torsdag 17 januari 2013

Skolskjutningarna, del 2



De senaste dagarna har det varit mycket skriverier i media (jag läser främst ÖT) om skolskjutningarna och det är många som har velat sätta sin slev i soppan när det gäller att försöka hitta orsaken/orsakerna till dessa tragiska händelser. Än är det ideologin bakom som är orsaken, än är det marginaliseringen eller psykiska sjukdomar – eller så de mediciner som dessa psykiska sjukdomar behandlas med - som utmålas som orsaken. Så gott som alltid lyfts tillgången på skjutvapen fram när orsakerna diskuteras. Det är förstås skolskjutningen i Connecticut för någon vecka sedan som igen har lyft upp skolskjutningarna i rampljuset.

Alla försök till förklaringar har säkert sin giltighet. Jag lyfte fram ideologin i min senaste blogg, och faktum är ju att om det inte skulle finnas några vapen överhuvudtaget så skulle ingen kunna bli skjuten. (Med detta inte sagt att jag anser att den enda lösningen är hårdare vapenkontroll. Det kommer nämligen alltid att finnas vapen för den som vill få tag i dem.) Och att detta handlar om personer med psykiska problem kan väl knappast någon förneka. Liksom inte heller att marginaliseringen säkert också spelar in.

Jag har en teori angående dessa skolskjutningar – och även angående annan ondska och annat otrevligt som sker i vårt samhälle idag. Jag kallar det en teori eftersom jag inte kan bevisa den utom allt tvivel, men jag menar att den äger sin giltighet. Visa gärna att jag har fel, om jag har det, men gör det utifrån Guds ord! (Att påstå att ”du är dum i huvudet” är inget giltigt argument...)

Det finns människor som mår dåligt i alla samhällen. Det handlar om svåra psykiska problem och också om marginalisering. Det finns också olika katastrofer (med eller utan människans direkta förvållan) som bara väntar på att hända. Men i ett land där människorna litar på Herren och ordnar livet i enlighet med hans vilja (nu diskuterar jag moraliska frågor) och där lagstiftningen står i samklang med Guds bud och goda ordningar, där får man leva under beskydd från mycket av det hemska som kunde hända och från den myckna ondskan som ändå finns i världen. (Se t.ex. Kol. 1:17b)

Men i ett land, och bland människor, som i uppror lösgör sig från Herren och hans goda ordningar och bud och börjar leva och stifta lagar i konflikt med Guds vilja kommer detta beskydd att avklinga, och då får dessa illamående/-sinnade människor, denna ondska och dessa katastrofer fritt fram. Åtminstone i viss mån. På något sätt tycks detta skeende vara speciellt känsligt för människors/ett samhälles förhållningssätt till onaturlig synd. (Se t.ex.: http://en.wikipedia.org/wiki/Same-sex_marriage_in_Connecticut eller vad som hände i USA när den lutherska kyrkan ställde sig på upprorets sida)

Observera nu mycket noggrant att jag inte beskyller de homosexuella för skolskjutningar och olika olyckor. Detta är INTE de homosexuellas fel. Det jag säger är att det är allas vår inställning och våra eftergifter (i lagstiftning och beslutsfattande i stort) gentemot utlevd homosexualitet som ligger bakom det försvunna beskyddet. Felet/skulden är alltså kollektivt, men följderna kan drabba var som helst och när som helst. Också personer som är helt oskyldiga. (Se t.ex. Luk. 13:1-5) Med detta inte heller sagt att detta skulle vara den enda orsaken till skeendet – jag tror att också andra frågor och vårt uppror på de områdena, så som abortlagstiftningen, inställningen till samboende utan Guds välsignelse och även den omåttliga girigheten och dess följder, vår extrema egoism och vår ovilja och vårt ointresse för att hjälpa medmänniskor i nöd, kan spela in.(Se t.ex. Kol 3:5-6)

Vi ser gärna att en tillvaro fri från skolskjutningar, ondskefulla handlingar och katastrofer s.a.s. är ”normalläget”. Detta eftersom vi har sett hur det fungerar i ett land som har åtnjutit detta Guds beskydd och hans stora godhet och även vant oss vid detta beskydd. Men jag tror att vi idag håller på att vakna upp till att inse att så inte är fallet, utan att normalläget är att vi råkar ut för dylika saker med jämna mellanrum. Det jag skulle önska är att vi skulle förstå att det är vi själva som har dragit detta över oss och att orsaken är vårt uppror mot Gud och mot hans Messias. (Se Ps. 2) Men jag förstår nog förstås att detta inte kommer att ske. Upproret är nämligen också förknippat med en blindhet för dessa saker. (Se Rom. 1:18ff)

Märk nu väl att jag ändå inte menar att detta ska ses som någon dom, eller ens som något förskott på någon dom. Kanske då snarare som en varning. Gud låter oss se lite av följderna av vårt uppror mot honom och hans goda ordningar. 

