lördag 5 januari 2013

Om tro och vetenskap


På tråden ”Ett (mycket) annorlunda svar på frågan” har jag (ungefär mitt på tråden) invecklats i en kommentarväxling med signaturen ”Jan” angående vetenskap. När jag gick igenom gamla bloggtexter från kp-bloggens tid hittade jag en intressant text (från 2009) om detta ämne som jag tänkte att det kanske kunde vara på sin plats att lyfta fram på nytt. Undersökningen jag hänvisar till är alltså inte dagsfärsk, utan utförd för drygt tre år sedan. Resultaten torde ändå äga sin giltighet ännu idag.


Tro och vetenskap (17/11 2009)

Med jämna mellanrum blossar diskussionen om vetenskap och tro upp i media. Så skedde nu igen i och med den undersökning som den svenska organisationen ”Vetenskap och allmänhet” har utfört. Denna undersökning visade flera intressanta saker – bl.a. visade den att en klar majoritet av de människor som tror på en personlig Gud menar att vetenskap och tro går att förena (71%), medan en lika klar majoritet bland de som inte tror på en personlig Gud anser att vetenskap och tro inte går att förena (72%). Hur ska man tolka detta? Handlar det enbart om förutfattade meningar hos den ena gruppen?

Framför allt tror jag att det bakom dessa siffror finns en skillnad i hur man bland troende och icke-troende ser på vetenskapen. Människor som tror på en personlig Gud och som har funderat kring dess saker brukar vanligen skilja mellan två olika typer av vetenskap. Dels finns det en sann, förutsättningslös vetenskap som är öppen för alla möjliga svar, dels finns det en annan typ av vetenskap som redan från början har förkastat vissa möjliga förklaringar på de frågor som ställs. Den typ av vetenskap som rör sig på det inomvärldsliga området och som förutsättningslöst laborerar med frågor om orsak och verkan (t.ex. medicinsk forskning) torde inte erbjuda troende människor några större problem. Men när vetenskapen får drag av filosofi och börjar arbeta med hypoteser och teorier som inte går att bevisa genom upprepade experiment och som söker svaret på frågor i utkanten av vårt mänskliga synfält – då uppstår det ofta problem för den troende människan. Inte för att vetenskapen söker svar, nej, men för att vetenskapen redan från början har bestämt vilka svarsalternativ som kan accepteras och vilka som inte kan accepteras.

Om jag får ta ett exempel från den disciplin som jag känner till bäst, teologin. Inom exegetiken funderar man på bibeltexterna och deras innehåll – t.ex. när det gäller Jesu liv och verksamhet. Om man redan på förhand har bestämt sig för att enbart acceptera inomvärldsliga förklaringar till hur Jesus t.ex. kunde gå på vattnet så kommer den bästa förklaringen – den att Jesus som Guds son står över naturlagarna – inte alls att beaktas. Den förklaring som kanske erbjuds i stället är att det fanns stenar strax under vattenytan som Jesus gick på och som Petrus (som ju sjönk när han försökte göra det samma som Jesus gjorde) inte kände till. Detta med stenarna är kanske den bästa förklaringen som denna typ av vetenskap kan prestera, men denna förklaring är likväl falsk.

En förutsättningslös vetenskap – alltså en vetenskap som inte på förhand utesluter någon förklaringsmodell eller något svar – en sådan vetenskap bereder inte den troende människan några bekymmer. Tro och en sådan vetenskap går utan större problem att förena. Men en vetenskap som a priori har uteslutit vissa möjliga svar och förklaringsmodeller (t.ex. när det gäller livets och universums uppkomst) – en sådan vetenskap kommer nog alltid att mötas av skepticism från troende människors sida. Och rätt så. För en vetenskap som blundar för och inte vågar vara öppen för alla möjligheter och svarsalternativ kommer aldrig att kunna hitta alla sanningar och ge alla de rätta svaren.

