torsdag 6 februari 2014

Kampen för den tro...



Jag gillar egentligen inte att köra bil. Speciellt inte i städer. Jakobstad går väl någorlunda, liksom Karleby. Men redan i Vasa är trafiken sådan att den går över min lägsta toleransnivå. För att sedan inte tala om städer som Åbo, och hujedamej, Helsingfors. Men landsvägskörning går bra, speciellt om jag får ha en cd-skiva med god undervisning i spelaren. Den senaste tiden har en cd med undervisning från en Kyrkhelg i Karleby gått några varv i spelaren, och nu senast var det en mening som lämnade att snurra mig i huvudet. Talaren kom in på gnosticismen och nämnde den unga kyrkans kamp mot denna villolära: ”Kyrkan kämpade förtvivlat – och vann.”

Jag började fundera vad som skulle ha hänt ifall den rena, bibliska läran skulle ha förlorat då när det begav sig. Skulle det då ha funnits kristna människor idag överhuvudtaget? Nå, det kan vi förstås inte veta, men helt klart är nog att kyrkohistorien skulle ha sett helt annorlunda ut! Det kan ju hända att reformationen (-erna) skulle ha kommit på andra tider och på annat sätt och restaurerat den kristna tron till vad Herren vill att den ska vara. Ju mera jag tänker på det blir detta allt mera självklart. För Herren lämnar ju inte oss människor i vårt självuppfunna och självvalda elände. Vi är honom allt för kära för det, och tack och lov för det! Men tanken är ändå inte alls angenäm. I varje fall skulle en gnostisistisk seger på 300/400-talet ha lett till mycket elände.

Så flyttade sig mina tankar till vår tid. I våra länder idag är den rena kristna bekännelsen på undantag. Nygnosticismen, eller vad vi nu ska kalla den, sitter vid rodret och innehar i princip alla biskopssäten i åtminstone de större lutherska kyrkorna i väst. Hur kommer framtiden att se ut med den sådd som sker idag? Rent mänskligt sett är våra länder nog tyvärr förlorade för det kristna budskapet. Tänk om historien skulle ha tagit en annan vändning? Ja, när passerade vi ”the point of no return”? Det var definitivt före 1986 – och nu talar jag om Finland. I början av 60-talet? Eller ännu tidigare? Men tänk, som sagt, om historien skulle ha tagit en annan vändning då när det begav sig! Om den rena, kristna tron ännu skulle ha fått sitta i förarsätet i vår kyrka – hur mycket skulle då inte ha varit annorlunda.

Nu lider jag när jag tänker på de barn som föds idag, för att inte tala om de barn som föds om, låt oss säga 100 år. Dessa barn kommer ju aldrig, rent mänskligt, att ha någon som helst chans. Om historien fortsätter att utveckla sig som hittills, vill säga. Var finns den kristne lärare/pastor som kan ge dem en god kristen undervisning? Som kan leda dem till Herren Jesus och till den frälsande tron på honom? Var finns den församling som inte är fullständigt söndermald av människomeningar och som inte har kapitulerat fullkomligt inför tidsandan? Idag finns det ännu utposter kvar, men hur illa kommer det inte att vara om 100 år? Framtiden ser INTE ljus ut för Finlands folk.

Men så var det detta med Guds kärlek. Han älskar också oss finländare, och i sin nåd kanske han väljer att gripa in och sända oss en ny reformation. Kanske i svallvågorna på Ab Kyrkan Oy:s ekonomiska konkurs, kanske på något annat sätt. Vi får be om denna nya reformation! Den kanske inte kommer under vår livstid, och kanske den inte kommer alls om Herren väljer att flytta bort ljusstaken, men vi får i varje fall be om den. Och samtidigt, var och en enskilt och i de grupper där vi hittar Jesu sanna vänner i denna sena tid, fortsätta att stava på det som Judas skriver i den tredje versen i sitt brev: ”Mina älskade, fastän jag är mycket ivrig att skriva till er om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödvändigt att skriva till er och uppmana er att fortsätta kampen för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga.”

Denna tro är vår största skatt, och vår absolut största tillgång. Denna tro är idag i vår vård, under vårt förvaltarskap. Gud give att vi i allt tar detta uppdrag att förvalta denna tro, och att föra den vidare till kommande släkten, på största möjliga allvar! Detta är ett uppdrag så stort att allt annat förbleknar vid sidan av det. Så får vi ännu säga att här är vi alla kallade att vara med idag. Alla, utan undantag, också du som kanske läser dessa ord och ännu inte ens är delaktig av denna tro. Herren vill kanske just idag kalla dig att sluta upp i ledet, att komma med i Guds rike och i Guds rikes arbete och i kampen för att bevara den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga. Denna kamp är inte lätt, och som det ser ut idag knappast sådan att den slutar i någon större framgång. Men här är vi, som sagt, alla ändå kallade att vara med – detta speciellt som de som av den fallna kyrkan är satta att göra detta å det grövsta försummar sin uppgift. Ta gärna en stund och fundera vad just din roll, din uppgift, i detta förvaltarskap, i denna kedja av de heliga, kan vara! 

