fredag 29 november 2013

Angående fanatism



Jag fick för en tid sedan en fråga om fanatism som lydde: ”Fanatiker gör ingen bra reklam, varken för kristendomen eller annat, eller vad tycker du själv om din fanatism, Kristian?” Jag svarade kort bl.a. att frågan är fel ställd, samt att jag skulle återkomma till saken i en ny text när jag hinner till det.

När man kallar någon för en ”fanatiker”, ja redan när man nämner ordet ”fanatism”, innebär detta alltid att man gör någon form av jämförelse. Man kunde säga att det i ordet ”fanatism” finns s.a.s. ”inbakat” en jämförelse. Underförstått är alla som tar något, vad det än vara må, mera på allvar än jag själv i riskzonen för att bli/vara en fanatiker. Desto större skillnaden är i jämförelse med mig själv, desto större är sannolikheten att vi betraktar den andre som fanatiker. En jämförelse alltså. Med oss själva/mig själv som måttstock.

En ”religiös fanatiker” är alltså en person som tar sin tro/religion mera på allvar än jag gör. Kanske t.o.m. mycket mera på allvar än vad jag gör det. Men detta sätt att fastslå vem som är fanatisk har en (mycket) stor svaghet. Nämligen det att den som av en bedömare synes vara fanatisk av en annan bedömare kanske inte alls synes vara fanatisk. Detta helt enkelt p.g.a. de två bedömarnas olika position/synsätt i den sak som bedöms. För att förtydliga detta kan jag ta mig själv som exempel. Jag är (uppenbarligen) en fanatiker i den anonyme kommentatorns ögon, medan jag på goda grunder kan anta att t.ex. kommentatorn Ulrik inte alls ser mig som någon fanatiker. Så hur är det då? Är jag en fanatiker, eller är jag det inte? Med detta sätt att döma i saken kan man svårligen få ett entydigt och enigt svar på den frågan.

Men när det gäller den kristna tron och frågan om fanatismen finns det faktiskt ett annat grepp som har använts, detta bl.a. av Bo Giertz i hans fantastiska roman ”Stengrunden”. Hela frågekomplexet rörande fanatismen utgår alltså från vad som ses som normalt och vad vi anser vara eftersträvansvärt.  Om vi skippar (den högst subjektive) ”Kung JAG” som mallobjekt och jämförelsegrund och i stället letar reda på en annan grund som är mera objektiv kan vi faktiskt hitta en sådan i Guds ord. ”Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och hela ditt förstånd och din nästa som dig själv.” (Matt. 22)

Detta blir då det vi ska jämföra med för att se huruvida någon eller något uppfyller kriterierna för fanatism. En som ligger i riskzonen för att bli en fanatiker är då den som älskar Herren MERA än av hela sitt hjärta, hela sin själ och hela sitt förstånd – och sin nästa mera än sig själv. Eller, för att utgå ifrån definitionen ovan: Mycket mera. Alla gillar givetvis inte detta sätt att bedöma huruvida någon är en fanatiker, men jag vågar hävda att detta, när det gäller den kristna tron, är ett mycket bättre grepp när vi vill bedöma en persons eventuella fanatism – och sannerligen ett mycket mera objektivt sätt att göra det än det ovan beskrivna. Ja, kanske det enda objektiva sätt som överhuvudtaget finns när det gäller just den kristna tron och frågan om fanatism.

Så hur är det då, enligt detta sätt att se på saken, är jag en fanatiker, och ”hur ser jag på min fanatism”? Nu får jag tyvärr göra den anonyme kommentatorn besviken. Jag klarar inte ens av att nå upp till det som är naturligt/eftersträvansvärt i detta. För att inte tala om att gå utöver detta och ens hamna i riskgruppen för att kunna betraktas som en fanatiker. Jag klarar inte av att älska Herren av hela mitt hjärta, av hela min själ och hela mitt förstånd. Jag älskar nog Herren, men inte så mycket som påbjuds. Tyvärr. För att sedan inte tala om alla dem som uppfyller kriteriet för att vara min nästa. Jag klarar inte av att älska alla dessa som jag älskar mig själv. Det klarar jag inte av. Inte en chans. Så jag når alltså inte ens upp till det som är/borde vara normalt. Alltså kan jag inte vara någon fanatiker. Inte ens fast jag gärna skulle vilja vara det när det kommer till den kristna tron.  

