söndag 11 januari 2015

Word!

Det är intressant med barn. Mycket. Våra pojkar, tre och fyra år gamla, är väldigt olika varandra. Detta till exempel så att den ene sjunger ofta och mycket medan den andre i princip vägrar att sjunga. Om han inte kan texten han ska sjunga, vill säga, för då kan också han sjunga när andan faller på. Det gör den nu inte så ofta, men någon gång händer det. Den yngre, han som sjunger, har tydligen lärt sig av sin far att man kan skapa nya texter till gamla melodier och att man kan ta sig ganska stora friheter när det gäller redan existerande texter. När man sjunger här hemma, vill säga.

För någon dag sedan satt han på pottan och sjöng av hjärtats lust. Jag lyssnade först inte så noggrant - det tenderar att bli så när han sjunger mest hela tiden. Men så råkade jag höra vad han faktiskt satt och sjöng. "Världen är ute och cyklar!" Jag tänkte att jag måste ha hört fel, så jag gick närmare och lyssnade mera koncentrerat, och då kom det igen, gång på gång. "Världen är ute och cyklar!"

Sådan far, sådan son! Är inte det här det jag under flera års tid har försökt säga här på bloggen? Att världen definitivt är ute och cyklar! Det intressanta är att det här (förstås) inte är något som jag har sagt åt barnen, och jag tror inte att treåringen har läst min blogg så alldeles ofta och inte heller så noggrant. Mig veterligen har vi vuxna inte heller använt de orden när vi har diskuterat världen och dess vilsenhet. Så varifrån har han fått det? Jag vet inte. Men rätt har han. Världen är absolut ute och cyklar.

Sanningen ur barnamun!

10 kommentarer:

  1. Ja, världen är ute och cycklar och jag arma människa krälar stundom i högra diket och förargar mig på den fräcka cyclisten och sedan ligger jag plötlsligt i rapadiket till vänster och förgrymmas på mig själv och överallt blåser en smädande pinande vind.
    Jag tror att Jesus Kristus skall frälsa mig sargade sårade från syndens fräckhet och världens kropp som inte älskar Gud. I tanke känsla ord och gärning pinad och svag bror i tron. U

    SvaraRadera
  2. Här ser vi ännu ett resultat av kristendomens negativa syn på mänskligheten. För all del, jag är inte så naiv att jag tror att vi människor är alltigenom goda (långt ifrån), men att få en människa att påstå att hela mänskligheten är ute och cyklar medan man själv sitter på sanningen med stort S kan bara en så irrationell ideologi som kristendomen åstadkomma. Vilket fantastiskt högmod dessa ödmjuka kristna själar uppvisar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 17:42. Skillnaden sitter i Uppenbarelsen. Se t.ex. Joh. 17:17. Det är viktigt med ödmjukhet, ja, mend en ska riktas rätt.

      Radera
  3. Kristian, kanske det var värden i huset han sjöng om :)

    Ja, barnen är det bästa vi har och jag minns att i den åldern är dom härliga med alla frågeställningar och egna påhittade historier.

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Kanske det! :) Men visst är det en härlig ålder! (Trotset till trots!) Det är väl nog så att jag får sjunga med Ernst Rolf: "Vår bästa tid är nu..."

      Radera
  4. It´s a weird world!
    That´s why we should show respect to the Word of God trough whom we may achieve childrens rights in our Heavenly Fathers Kingdom. anonymous

    SvaraRadera
  5. Ja, oxå kör världen mot rött ljus och såsom krigshistorien visar så aktar man inte heller på skyddsvägar. Gud Skall Utkräva+

