fredag 21 juni 2013

Fornkyrkans biskopar och dagens missionssällskap



Vi kan lära oss mycket av att se på historien. Framför allt får vi, genom att se hur saker och ting tidigare har fungerat och hur kristna människor tidigare har levat, ett korrektiv till vår tids felgrepp och felaktiga vägval.

Jag har ofta tänkt på fornkyrkans biskopar. (Då kanske främst i.o.m. den kontrast som de utgör till dagens biskopar.) I fornkyrkan innebar ett val till biskop så gott som alltid en dödsdom. Det var alltid biskopen som först fick smaka på maktens hat mot den kristna tron, och på den här tiden var en biskop oftast en riktig herde som gick före hjorden och försvarade tron och de troende och inte flydde undan när de första motsåndslamporna började blinka. Därför innebar ett biskopsval så gott som alltid en dödsdom.

Idag gömmer sig våra ledare när det börjar blåsa motvind. Eller kanske rättare: De stiger undan vinden för att komma undan motståndet. Jag tänker nu speciellt på FMS och deras kontroversiella val att kalla och välsigna ett homosexuellt par till missionärstjänst. Dagen innan välsignelsen gavs höll FMS sitt årsmöte, och där lades det fram ett förslag att FMS inte ska kalla och sända ut missionärer som lever i partnerskap. Mot detta förslag framhölls laglighetsaspekten – FMS´ jurist anförde att föreningens styrelse kan bli åtalad för diskriminering om det aktuella paret skulle ha nekats välsignelse och arbetsplats i sista minuten. Med hjälp av detta hot fick man tillräckligt många av årsmötets deltagare in i ledet bakom det beslut man ville få igenom.

Nå, till saken hör ju givetvis att samhällets lagar gäller också för en kristen människa. Och för en kristen förening, som t.ex. FMS. Men endast och alltid bara så långt som Guds ord tillåter! För en kristen människa, och en kristen förening, gäller alltid detta att vi bör lyda Gud mera än människor. Av detta följer att vi håller, respekterar och ärar samhällets lagar och ordningar alltid när dessa inte går emot Guds uttalade vilja och innebär synd mot Herren och hans vilja. Om så sker, ja då gäller ordet om att vi ska lyda Gud mera än människor. Oberoende av kostnaden.

Den människa som accepterar ett ledarskap i en kristen församling eller i en kristen organisation accepterar på samma gång också detta - att han/hon kan tvingas gå emot landets lagar för att lyda Guds ord och bud. Är man inte beredd att bära också detta ansvar, ja då ska man inte ta emot det uppdrag man erbjuds. Detta gäller också för FMS´ styrelse. Rätta mig om jag har fel, men jag tror faktiskt inte att det i denna styrelse sitter sådana fega stackare som FMS´ jurist tydligen anser. Jag tror nog att dessa skulle ha varit beredda att ta den smäll som ett rätt beslut i denna fråga skulle ha kunnat leda till. Men jag kan ju ha fel.

Hur som helst menar jag att vi kan lära oss mycket av historien. I detta fall av fornkyrkans biskopar. Hur skulle kyrkans historia månne ha utvecklats och sett ut ifall FMS´ jurist skulle ha fungerat som deras rådgivare då när det begav sig?  

10 kommentarer:

  1. Har du tagit bort blogginlägget där du skrev om att följa guds lag före människornas? Tycker precis jag läste nåt sånt just!

    SvaraRadera
  2. Jan. Det du tänker på finns kanske i texten ovan - tredje stycket nedifrån. Det bibelord jag hänvisar till, utan att ange stället, är Apg. 5:29: "Då svarade Petrus och apostlarna: "Man måste lyda Gud mer än människor." Detta gäller för en kristen människa ända fram till martyriet, om så skulle krävas. Lyckligtvis har vi det, än så länge, så bra här i vårt land att vi inte ställs inför det valet, men för kristna genom historien har det många gånger stått mellan att lyda Gud och hans vilja, eller att få leva. För en kristne människa är valet en sådan gång självklart, om än givetvis inte lätt.