12 kommentarer:

  1. Jag är gång på gång fascinerad över hur stark du verkar vara i din tro, du tror blint på den så att säga.

    Jag får den uppfattningen att du känner dig ganska ensam i din kamp, att du lever i ett samhälle utan hopp om en framtid, känns det ensamt? Nu antar jag att du svarar att "nej det är inte ensamt eftersom jag har Herren vid min sida" men det är inte det jag menar utan om det känns ensamt utifrån den synpunkten att det finns så några som delar din tro, eller rättare sagt din tolkning av den rena tron?

    Nu har jag inga exakta siffror men iaf. i Finland är det ganska glest av konservativa apologeter, eller har jag fel?

    Om vi bortser ifrån det så är det ett intressant faktum att en människa som har valt att tro oftast bara har en inriktning, värför är det mer irrationellt att ha två trosinriktning än att bara ha en? Om man inte vet om kristendomen är sann ej heller islam så värför kan man då inte tro på båda, vi kommer kanske lite in på den tolkningen som jag har hört ibland att "alla gudar är den samme i olika skepnader", jag förstår iofs. inte hur dom tänker eftersom det igen går emot första budordet. Det är mycket som gått emot första budordet på sistone.

    En sak som jag undrar är att om du lider för de barn som föds idag så värför skaffade du dig barn?

    Och ännu en till sak som jag undrar är att om Gud väljer att inte ingripa så vad är det då för mening med det hela om han bara låter sin skapelse förfalla? Som ett litet sidospår till detta ännu en fråga som kanske är självklar men jag kan inte riktigt begripa budskapet i det, värför skapade gud universum/människan, jag ser inte riktigt någon mening i det att vi föds, vi skall tro, vi skall få komma till paradiset och leva i evighet, vad är meningen med det och vad får Gud ut av det, värför vill han alltså att människan skall tro och komma till paradiset?

    Allting var kanske inte knutet till ämnet i ditt inlägg men den som frågar går ej vilse sägs det ju.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Det var en hel del frågor, och bra frågor, får jag tillägga. Jag får se om jag hinner med allt nu, eller om jag får ta det i etapper...

      Det första du skriver om "hur stark jag verkar vara i min tro", så är det faktiskt något som jag inte reflekterat över. För min del handlar det ju inte om "tro" längre, utan det är fråga om en åskådning. (Är det ett bra ord?) "Jag vet att min Frälsare lever", som vi sjunger i psalmen. Då med betoning på det senare ledet snarare än det förra.

      Sedan är jag inte alls så ensam som man det kanske låter. Vi är egentligen ganska många, tro det eller ej. Visst finns det bland oss också olika syn i diverse perifera saker, men i de centrala sakerna finns det nog en enhet bland ganska många. Du borde, som ett studiebesök till konservativ, biblisk kristendom, komma med på Kyrkhelgen i Karleby 12-14/9. Jag rekommenderar speciellt lördagens eftermiddag och kväll! (http://www.kyrkhelg.fi/) Dessutom: Europa är idag ett ganska säreget område. Här går den kristna tron tillbaka och skarorna krymper. Men det är faktiskt ett undantag. Ute i "stora världen" är trenden faktiskt en annan. Och då talar vi givetvis INTE om liberal kristendom och nygnosticism, utan om konservativ och bibeltrogen kristendom.

      Vad gäller den sista frågan har jag samma svar som Carola. Gud skapade dig och mig för att han ville ha någon att ha gemenskap med. Någon att slösa sin kärlek på. Det samma gäller också frågan varför vi har barn. Men, som jag skrev mellan raderna och du klarade av att läsa ut, är jag nog bekymrad inför deras framtid. Men, å andra sidan, vilken förälder har inte varit det?

      Radera
  2. Vi vill ha barn bl.a. för att ha någon att älska och bry oss om. Tror att det är samma sak med Gud.

    SvaraRadera
  3. Jag har egentligen aldrig reflekterat över värför jag ville ha barn, det var mer än känsla bara, nu är tiden inne så att säga. Är det inte egentligen en ganska egoistisk tanke att skaffa barn så att man skall ha någon att bry sig om?

    Har lite svårt för religösa sammankomster, jag har faktiskt en hel del erfarenhet av det, många midsommrar tillbringade jag på Helluntaiseurakuntas midsommarkonferens, först i Hämeenlinna och sedan i Keuruu men man vet ju aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus. Frågan varför vi människor vill ha barn och föra släktet vidare är intressant. Det du skriver om att du inte desto mera har reflekterat över det, att det bara var en känsla att nu är tiden inne, ledde mig till att fundera i de banorna att det att få barn och föra släktet vidare kanske helt enkelt är något som bara är "inprogrammerat" i oss människor. Skaparens uppmaning att "föröka er och uppfyll jorden" låter kanske ännu, om inte i våra öron, så åtminstone i vårt undermedvetna...

      Radera
    2. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18318561.ab religion.....

      Radera
    3. Anonym. Inte (i första hand) religion, utan maktkamp...

      Radera
  4. En undran. Kan det vara så enkelt att vi finns till och får barn för att vår starkaste drift är sexualdriften? är vi inte lite djuriska och blir kåta i tonåren och söker oss till vårt (ofta motsatta kön) endast för att njuta sexuellt, och barn blir till på grund av det? Men det är väl en för enkel förklaring till hela vår existens, vi måste ju nog ha lite talande ormar, brinnande buskar och sagor om att kvinnan är mannens revben för att det skall bli nån ordning på meningen med livet ;)

    Trevlig helg, Eflop



    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop, om och när Guds tre och fyra plågor sänds över världen eller ngt land och folk. Det vill säga Svärdet(krig) Hungern(svält) Pest(smittsamma sjukdomarsepidemier) och otrogna="Hundar" som "släpar bort i fångenskap då har vi hört människor ur historien vittna att "den starkaste driften är att överleva". För en Kristen är också den Starka driften att Vilja Se Guds Vilja och tillstädjelse och frälsning och ÄRA i ALLT tillika med Äran som ändå tillkommer Gud och inte människan, den syndiga varelse som han ville frälsa med Kronan av Skapelsen;Herren Jesus Kristus min frälsare och GUd säger ulrik torsten nils på seino. Era manisk igen, sku a bööv na liti medicin säger antikristna svin... ja så tänker jag arga man i bispeland(Hisp??? he he asylum ti tee

      Radera
  5. OTRON är den största synden!!!+
    En som ens intellektuellt vill visa respekt kan nog lära sig bibliska symbolikens språk och dess översättning och förstå det som begreppssystem.
    Men endast i det att GUDS ORD och Jesu Ande personligen uppenbarar det för oss och övertygar oss om vår synd och syndighet kommer vi in i frälsningens TRO och att i ärlig bön fråga efter den i Ande och Sanning ty sådana människor vill Gud hava säger Jesus. Det här kan för endel kräva lång tid av ödmjukt bidande i bänken eller var vi Annars Nås av Anden och Ordet och förs till Sakramenten och vi i Tron på syndernas förlåtelse i Jesu Namn arbetar ber och försöker göra gott i ånger och tro vetande att Guds Ord ÄR evig sanning! Om vittnesbördet om Gud försvunnit för mänskligheten då återstår bara att vänta med antikrist och vilddjuret på Historiens villkor och sedan att kastas i eldsjön. Förbannad är Satan som gjort detta otrostrick med så många. Må vi som predikar inte vara så maktfullkomliga i vår ställning att vi inte hiffar Vad Anden och Ordet d.ä. GUd SOM ÄR SUVERÄN egentligen gör med alla i tidernas gång.... snart får vi då höja MOses Guds tjänares och Lammets Sång. Ära vare Gud och Jesus Kristus (lammet som oss köpte med sitt blod.Amen i Jesu Namn säger torsten nils ulrik rättfärdig och syndig ovärdig och ren i den Guds utgivna KÄRLEKEN.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efolp, under min studietid och tidigare tog jag intellektuellt studium av många religioner och begreppssystem och studerandet av det humanistiska och naturvetenskapliga och dess vetenskapliga språk på allvar och med respekt (med respekt) och kunde och kan ibland ännu använda det moderna och vetenskapliga språket och endel religioners "symboliska språk och tankegångar som jag satte mig in i så att jag som en dåre kan säga (ja hadd noo ganska bra vitsord i religionsvetenskap).
      Ja, ja, jag kan t o m förstå; men INTE omfatta att Hjärnkristna och munkristna tror att all religioner är en väg till frid.Voi VOI VOI.
      MEN jag talar nuförtiden så Här för I INGET ANNAT NAMN ÄN JESU KRISTI GUDS OCH FADERNS NAMN HAR ngn människa frälsning från synden och missbruket av den uppenbarelse och kallelse som Gud ger genom LIVET och SAMVETET.
      Enligt den Heliga Skrift, Av NÅD FÖR JESU SKULL ENBART och enbart Genom Tron skall en kristen undervisa om han är en Teolog. TEOLOGI=LÄRAN OM GUD. tnu igen bä bu jobbar sent nu he he personliga skämt nee nee sånt är bara utfyllnad som gadgets dee

      Radera
  6. Vem bar falskt vittnebörd emot sin nästa???+
    Jag trodde jag var en ärlig man!
    Dricken eder inte druckna ty därav följer oftast ett otuktigt leverne!!!
    Hämnden eller eventuellt förlåtelsen över varje lögn är lagd i Guds händer. Jag trodde inte att det var möjligt att medvetet ljuga och dölja sanningen och att gå under falsk flagg.++++ Man kan vara enkel fast man hög bildning eller intelligens. En "kristen" som medvetet stöder lögnen, är nog värre än något annat på jorden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    En man må inte förtvivla, så Länge Guds Nåd ges, Men om man tror sig ärlig och tänker att andra ljugit och "manipulerat" sså må man nöja sig med ATT GUD VET ALLT!!!+ Domen och nåden i vart Fall tillhör GUD, den som fruktar för Honom,säger Jesus förbarma dig, jag visste inte++++++++++++ säger torsten Nils Ulrik

    SvaraRadera