11 kommentarer:

  1. Älskar den här:
    "Detta med stenarna är kanske den bästa förklaringen som denna typ av vetenskap kan prestera, men denna förklaring är likväl falsk."

    Var du med?
    Haha hur kan du veta det?

    Imaginära väsen är ingen vetenskap utan en galenskap.

    Evolutionen är en vetenskap. Man kan inte blunda åt det.


    SvaraRadera
  2. Anonym. Du har tydligen inte alls läst vad jag skrev. Läs gärna en gång till! Dessutom tycks du inte riktigt ha koll på den historiska forskningen/vetenskapen. Det finns ingen seriös historiker idag som skulle kalla Jesus för ett "imaginärt väsen".

    Dessutom heter det "blunda för". Och jag skulle nog kanske snarare kalla evolutionismen för en filosofi. Men det är ju jag det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Räknar man släkttavlorna så är det 1656 år från Adams skapelse till syndafloden, och sedan ca 4300 år från syndafloden till nutid. Alltså bör människosläktet (och resten av livet på jorden) vara strax under 6000 år gammalt. och skapelsetroende säger att livet på jorden är ca 6000 år gammalt.

      Men nu har ju forskare hittat Dinosaurie fossil och andra fynd som är flera miljoner år gamla? Och du som alla andra Europeer har Neandertalare (Homo neanderthalensis)DNA i ditt blod 1-4%. hur förklara du att du kan ha samma dna som en neandertalare som har varit utdöd i ca 30 000år om allt liv skapades för ca 6000år sen..

      Radera
    2. Släkttavlorna är evig Sanning som hela den Heliga Skrift. Amen i Jesu Namn. mvh ulrik faegerholm

      Radera
    3. Hej allihopa,

      Och tack Kristian för en intressant blogg. Jag vill bara komma med en liten kommentar. Även om det är roligt att debattera olika åsikter, vill jag försöka rätta till det jag tror är källan till oenigheten i de två första kommentarerna till det här blogginlägget.

      Anonym pratar om evolutionen som en vetenskap, medan Kristian påstår att evolutionismen är en filosofi. Resten av de som har kommenterat verkar anta att de här två är samma sak. För det första är evolutionismen, som Kristian riktigt påpekar, en filosofi, eller mera specifikt en ateistisk världsåskådning som säger att livet utvecklades utan Gud och utan syfte. Även om evolutionsteorin idag inte förklar hur det här gick till, alltså livets uppkomst inte livets utveckling, så tror annhängare av evolutionismen att den en dag kommer att göra det.

      Evolutionsvetenskapen, som jag tror Anonym syftar på, är en förklaringsmodell för hur livet på jorden utvecklats, från en gemensam urform. Modellen eller teorin, som har utvecklats från tillgänglig empirisk data och inte filosofiska påståenden, säger ingenting om hur livet, eller urformen, kom till.

      Medan evolutionismen inte är förenlig med kristen tro, finns det inget som säger att evolutionsvetenskapen är det (precis som Dawkins säger i videon en annan Anonym länkade till). Det finns många kristna, både forskare och andra, som tror att evolutionsteorin är den bästa förklaringsmodell till det data vi har att tillgå. Tyvärr idag när man pratar om evolution förknippas det med den ateistiska världsåskådningen. Att diskutera hur bra evolutionsteorin klarar av att förklara det data material forskare har samlat in är intressant nog, men har ingeting att göra med frågan ifall kristendomen är sann. Redan St. Augustine på 400-talet var öppen för att bibelns skapelseberättelse kunde tolkas på flera sätt.

      Ha det gott och fortsätt med att gnida geniknölarna!

      H.,

      Joakim.

      Radera
    4. Tack till Kristian också från mig. När det gäller terminologin - inkluderande evolutionism och evolutionsvetenskap - brukar många skilja på makro- och mikroevolution. Med makroevolution menar man då den allmänna uppfattningen att allt levande har utvecklats från en gemensam urcell, medan mikroevolution innebär en förändring inom grundslagen. Den bibliska modellen innebär att Gud har skapat vissa grundtyper - inte samma som våra arter - som sedan har blivit olika arter, t.ex. hunddjur. Det är alltså helt nödvändigt att man som bibeltroende accepterar denna typ av evolution, och begreppet evolution är alltså användbart bara det förstås rätt.

