han eller hon är i nöd är upp till var och en av oss men inget som våra myndigheter ska syssla med !

      Radera
    3. Anonym, 17:58. Det är klart att vi bör ta emot mångfaldigt flera flyktingar. Vi lever i ett samhälle där de styrande förhindrar inflyttning, det finns ingen fri rörlighet över gränserna. Enskilda hindras att "ge flyktingen husrum" när beväpnade vakter skjuter ner honom vid gränsen om han framhärdar.

      Det finns absolut ingen motivering för att "sätta Finlands befolkning först". Dels har vi det alltför bra materiellt, dels är konstruktionen 'Finland' ett tillfälligt historiskt provisorium. Fosterlandskärleken blir sin egen karikatyr när den tas till intäkt för snålhet och omänsklig själviskhet.

      Ett enda ögonblick av klarsyn skulle låta oss förstå hur långt bort vi kommit från medmänsklighet och kärlek till nästan. Men människorna har en underbar förmåga att sluta sina ögon och göra sig döva för Guds Ord. När vi avskärmats från nöden och inte ser den framför oss, finner vi allt vara normalt och i sin ordning.

      Vi har råd, och framför allt möjlighet, att vårda oss om nödlidande om vi bara ville. Sannfinländarnas ideologi är hat, hat och ingenting annat än hat förklätt i fraser som är rätt genomskinliga för den som inte innerst inne själv vill och önskar läsa dem som något slags "ansvarstagande".

      Man kan inte stöda sannfinländare utan att samtidigt förneka Kristus. Det är en lycklig sak att många inte inser detta utan gör det i enfald och oförstånd.

      När djävulen vill tysta evangeliet, går han många krokvägar. En av dem är att beröva oss språket. En annan att förvandla hat och avund till omsorg och ansvar.

      Jesu absoluta krav ger inte dispens för politiken, för slugt taktikerande i stil med hycklarens slutsuck i aftonbönen när hans samvete påminner honom om medmänniskornas nöd i världen: "ja söta Jesus, detta förstår du dig inte på".

      Nonymos

      Radera
    4. Anonym 18 januari 2024 kl. 07:07, "Det är klart att vi bör ta emot mångfaldigt flera flyktingar." På vilka grunder ska vi ta emot för det mesta muslimer som kommer för att våldta våra kvinnor och i slutändan skära halsarna av oss "otrogna" ?? Tack och lov har vi myndigheter som Polis, Gränsbevakare och Militär/Armé ( av Gud tillsatt överhet ) som sätter stopp för sådant och utför den uppgift som tillkommer dem ! "
      Man kan inte stöda sannfinländare utan att samtidigt förneka Kristus." Hur så ? Vår Herre har utstakat gränser för olika folk och länder, visst ! Det står även i Hans makt att ändra på dessa efter hur vi efterlever Hans bud. "När djävulen vill tysta evangeliet, går han många krokvägar. En av dem är att beröva oss språket. " ? Var det inte Gud själv som stod för språkförbistringen efter mänskans byggande av tornet i Babel ? "Jesu absoluta krav ger inte dispens för politiken, för slugt taktikerande i stil med hycklarens slutsuck i aftonbönen när hans samvete påminner honom om medmänniskornas nöd i världen: "ja söta Jesus, detta förstår du dig inte på". Vilken sann kristen mänska ber en sådan aftonbön ? Varför inte istället be enligt "Juniorbönen" , Jesus kom in, rena våra sinnen, kom in i våra hjärtan Jesus, kom in, bo kvar, vår styrka var, kom in i våra sinnen Jesus ! ( Skapa i oss Gud ett rent hjärta ! ( efter konung David ))

      Radera
    5. Motiveringen är mycket enkel.

      1. Det finns nödlidande människor.
      2. Vi är kristna.
      3. Alltså hjälper vi dem.

      N.

      Radera
    6. Nonymos. Nu kan jag verkligen inte alls hålla med dig. I vissa fall kan vi behöva öppna våra gränser för flyktingen, det är sant. Men i de allra flesta fall behöver vi inte gå så långt utan vi kan hjälpa på plats där de finns. På det sättet behöver inte människor ryckas upp från sitt liv och vi behöver inte anstränga vårt samhälle med en svår och i många fall omöjlig integration.

      Sedan skriver du: "Man kan inte stöda sannfinländare utan att samtidigt förneka Kristus."

