fredag 13 februari 2015

Rätten till otukt


I diskussionen om HPV-vaccinet har det med all önskvärd tydlighet framkommit att ingen vill diskutera själva problemet, alltså promiskuiteten. Eller otukten, om vi så vill kalla det. Själva idén med vaccineringen handlar ju om att vaccinera mot otuktens följder, alltså att behandla symptomen i stället för att ta itu med själva huvudproblemet. Som man alltså försöker göra i alla andra fall. Nu kan jag förstås förstå ett sådant argument att vi aldrig kommer att få bukt med otukten, och att vaccinet därför ändå behövs. Men varför inte ens ta diskussionen? Jag finner bara ett svar på den frågan: Otukten, eller promiskuiteten, ses som en rättighet som inte kan eller får ifrågasättas - och alla eventuella följder ska elimineras på sätt eller annat.

Man kan få cancer. Nåväl, då hittar vi på ett vaccin som tar bort de största riskerna. Kvinnan kan bli gravid. Nåväl, då hittar vi på preventivmedel. Men om hon ändå blir det, sådant kan ju ske? Nåväl, då behöver det finnas fri abort. Men hur är det då om någon vårdpersonal - som ju har gått in i yrket för att rädda liv - inte vill döda ett litet barn och kräver rätt att av samvetsskäl inte delta i sådan verksamhet? Nåväl, då får de så lov att söka sig till ett annat arbete. Men hur är det då om det finns en Gud som har meddelat att det är skadligt att begå otukt? Inget problem, då avskaffar vi bara honom.* Nå, hur är det då ifall någon skulle drista sig till att hävda att sexualiteten hör till äktenskapet och t.o.m. skulle våga dra igång någon form av kampanj för att sprida detta budskap bland de unga? Nå, då idiotförklarar vi dem i media och så är det problemet löst.

Jag tycker mig se ett mönster här, gör inte du? Otukten är en rättighet som i dagens västerland är så helig att inget, INGET, får inkräkta på denna rättighet. Alla vägar ska jämnas och alla hinder övervinnas för att människan ska kunna inbilla sig att hon har denna rättighet. Alltså att hon kan ha sex när hon vill, hur mycket hon vill och gärna med vem hon vill - och utan att det får några följder för henne. Men hur är det då om människan tar skada emotionellt av detta experimenterande? Om hon helt enkelt går sönder inombords? "Nä, men det kan väl inte hända?" Ja, men om det ändå kan det? Finns det inget botemedel mot det? Kanske vi borde satsa på att ta fram ett vaccin mot det också?


* Thomas Henry Huxley, som gick under det (egenhändigt) antagna smeknamnet "Darwins bulldog", menade att den största orsaken till att acceptera evolutionismen var att vi människor då kunde avskaffa Gud och bli fullt myndiga. Främst för att komma bort från den kristna sexualetiken. 

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är intressant hur dom som varit vid makten, eller rättare sagt förespråkarna för dom som tidigare har satt reglerna i samhället nu när deras ställning har försvagats radikalt alltid sätter sig själv i offrets position.

    Väldigt ofta påpekar du att bla. att kristna idiotförklaras och att problemet är på så sätt löst från motpartens sida sett.

    Det är ju dom kristna värderingarna som har till mångt och mycket styrt vårt samhälle i väldigt lång tid, och likaså har dom som förespråkat dessa regler idotförklarat alla som motsatt sig, nu vill jag förstås inte påstå att du skulle vara ansvarig för det personligen lika lite som att Rudolf Höss barnbarn skulle vara ansvarig inför vad hans farfar gjorde men jag hoppas du förstår tanken jag vill få fram.

    Alltså den att värför försöker du så väldigt ofta få motpartens argument att alltid verka väldigt förenklade, just i stil med att "man idiotförklarar dig och dina medbröder och systrar", visst håller jag med om att det finns sådant också inom alla grupper men det är ändå något som du väldigt ofta tar upp och därför ville jag ta upp det här.

    " Nå, hur är det då ifall någon skulle drista sig till att hävda att sexualiteten hör till äktenskapet och t.o.m. skulle våga dra igång någon form av kampanj för att sprida detta budskap bland de unga?"

    Det är ju just enligt detta som vi levt väldigt väldigt länge, det är inte många årtionde sedan som det blev friare, -60 talet kanske så om vi ser bakåt på människans historia mer specifikt på den tiden då kristendomen har haft stort inflytande på både moral, statsstyre, lagstiftning och hur folk tänker och gör så är det en väldigt kort tidsperiod som gått sedan äktenskapet baserat på kristna traditioner börjar luckras upp.

    Jag har kanske svårt att förklara vad jag riktigt vill få fram, jag har det på tungan, måste försöka senare, detta är den väg vi valt och jag tror personligen inte att det västerlendska samhället gör någon brant kurva gällande friheten, människan skall få göra vad den vill oberoende slutresultatet, må det då bli vårt slut eller inte det är jag fel person att svara på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Försök gärna se hela bilden som jag försöker frammåla här. Det du lyfter fram är bara en liten, liten del av den. Men ok. Visst kan vi diskutera den biten också.

      Det är kraftiga ord att använda "idiotförklara", det kan jag hålla med om. Men inte desto mindre är det rätt ord, vågar jag hävda. Kampanjen och de som drev den BLEV idiotförklarade. Till och med på kyrkliga tillställningar. Jag var med när det begav sig och "Värt att vänta på"-kampanjen drogs igång. Det blev ett visst hallå i media redan då, för 20 år sedan. Jag har tidigare varit inne på detta att vad som skulle ske ifall någon skulle våga göra något liknande idag. "idiotförklaras" är inte ett för svagt ord i sammanhanget. Sanna mina ord!

      Radera
    2. Markus. Kommentaren ovan blev lite märklig - jag satte till två meningar sedan den var klar, och de kom på fel ställe. Men jag tror nog du förstår.

      Radera
  2. "Låt Kristi ord bo hos er i hela sin rikedom och med all sin vishet. Lär och vägled varandra, med psalmer, hymner och andlig sång i kraft av nåden, och sjung Guds lov i era hjärtan. Låt allt vad ni gör i ord eller handling ske i herren Jesu namn och tacka Gud fadern genom honom." (Kol 3:16-17)

    /broder Leonard

    SvaraRadera