      Rekommenderas inspelningar från Anders Gärdeborns föreläsningar i maj 2012 i Vasa: http://www.logosmappen.net/?page_id=295

      Radera
  3. jag tror det är du som inte riktigt har koll på vetenskap, framför allt verkar du inte veta något om evolutionsteorin.

    http://www.youtube.com/watch?v=aUFOlyt7ErE

    SvaraRadera
  4. Evolutionsteorin är ju ett verkligt illustrerande exempel på "en annan typ av vetenskap som redan från början har förkastat vissa möjliga förklaringar på de frågor som ställs."

    Inom evolutionsforskningen så har man ju en förutbestämd uppfattning/teori om alltings utveckling. Alla nya fynd och upptäckter tvingar man sedan att passa in i denna teori.

    Anders

    SvaraRadera
  5. Anders, har du på klart vad en vetenskaplig teori är? Jag tror att många som förnekar evolutionen blandar ihop teori med hypotes, vilket är två skilda saker.

    Det finns en anledning till att majoriteten av världens vetenskapsmän ställer sig bakom evolutionsteorin. Det finns också en anledning till att majoriteten av världens vetenskapsmän INTE ställer sig bakom tron att Eva och Adam var de första mänskorna på jorden.

    SvaraRadera
  6. Hanna. Jodå, en vetenskaplig teori är något som bevisats. Som t.ex. relativitetsteorin som ju är känd och erkänd. Ursäkta att jag kanske använde ordet "teori" lite slarvigt i förra kommentaren.

    Eftersom evolutionsteorin tidigare fördes på tal och den är en sådan teori som accepteras som fakta men inte går att bevisa, så kunde den ju vara ett bra exempel på -"en annan typ av vetenskap som redan från början har förkastat vissa möjliga förklaringar på de frågor som ställs."

    Detta oavsett vad en och var tror om Adam och Eva.

    Anders

    SvaraRadera
  7. Hej igen!

    Tyvärr medger inte tiden att jag läser och skriver så ofta som jag skulle vilja på din blogg, men jag vill att du skall veta att jag tycker att det är intressant att diskutera/debattera med någon som har en helt annan världsbild än jag. Senast frågade jag om svar på dessa frågor:

    1. Hur gammalt är universum?

    2. Hur gammal är jorden?

    3. Är jorden rund?

    4. Kretsar jorden kring solen?

    Du börjar med att retoriskt undra hur relevanta de är, vilket jag kan förstå, men som du säkert vet finns det fundamentalister/bokstavstrogna som besvara 1 och 2 med "6000 år" (vilket du, nästan, svarar på 2) "nej" på 3 (bland annat för att Bibeln nämner jordens fyra hörn, vilket implicerar att jorden är platt) och likaså "nej" på 4 eftersom man i Bibeln kan läsa att t.ex. Josua får solen och månen att stå stilla, vilket ju betyder att de i vanliga fall rör på sig.

    Det som fascinerar mig är att du som ung jords-kreationist inte bara förnekar evolutionsteorin utan också följaktligen valda delar av åtminstone geologi, astronomi, kosmologi, kemi, biologi, paleontologi och medicin. Jag undrar, uppriktigt, hur det fungerar i vår moderna tid. Med det menar jag att du med all sannolikhet inte förnekar t.ex. *all* medicin - jag antar att du gärna vaccinerar dig och använder paracetamol vid behov. Känns det som vetenskapen i stort är mot dig, trots att du inte kan undvika att dra nytta av de framsteg vetenskapen gjort? Var drar du linjen för vad du väljer att tro på av vetenskapen och vad du förkastar på grund av din tro?

    SvaraRadera