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt inlägg Kristian! Med tanke på detta med lagligheten kom jag att tänka på en text jag läste för någon dag sedan: http://www.lhpk.fi/blogi/syrjintaa-vai-kirkollista-liikkumavaraa/ Att samhällets lagar skulle ha tvingat FMS' handla på det här sättet stämmer helt enkelt inte - religiösa organisationer har stor frihet att handla i enlighet med sin lära och bekännelse. Detta är alltså läget just nu - ändrar lagstiftningen av någon orsak har vi ju ändå det budet att vi skall lyda Gud mer än människor.

    SvaraRadera
  4. Det är länge sedan jag varit in o läst dina alster. Exakt vad för skillnad är det mellan dig o en muslimsk fundamentalist. Du lever ännu. Mattias Granroth

    SvaraRadera
  5. Precis samma tänkte jag, Mattias. För sakens skull, en del av texten med några ändringar:

    "Men endast och alltid bara så långt som Allahs ord tillåter! För en rättfärdig människa, och en rättfärdig förening, gäller alltid detta att vi bör lyda Allah mera än människor. Av detta följer att vi håller, respekterar och ärar samhällets lagar och ordningar alltid när dessa inte går emot Allahs uttalade vilja och innebär synd mot Herren och hans vilja. Om så sker, ja då gäller ordet om att vi ska lyda Allah mera än människor. Oberoende av kostnaden."

    För att vidareutveckla Mattias fråga: varför tror du inte på Allah?

    SvaraRadera
  6. Mattias och Jan. Er fråga visar att ni inte har begripit vad den kristna tron är och vad den handlar om. Men för klarhetens skull och för er upplysnings skull: Fundamentet i den kristna tron är kärlek och nåd. I Islam är fundamentet något helt annat. (Underkastelse) Nåden och kärleken består/kommer i den kristna tron framför allt i/genom en person - Kristus - som är både sann Gud och sann människa. (Något som inom Islam är en fullständig styggelse!) Den fria och oförtjänta nåden är något alldeles unikt och fullständigt oerhört och som inte finns i någon annan religion. Speciellt inte i Islam. Kort sagt: Enligt den kristna tron blev Gud människa för att vi inte skulle behöva bli som Gud. I alla andra religioner saknas denne Kristus och därför ligger det där på människans eget ansvar att försöka bli som gud/gudarna/gudomlig.

    Förstår ni nu varför jag bekänner mig till Jesus och till den kristna tron och inte till t.ex. Islam?

    SvaraRadera
  7. Du har helt rätt Kristian. Jag begriper mig inte på det du kallar tro. Kärlek ja. Hur skulle det vara med villkorslös kärlek. Det klarar du inte av. Men det gör jag. Mattias Granroth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattias. Anonym hann före, men jag tänkte faktiskt också skriva att det inte är några små ord du använder. Alldeles för stora för någon människa, faktiskt. Även om vi lämnar bort ordet villkorslös är enbart ordet kärlek också för stort för oss - speciellt för dagens människor. Vi vet helt enkelt inte vad kärlek är och vad den består i. För så går det när vi kapar bort kärlekens källa och Honom som en gång för alla har definierat vad kärlek är. Idag tror vi att kärlek är att acceptera allt och låta alla "ha sin egen väg", men det är faktiskt inte kärlek/kärleksfullt. Mera om detta i ett senare skede - om och när jag hinner till det. Det är lite körigt just nu. Igen en gång...

      Trevlig helg!

      Radera
  8. inga små ord Mattias. är det villkorslös kärlek du visar i allt

    SvaraRadera
  9. Nå i princip. Nog kan jag acceptera konservativa åsikter o rakt ut skriva att Kristian får skriva exakt vad han vill. Det är hans åsikter. Dessutom kan jag skriva att det är bra att vi är olika o tänker olika. På ett sätt förstår jag riktigt bra att den kraft som håller tillbaka utvecklingen i samhället o drar i bromsen ska vara kyrkan. Samhället skulle inte må bra av om sådana liberala humanister som jag får bestämma allt. Kristian måste hejda oss. Men ett samhälle som Kristian vill ha är också absurdt o en ren utopi. Mattias Granroth

    SvaraRadera