söndag 12 januari 2014

Helande?

En av de största stötestenarna i den kristna tron för en agnostiker eller en ateist tycks vara talet om helande. Det att vi tror att Gud kan hela en människa – och att han också har gjort och gör det – är något av ett rött skynke för dessa människor. Ofta får vi uppmaningen att lägga fram ovedersägliga bevis för att helanden har skett, och lika ofta (eller oftare) mer eller mindre idiotförklaras vi för att vi tror på helandets möjlighet.

Det är två saker jag vill lyfta fram när det gäller denna sak. För det första handlar helande inte alltid, ja t.o.m. ganska sällan, om fysiskt helande; ben som växer ut, cancer som försvinner, sneda ryggar som blir raka, benbrott som läks på ett ögonblick. Dessa saker sker, men det är ovanligt – åtminstone i vår del av världen. Men det innebär också ett helande när en alkoholist blir fri från sitt beroende (eller någon annan typ av beroende bryts), när söndriga människorelationer blir hela, och framför allt när en trasig gudsrelation blir hel igen. Sådant sker faktiskt ganska ofta, även om det inte sker med buller och bång och kraftiga trumpetfanfarer. Jag tror och är fullständigt övertygad om att denna typ av helande många gånger (alltid när det gäller den sista typen!) är viktigare än det rent fysiska helandet. Så, helanden förekommer, och de är t.o.m. ganska vanliga!

Men det är ju det fysiska helandet som är det spektakulära. Det a/a-människorna samtidigt både efterlyser bevis på och avskyr som pesten. Jag skrev ovan att det också sker rent fysiska helanden, även om de inte är så vanliga. Detta speciellt då i de kretsar där jag rör mig. På rak arm kommer jag på två tydliga och klara fall av helande av denna typ (i båda fallen från cancer) som jag har fått vara med och be om (tillsammans med många andra) och även sedan bevittna (genom att se de sjuka vara friska). Så jag VET att det sker helanden. I Jesu namn och som ett resultat av bön.

Med detta kommer vi in på det andra jag gärna skulle vilja lyfta fram när det gäller helande. Som jag också skrev så tror jag att vi överlag både kunde och borde vara mera frimodiga när det gäller att både be om och tala om fysiskt helande. Jag vet egentligen inte varför vi är så försiktiga när det gäller detta. Kanske för att vi upplever att vi rör oss på ett område där vi inte har full (eller ens någon!) kontroll, kanske för att vi är rädda för att bli besvikna om Gud sedan inte helar. Men vi vet ju att Gud kan hela, om han vill. Och vi vet också att han har den fulla kontrollen. (Så den är i bättre händer än när den är i våra händer!) Så varför inte försöka våga vara lite mera frimodiga i detta? Detta bara som en liten undran...   

32 kommentarer:

  1. De sjuka som blev friska; de fick ingen sjukvård i form av operation, cytostatika eller strålning? Jag har bekanta, däribland min mor, som friskförklarats efter cancerdiagnoser. Dock utan bön och dylikt, utan snarare genom god sjukvård. Men det är klart, en människa behöver stöd och hopp för att orka gå igenom en svår sjukdom, och det förstår jag att bön och tro kan ge. Bara positivt med det. Men jag håller inte direkt med om att dina exempel är så tydliga på att det skett helande.../Hurrit

    SvaraRadera
  2. Hurrit. "Men jag håller inte direkt med om att dina exempel är så tydliga på att det skett helande..."

    Nå, nu har du knappast den information om dessa två fall så du kan göra en sådan bedömning. Som du säkert förstår kan jag inte börja gå in närmare på vad som har skett (för att inte tala om att kasta fram några namn), men så mycket kan jag väl nog ändå säga att det här är fråga om sådana saker som INTE kan förklaras med god sjukvård. Det kan sedan förstås tilläggas att vi aldrig kan och får nedvärdera sjukvårdens betydelse. Sjukdomar ska behandlas som sådana, med de resurser som finns tillgängliga, men samtidigt ska vi inte heller förringa Herrens möjligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, om någon blivit frisk som man har bett för bevisar ingenting, människan är en konstruktion som helar sig själv och vetenskapen baserar sig på att det skall finnas en förklarning till allt, om man inte har en teori värför det händer så betyder inte det att det sker ett mirakel, det betyder bara det att vi inte ännu vet vad som har hänt, precis likadant som att det förr i tiden var ett mirakel att solen steg upp varje dag eller att stjärnona på himlen var var något gudomligt tills man kom på att de är fusioner.