    SvaraRadera
  6. Jag hatar äktenskapsskillnad säger Herren, Herren!
    De som föraktar Herrens Lagar, ja, också deras bön är en styggelse säger Herren Herren i Den Heliga Skrift+
    Hur mycket mera straff värd skall inte de vara som föraktar Herrens inbjudning till Nåd försoning och frälsning, ja, de som blev så högmodiga att det bara har det materiella och förnuftet och genialiteten, fy "snillet", kärt++++!¤¤
    För att inte tala om dem som satt sig i Kristi lärosäte och med lögnpenna förändrar Skriftens Ord och Anda.
    Ve, Ve, Ve världen för förförelsens och förförelsernas skull ....
    Ja, kapa bort sanningssägarna från församlingarna med ert hån så är ni snart lika som de som förvandlar lagen till en giftig honung som människorna äter med Behag över att "ingen och inget kan döma oss" fast styggelsen och förödelsens styggelse som ni sätter barnen att bära snart får sin lön enligt Herren egen tid och vilja säger torsten nils ulrik som ibland ser klart. Ser man för klart och inte tiger så kommer staten efter med piller och sprut. Man får ju inte rubba "tyyystnadsplikten" fast man själv är offret. Konstigt att en enda människa lever och andas idag säger Ulrik F

    SvaraRadera
  7. Ja, nu vet vi ju varför så många lever och andas.
    Gud var i Kristus och försonade världen med ... och han har betrott oss med ed försoningens ord. Om vi inte tar vara på tiden Tron och bekännelsen och förlåtelsen Herren ger så kommer den dag så vi plötsligt inser att Gud höll oss nog så kära; men allt det andra orden och Lagen och Nåden aktade vi inte på och då visste vi heller inte vad som var rätt barmhärtighet.
    No-boling-flaskankäglan står klar på spelplan igen.(benämningen en sanning med modifikation)
    Alla kan få finna ett andligt hem men pröva om det är enligt Skriften. Jag börjar förstå att vi är precis så enkel och begränsade som vi är som människor men älskade av Fadern och Sonen och Anden som viskar, reta inte de elända eller vår Guds tålamod och jag slår mig på bröstet och säger .. Förlåt
    .Det är en farlig värld om inte den lockar,så hotar den, men människan skall vi försöka söka ja, Guds som förlåtit för människan som Han visat i Kristus enligt Lagen och att inte förakta Ordets Helhet härefter och inte heller ändra på den hävdgivna syn på synden och domen som Bibeln ger.
    Människa vart går du... Gå inte bort!!! Ännu kan man ana och ja hlra Herdens röst när Han på vars och ens Ord-enliga vis leder till tröst. Välsignad dubbeldag Sabbater så sköna...ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det första. Alla är syndare och behöver ha del av Guds försoning såsom den meddelas I Ande , Ord och Sakrament. När Anden drivit Ordet som Skriften lär och gett oss tro genom dem så leds vi Av Anden och blir fria från människors domar och blir Jesu lärjungar.. Förstått enligt Skriften.
      De elända som jaag retat i tanke och ord utan att smäda nån riktigt direkt är mitt högmodiga kött och de onda andar som gav mig skuldkänslor för sådan jag Inte gjort;;;; fastän vi principiellt är skyldiga till all synd enligt Andens jurisdiktion.
      Därför behöver vi alla Gudstjänst Tacksägelse och bön och arbete och kanske städning och vård som människor och helst som troende.
      Den andra kategorin av elända som jag smädat är de stora stolta starka föraktfulla materialist- människorna som dessutom förnekar Guds Ord eller använder det med fel och medveten ond inställning till medmänniskan som de ju hatar såsom Paulus skriver att i Köttet finns inte gott när de är blottat, Utan Guds behag och vård om länderna under deras Nådes och Kallelsetid skulle vi alla hata varandra ännu mera än vad som hörs idag i vårt land. Men det vi hör och ser visar att Bytet syndar och Domen hastar men ännu kallar Guds Ord över Landen och man kan till och med fångas av Ordet på och via olika slags nätkonstruktioner. Torsten Nils Ulrik säger : Jag Tror på Gud och allt Guds Ord och lever gott på denna Jord men jag söker att gå vägen till Himelns Land fria från jorden syndaband. Sorry.Word?

      Radera