tisdag 1 november 2022

Bra insändare

Nu ska jag göra något ovanligt. Jag ska skryta på en insändare skriven av en SFP-politiker. Christoffer Ingo skriver i ÖT/Vbl under rubriken "Markägarens rätt att själv bestämma är hotad" om EU:s återställningsförordning och de olägenheter denna skulle medföra för Finland i stort och framför allt för de finländska markägarna. Det viktigaste han nämner är det faktum att denna förordning innebär att EU strävar efter att flytta fram positionerna och införa en gemensam skogspolitik i tillägg till den redan existerande gemensamma jordbrukspolitiken. Ingo skriver: "Kommissionen går över sina befogenheter att besluta om medlemsländernas nationella angelägenheter, där det för Finlands del är fråga om privata angelägenheter." 

Vidare konstaterar han att det skulle vara skäl för regeringen att "innan torsdagens interpellationsomröstning backa[r] och ger ett tydligt budskap om att Finland inte accepterar förslaget". Denna interpellationsomröstning är alltså inprickad till på torsdag, och risken är uppenbar att regeringen faller ifall den står fast vid sitt beslut att stöda införandet av förordningen. Så långt håller jag alltså helt med Ingo. 

Däremot håller jag inte med Ingo när han säger att vi inget har att vinna ifall regeringen faller. Denna regering har överlevt mycket längre än jag trodde, och allt för länge för att det ska vara bra för landet. Så jag håller faktiskt tummarna för att så ska ske. Den kan förstås även falla ifall Marin backar och väljer att inte stöda EU-förordningen eftersom det torde innebär att de Gröna, sin vana trogen, lämnar regeringen i god tid före riksdagsvalet med dörrarna smällande efter sig. 

Man behöver således inte vara någon siare eller profet för att anta att vi har en regeringskris i landet innan nästa helg.

9 kommentarer:

  1. Vem var det som hävdade att ateistiska kommunismen skulle inta Bryssel utan ( direkt) blodsutgjutelse. Borde en sådan få Nobels fredspris i litteratur. Det smäller mångenstans i knutarna av den noble Nobels överdrivet kraftfulla uppfinningar. Dags att ta skydd. Eu äi heit juu. U U Ulrik

    SvaraRadera
  2. Kristian? Var det bättre för landet när man plötsligt införde en extra 50 euros avgift för medicininköp som obarmhärtigt drabbade dem som redan gick från noll till noll varje månad på grund av liten pension sjukdom oklart socialstöd eller annat. Som lyftare av arbetspension som motsvarar arbetslöshetspenningen för en trädgårdsarberare och med ganska stabilt läge ekonomiskt hade jag själv tänkt före det att En euro i månade skulle man kunna avvara från kelas alla konster men när mister girig kristen herr sipilä gjorde sina beslut vtog man fyrdubbelt utan att se till person och inkomstläge. Nu står redan oppositionen med nästa girigbuk orpo och ropar att bort med bostadsbidragen i ett land där hyrorna för småinkomsstagare blir ohemula. Kokoomus och övriga partier hittar alltid de fattigaste att skinna medan man buffrar dem som sätter embargo på lönelyft. Ulrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrik. Det Sipiläs regering gjorde var att balansera budgeten. Det är en smärtsam process och något som drabbade de flesta på sätt eller annat. Men det är något som måste göras. Sedan kan man förstås i det oändliga diskutera vad som var rättvist och vad som inte var det, men faktum kvarstår: Om vi fortsätter att leva på skuld så som vi har gjort alla år (utom detta år under Sipiläs regering) kommer välståndet att suddas ut och alla kommer att bli tvungna att betala alla sina mediciner själv. För att ta ett (litet) exempel.

      Radera
    2. Ulrik. Jag tänkte snabbare än fingrarna flög. Alla år under den senaste tiden, skulle det förstås stå. Budgeten har nog varit i balans tidigare också, men det senaste decenniet har budgetdisciplinen varit dålig.

      Radera
    3. Det finns andra högmodsbyggen att spara på istället för att utsuga dem som blivit beroende av välfärdstjänster och hälsovård och stödjat boende. Jag håller med om att vi skall spara. Jag spara själv lite för att kunna bidra till nödhjälp. Under mister krisren sipiläs regerin försvann också helgden i helgstängt i handeln. Ockaå det en sak på gott och ont. Jag har en känsla att man lägger ut hänsynslöst på högmodsprojekt och sen skyller på det fattigaste. Och hela världens ekonomi är en skuldekonomi inte ens kina kunde förvalta sin pole position och det betyder att ja vem kan väl sia om framtiden. Tack för responsen. Frid i Jesus önskar jag dig och alla kallade och utvalda i Kristus. Låt kallelsen till syndernas förlåtelse i Kristus vara vårt främsta värv så följer helgade människor frivilligt Lagen och nåden och landslagen tills den tvingar att synda skriver Ulrik

      Radera
  3. Det kan bli lite konstigt i vittnesbördet bland oss kristna också.
    En morgon då jag var på väg till butiken klmmer en ung man emot mig och ler och säger: Omvänd er till Herren och be att kriget inte skulle komma till Finland och jag tog eld och utropade Omvänd er till Herren så att ni skulle ha syndernas förlåtelse DÅ KRIGET KOMMER och han genmälde förbluffat och sårat: " nog bad vi ju också under vinterkriget... jag skall om jag träffar honom på nytt tala närmare och vänligare med honom i hopp om en ny kristen kontakt och kontext skriver ledsen Ulrik

    SvaraRadera
  4. Kristian. Var litet försiktig med att prisa Christoffer Ingo (Sfp) till skyarna.
    Du har kanske inte sett vad han hävt ur sig i en kort debatt med Edward Cederborg (åtm. i Vbl-blaskan). Kallar sistnämnde för rasist bara för hans nyktra insikt om vad som blir följden om vi går samma väg som Sverige med invandringen. Igår nyhet i Sveriges Tv om ytterligare en dödsskjutning, denna gång i Gävle (säkerligen någon arab eller bruning/svarting från ett arab/muslimland i Mellan-Östern eller Sahelområdet).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 15:12. Jag prisar inte Ingo, men jag konstaterar att han i denna insändare har rätt. Som SFP:are torde han tyvärr ha en del mycket märkliga funderingar, men det betyder förstås inte att han har fel i allt. Även en stillastående klocka har rätt två gånger i dygnet...

      Radera
  5. Dessutom hade någon bil/bilar eldats upp i gamla Svedala. Det är inget land vi ska efterapa.
    Hoppas Kristersson och Åkesson nu får invandringen stoppad/gravt minskad!

    SvaraRadera