      Att apologeter försöker använda helandet som någon evidensbaserad process är väl lite att ta i tycker jag, överlag tycker jag att hela dethär med att försöka bevisa och återigen bevisa religioner oftast bara blir till pannkaka, om det är gudomligt så skall ingen dödlig behöva försöka förklara för någon annan dödlig på pseudovetenskapligt vis att Jesus är gud i mänsklig gestalt och han dog för våra synder, när vi dör kommer vi till himlen om vi tror på att kristi blod blev utgjutet för vår skull.

      Jag tycker helt enkelt inte att man skall behöva försöka bevisa utan istället sätta tid på andra saker eftersom tro och bevis sällan går hand i hand, tro är ändå inget som i sista hand baserar sig på intellektet utan på den subjektiva känslan om du är fylld av Jesus Kristus eller inte, jag har svårt att tro att någon tar språnget pga. att dom får nån fin förklarning om logiken i värför gud gjorde så i GT och jesus sa så i NT.

      Radera
    2. Markus. Jag tror inte att det finns någon seriös apologet som använder helandet som bevis för Guds existens. (Rätta mig gärna om jag har fel!)

      Jag ser det fysiska helandet - när det sker - närmast som en "biprodukt". Det viktiga i sammanhanget är helandet av gudsrelationen, och vad därutöver sker är bara ett bonus. Bibeln säger emellertid att även sådana saker ska följa på en rätt förkunnelse av evangeliet, och därför menar jag att vi kanske borde vara mera öppna också för vad Gud vill göra på detta område.

      Radera
  3. ok...lite nyfiken blir man ju gällande dessa saker som inte kan förklaras med god sjukvård. Men låt gå, bra att dessa personer blev bättre i vilket fall som helst. /Hurrit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det alttid bra att ge falskt hopp åt människan?

      Radera
    2. Hurrit. Åtminstone ett av dessa vittnesbörd är riktigt spektakulärt, men som sagt är det den människans vittnesbörd så jag upplever inte att jag har frihet att dela det så där utan vidare. En livshistoria (innehållande ett spektakulärt helande) som däremot redan finns delat på nätet är detta: http://www.pontusjback.com/jildwi/?p=23

      Radera
    3. Markus. Här har du nog en poäng. Det finns s.k. "helandemöten" där predikanten/arrangören utlovar helande mer eller mindre per automatik. Sådant gillar jag INTE. Men vi ska ändå akta oss för att kasta ut barnet med badvattnet - bara för att en sak missbrukas ska vi alltså inte utesluta det rätta "bruket". (Bruk är ett dåligt ord i sammanhanget eftersom detta är något helt utanför vår kontroll...)

      När det gäller hoppet så hör detta alltså till frälsningens område. Helandet kommer sedan, om det kommer, som en biprodukt.

      Radera
    4. Fin historia, men för mig rent nonsens. Jag ser ingen skillnad i sanningshalten i det gentemot detta: http://miraclestories.com/category/miracle-stories-religious/hindumiracles/
      För mig finns det tre alternativ: 1. killen ljuger, 2. killen är scitzo 3. killen befann sig i ett tillstånd av delirium som följd av interventioner i vården. /Hurrit

      Radera
    5. Jo Pontus känner man ju till men det bevisar ingenting om det är bevis som sökes, att man använder droger och lever ett vilt liv har jag aldrig förstått hur man kan klassa som sjukdom då det är ett val människan som är drabbad själv väljer.

      Att han givit upp sitt föregående liv och kommit in på en "renare" bana är ju fint, att någon har helat honom och att han blev nykter har sannolikt heller inget med helandet att göra, eftersom det finns betydligt fler som man har försökt hela men som aldrig blivit nyktra.

      Så jo, Pontus story är fin och jag förstår att man använder den i evangeliskt marknadsföringssyfte, men borde man inte också ta upp dom som man har riktat bönerna mot men fortfarande ligger i diket?

      Det här är lite som att plocka russinen ur bullen, man visar bara det positiva.

      Dock tycker jag att hela dethär med helandet är att inge falskt hopp åt människor, precis som religion i helhet, men det att det är falskt hopp är inte alltid av ondo utan det är precis något vissa människor behöver och framförallt söker och vill ha, det där kanske lät dumt med att påpeka "vissa" men vad jag menar är kort och gott att man vill ha en mening i livet och för vissa uppfyller religionen den punkten.