      Nu blandar du ihop religion och politik. Ser du, politik är inte församlingsliv. Det betyder att vi inte, för att stöda en politiker, behöver ha samma syn och åsikt i alla frågor. Om vi ska tillsätta en pastor kan vi inte kompromissa, men politik går ut på att göra kompromisser. Därför behöver jag inte hålla med om allt ett parti eller en politiker står för för att kunna rösta på det partiet eller den politikern. Om vi skulle ha det kravet skulle vi aldrig kunna rösta i ett val.

      "Sannfinländarnas ideologi är hat, hat och ingenting annat än hat förklätt i fraser som är rätt genomskinliga för den som inte innerst inne själv vill och önskar läsa dem som något slags "ansvarstagande"

      Detta är en ganska grov beskyllning. Och så är den samtidigt felaktig. Jag hittar mycket i sannfinländarnas politik och ideologi idag som jag kan skriva under på. Men givetvis också sådant som jag inte kan skriva under på. Annat är det t.ex. med VF. Där hittar jag knappast mycket jag kan skriva under på. Men att gå så långt som att säga att VF:s ideologi är hat, hat och ingenting annat än hat förklätt i fraser som är rätt genomskinliga för den som inte innerst inne själv vill och önskar läsa dem som något slags "ansvarstagande eller att "Man kan inte stöda vänsterförbundare utan att samtidigt förneka Kristus" - det är att gå alldeles för långt.

      Radera
    7. Schweiz diskuterar just nu en kraftig begränsning av invandringen. Motiveringen? Annars kan man inte behålla sin höga levnadsstandard. (Se NZZ)

      I Tyskland diskuteras samma sak med samma motivering. Man medger öppet att den s.k. "humanitetens" gräns är ekonomisk, finansiell. Detta de två länder vars debatt jag råkar ha följt idag.

      Vem ger oss rätten och vem inbillar oss att vi på något sätt kan sätta oss över Guds bud på ett territorium som just nu kallas 'Finland'?

      Om man kontrar med Bibelns ord att Gud själv utstakat gränser och områden för oss, så glömmer man för det mesta att detta har skett för att vi där skall förverkliga Hans vilja.

      Man driver följande resonemang: landet X och landet Y minskar flyktingmottagandet, alltså måste vi också göra det i Z. Det är satans logik. En kristen säger däremot att vi då måste ta emot så mycket flera än förut. Bonden Paavo och hans hustru är fortfarande av olika åsikt och har alltid varit det. Vilken av dessa två är den kristna synen?

      Härifrån till falskfinländarna. Vad jag själv hört och läst, det talar jag. Jag kan med gott samvete säga att Halla-ahos anhang alltid och i alla sammanhang utan minsta tvekan ställt sig i satans hop i denna fråga, som naturligtvis i någon mening är den enda viktiga frågan och den enda värd att allmänt diskutera - därför att den gäller omedelbar överlevnad för nödlidande och inte kräver omfattande kunskaper eller bakgrundsinformation.

      Naturligtvis kommer falskfinländarnas hat till synes också i alla mindre frågor - bland vilka svenska språkets ställning är av stor betydelse för Kristi kyrka i 'Finland'.

      Det kan ju hända att Vf, som du tar som exempel, inte är uppriktiga i sin omsorg om miljön och omvärlden i stort. Det kan vi inte veta med säkerhet. Det kan hända att de hycklar.
      Vi är tvungna att bedöma politikerna efter vad de säger.

      Men om det verkligen är så att falskfinländarna i någon debatterad fråga kraftigt drivit en ståndpunkt där motivet inte är hat (och någon av alla dess avläggare: avund, inskränkhet, förföljelsemani osv.) så måste jag ta tillbaka och ångra mig i stoft och aska.

      Att medge att man har fel är ju bara ett annat sätt att säga att man nu är ännu klokare än förut. Så: ett exempel på falskfinländarnnas genuina generositet och välvilja, främst naturligtvis mot de allra fattigaste och mest förföljda?

      N.

      Radera
    8. N, 19 januari 2024 kl. 05:59, Punkt 1 -"Det finns nödlidande människor" - Ja, det finns det ! Men om du verkligen vill hjälpa kanske du i första hand inte ska välja "mussar" som betalt människosmuglare för att komma hit ? Det finns alldeles tillräckligt med infödda finländare som "lider nöd" för att inte ens dina och mina resurser räcker till ! Dessutom finns det alltför många "batikhäxor" som redan sköter om saken du vurmar för !

      Radera
    9. Anonym 23:42

      Märkligt att höra uttrycket att man "vurmar för" den sak som från jordens skapelse har varit Gudsfolkets och de kristnas främsta och största angelägenhet i världen: att hjälpa nödställda och lidande. En 'vurm' är något annat än fullgörandet av en evig, gudagiven bestämmelse.