42 kommentarer:

  1. Tack då, för ditt svar, eller inte svar.
    Du kan ju googla ordet fanatiker så kanske du förstår innebörden av ordets betydelse. Som vanligt, eftersom du är fanatisk, ser du saken endast från bibelns och kristendomens sida. Men kristendomen har inte majoritet, eller är det enda håll varifrån man kan betrakta saken. Du måste se på saken ur ett bredare perspektiv, ur en "allmän" synvinkel. Men, se här, det är ju precis det en fanatiker inte klarar av! H, Typen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem defienerar den "allmäna" synvinkel, majoriteten av folket? Då blir det väl så att nazistiska ideologin var det allmänna i Tyskland och det humana var fanatiskt? Har det fanatiska alltid en negativ klang? Om man är en fanatiskt kämpe för att kvinnor skall ha samma rättigheter som männen, är det då negativt?

      På sätt och vis måste det ju vara lätt att vara troende eftersom det finns en klar utgångspunkt gällande vilken åsikt man borde ha eftersom allt redan står skrivet, men sen igen, det finns ju så många tolkningar, hur skall man veta vilken tolkning som är den rätta..

      Men sen igen, om man är kristen värför skulle man se saken från nån annan synpunkt än den den egna, det vore väl hyckleri?

      Radera
    2. Tusen år har gått29 november 2013 kl. 15:54

      Fanatiker klingar alltid negativt. Fanatiker driver alltid allting för långt, Det finns ingen balans i det hela.

      Radera
    3. "Typen". Nu håller jag nog inte med. Jag inte bara försökte se saker från flera synvinklar, jag t.o.m. försökte förklara varför någon kan anse ett fenomen som fanatism medan en annan, från en annan synvinkel, inte alls ser detta samma fenomen som fanatiskt. Vad sedan gäller det "allmänna" så fungerar faktiskt mitt definitionsförsök på alla möjliga fenomen. Den som tar saken längre än jag gör det, vad det än vara må, riskerar att (i mina ögon) få stämpeln "fanatiker". Detta speciellt om han/hon driver saken mycket längre än vad jag gör.

      Sedan har Markus här en mycket viktig poäng i det första stycket i kommentaren ovan. Försök tugga lite på det som sägs där och fundera hur tillförlitlig den allmänna opinionen är i denna sak. Dessutom är det alltid väldigt komplicerat att hänvisa till något luddigt "allmänt synsätt". Dels för att detta ändrar hela tiden, speciellt över en längre tid, och dels för att det är svårt att mäta och få exakt klarhet i vad detta allmänna egentligen står för och representerar.

      Radera
    4. Att åsiketer om vad som är rätt och fel förändras med tiden hör till, det är ju kristendomens dilemma, hur skall kristendomen anpassas till den tid vi lever i och hur skall texterna tolkas?

      Det är ju inte bara kristendomens dilemma utan alla religioners dilemma, men för att komma fram till hur budskapet skall tolkas så borde man veta vad man vill uppnå och där tror jag kristendomen har ett stort problem idag, man vet inte vart man är på väg än mindre hur man skall komma fram dit, detta resulterar i en splittrad kyrka.

      Personligen vill jag ha en total separation mellan kyrkan och Staten eftersom jag anser att Staten är något som tillhör alla medborgare men kyrkan tillhör bara dem som är troende.

      Det är inte frågan Om det sker en separation utan När, fortsätter det i samma takt så finns det inget skäl att kalla det folkkyrka eftersom vi redan närmar oss 75% och efter 10 år antagligen 65%.

      Kyrkan har många problem och dom borde nog ta sig en funderare på vilken väg dom skall välja, en liberalare tolkning som kanske hjälper till att bromsa bortfallet av medlemmar eller en konservativare linje som antagligen är mer främmande för den vanlige medborgaren.

      Och allt detta beror på att förr så stämde kristendomens texter bättre överens med det som var "det allmänna" men tiderna förändras...

      Radera
  2. Personligen så tycker jag inte att du är fanatiker men det låter ju förstås mycket "bättre" om man nämner fanatiker och ditt namn i samma mening, blir mer slagkraftigt det man vill få fram och att man på ett distinkt sätt visar att man verkligen inte har samma åsikt som dig.

    Du och jag har antagligen helt olika åsikter om det mesta, jag ser det som två motpoler, vi kan säga som så att du är väldigt konservativ och jag är väldigt liberal i många frågor, av dessa typiska kan nämnas t.ex kvinnopräster, homosexualitet, tro, finns gud, pälsnäring.

    Men jag vill se det längre än så, vi har också mycket gemensamt och det är just den punkten som är så härlig, man behöver inte bli arg och besatt bara för att man inte är överens, visst, jag kan erkänna att jag har blivit rabiat i mitt sinne av vissa saker du har skrivit, har sällan kommenterat eftersom jag inte kännt att det är någon vits, det är som att slåss mot väderkvarnar, jag har haft den känslan av att du inte ens vill försöka förstå det vad någon kommenterar, iofs. förstår jag dig eftersom stor del av kommentarerna är väldigt dåliga och allmänt ointressanta, som om folk inte vill annat än att försöka få dig arg eller nåt men där har du vunnit dem, du orkar dag efter dag svara på dom flesta underbältet kommentarerna ändå.

    Så du är nog inte i mina ögon en fanatiker utan en människa som har en stark tro och det respekterar jag, sedan kan man ju diskutera var gränser går till att man är fanatiker men så länge du inte skadar fysiskt någon så är du nog på säkra sidan.

    Visst, man kan också skada någon psykiskt med vad man säger men det är ändå stor skillnad mellan tanke, skrift och handling.

    Om vi ännu går tillbaka till din kristna tro och min synpunkt på det hela så det är oftast dom som har en stark tro som är dom intressanta, det är dom som håller facklan uppe och inte bara uppe utan också brinnande, om man sen skall kalla "er" bokstavstroende eller något i den stilen så det tycker jag är irrelevant, det viktigaste är att man verkligen tror på det man gör oavsett vad andra tycker, låter kanske som om det finns en gnutta egoism i detta men också kristna skall ha rätt till egoism, nu kan ju en kristen ha en annan åsikt om detta, att man inte tror/är kristen för sin egens skull utan för att Gud är den allsmäktiga sanningen men det är en annan sak som man kan diskutera, värför man tror och värför man tror så starkt.

    Summa summarum, jag är emot största delen av vad du skriver här, men jag respekterar dina åsikter och tycker att det är starkt att du för fram det du för fram och framförallt på vilket sätt du för fram det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Tack för den kommentaren! Du har alldeles rätt när du skriver att det är svårt att dra gränsen för vad som är fanatism och vad som inte är det - dessutom är det ju som jag skrev ovan att det som för en kan ses som fanatism inte är det samma för en annan. Min huvudpoäng med denna text var att visa på denna svårighet och på att man kanske borde se sig om efter en mera objektiv bedömningsgrund. I en fråga (den kristna tron) försökte jag sedan presentera en sådan, men den kan ju givetvis inte tillämpas på någon annan sak eller ens på någon annan religion eftersom utsagan jag bygger på är strikt begränsad till den kristna tron.

      För klarhetens skull: Jag står inte över detta på något sätt - precis som alla andra bedömer jag fanatism, och graden av denna, utifrån min egen ståndpunkt. När jag är medveten om att det fungerar på detta sätt försöker jag tygla min "stämpelmaskin" en aning, men det är ju inte så alldeles lätt.

      Radera
  3. Nej, du är nog ingen fanatiker! Däremot är det nog en hel del fanatiska ateister som kommenterar här på sidan ibland. :)

    Cilia

    SvaraRadera
  4. Under en längre tid har jag följt med debatterna här på Kristians blogg. Då nu fanatismen debatteras och Kristian kallas fanatiker så undrar jag om det inte finns fler som borde kallas fanatiker. Vissa individer som debatterar här är tvärsäkra på att det inte finns varken Gud eller Jesus och det berättar de med våldsam intensitet. Ser vi på media och samhället överlag så möter vi nog där en våldsam fanatism. Radio Tv tidningar ropar ut vigselrätt adoptionsrätt jämställt äktenskap för homosexuella gentemot heterosexuella. De kristna är trångsynta homofober Islamofober kärlekslösa osv mera fober av alla slag. Så jag ställer mej frågan vem som är fanatisk. Hälsn Stig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Radio Tv tidningar ropar ut vigselrätt adoptionsrätt jämställt äktenskap för homosexuella gentemot heterosexuella.

      Har du nått emot det?

      Radera
    2. Anonym. Nu vet jag inte om frågan riktades till Stig eller till mig, men jag tar mig friheten att svara genom att ge en länk till en äldre text här på bloggen. http://kristiannyman.blogspot.fi/2013/03/hur-drabbas-du-av-det.html

      Radera
  5. Ditt fel är att du är besatt av din Gud o Bibel o tolkar allt därefter. För mig är du extrem. Tyvärr. Du är en kristen fanatiker. Enkelt men synd. Mattias Granroth.

    SvaraRadera
  6. Tycker bara att Kristian dömer andra lite väl hårt. Han har "rätt" och det är enda vägen? Kristna-Ateister, ingen är bättre eller sämre, men kristna tror dom hör till dom bättre och pratar därefter. Enligt budorden ska man vända andra kinden till men det följs inte särskilt bra.
    Vad betyder ateist? En som inte tror eller en som motsätter sig tron? Om man inte tror på gud betyder inte automatiskt att man väljer något annat, man kan ju välja bort allt. Det finns ju ändå inget svar(ännu) på mänsklighetens uppkomst och syfte, inga bevis. Att då stå och döma andra enligt tro är enkelspårigt, inte kunna nöja sig med att livet är ett mysterium, fanatiskt! Alla behöver inte veta svaret för att orka leva, men tydligen en del! Typen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Typen". När sanningen förtrampas har vi ingen rätt att "vända andra kinden till". Men på tal om att döma så vill jag bara påpeka att jag vid ett flertal tillfällen har gjort klart att alla må leva som de själva vill och behagar. MEN. Det är inte att döma någon att säga vad Guds ord säger. I dagens värld finns det nog vägskyltar så det räcker till i den riktning de flesta vill gå, men jag menar att det är viktigt att vi också, åtminstone någonstans, får höra om den andra vägen också. Om jag på något litet sätt kan få bidra med något litet i detta så är jag glad och nöjd.

      Radera
    2. om Gud ville att vi skulle ta nån särskild väg så tror du inte att han skulle ha representanter eller ombud istället för självutnämnda ombud som försöker tolka guds ord?

      Radera
    3. Anonym. Nu förstod du tydligen inte vad jag försökte säga. Så jag får väl försöka på nytt. De flesta människorna (i väst) går idag sin väg bort från Gud, hans vilja och hans goda ordningar. Därtill ledda av en massiv störtflod av input som strömmar över oss vart vi än tittar. Jag menar att vi i denna situation behöver presentera ett klart och tydligt alternativ till detta lemmeltåg på väg mot fördärvet. Inte för att tvinga någon, men för att, just precis, visa på att det finns ett alternativ. Som kristna är vi ALLA kallade att göra detta på den arena vi finns och verkar. Inte på något sätt självutnämnda, utan därtill kallade av Herren Gud själv genom hans ord och i vårt dop.

      Radera
  7. Markus Nylund,
    Glad över ditt försök att hyfsa till kommentarerna på bloggen.Bloggen är värd bättre inlägg än dessa anonyma kränkande och meningslösa kommentarer som "lusar" ner en intressant och läsvärd blogg.Ser inte Kristian som någon fanatiker,tvärtom som en kunnig och utmärkt apologet för den bibliska och kristna tron! Läser den med stor behållning!
    Mattias Granroth är ett utmärkt exempel på en fanatiker.Han verkar ha svårt att ta intryck av vad han läser,vilket inlägget 30 nov. kl 21.49 uppvisar.Mattias är det så svårt att försöka samtala på ett civiliserat sätt och i stället argumentera,inte stämpla o kränka?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ole. Tack för din kommentar och de vänliga orden! Jag har alltid sagt att jag inte är någon apologet, och det vill jag nog hävda ännu. :) Men onekligen har det blivit en del apologetik den senaste tiden - och jag har kunnat konstatera att det är oerhört intressant!

      Vad sedan gäller Mattias Granroth så kan jag ju säga att vi, alltid när vi träffas, har mycket angenäma och t.o.m. vissa gånger uppbyggliga samtal - och alltid i god anda. Visst kan hans inlägg här på bloggen ofta vara en aning otrevliga, men Mattias har en speciell plats både i mitt hjärta och på min bönelista, så jag tål nog en hel del från hans håll...

      Allt gott!

      Radera
    2. Konstigt att det bara är starkt kristna som försvarar Kristian, i övrigt i allmänheten görs han endast till åtlöje.
      "fanatiker = person som hårt och blint kämpar för ngn sak, i övertygelsen
      att alla motståndare har fel"
      Som jag nämnt tidigare så kan man leva livet utan att bestämt "välja sida", Man behöver inte driva en blogg där man ideligen får ta emot spott och spe, samt kontinuerligt göra dålig reklam för religion genom att kritisera alla utanför kyrkan och även många präster och biskopar inom kyrkan. I mina ögon är Kristian en fanatiker, som blint kör sitt race utan vilja eller förstånd att tänka i andra banor. H. Typen

      Radera
    3. Kanske ett passande sitat. "Hellre lovad av en vis man och bespottad av tusen idioter än tvärtom."

      Radera
    4. Typen. Du har förstås all rätt att göra dina egna bedömningar. Men för din upplysning (och också lite som ett svar på den fråga du ställer i en annan kommentar om varför jag skriver denna blogg) kan jag säga att det jag skriver här är resultatet av min tankeverksamhet. Den rör sig faktiskt i olika banor (vare sig du vill tro det eller ej!), och jag vill nog hävda att det är svårare att gå emot strömmen (som jag försöker göra här) än att flyta med den samma. Detta som kommentar till det du skriver om "blint kör sitt race utan vilja eller förstånd att tänka i andra banor". Det går nämligen inte att kommentera och analysera samtiden utan att åtminstone till en viss del känna till den. Att, som vi gammaltroende kristna gör idag, leva i brytningspunkten mellan den tro och de värderingar vi vill hylla och de värderingar vi dagligen utsätts för från alla håll och kanter - och tvingas (för oss själva, främst) motivera varför vi gör si eller så och varför vi inte gör så som alla andra - det är faktiskt en verksamhet som kräver både klarsyn, analytisk förmåga och en hel del "förstånd att tänka i andra banor". Tro det om du vill.

      Radera
    5. Men så har det ju alltid varit, det som idag klassas som "gammaltroende" var för en tid sedan normen.

      Som jag ser det har tron/religion/kyrkan mer eller mindre alltid varit i konflikt med samtiden och "nya ideér" eftersom tron inte baserar sig på nyskapande utan istället på en "absolut sanning", något statiskt.

      Skulle vi backa tillbaka 50 år så skulle ju inte dina åsikter vara exeptionella på något sätt.

      Radera
  8. Jag slås gång på gång av jämförelsen till Jesu tid och fariseerna. Fariseerna var de bokstavstrogna, som följde lagen till punkt och pricka, och alltid hade ryggen fri - de höll ju sig till Guds ord, tusenåriga traditioner som Guds utvalda, hur det "alltid hade varit". Jesus förnyade och blåste liv i det unkna, dammiga. Han gjorde sånt som ansågs opassande av de troende, för han såg mänskor förbi texten. Kanske var och en kunde se sig i spegeln och fundera var vi skulle stå om Jesus dök upp i dag? Är vi fariseeiska och styvnackat håller fast vid det gamla eller klarar vi utmaningen att våga tänka utanför boxen? Bokstavstroende säger ofta att Gud inte ändrar sig med tiden, i meningen att vi ska tjäna honom på samma sätt som vi alltid gjort. Verkligen? Lika lite som Noa och Mose hade känt igen sig på Jesu tid skulle de första kristna känna igen sig i de bokstavstroendes sätt att leva i dag. Tror inte ens Luther skulle känna igen sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Fariséerna var lagivrare som menade att lagen skulle hållas för dess egen skull och för att människorna skulle ha det rätt ställt med Gud. Dagens bibeltrogna kristna är "nådivrare" som hävdar att en rätt relation med Gud bygger på nåden i Kristus. (Om du läser vad jag har skrivit här på bloggen inser du att jag ansluter mig till detta också!) Lagen är ett uttryck för Guds vilja och är i sig god, rätt och nyttig. MEN vår gudsrelation bygger inte på laguppfyllelse. Men lagen drar upp ramarna för ett gott liv. (Skaparen vet hur hans skapade verk fungerar, vad de tål och vad de tar skada av.)

      Nu vet jag givetvis inte vem du är, men på basen av din dåliga kunskap om vad fariséerna stod för och vad vi kristna idag står för vågar jag nog hävda att du inte är rätt person att göra de bedömningar du gör i slutet av din kommentar. I stället kunde du fundera ett slag på orden från Fredrik Sidenwalls bok "Kampen för tron" där han säger att "Det unika med den kristna tron är att den första hand som lämnar över den och den sista hand som ska ta emot den tillhör samma person, nämligen Kristus. Medvetenheten om att Kristus ska komma tillbaka och att hans dom ska börja med Guds hus, måste hos en kristen skapa en allvarlig ansvarskänsla för hur tron förvaltas under tiden".

      När du sedan skriver att Jesus "såg människor förbi texten", vilket "text" avser du då? Jag kan faktiskt hålla med dig här (om vi avser samma "text"), men det sätt du skriver på (utan att närmare fastslå vilken text det handlar om) lämnar för många lösa trådar. Jesus sade ju faktiskt att "inte en prick av lagen ska förgå". Men andra "texter" vände han ju sig nog emot - när de gick tvärt emot vad som var Guds vilja och hans avsikt med det som står i lagen.

      Summa summarum: Du ska nog vara lite försiktig när du rör dig med svepande formuleringar gällande dessa saker. Dels för att det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, och dels för att det är viktigt att vara tydlig för att alla ska kunna förstå vad man menar - och vad man inte menar.

      Radera
    2. Jag tror nog att de som vill förstå mig förstår precis vad jag menar. Lustigt också att du varnar mig för att röra mig med svepande, dunkelt tänkta formuleringar och hävdar att jag har dålig kunskap om fariseerna. Jag vill påstå att jag har rätt bra koll på de här frågorna, men inser att du inte vill inse det. Skillnaden mellan lag- och nådivrare spelar ingen avgörande roll så länge man dömer folk(s levnadssätt) utgående från ens egen tolkning av lagens bokstav. Du kan få nåd om du lever som jag tolkar lagen är lika "barmhärtigt" som fariseernas lagbundenhet.

      Radera
    3. Anonym. "Jag tror nog att de som vill förstå mig förstår precis vad jag menar." De som har lika lite insikter i saken som du, menar du alltså?

      Lagivran (fariséerna) och nådivran (dagens konservativa kristna) kan bara den som inte har grundläggande kunskaper i saken blanda ihop. Visst kan jag förstå att det för en sådan (i detta fall dig) kan se ut som om det var ungefär samma sak, men inser du att detta säger så oerhört mycket mera om dig och dina kunskaper i ämnet än vad det säger om denna situation (och om mig)?

      Radera
  9. Typen,
    Det finns inga "starka kristna",aposteln Paulus berömmer sig av sin svaghet,"Ty när jag är svag,då är jag stark".2 Kor.12:10.Inget nytt under solen,kristna har alltid varit till åtlöje ända från den första kristna tiden.
    Din definition på fanatiker träffar prick på dej själv,varför projicera sin fanatism på andra,titta dej själv i spegeln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. FANATISK 1: exalterad religiös svärmare
      Tagen från Svenska akademins ordbok...

      Passar en aningen bättre in på dig..

      Radera
    2. Vad menar Ole nu då? Hur snabbt kan han döma andra för fanatism utan att ens känna eller veta vem jag är??? Typen.

      Radera
  10. Typen,
    Drar bara slutsatser av vad du skriver,kan ju inte heller veta vem du är eftersom du
    föredrar att dölja dej under signatur!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa Ole.
      Vilka slutsatser drar du då av det jag skriver, och enligt vad kan du då bedöma att jag är en fanatiker?
      Tidigare nämnde jag också "starkt kristna", det är ju inte samma som starka kristna, läs innantill. Kanske jag kunde omformulera mig: väldigt kristna eller djupt kristna.
      Nå, denhär debatten har mest övergått att handla om tolkningen av ordet fanatiker. Då kan jag nu istället ge Kristian en ny ide vad han kunde skriva en ny tråd om. Varför skriver jag denna blogg? Till vems nytta eller nöje?
      H. Typen

      Radera
  11. H.Typen,du" frågar vilka slutsatser drar du då av vad jag skriver".
    Läser dina kommentarer och din definition av fanatism och du försöker bevisa att Kristian är fanatiker,"fanatiker= person som hårt o blint kämpar för ngn sak,i övertygelsen att alla motståndare har fel".Det är inte så som Kristian bloggar.Man brukar tala om att" läsa bibeln som fan" o får det intrycket av dina kommentarer att de är så du gör.
    Vilka motiv du har i dina kommentarer kan jag bara tolka av dina texter,tex.att du är fientligt inställd till kristen tro och kristna o i synnerhet till Kristian som du "hårt och blint"bekämpar.
    Den rätten har alla ,att uttrycka sin mening i ett demokratiskt samhälle, använd din rätt och stå för dina åsikter och argumentera hellre än att skriva kränkande kommentarer! Skrev tidigare att jag är bedrövad över nivån på bloggkommentarerna här på bloggen,du säjer "kanske jag kunde omformulera mej" det låter spännande!

    SvaraRadera
  12. Tusen år har gått3 december 2013 kl. 21:25

    Ole Sandlin!

    Du tycker inte Kristian försöker bekämpa ''hårt och blint" vårt icke religiösa levnadssätt genom att nervärdera och kritisera våra levnadsvanor i vartannat blogginlägg? Tror man sig leva bättre än andra genom att tro på en gubbe i åskmoln och kritisera och nervärdera andra som inte är av samma övertygelse så får man även ta en del kritik tillbaka.

    SvaraRadera
  13. Men kom igen nu!
    Jag försöker inte bevisa att Kristian är fanatisk, det bevisar han själv. Bara för att ordet fanatisk klingar fel i människors öron vill ni inte erkänna det. Kristian har tidigare skrivit att han gärna skulle vara fanatisk då det kommer till den kristna tron. Tidigare skrev han också att han inte tror att gud finns, han VET. "fanatiker= person som hårt o blint kämpar för ngn sak,i övertygelsen att alla motståndare har fel". Det vore ju enklast om Kristian erkände, men till vilken nytta?
    Sen, Ole, om omformuleringen. Du förstod tidigare inte vad jag skrev, så jag omformulerade mig, men det missade du tydligen också!
    Kristian är ,typ, en offentlig person så han får finna sig i att det kommer kritik så som han håller på. T.ex. i homodebatten i tv blev han intervjuad då tv ville ha nån med annan åsikt, de ville göra bra tv. Sen har Kristian en alldeles egen blogg, var han fritt kan skriva om sin tankeverksamhet så alla kan läsa hur fantastiskt bra tankar han har (för eget nöje).
    Visst blir man fientligt inställd till kristen tro om därifrån endast kommer dålig reklam, som med allt annat. Och Kristna som håller på som dom skulle ha rätt i allt, och därför stort kan basunera ut det. Håll käft, ge religion till dom som söker den. Kristian skrev också tidigare att religiösa t.o.m. kan njuta mera av detta liv då de vet att det finns ett liv efter detta! Kom igen nu! H. Typen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. "Kristian har tidigare skrivit att han gärna skulle vara fanatisk då det kommer till den kristna tron." Detta skrev jag i en given kontext - alltså efter min definition av vad fanatisk kristendom är. När man som du nu gör, lyfter denna utsaga ur sitt sammanhang, blir det helt galet. Samma sak gäller de andra utsagorna du citerar. (Om än detta inte blir lika galet.) Det är lätt att debattera när man själv får bestämma vad motparten anser...