      Radera
    6. Markus. Nå, nu är det som sagt inte i första hand (kanske inte ens i andra hand) bevis detta handlar om, utan om att låta Gud vara Gud och att vi skulle vara öppna för vad han vill göra och vad han har gjort.

      Droger och ett vilt liv är givetvis inte i sig någon sjukdom, men de kan leda till olika sjukdomar som kan vara t.o.m. dödliga. Vad sedan gäller detta med russinen ur kakan så handlar detta, som jag tidigare skrev om, om det att Gud är suverän. Vi förstår inte varför han helar någon medan andra inte blir helade. Det finns emellertid många exempel på människor som har kommit till tro som ett resultat av en svår sjukdom. I många av dessa fall blev de sedan inte helade till kroppen, utan helandet sker först på andra sidan. Men det stora undret i alla dessa fall var att en (andigt) död människa blev (andligt) levande igen - något som är ett större under än om de skulle ha blivit fysiskt helade!

      Radera
    7. Hurrit. Det finns faktiskt ett fjärde alternativ...

      Radera
    8. Och det är här vi skiljer oss. Det som är roligt är ju att vi överöses med berättelser liknande denna från alla håll och kanter. Kristna, muslimer, hinduer, raeliter m.m. Och alla är lika övertygade att just deras tro är den sanna. I och med att personerna i fråga inte blivit fysiskt helade, utan framförallt andligt levande må så vara. Detta "under" som sker oavsett religiös inriktning, kommer från människan själv och dess omgivning.

      Radera
  4. Kanske kristna är försiktiga att be om helande, för att man inte vill märka att Gud inte hade lust att hela just mig..? Du skriver ju att han kan om han vill. Måste kännas taskigt att han, som man offrar hela sitt nuvarande liv för, väljer andra och mest någon annanstans i världen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym. Som jag skrev ovan är helandet närmast att betrakta som en "biprodukt" som sker om Gud så vill. Frälsningen är det primära, det som Gud vill i alla fall av 100. Bibeln talar vid flera tillfällen om vårt kors som vi har att bära, och för en hel del människor handlar detta kors också om något fysiskt. I några fall helar Gud, in de flesta (?) fall inte. Kristenlivet/det mänskliga livet handlar inte om fullständig lycka/ett perfekt liv här på jorden, utan om att lära sig leva ett liv med Jesus under de omständigheter vi är satta i (om att bära vårt kors) - och sedan om en perfekt tillvaro i evigheten. Många gånger har människan faktiskt lättare att inse hur viktig evigheten är när detta livet är behäftat med olika former av svagheter och tillkortakommanden. Jesus går faktiskt så långt att han (i Mark. 10) säger att en människa vissa gånger t.o.m. behöver vara beredd att själv offra en viktig del av det vi människor ser som normalt mänskligt liv för att inte riskera att gå miste om himlen. Han talar om en hand, en fot eller ett öga och säger så att det är bättre för människan att vara handikappad här än att gå miste om evigheten. Detta sätter ett lite annat perspektiv på saker och ting, eller hur?

      Radera
    2. Det där var ett långt svar på något helt annat än det jag skrev om. Dessutom svarar du här på din egen undran över varför kristna inte vågar be om helande mer än de gör. De bär sitt kors i gudfruktig (hemskt ord!) ödmjukhet och vill inte utsätta sig för besvikelsen i att hoppas förgäves. Hur lätt som helst att förstå.

      Radera
    3. Anonym. Jag svarar visst på det du skriver om, problemet är bara det att du redan har bestämt dig för hur saker och ting ligger till och inte kan ta dig upp ur den grop du själv grävt åt dig. Bibelstället ska annars vara Mark. 9 och inte 10. Ursäkta.

      Radera
  5. Nu måste jag få påpeka att helandet som koncept är nog definitivt inte det största problemet med religionen, det finns nog betydligt större problem men jag håller helt och hållet med om det "psykiska helandet", dock vill jag inte använda den termen eftersom jag anser att det är väldigt missvisande.

    Som du kanske anar så viftar jag bort det fysiska helandet som nonsens, låt mig komma tillbaka till dethär senare i kommentaren.

    Som tur tog du upp alkoholism, som jag i någon tidigare kommentar skrev så är jag alkoholist, dock nykter alkoholist nuförtiden sedan januari 2006, jag kan ju endast ta mig själv som referens eftersom jag inte känner någon annan alkoholist som blivit nykter.

    Jag hade själv en "helande" process som vi nu kan kalla det eftersom det är temat för detta inlägg och "helad" blev jag men verkligen inte pga. att jag bad (nu har jag förstås inga bevis, det kan ju vara någon som har bett för mig), jag är heller inte troende, dock antar jag att utifrån kristendomens teori kan gud också hela en icke troende? Dock ser jag ingen logik i värför gud skulle hela en människa som inte tror på honom och som ändå skall till helvetet men "god works in mysterious ways" som de pa säg.

    Det sägs att det finns två sätt att bli kvitt spriten, endera blir man troende eller så är det kärleken till en kvinna (i toleransens namn också man)och jag håller fullständigt med detta påstående, MEN, och det är ett stort MEN, det att orsaken till att man blir nykter är att man blir troende är i sig inget "bevis", det viktiga här är att man har nåt som man tycker är värt någonting här i livet och på så sätt får man bortkopplade tankarna från spriten till något annat som man tycker är viktigare, är det sedan en gud, en kvinna, en man eller något annat så det är I SIG inte så viktigt.

    Vad betyder då detta, är det inte gud som hjälpt mig om jag blivit nykter frågar då sig den nuförtiden kristna alkoholisten? Nej tyvärr, det är inte gud i sig som har hjälpt dig utan det är din personliga tro som har hjälpt dig, vad detta sedan betyder kommer jag att ta upp i min egen blogg. (hint hint, förlåt kristian för reklamen men jag tycker det är lite orättvist mot dig att jag lägger ut sådana här utläggningar på din blogg hela tiden) Men kort förklarat så är det precis det som jag i föregående stycker skrev.

    Nu har ju ingen heller påstått att varje alkoholist som blir nykter har blivit helad av gud så jag har ju inga bevis på att han inte har haft något att göra med saken i detta fall om ni så påstår, dock har jag en hel del bevis på vad jag själv gjort för att bli nykter så på såsätt ligger ändå bevisbördan på den som påstår att gud har haft nåt att göra med mitt "helande", jag hade dock en väldigt religös farmor som antagligen bad en hel del för min skull.

    Vi lämnar den psykiska delen för denna gång, men jag hoppas vi kan återkomma till den för den är betydligt mer intressant än den fysiska.

    Om det fysiska helandet (gäller iofs också psykiska) kan jag kort och gott konstatera att det ligger till på dethär viset, är man sjuk och man ber eller någon annan ber för en och man blir frisk så finns det två möjligheter, endera blev man frisk för att man bad eller så blev man bara frisk för att man blev frisk.

    Nu kan man ju påstå att man faktiskt blev frisk för att man bad, och det får man ju göra men det bekräftar ingenting, om personen ifråga dör fastän man bad så förklrarar man "problemet" genom att säga att "gud hade andra planer för honom, eller att "vi dödliga förstår inte alltid vad gud har för planer" osv, ni förstår poängen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. en lite eftersläntrare eftersom allt inte rymdes med..


      Vi är ju ändå biologiska varelser och som vi vet så pågår "reparationsprocessen" hela tiden, kroppen kan faktiskt hela sig själv, det ser vi om vi får ett litet sår, några dagar så "vips" är såret borta och det behövdes ingen handpåläggning där inte.

      Så jag ser ingen logik i det här fysiska helandet men nog i det psykiska helandet.

      Det är därför jag inte som helhet ser religion som något utav ondo, om det ger ett mervärde åt en människa så varsågod men att proklamera det som den absoluta sanningen det är där jag sätter mig på tvären.

      Har du Kristian kanske något lästips gällande detta med helande? Fallet jesus borde falla ner i min postlåda vilken dag som helst så om du har tips på litteratur så tipsa gärna!

      Radera
    2. Markus. Reklam är tillåten! :) Du tar upp intressanta saker i din text, och jag ska kommentera något av det du skriver. Det är fint att se att du är öppen för möjligheten att din farmors bön för dig kan ha spelat in (av vad du skriver kan jag nästan med 100% sannolikhet lova dig att hon har bett för dig - och kanske inte så lite heller!)

      Sedan har du givetvis rätt i det du säger om att man kan [ta sig samman och] bli helad från t.ex. alkoholmissbruk när man hittar något mera att leva för - tron eller en livskamrat osv. Man kan sedan förstås också tillägga att stöd från andra i samma situation också kan ha stor betydelse (AA, t.ex.). Men sedan säger ju den kristna tron/Bibeln ju faktiskt att det som verkar helandet (när vi talar om helande i en kristen kontext) inte är människan själv och hennes förmågor, ja inte ens bönen i sig, utan Gud och hans hjälp/ingripande.

      Vad gäller litteratur i ämnet måste jag säga att jag inte är så alldeles insatt i vad det finns för god litteratur - som jag skrev tidigare så finns det fallgropar här i form av predikanter/författare som utlovar helande mer eller mindre per automatik, och någon sådan litteratur vill jag inte riskera att rekommendera. Men kanske någon annan som läser detta har något att tillägga vad gäller god litteratur i ämnet?

      Radera
  6. Om gud helar, vilken gud i såna fall? funderar bara eftersom judar, muslimer, kristna och ateister blir helade hela tiden.

    Om ni tänker till "på riktigt" så förstår ni ju att helande via bön, handpåläggning, trollstavar eller trollramsor är bara vidskepelse. Sannolikheten att du blir frisk är lika stor i alla fall, det har inget med böner att göra. I såna fall kunde vi statistiskt bevisa det att i kristna länder var vi tror på den riktiga guden som lyssnar på oss, helas mer människor än i övriga världen. Så är inte fallet.

    Sist men inte minst, när har gud helat nån amputerad sist? borde ju finnas massor av bevis i såna fall, eller hur? Eller är det så att gud hatar amputerade människor när han aldrig, ALDRIG helar dom....

    Kolla klippet nedan, och tänk efter själv så förstår ni hur otroligt vidskepliga vi kan vara.

    http://www.youtube.com/watch?v=BH0rFZIqo8A

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Gudar som inte finns kan inte hela. Bara den Gud som finns kan göra det. Sedan är det ju ett (här) känt faktum att du har lurat dig själv att tro att det inte finns någon Gud/gud alls, och då blir det ju förstås så som du skriver. Problemet är bara det att du har valt att blunda för den verklighet som finns utanför det som vi ser och kan ta på.

      Så kan jag säga att det finns en massa amputerade människor som blivit helade! Dock kanske inte fysiskt, men väl vad gäller gudsrelationen, och det är ju det viktigaste.

      Radera
    2. Ska man tro på att en gud existerar, så kan man inte utesluta att det finns flera gudar.

      Radera
    3. "Kjellkritisk". Den Gud som finns har faktiskt sagt att det inte finns några andra gudar, och om den Gud som finns faktiskt finns och är den han är - den allt igenom sanne och äkta - så kan han givetvis inte ha ljugit... Klockrent, eller hur? Men det övertygar förstås inte dig.

      Radera
    4. Och allt detta är enligt en bok av vilken du lever ett liv enligt

      Radera
  7. Eflop,HÖR hit,, kanske Gud har botat ett och annat som Romerska, naziztiska kommunistiska, och andra öster- och västerländska bödlar åstadkommit. Men Han kanske döljer det för dina fräcka frågor från ett tillslutet förnuft.
    Jesus sade: "Om de inte tror på Moses och profeterna så tror de inte heller om någon uppstår från de döda."
    Moses och profeterna berättar om Guds väldiga gärningar och Uppenbarelese d v s hur Herren som skapat Himmel och Jord och allting gjort sig känd för människorna ... som Han ÄLSKAR...Bättre ett ord till förmaning än dold kärlek säger vishetslitteraturen....Amen i den Heliga Skrifts Namn++++ hälsningar torsten nils ulrik

    SvaraRadera
  8. Om fysisk helande skriver du också att "Dessa saker sker, men det är ovanligt – åtminstone i vår del av världen".

    De e ju klart att det sker sällan i vår del av världen, för det är alltid i ociviliserade delar av världen var folk är okunniga och vidskepliga.

    Vidare skiver du om samma sak senare i texten "Detta speciellt då i de kretsar där jag rör mig", samma sak där också, när vidskepliga likasinnade samlas på ett ställe och fantiserar tillsammans om helanden så tror dom att det blir till sanning.

    Om vi spekulerar lite om "kristna" guden som helare, när ni nu VET att helanden sker i Jesu namn när ni har bett för nån, hur kan även då muslimer och buddister bli helade, som aldrig hört om jesus överhuvudtaget? är det så att deras gud helar också? I såna fall finns det flera "riktiga" gudar som kan hela oss människor.

    I fråga om "helande" av människor som fallit offer för alkohol och droger så har jag sett på nära håll personer som har hittat gud, och det tycker jag är ok, för alternativet är ofta fullständig katastrof.

    Brukar säja att man ersätter en drog med en annan, alkohol mot gud. Dock har jag även sett att fast det funnits vilja att hitta gud så har personen inte lyckats och omkommit i drog eller alkoholberoende. Så i dessa fall är gud ett bra alternativ.

    Men vi kan sluta fantisera om att nån hör bön och helar nån överhuvudtaget. Endast forskning och läkarvetenskapen kan hjälpa oss när vi blir sjuka, dom kan vi tacka för att vi inte dör i "bagatell"-sjukdomar längre.

    Vem av er är beredda att be istället för att ta läkarvetenskapen till hjälp när vi blir allvarligt sjuka? Nej, just det ingen av er, för läkarvetenskapen har en chans att hjälpa oss, inte böner...nog vet vi ju det innerst inne...låt oss vara förnuftiga

    Med hopp om allt väl och att vi alla få vara friska länge ännu :)

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss" (1 Mos 1:26). Låter inte riktigt som Gud var ensam på plats när vi blev skapade..

      Radera
    2. Eflop. Amen till det sista du skriver! Nu menar jag förstås inte att vi ska spela ut läkarvetenskapen mot bön. Vare det långt borta från mig! (Men om du läser vad jag har skrivit så har jag ju aldrig sagt det heller...) Vi människor får lära oss mera och mera om hur människan fungerar, och dessa saker får och ska vi givetvis använda oss av när vi blir sjuka. Men det finns absolut inget som hindrar att vi ber till den store Läkaren samtidigt, eller hur?

      "De e ju klart att det sker sällan i vår del av världen, för det är alltid i ociviliserade delar av världen var folk är okunniga och vidskepliga."

      Jag skulle nog gärna svänga på hela detta resonemang och ställa frågan om det inte kan vara så att vi här i vår del av världen har blivit så oerhört främmande för Gud och så förblindade i vår flykt från honom att vi helt enkelt inte längre kan, vill eller ens vågar se den större verkligheten - något som man i andra delar av världen (där man ännu har lite mera öppna sinnen för dessa saker) inte är. Klarar du av att se vad jag menar?

      Sedan är detta med (fysiskt) helande, som jag har försökt säga, inget bevis för någonting, det är närmast att betrakta som en "bonus". Det sker liknande saker i andra religioner också, det är sant. Men det bevisar som sagt inget alls. Helanden i Jesu namn är såtillvida annorlunda att det inte är det fysiska helandet som är det primära/det viktiga, utan det primära här är alltid att den trasiga gudsrelationen igen blir hel.

      Radera
    3. Anonym. Det där far lite på sidan om vad vi nu diskuterar, men eftersom du tar upp en intressant sak så kan jag väl säga som så att du igen kan försöka läsa skapelseberättelsen och när du gör så försöka se vad som egentligen sägs. (Om du kan hebreiska blir det ännu klarare - redan i Det första ordet möter du den andra personen i treenigheten!). På ren svenska kan du (om du håller dig borta från den heretiska Bibel2000) sedan också hitta den tredje personen.

      Radera
  9. Kära vänner vi lever med Herren och hans miracle kraft är med oss ,den kraft som han gav in pingst dagen när många troende var och bad och sen dess har stora saker hänt och kommer att hända här i sverige med och att blir frisk är inte svårt för för vår Herren att göra och vi med har makt i Jesus att bota sjuka och kasta ut demoner och öppna blindas ögon och så vidare och vi läntgar att Gud ger väckels till sverige, tack med välsignelse ,keijo södertälje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Keijo. Om inte förr så här på bloggen har jag insett att det största undret nog är det att blinda ögon kan öppnas för Guds existens och hans verklighet. Den blindheten är den värsta blindheten som finns - t.o.m. värre än den fysiska. Men visst tror vi att Herren också kan, om och när han vill, öppna också de fysiska ögonen. Även om det idag och här i vår del av världen inte sker så alldeles ofta numera!

      Radera