      Och jag betonade att jag inte väljer. Inte i betydelsen att jag som enskild medborgare skulle kunna ta emot eller förkasta mottagare av hjälpen, inte heller så att jag skulle kunna låta bli.

      Jag förstår att du inte är kristen men Paulus har uttryckt saken i orden: Kristi kärlek tvingar oss.

      N.

      Radera
    10. N, vi kristna VILL synda efter "den gamle Adam", dock är vi syndare och rättfärdiggjorda på en och samma gång ! Endast vår Herre kan fälla den rätta domen om vem som är kristen och vem som inte är !

      Radera
    11. Mycket riktigt, Anonym 18:33! Matt 25:31ff. - N.

      Radera
    12. N, Paulus skriver också, "Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag." O hur sant är inte detta ?

      Radera
    13. Sant. Men Paulus försvarar ingenstans det faktum att han gör det. Tvärtom våndas han, ångrar sin ondska och ber om förlåtelse. Det bör vi som nation också göra och resa oss upp och hjälpa i världens nöd. Som det nu är, skäms man över att vara finländare. - N.

      Radera
    14. N, går du också till sängs med ytterdörren öppen ifall någon nödlidande skulle behöva nattlogi i vinterkylan ?

      Radera
    15. Ja, det gör jag. Stängd, men inte låst just av den anledningen. - N

      Radera
    16. Nonymos. "Men om det verkligen är så att falskfinländarna i någon debatterad fråga kraftigt drivit en ståndpunkt där motivet inte är hat (och någon av alla dess avläggare: avund, inskränkhet, förföljelsemani osv.) så måste jag ta tillbaka och ångra mig i stoft och aska."

      Mitt mål är förstås inte att se dig i stoft och aska, men jag kunde inte låta bli att kolla upp Sannfinländarnas valprogram från valet 2019. Där nämns t.ex. att vi inte kan fortsätta leva över våra tillgångar ("Vain sitä jaetaan mitä on"). Vidare att de pengar som finns att fördela bör koncentreras dit där de bäst behövs. Här listas fattiga finländare, åldringar, barnfamiljer, sjuka och invalidiserade. ("suomalaiset vähäosaiset, vanhukset, lapsiperheet, sairaat ja vammaiset"). Vidare efterlystes också tillväxt för att det ska finnas mera att fördela, och denna tillväxt kan åstadkommas bl.a.genom att ge arbetsmarknaden mera frihet att komma överens lokalt och utifrån de olika förhållanden som råder på olika arbetsplatser.

      Detta är förvisso inget som andra partier inte heller är ute efter att åstadkomma, men här hittar åtminstone jag inget hat...

      Radera
    17. Märk väl: "suomalaiset" vähäosaiset osv. Var är resten av världen? Genom denna bestämning cementerar man sin inskränkthet och sin avundsjuka.

      När jag söker ditt citat på nätet, hittar jag rubriken till programmet: "Julkisen vallan tehtävä on puolustaa Suomen ja suomalaisten etua."

      Summa: Jag betraktar 'hat' som ett sammelnamn för avundsjuka, inskränkthet, girighet och självcentrering.

      Därför bekräftar detta citat just min tes. Visst kan man säga att den offentliga makten skall slå vakt om medborgarnas väl men när nationaliteten så här betonas och ständigt upprepas verbalt... man merkt die Absicht und man ist verstimmt.

      Men jag gör en sökning till, nu på svenska och på rikssvenska medier. Det är ett reportage som SvT gjort inför ett val och man frågar en vanlig medlem på valmötet vad falskfinländarna (alias sannfinländarna) vill. Jo, stänga gränserna för invandring och mindre u-landshjälp.

      Läste just Nabokovs bok om Satan i Moskva. Jag tror att om Satan hade rösträtt i vårt presidentval skulle han välja Halla-aho. Djävulen är en dråpare från begynnelsen, och sänkt u-landsbistånd och stängda gränser skulle vara det säkraste sättet att fort döda möjligast många.

      Visst är jag av samma åsikt som du att Vf:s åsikter är lika farliga och ännu värre på lång sikt - men djävulen har bråttom, bråttom. Han vet att hans tid är kort och ser sig om vem han månde uppsluka. Han väljer därför en kandidat i ett stort parti med reella chanser att så snabbt som möjligt förverkliga hans onda syften.

      Han ser Halla-ahos valbroschyr och bestämmer sig genast.