      Radera
    2. "Så hur är det då, enligt detta sätt att se på saken, är jag en fanatiker, och ”hur ser jag på min fanatism”? Nu får jag tyvärr göra den anonyme kommentatorn besviken. Jag klarar inte ens av att nå upp till det som är naturligt/eftersträvansvärt i detta. För att inte tala om att gå utöver detta och ens hamna i riskgruppen för att kunna betraktas som en fanatiker. Jag klarar inte av att älska Herren av hela mitt hjärta, av hela min själ och hela mitt förstånd. Jag älskar nog Herren, men inte så mycket som påbjuds. Tyvärr. För att sedan inte tala om alla dem som uppfyller kriteriet för att vara min nästa. Jag klarar inte av att älska alla dessa som jag älskar mig själv. Det klarar jag inte av. Inte en chans. Så jag når alltså inte ens upp till det som är/borde vara normalt. Alltså kan jag inte vara någon fanatiker. Inte ens fast jag gärna skulle vilja vara det när det kommer till den kristna tron."
      Kontext? H. Typen

      Radera
    3. "Typen". Det var den rätta kontexten, ja. Inser du då hur galet det blir när du sätter in min utsaga (att jag gärna skulle vilja vara en fanatiker när det kommer till den kristna tron) i samband med din/en annan definition av vad en kristen fanatiker är?

      Radera
  14. Tusen år har gått,
    Vore intressant att veta anledningen till att du valt att skriva under denna signatur,den sticker ut.Antar att du valt den med omsorg och att signaturen har något budskap som du vill förmedla.Har du möjligen hämtat den från Bibeln?"Ty tusen år är i dina ögon som den dag som förgick i går.Lär oss inse att våra dagar är räknade så att vi får visa hjärtan." Psaltaren 90:3,12

    H.Typen,har ingen svårighet att förstå dina texter,har inte missförstått.Försökte förstå din text ex."omformulering" positivt!Du ger bloggupprätthålllaren förslag till ämnen att behandla.
    Mitt förslag till dej,öppna en egen blogg där du fritt kan skriva om "din tankeverksamhet",lovar att jag ev.blir en kommentator om den blir av!Det är ingen lovande agenda du tänker driva,"Håll käft,ge religion åt den som söker den",men varför inte?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen år har gått4 december 2013 kl. 18:18

      Tusen år har gått kommer från när Olav intog norge och norden genom att med hot våld och mord genomdriva kristendomen...

      Radera
  15. Tusen år har gått,
    Intressant,kan du berätta mer om denne Olav,något som jag tydligen missat,det skedde visserligen år 1013,kunde ändå vara bra att känna till.Vi har ju i allmänhet dåliga kunskaper om våra nordiska grannländer och deras historia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen år har gått4 december 2013 kl. 22:39

      Det var blandannat Olav som döpte Leif Eriksson som var den förste europén att upptäcka och landstiga i Nordamerika. han kanske du känner bättre till

      Radera
  16. Jag har hört Ordet om Gud vår Fader som var så fantastiskt "fanatisk" i sin Helighet, Sanning och Kärlek att Han Gav Oss syndernas Förlåtelse i Jesu Kristi Namn och blod ,ja, i Faders Sons och den Helige Andes Namn och i all de varianter som det Glada budskapets i Ande och Sanning Kärlek och Tro förmedlats in i denns syndiga värld. Så varför skulle de vara konstigt om Guds Barn med Sanningsälskande "fanatism" framhåller och Kungör allt vad Gott och Sant och HELIGT som Gud gör varje Sekund ty i Honom vilar också världens existens tills Han Kommer i Härlighet för att Döma. Amen, tack Jesus mitt hjärta nu säger fast ofta det gnäller så argt, Men Äran tillhör Dig och Fadern som oss köpte med ditt Blod. Dessa är de som Vittnar Fadern Sonen_Ordet ja ANDEN; VATTNET OCH BLODET. (Se Johannes Evangelium och Uppenbarelse genom att läsa utläggningar som grundligare talar om vad Den Gode Gud ÄR, gjort, Gör Skall göra och Har gjort. hälsn från fattig syndig förlåten ulrik torsten nils som endast i Guds Ord har ngt rättfärdigt. MedMänniskorne en God vilja från Gud önskar jag er alla här på Jorden.d.s-

    SvaraRadera