Dagens evangelietext (Matt. 20: 1-16) är en av de där texterna där Jesus går
tvärt emot vårt mänskliga sätt att se på saker och ting. Vi och våra
fackföreningar protesterar mot tanken på att den som bara jobbar en timme en
dag ska få samma lön som den som har arbetat och slitit i tolv timmar med ett
tungt arbete under, som det här handlade om, svåra förhållanden. Men Jesus hade
lovat den förste en dagslön, och det samma åt den siste som kom i jobb vid den
elfte timmen. Men hans motivering gäller fullt ut, när vi ser på det ur "arbetsgivarens"
synvinkel: ”Varför skulle jag, i min godhet, inte få göra med det som är mitt
som jag vill?”
Nå, nu är detta förstås inget evigt bud som Jesus menar att
ska gälla för arbetsmarknaden i alla länder och i alla tider. (Även om det
skulle bli intressant att se reaktionerna om en arbetsgivare skulle bete sig så
som Jesus gjorde. Jag vågar lova att vi då skulle få ett klart och tydligt
bevis på att människan inte alls har förändrats på 2000 år. Trots att idag
många vill göra gällande just det...) Nej, det som Jesus här är talar om är hur
Guds nåd fungerar. Den oförtjänta nåden. Den människan som levt hela sitt liv
med Jesus får komma till samma himmel som den människan som kommit till Jesus
på sin dödsbädd. Rövaren på korset, Moder Teresa och vem som helst av oss –
alla står vi, när det gäller frälsningen, på samma linje. Ingen av oss kan
frälsa oss själva med vad vi gjort eller gör, och Jesus frälser oss alla som
sätter vår tro till honom – oberoende av om vi kom till honom i vår ungdom,
mitt i livet eller på vår dödsbädd. Sådan är Guds nåd. Alltid tillräcklig för
att frälsa alla som tror. För alltid gällande. Och alltid oförtjänt.
Jag läste en kommentar under en nyhet på Aftonbladets
nätupplaga för någon dag sedan. Jag minns faktiskt inte vad nyheten handlade
om, men det är egentligen oväsentligt i sammanhanget. Kommentaren, som kan
hittas här och var på nätet i olika tappning och uppenbarligen är ett vanligt
förekommande missförstånd är att alla religioner är kopior av varandra. Att
Islam har en hel massa saker som är kopierade från den kristna tron, och att
den kristna tron i sin tur har uppstått genom att man kopierat äldre
religioner. Underförstått menar man förstås att alla religioner är mänskliga
påhitt.
Men då har man missat detta med nåden. Den oförtjänta nåden
som endast finns i kristendomen. Och som är det mest centrala i den kristna
tron. Nåden, som är så fullständigt förnuftsvidrig att ingen människa någonsin
skulle ha kunnat komma på den. Att hävda att Gud frälser en människa helt utan
hennes egen förtjänst, helt utan hennes egna gärningar – det är något så galet,
så fel, utifrån allt mänskligt sätt att se på saken – att det bara kan vara Gud
som ligger bakom.
Det är denna nåd som Jesu liknelse handlar om. Jesu liknelse
handlar inte hur arbetsmarknaden ska fungera, även om man här – om man vill -
givetvis kan hitta stöd för arbetsgivarens rätt att betala mera lön åt vissa av
sina anställda. Förutsatt att alla andra får det som överenskommits och de har
rätt till. Men denna liknelse handlar som sagt inte om det, utan om nåden. Den
oförtjänta nåden. Nåden som ensam kan frälsa dig och mig. Oberoende av vad vi
har gjort eller inte gjort – och oberoende av när vi kommer till Jesus, om det
sker tidigt eller sent i livet.
Och det är den sista lärdomen vi ska dra här och nu: Så
länge vi kan och får höra det glada budskapet om Jesus och om nåden är det
aldrig för sent att komma till Jesus. Om vi lämnar det till dödsbädden går vi
förstås miste om mycket av det goda Jesus vill ge oss här i livet, men himlen
får även den som kommer till Jesus t.o.m. på dödsbädden. Men vi vet också att
alla inte får någon dödsbädd, och att det en dag kommer att vara för sent. Men
ännu idag gäller nåden och Jesu ord om att den som kommer till mig kommer jag
aldrig att kasta ut. För sådan är Gud, och sådan är hans nåd.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar