onsdag 14 januari 2015

Om friheten


Idag publiceras ett nytt nummer av satirtidningen Charlie Hebdo. På första sidan finns en nidteckning som ska försöka föreställa profeten Muhammed. Rätt eller fel? Ja, det kan man diskutera, och den diskussionen förs också. T.ex. på ÖT:s webbplats. Diskussionen handlar, förstås, om yttrandefriheten och dess gränser och i förlängningen om friheten som sådan. (Något jag redan var inne på här.)  Jag skrev också en liten kommentar i morse: "Frihet i alla former är ett begrepp som vuxit fram i en kristen kontext och, djupast sett, ur det kristna evangeliet. Vi ska på alla sätt slå vakt om denna frihet, men vi kan inte förvänta oss att muslimer - av vilken inriktning som helst - ska kunna förstå denna frihet. Därför ska vi också avhålla oss från onödiga provokationer, även om vår frihet i sig tillåter det. Dessa onödiga provokationer skapar bara gnissel, i bästa fall. Det finns ett mycket bättre sätt för den som vill göra skillnad. Men även det är förknippat med livsfara, vilket händelserna i Afghanistan i juli 2014 visade."

Som väntat gillar inte dagens "fritänkare" påståendet om friheten som ett resultat av den kristna tron. Men faktum kvarstår. Här, där den kristna tron har varit dominerande, har vi frihet och ser vi friheten som något gott. Det samma gäller inte för muslimska, hinduistiska och buddhistiska länder. Varför inte? Jag skulle vilja se ett svar på den frågan som inte på något sätt tar upp den kristna tron.

Nu kan man visserligen hävda att det är Upplysningen vi har att tacka för vår frihet. Det är säkert också ganska långt sant. Men det vi då behöver komma ihåg är att Upplysningen inte uppstod ur något vakuum. Utan filosofer som John Locke och naturvetenskapare som Isaac Newton skulle det inte ha blivit någon Upplysning, och utan den kristna tron skulle vi inte ha haft någon John Locke eller Isaac Newton. (Båda var bibeltroende kristna, till och med vad vi idag skulle kunna kalla fundamentalister.) Det här handlar helt enkelt om att kolla rötterna! Idéhistoria, inget mera och inget mindre.

Signaturen "Enbär" hävdar på ÖT:s webbplats att "Islam skulle vara betjänt av samma reformation" (som väst under Upplysningen). Här kan jag förstås inte annat än hålla med. Men problemet är att det inte finns några John Locke eller Isaac Newton i den muslimska världen. Varför inte? Svaret är mycket enkelt: Därför att det inte finns någon kristen tro och inte heller någon Evangeliets frihet i de muslimska länderna. Därför finns det inte heller någon Upplysning och därför ses inte heller friheten som något ideal i dessa länder.

Nå, nu måste jag ju då också sätta med en brasklapp. Upplysningstiden må ha gett oss friheten, men den gav oss också mycket annat som vi gärna kunde vara utan. För där det finns full frihet finns det också friheten att tänka fel. (Locke var annars beredd att förbjuda ateismen, sitt vurmande för friheten till trots, för han menade att den skulle åstadkomma kaos. Tiden kommer att utvisa hur rätt han hade, åtminstone vad gäller följderna av ateismen...) Upplysningstiden gav oss bl.a. den extrema rationalismen som är/har blivit en nära släkting till just ateismen. Problemet här är givetvis det att ett förmörkat mänskligt förstånd inte kan tänka sig fram till sanningen/ljuset. I den meningen ledde Upplysningen inte till ljus utan till mörker. För att det mänskliga förnuftet ska kunna nå sanningen och bli sant upplyst räcker det nämligen inte med förstånd och med att tänka. Detta tänkande behöver upplysas av Guds ord, något som också John Locke var inne på, men som senare tiders "upplysta" har glömt bort. Med det resultatet att mörkret igen håller på att sänka sig över västvärlden. Få se bara hur länge det dröjer innan också friheten får stryka på foten.

Ja, och så en liten utblick för den som blev att fundera på detta med Afghanistan 2014. Jag kommer att komma in på detta och förklara vad jag menar så snart jag hinner till det. Håll utkik efter en text med rubriken "Toleransen och kärleken".

34 kommentarer:

  1. Varför måste man såra muslimer med att skymfa det dom håller heligt,man slår på ett vidrigt sätt på den känsligaste punkten!
    Hur skulle västmedia reagera om man bildade en tidning vars uppgift är att håna, skymfa och måla nidbider på ex.vis homosexuella? Jag tror inte tryckfriheten då skulle ha så stort värde för media.
    Tryckfrihet i all ära,men tycker gränsen går där man med vett och vilja börjar såra en grupps känslor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:48. Jag skulle kanske inte tala om tryckfrihetens gräns, utan kanske snarare då om gränsen för god smak, eller så påpeka att det alltid med frihet också följer ansvar. I övrigt håller jag med.

      Henrik Othman skriver i ledaren i dagens ÖT en mycket tänkvärd sak som jag menar inte har poängterats tillräckligt i den diskussion som nu förs. Jag citerar: "Reaktionerna på bilden kan drabba personer som inte har något att göra med beslutet att publicera bilden." Sant. Tyvärr.

      Radera
  2. Du kan inte uppleva frihet utan att ha avskaffat fantasierna om en gud som övervakar allt du gör och bestraffar dig med eviga elden ifall du ens tänker på nåt "syndigt".

    Det är ingen frihet att genomlida livet i skräck för göra nåt fel och hamna i ett brinnande evigt helvete av en gud som påstår han älskar dig. Samma gud som torterat sin egen son på ett träkors och utrotat mänskligheten.

    Kristna människor som avgudar gud och jesus är slavar, på samma sätt som muslimerna är slavar under allan och vikingarna var under tor.

    Skaka av bojorna och njut av riktig FRIHET utan fantasier och njut av livet nu, det enda liv du får!

    Eflop

    SvaraRadera
  3. Eflop, du glömde att Evangelium om Jesus Kristus Guds Son faktiskt är befriande. Ett glatt budskap att Gud gjorde allt för dig, för att du skulle vara slav under godheten. De gånger,=alltid eller så ofta som man tänker nåt syndigt eller handlar själviskt ber man om bekräftelse på Hans förlåtelse ångrar och gör "bot och bättring" och fortsätter önska att Hans(goda)frälsnings-vilja skulle ske. Jag hoppas att mina skriverier inte gett så hopplös bild av Livet som du ger,eflop. Hälsn Ulrik F

    SvaraRadera
  4. Eflop. Jag märker, igen, att du inte alls har förstått vad den kristna tron handlar om. Den religion du beskriver är nämligen inte kristendom utan något annat. Vad vet jag inte riktigt. "Eflopism", kanske?

    Den kristna tron handlar faktiskt inte om dom utan om FRIHET från domen. Att Gud i Kristus har tagit det straff som du, jag och alla andra har dragit över oss - och denna dom, den har vi alla framför oss. Inte för att vi tror på Gud, Bibeln och Kristus, utan helt enkelt för att vi är människor. Vi kan kanske tro, som du tycks göra, att vi - om och när vi "kastar kristendomens bojor" - blir fria från denna dom, men i själva verket är detta bara ett gigantiskt självbedrägeri. Vi är likafullt på väg mot domen med en fart av 24 timmar i dygnet. Detta gäller dig, mig och alla andra. Vi är slavar, ja, men inte under Gud, hans ord och Kristus, utan under synden. Detta slaveri är det bara Kristus som kan befria oss från, och den som han befriar blir verkligt fri.

    Men, som sagt, det här har du tydligen inte förstått. Tyvärr. Men vi ska se det från den ljusa sidan! Så länge det finns liv finns det hopp. Eller i den bibliska formen: Så länge nådatiden varar finns det möjlighet att vända om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror,att jag icke av eget förnuft eller egen kraft kan tro på Jesus Kristus,min Herre,eller komma till honom,utan de Helige Ande har kallat mig genom EVANGELIUM,upplyst mig med sina gåvor,helgat och behållit mig i den rätta tron.Martin Luther i lilla katekesen.
      Detta gäller oss alla "eflopister" och all "Eflopism"

      Radera
  5. Jag skriver helhjärtat under allt det Eflop skriver.

    Att tro på en gud som har total makt över ens liv och som kräver (under hot om evig tortyr) att man tillfredsställer hen utan att morra eller ifrågasätta är inte frihet utan, precis som Eflop skriver, en vilja att leva som en slav.

    Det är visserligen en form av frihet i och med att man kan välja detta slavliv, men frihet i ordets rätta bemärkelse är att leva fritt utan denna "big brother" som bevakar dig 24/7.

    Kristian är förstås snabb att vifta bort Eflops kloka ord med att säga att kristendomen inte handlar om domen, utan om friheten från den. Jag tror inte en sekund på att Kristian sitter på den enda korrekta tolkningen av kristendomen, dvs att den handlar om att vi är slavar under synden ... men låt oss anta att han har rätt. Men Kristian, det är också ett val. Jag väljer att inte vara slav under synden, för jag har inte deltagit i någon handling som skulle göra mig syndig. Och jag vägrar, jag fullständigt totalvägrar, att bli utpekad som en syndare från födseln för "det som du, jag och alla andra har dragit över oss" som måste göra bot och bättring i livet. Blanda inte in mig i dina och alla andras synder! Du (och naturligtvis alla andra religiösa) har ingen rätt att kalla mig en syndare enbart för att jag föddes till människa. Vilken fräckhet!

    Så kortfattat: jag tar mig friheten att inte leva med andras synder i mitt bagage och att inte leva som en slav ... att leva fritt.

    Vad gäller själva inlägget anser jag att media ska tänka efter vad som publiceras, men religioner och religiösa figurer ska få bli kritiserade och ifrågasatta även genom satir och karikatyrer på samma sätt som tex politik och politiker. En människa kan kränkas, men inte en ideologi.

    Tack för ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @ Anonym 16/1 12:01

      Som döpta och troende kristna är vi inympade kvistar i vinstocken Kristus, lemmar i Kristi kropp, Guds barn ! Vi är en del av Honom och Han en del av oss !

      Hur skulle du reagera som förälder om ditt barn vill leva "fritt" utan dig 24/7 ?
      Eller som barn, skulle det göra dig gott utan dina föräldrars omtanke och omsorger ? Tror nog att du kan medge att du varit ganska illa ute vid dethär laget utan dem !

      En människa kan kränkas säger du, alltså du medger att du blir kränkt ifall någon talar illa och sprider uppenbara lögner om dina föräldrar ?
      Som Guds barn blir också vi kränkta om någon far fram med osanningar om vår himmelske Fader ! Dock har vi en så stark Gud att vi inte behöver hämnas Honom, den saken kommer Han att sköta själv !

      Radera
    2. Anonym 12:01. Du säger att du "helhjärtat skriver under allt som Eflop skriver". Men så skriver du ändå inte under utan kommenterar anonymt. Det var synnerligen intressant, för att inte säga belysande! :)

      Sedan har du, liksom Eflop, inte alls förstått det här. Det handlar inte om "tolkningar", om att "välja" vad vi tror på, ja inte ens om "tro" eller ens om den kristna tron. Det handlar, kort sagt, om verkligheten och sanningen om denna verklighet. Du kan helt enkelt inte välja bort sanningen. Du kan blunda för den, det kan du. Men hur smart är nu det?

      Vad sedan gäller det du skriver om synden så får du förstås ha vilken åsikt du vill, men den som säger sig vara syndfri har nog tappat all kontakt med verkligheten. Tyvärr.

      Men sedan har vi långt samma åsikter angående det sista du skriver. Men med det tillägget att en människa som, likt personerna bakom denna franska satirtidning, försöker förlöjliga det heliga endast kommer att skada sig själva. Det står dem givetvis fritt att göra så, men skadan på den egna själen kan visa sig vara oläkbar...

      Radera
    3. Erik. Det sista du skriver är väldigt viktigt att hålla fram i denna debatt. Speciellt det där med att Gud är sådan att han inte tar skada av vad vi skriver (eller inte skriver) om honom.

      Radera
    4. Erik. Så du hävdar att den gud du tror på är din far, och inte din biologiska pappa? Står det "gud" i födelseattesten? Drar du faktiskt likhetstecken mellan att kränka en religion (som vissa bekänner sig till) och att kränka en fysiskt, levande människa? Och är det faktiskt att kränka att ta fram pennan och rita "strekagubba"?

      Du ställer också några frågor till mig. Jag skulle reagera positivt om (och förmodligen när) mina barn vill leva fritt utan min övervakning 24/7. De flesta barn flyttar ut förr eller senare och börjar stå på sina egna ben, så funkar det också i naturen (tex att fågelungar lämnar sina bon). Jag skulle däremot bli orolig vad som gått snett (vad jag gjort fel?) om de inte vill stå på egna ben en vacker dag.

      Jag har själv flyttat ut nån gång i världen och lever därför utan mina föräldrars övervakning. Det kallas att växa upp.

      Men skillnaden mellan dig och mig på den här punkten är att jag kan urskilja vem som gjort vad för mig. Mina föräldrar har sett till mig, inte någon gud. Gud har inte lagat min mat, gud har inte bytt blöjor på mig, gud har inte klätt mig, gud har inte skyddat mig i trafiken, gud har inte hjälpt mig med läxorna osv.

      Jag respekterar och ser upp till de som förtjänar respekten: mina föräldrar och alla andra människor här på jorden som hjälpt mig, inte någon hämndlysten fantasifigur som bara förekommer i en bok.

      Radera
    5. Kristian. Menar du att det inte är tillåtet att dela någons åsikt utan att man identifierar sig? Varför ger du inte en lika syrlig kommentar till Anonym 14:54 här längre ner? Hm, ja hen håller ju med dig så då går det bra att vara anonym.

      När det gäller synden och min grad av synd, så håller jag förstås med dig om att ingen är felfri och perfekt. Där är vi överens. Det jag avsåg, men jag uttryckte mig säkert klumpigt, var att jag inte gjort något så allvarligt att någon måste avrättas för att frigöra mig från mina synder. (En tillsägelse eller lite kvarsittning hade räckt) Så när kristna påstår att Jesus dog för "din och min skull", så vill jag inte ha något med det att göra. Ni kan känna glädje över att någon torterats och avrättats för era synder och misstag (hur kan man ens glädjas över ett mord?), men blanda inte in mig och peka inte ut mig som en lika stor syndare. Jag vill inte ha någon andel i ett plågsamt dödsstraff.

      Sen till sist. Den kristna tron är ingen sanning, Kristian. Du får bolla det hur du vill, men till någon sanning om verkligheten får du det inte. Bara att försöka, men jag rekommenderar att du kommer ner på jorden i stället.

      Radera
    6. Anonym 01:11. Det är tillåtet att kommentar anonymt här. Man får också anonymt hålla med sådana som skriver anonymt. Det var ditt ordval jag tänkte på när jag skrev mn kommentar. Om man säger att man "skriver under" så brukar det betyda att man faktiskt skriver under. Men ok, det var en bisak.

      Sedan kan vi försås i det oänliga diskutera hur allvarlig vår synd är. Men om vi, som jag, räknar med en fullkomligt helig Gud och ett "graderingssystem" som bygger på hans helighet och inte på vår så finns det inte längre några "mindre allvarliga" synder. Huvudproblemet är sedan inte heller att vi människor syndar, utan att vi är syndare. Alltså det att synden sitter djupast i vår personlighet. När det är så har det ingen betydelse i just detta (inför Gud, märk väl, nog inför människor!) om vi klarar av att alltid leva rätt eller inte. Oberoende så är vi slavar under synden.

      Radera
    7. Här en annan anonym som blandar sig i diskussionen. Det är ju just det, Kristian, som är så sjukt med hela denna syndauppfattning. Vi har inget gjort för att födas syndiga och ändå ska vi be vår himmelske fader om förlåtelse för det under hela vårt jordeliv. Jämför det med ett barn som föds med en ärftlig obotlig sjukdom och sen till råga på allt ska känna sig skyldig för det och be pappa om förlåtelse för det varje dag. Sjukt.

      Radera
    8. Anonym 09:49. Först tänkte jag skriva att din jämförelse haltar, men sedan slog det mkig att den egentligen är ganska bra i och med att den kan användas för att konkretisera vad den här diskussionen egentligen handlar om och var den går galet. Låt oss ta barnet från din jämförelse som har fötts med en ärftlig obotlig sjukdom. Det är faktiskt vår situation. Din, min och alla människors. MEN. Sedan sker ett enormt medicinskt genombrott och så finns det mitt i allt ett botemedel. Den kristna tron handlar faktiskt inte om att vi går på om den här sjukdomen, utan den kristna tron handlar om att vi pratar om BOTEMEDLET! Men problemet är att så många människor idag har blivit så vana vid sitt sjukdomstillstånd och lyckats intala sig själva att det är normaltillståndet att de inte klarar av att se att de faktiskt behöver detta botemedel. Därför behöver vi också påtala detta med sjukdomen, men inte för att det är det centrala. Botemedlet är det centrala.

      Radera
    9. Det är hur som helst inget man behöver känna någon skuld för och det är likafullt vårt normaltillstånd. Har alltid varit och ingen människa på denna jord har ännu prövat något annat. Och nej, jag klarar nog inte heller av att se att vi borde vara annorlunda. Tycker människan är fantastisk som hen är. Underbar faktiskt. "Botemedlet" i mitt fall var att komma bort från syndasnacket och se detta. Se människan för det hen är och upptäcka hur underbara vi faktiskt är.

      Radera
    10. Anonym 17 jan.21:54
      I din kommentar till Erik säjer du i näst sista stycket,"jag kan urskilja vem som gjort vad för mig,mina föräldrar har sett till mig och inte någon gud"..
      Lite katekes undervisning av Martin Luther:
      Jag tror,att Gud har skapat mig och alla varelser,givit mig kropp och själ,ögon,öron och alla sinnen,och att han ännu håller det vid makt,därtill försörjer mig rikligen och dagligen med kläder och skor,mat och dryck,hus och hem,hustru och barn,åker,boskap,allt slags egendom,med allt vad jag behöver för att leva,samt beskärmar och bevarar mig för skada.farlighet och allt ont,och allt detta av sin blotta nåd och faderliga godhet utan min förtjänst eller värdighet...Det är helt och hållet sant.
      Vill tillägga att du ännu därtill fått förmånen till goda föräldrar!Det är inte alla förunnat.

      Radera
    11. Ole, det är bara religiös mantra du kommer med. Flyg till Afrika med din katekes och förklara "guds blotta nåd och faderliga godhet" och hur han "försörjer mig rikligen och dagligen med kläder och skor,mat och dryck,hus och hem,hustru och barn,åker,boskap,allt slags egendom". Förklara det åt föräldrar till miljontals barn som svälter ihjäl år efter år.

      Det är så själviskt att man mår dåligt, gud har skapat MIG, givit MIG kropp, försörjer MIG, och allt vad JAG behöver, bevarar MIG, JAG JAG JAG...

      Visa nånting gott gud har gjort.

      Eflop

      Radera
    12. Ole. Jag vet inte vad du försöker få sagt med din kommentar. Däremot vet jag att jag haft förmånen av goda föräldrar. Det väcker ett par frågor (Eflop är redan inne på samma spår, men frågar ändå): Varför ser inte gud till att alla har det? Varför ser inte gud till alla föräldralösa barn och gör allt det du rabblar upp?

      Som jag ser det finns det två svarsalternativ. Antingen finns det ingen gud, eller så är han fruktansvärt grym och orättvis. Bara att välja.

      Radera
    13. Eflop o anonym 19:42
      Onödigt för mej att flyga till Afrika,katekesen har funnits där sedan många år och översatt till många språk.Missionärer från Finland bl.a. har funnits där i över hundra år och gör det du önskar,sjukvård,skolor,undervisning för föräldrar och barn m.m. men framförallt att förkunna evangeliet enl.Jesu missionsbefallning.Matt.28:19
      Martin Luther säjer i förordet till sin lilla katekes varför han skrev den,"han blev förskräckt när han upptäckte att gemene ingenting vet alls om den kristna läran".Förvånande att man ännu i Finland år 2015 är så okunnig i den kristna läran som era kommentarer uppvisar,kristendoms undervisning har getts i skolor i konfirmationsundervisning m.m i flera hundra år och katekesen varit läroboken,den bästa att enkelt undervisa i den kristna läran.Mitt förslag,läs katekesen,vore bra om man har elemetära kunskaper i ämnet som du Eflop gärna kommenterar:-).

      Radera
    14. Ole. Det som är förvånande är att vuxna människor ännu Finland år 2015 tror på sagor om brinnande buskar och pratande ormar.

      Katekesen har då minsann gjort humanitära underverk i Afrika ...

      Radera
    15. Anonym 19:42. Det finns faktiskt ett tredje alternativ. Men det vill du kanske inte se...

      Radera
    16. Kristian. Det tredje vill jag se lika mycket som du vill se de två första.

      Radera
    17. Det tredje är ju att man får just det svar som man vill ha, man kommer på en "lösningen" om människans "fria vilja" och att man vänt sig bort från Gud.

      Det är som i filosofin, samma problem kan ha många infallsvinklar och man väljer den filosofi som man tycker passar en bäst.

      Radera
    18. Ole, var inte orolig att jag inte läst katekesen. Minns ännu bra hur jag i början på 70-talet nervöst gick med katekesen i hand bland ekarna på Lagmans skola och präntade in mantran som man var tvungen att kunna utantill. Som tur tror jag inte man hjärntvättar barn längre på samma sätt. Och som du märker så bet int "hjärntvätten" på alla ;)

      Eflop

      Radera
    19. En from önskan genom variation på Skriftord: "Genom Tron renade Herren Eflops hjärta och hjärna och Eflop bekände Gud och Fadern till Ära att Jesus Kristus Är Herren och att Guds Ord Är evig Sanning.... hälsn torsten nils ulrik

      Radera
    20. Tack Ulrik, vet att du menar gott!

      Eflop

      Radera
    21. Eflop,
      Studerade också på "Lagmansuniversitet" mitten på -50 talet,Ole Jakobsson var rektor på skolan den tiden,Viktor Sund var en annan lärare.Känner mig inte längre orolig,du har tydligen fått en god utbildning:-)med katekesläsning och biblisk historia.Det där med hjärntvättning förstår jag inte riktigt,blev inte hjärntvättad varken av historia,geografi eller biblisk historia.Din "hjärntvättning" har tydligen kommit från annat håll?!
      Var rädd om det du lärde dej utantill från katekesen och kanske någon psalmvers,kan vara värdefullt senare i livet!Min farmor dog just innan hon fyllde 100 år,det var berörande för barnbarnet att sitta vid hennes sjukbädd,hon kunde bibel o psalmverser utantill "som rinnande vatten" som hon hade lärt sig som ung.Har därför lärt mej uppskatta utantill läsningen,som man inte förstår eller uppskattar då man är ung,men som är värdefullt då man står inför den sista resan!

      Radera
  6. Ja dethär med frihet är ju något som filosoferna funderat på länge, vad är sann frihet? Jag vill nog påstå att ingen av oss är fria i den sanna bemärkelsen, det är alltför många olika faktorer som påverkar ditt val, du tror dig vara fri, du intalar dig själv att ditt val är fritt fastän det egenltigen är bundet till den kultur du lever i, ditt kön, din position i samhället, din hudfärg, din familj osv.

    Religion binder en människa, förslavar är väl att ta i men på samma gång ger frihet, man måste kanske tänka lite "out of the box" här.

    Du är inte bunden att göra så som din religion säger att du skall göra, du har all makt att gå emot den kristna gudens ord, detta kan du alltså också göra fastän du tror på Gud och är kristen, du har alltså ett val, likadant som vi vanliga medborgare i staten Finland har ett val, väljer vi "fe"l kan vi få straff men är handligen bunden till lagen? Nej det är den inte, det är inte lagen i sig som binder oss till valet men vi vet konsekvenserna om vi väljer något annat.

    Kan man alltså känna sig fri om man har en lag som säger vad man Inte får göra? Ja det vill jag påstå, min frihet minskar inte fastän det i lagen står att jag får ett straff om jag stjäl, jag vet ju att man inte skall stjäla, minskar min frihet då det står att jag får ett straf om jag mördar? Nej eftersom jag vet att det är fel att mörda, knivigare blir det ju när man kommer till frågor som man tolkar olika, vad är man då egentligen bunden till, vad skall man följa och vad skall man inte följa, samma sak gäller oberoende om lagen är av människan skriven eller om "den är himmelsk".

    Tron på Gud eller någon annan gud ger antaligen känslan av frihet åt många människor, som icke troende är det ju förstås lite svårt att spekulera men jag antar att man kan känna att man alltid har någonstans att vända sig med sina bekymmer, att man känner att det alltid finns någon som vakar över oss, att det finns en famn som tar emot mig när livet på jorden är slut, att det helt enkelt alltid finns någon där, kanske det är den känslan som räcker, man behöver kanske inte alltid tänka igenom det så rationellt, eftersom det inte är rationellt, kärlek är inte heller alltid rationellt men ändå gör man olika saker för kärleken.

    Så vad är riktigt frihet egentligen, jag tror att friheten är subjektiv, det är endast utifrån dig och din egen frihet som din frihet kan definieras eftersom vi har alla våra egna faktorer som påverkar hur vi upplever just friheten.

    Jag håller på och läser en utomordentlig bok Gitta Serenys - Vid avgrunden, baserar sig på hennes intervjuver med Franz Stangl som var kommendant vid Sobibor och Treblinka, där är friheten väldigt aktuell, vad får en människa att göra hemska saker och hur kan bristen på frihet få människor att utföra hemska ting och hur man efteråt försöker rättfärdiga det man gjort utifrån just bristen på frihet.

    Ja det är en konstig värld vi lever i men ack så intressant att man har friheten att fundera på dessa saker utan att någon kan säga att just du har fel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Tack för din kommentar och för att du vågar kommentera under eget namn!

      En liten sak bara: När jag talar om den frihet Kristus ger resonerar jag inte utifrån ramar som tron ger, utan utifrån verkligheten. Denna verklighet är att vi människor ÄR bundna av vår synd och av vår gudsfrånvändhet. Detta helt utan att sätta något bibliskt eller kristet raster över det hela. Det bara är så. Kristus kom för att befria oss från denna bundenhet, och det är i denna kontext detta med friheten i Kristus ska förstås. Eller om jag säger det på det här sättet: Bivbeln och den kristna tron gör inte att vi blir bundna av denna synd jag försöker tala om. För vi är bundna oberoende av om vi har läst Bibeln eller inte, oberoende av om vi någonsin har hört om Gud eller inte. Det är helt enkelt vår verklighet som människor. (Lagen sätter ord på denna bundenhet, visst.) Men Kristus kom för att lösa ALLA människor och göra alla fria. Inte bara de som har läst och hört. Detta helt enkelt för att alla är bundna och i sig själv, redan i det att de är människor, ofria.

      Radera
    2. Vill ännu påpeka en sak, jag har tema år gällande litteraturen, förra året var religionsvetenskapens år, detta år är temat förintelsen, och som jag redan tidigare i en kommentar skrev så läser jag nu Gitta Sereneys - Vid avgrunden som baserar sig på Treblinkas kommendant Franz Stangl, kom också passligt en dokumentär om Treblinka igår från Yle 1 (sevärd), var fanns deras frihet?

      Var fanns deras Gud? Jag förstår gott och väl att folk tappade tron på Gud, kan man göra annat när man bokstavligen Är i helvetet?

      Hur kan en god gud godkänna något sådant, det är kanske ett tjatigt ämne men jag förstår det ändå inte, var fanns friheten för den miljon judar (800k-1,25mil uppskattningsvis) som steg av vid Treblinkas perrong och slussades iväg till gaskammaren längs "Himmelsvägen"?

      Kan du tänka dig att endast ca. 70 personer överlevde Treblinka, är det frihet?

      Gud, värför har du övergivit mig? Jag kan inte ens föreställa mig vilka tankar snurrade i huvudet.

      "Arbetsjudarna" som hamnade att vrida upp käkarna på döda och dra ut guldtänder, var det frihet?

      Och SS männen, vad hade dom för frihet, hade dom något val? Om dom inte hade gjort det så hade det inte haft någon betydelse, dom hade blivit straffade, kanske arkebuserade och nån annan hade fortsätt.

      Hemskt, när inte den gud man trodde på kunde ge frihet, vad finns då kvar, ingenting?

      Hur ser du Kristian på saken och vad har du för förhållande till Förintelsen, är du av den åsikten att det var ett straff åt judarna eller en prövning? Själv är jag av den åsikten att man måste försöka förstå förintelsen för att förstå Israel och dess agerande idag, det är både nyckeln och låset på samma gång, det ger dem friheten men på samma gång är dom bundna av den.

      Blev kanske lite på sidospår gällande ämnet.

      Radera
  7. Jag är Herren din Gud ,du skall inte hava andra Gudar.Guds barn har friheten i Jesus Kristus,Han har köpt oss fria med sitt oskyldiga blod ,han blev hängd på ett kors för din och min skull,så att vi får gå fria.Men han uppstod på tredje dagen,för vår skull så att vi inte behöver gå i mörker.En kristen mänska gläds över detta att han tog på sig våra synder,och när synden är förlåten då har vi Frid och Guds barns frihet,Halleluja

    SvaraRadera