Nu är detta som sagt en teori. Jag säger inte att det är så här det fungerar, men att JAG TROR (på, menar jag, goda grunder) att det är så här det fungerar. Pröva gärna teorin, och förkasta den om du finner att den är felaktig – och berätta det gärna för mig i så fall. Men gör prövningen utifrån Guds ord!    

11 kommentarer:

  1. Det är inte ovanligt att religiösa personer försöker få det att låta som om världen blir mer osäker och våldsam, kanske för att fler samhällen blir mer sekulära. Men forskning visar att vi blir allt fredligare, jorden blir en säkrare plats (om man bortser från klimatförändringar).
    Här är en föreläsning i ämnet : http://www.youtube.com/watch?v=ramBFRt1Uzk

    SvaraRadera
  2. Hanna. Som vi redan har kunnat konstatera så kan "forskningen" ge både det ena och det andra svaret, beroende på hur man ställer frågorna. Vad säger din "forskning" t.ex. om antalet krig, och offer för de samma, under det senaste seklet jämfört med tidigare sekler?

    Visserligen gör mediabevakningen idag att alla katastrofer kommer in i vårt vardagsrum och att vi därför kan uppleva det som att det blir mer av den varan. Men har du några exempel på skolskjutningar från, låt oss säga, 1800-talet?

    Och klimatfrågan får jag återkomma till. Det är en alldeles för stor sak att ta upp här. Men så mycket kan jag säga att vi troligen är på väg in i en ny liten istid. Så har det nämligen alltid varit - efter varmare perioder kommer det igen kallare perioder.

    SvaraRadera
  3. Se föreläsningen så får du svar av någon som faktiskt vet och har belägg för att människan blivit mindre våldsam.

    Klimatet har alltid skiftat, ja, men inte lika snabbt som det gör nu. Oerhört många forskare, om inte majoriteten av de som finns. i ämnet erkänner att klimatet förrändras på grund av oss.

    SvaraRadera
  4. Hanna. Jag kollade, och jag vet inte vad som var mest irriterande - Steven Pinkers fruktansvärt irriterande röst eller hans illa dolda agenda. Det förra kan han förstås inget åt, men det senare borde även du, tycker jag, kunna genomskåda... Pinker är en mästare i att vrida och vända på fakta så det passar hans agenda, och jag kan förstå hur vissa låter sig luras.

    SvaraRadera
  5. Nå, det verkar som om du har lätt för att avfärda fakta och information som inte passar in i din världsbild. Vilket är helt förståeligt, det ligger i människans natur att slå bort sånt som hotar det man tror sig veta. Jag sväljer inte allt Pinker eller Dawkins eller vem det nu kan vara med hull och hår, men du får hålla med om att det är oerhört lärda och intelligenta personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna."Nå, det verkar som om du har lätt för att avfärda fakta och information som inte passar in i din världsbild."

      Gäller inte det oss alla? :) Du säger vidare att du inte "sväljer allt med hull och hår" som dina lärofäder kommer med. Gott så. Det samma gäller också för mig. Ett litet råd, bara. Försök tillämpa lite kritiskt tänkande visavi den påstådda klimatförändringen också. Åtminstone vad gäller dess orsaker. Där finns mycket att bubbla i, och allt har inte med koldioxid att göra... Men, som sagt, mera om detta senare.

      Radera
  6. "Men har du några exempel på skolskjutningar från, låt oss säga, 1800-talet? "
    Ja, du kan ju läsa själv:
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_school_shootings_in_the_United_States#1800s

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Markus. Jag läste, och konstaterade, vilket ju knappast är någon nyhet, att det fanns svartsjukedramer också på 1800-talet som fick blodiga slut. Också några gånger i skolor. Men denna lista som du hänvisar till visar inte att jag har fel, snarast tvärtom. 1989 ändrade skolskjutningarna karaktär, före det hade dessa (speciellt då på 1800-talet) oftast karaktären av hämndaktioner mot en enskild individ. Efter 1989 finns det förstås också sådana, men nu har dessa fruktansvärda "skjut så många du hinner så du blir berömd"-skjutningarna kommit med i bilden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våld ändrar ju karaktär hela tiden. Framför allt fördöms våld mer nu än någonsin, förr var ju hela städer med och bevittnade häxbränningar och avrättningar. Tyvärr så förekommer ju detta till viss mån fortfarande t.ex i vissa delstater i USA som ska vara ett sk civiliserat samhälle, men vi är ju påväg bort från det.
      Nog tror jag att skolskjutningarna är motiverade av hämnd idag också. Ofta har det varit outsiders utan vänner som tagit till bössan. Att dessa gärningsmän är har kändisskap som motivation har jag svårt att tro, eftersom de flesta tar livet av sig när de härjat klart.

      Radera
  9. Hanna. Läs artikeln som citerar Vesa Puuronen (som jag citerade i det tidigare inlägget). Han säger att kändisskapet motiverar även om mördarna dör. Vi ska komma ihåg att det här handlar om personer som inte är fullt friska.

    SvaraRadera