      Nonymos

      Radera
    18. Dina ideer har
      visst redan prövats i Sverige
      med förödande
      resultat.
      "Sverige bygger ej gränser"
      (eller liknande)
      från Löfven och
      "Öppna era hjärtan" från Reinfeldt.
      Resutatet förödande konsekvenser för landet
      och ångerfulla politiker.
      -Att vara
      naiv kan vara charmerande
      och i bästa fall vittna om ett gott hjärta men kan tydligen också
      vara farligt och vittna om okunskap.
      Hans
      Ånäs

      Radera
    19. Man kan ta det gudlösa Sverige som exempel men man kan också ta det kristna Uganda, som tog emot miljoner flyktingar. Landet ligger på 172:a plats i världen gällande BNP per capita.

      Löfven känner jag inte, Reinfeldt är mig också obekant. De kan kanske lära oss något om de praktiska procedurerna och av deras ev. misslyckanden kan man hämta lärdomar i det praktiska utförandet. Denna diskussion gäller inte finjusteringen av den politiska beslutsfattandet.

      Jag har öppet eller i hemlighet härbärgerat och gömt många flyktingar, lyssnat till deras berättelse och skrivit om dem. Jag har hört Abels blod ropa från jorden.

      Hur kan man kalla sig kristen och ändå stoppa till öronen för Guds rop? Det kan jag inte begripa.

      Vid domen kommer de många - och det handlar då om sådana som vill tillhöra Kristus - att fråga när och var de såg sin Herre lida nöd. Men då är det Han som inte längre känner dem, aldrig har sett dem.

      Naiv? Ja, hellre naiv med Jesus än klok med resten.

      Det kan "vara farligt och vittna om okunskap", säger du.

      Så förnuftigt.

      N.

      Radera
    20. Nonymos. Det är inte presidenten som bestämmer om landets invandringspolitik eller om u-landshjälpen. Så där ser jag att ditt resonemang fallerar en aning. Och är det ändå inte trots allt så att vi behöver ta hand om det egna landets problem innan vi går in för att lösa resten av världens problem. Nu menar jag inte att det ena absolut måste utesluta det andra, men vi har nog problem här att ta itu med så det räcker ganska långt. Med det sagt: Jag håller inte med om att vi ska sänka biståndet.

      Radera
    21. Anonym 21 januari 2024 kl. 13:34, bra Hans, vi kan lära oss mycket av situationen i Sverige om vi lite sneglar på alternativ media därifrån !

      Radera
    22. N, du följer inte nyheter, känner inte till Löfven eller Reinfeldt, Svenska kyrkan är mera Gudsfrånvänd än någonsin förut... Borde det inte vara tvärtom om man verkligen följt Guds ord och "öppnat sina hjärtan" ?

      Radera
    23. Den socialdemokratiska EU-kommissionären tog bladet från munnen och förklarade tydligt vad planen är: Att ersätta Europas ursprungsbefolkningar med invandrare från andra delar av världen.

      Radera
    24. Anonym, jag tänkte inte kommentera men detta verkade intressant. Vilka är "ursprungsbefolkningarna"? Vilka är de som inte in vandrat "från andra delar av världen". Enligt Skriften är vi jafetiter invandrare alla. - N

      Radera
    25. Anonym 21 januari 2024 kl. 22:18, tänker du på detta ? https://www.detfriasverige.se/ylva-johansson-europas-dodgravare/ eller https://www.youtube.com/watch?v=AL2ZOXHXsqA ?

      Radera
  4. Dixi et salvavi animam meam.

    N.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok. Men jag förstår kanske inte riktigt relevansen... Men i politik kan och får man vara av olika åsikt.

      Radera
    2. N. "Vad som än händer, även det bästa, kommer jag att ha gjort min plikt och befriat min själ från vrede, även om min text måste ligga kvar i min byrålåda." Vem är den mänska som kan befria sin egen själ från vrede ??? Om så skulle vara tillkommer nog den äran vår Herre !!!

      Radera
    3. N, ännu en gång, det gör det samma vilka plikter du än anser dig ha gjort , Det är bara vår Herres gärningar som räknas !

      Radera
    4. Anonym 22:31, du upprepar ständigt vad Jesus gjort för oss, vår egen oförmåga och hur vi blir frälsta. Om de sakerna råder inte oenighet.

      Det diskussionen handlar om är att följa budet "du skall icke dräpa". Även om man själv inte håller i skaftet är det medhjälp till mord att stöda dem som vill minska hjälpen till offren.

      N.

      Radera