Joh. 1:17: ”Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.”
Har du tänkt på vilken enorm skillnad Jesus gör? I och med
hans inträde i historien svänger allt. ALLT. Han är inte bara ett tillägg till
den judiska tron. Inte bara en biblisk person bland andra. Nej. I och med honom
förändras allt. Allt blir nytt. Jesu inträde i historien var så oerhört
omtumlande och nyskapande att till och med tiden började räknas från det när
han föddes. Vår Bibel har två delar – det gamla testamentet och det nya. Det
gamla förbundet och det nya förbundet. I det gamla förbundet var det lagen som
gällde. Mose. I det nya är det nåden som gäller. Jesus Kristus. Nå, allt det
här vet vi. Eller gör vi?
Vi läser som bäst Hesekiels bok från GT i vår husandakt. Vi
har kommit ungefär 30 kapitel i den i detta nu, och det är nog, måste jag säga,
bland det jobbigaste jag någonsin har läst. Sida upp och sida ner av dom och
svärd, krig och elände, klagosånger och död. Fullständigt hopplöst – och det i
ordets rätta bemärkelse. Om detta skulle vara den kristna trons innersta väsen,
ja, då skulle jag nog ge upp. Och många andra också. De flesta. Kanske alla.
Så har jag också, den senaste tiden, läst på lite om Charles
Darwin. Han med finkarna, utvecklingsläran och det naturliga urvalet. Jag insåg
för en tid sedan att evolutionen inte i första hand handlar om biologi eller
ens om vetenskap, utan först och främst handlar den om filosofi. Filosofi är ju
olika sätt att försöka ge ett svar på livets stora frågor. Varifrån kommer vi,
varför finns vi här och så vidare. Evolutionen är ett sekulärt försök att ge
svar på dessa frågor. Ett svar som inte innehåller ordet ”Gud” eller ”Skapare”.
När jag alltså har läst på om Darwin insåg jag varför det var så viktigt för
honom att hitta på en sådan filosofi. (Eller egentligen var det inte Darwin som
hittade på den, han var däremot den förste som försökte ge utvecklingsläran en
vetenskaplig touch.) Darwin var, vilket inte många känner till idag, faktiskt
också teolog. Skolad i filosofi, alltså. Det sägs att Darwins egen utveckling gick
från att vara en biblisk kristen till att mera och mera se på Bibeln som på vilken
annan religiös skrift som helst. Darwins andliga resa kom att föra honom till
en punkt där han ansåg att ”Gud i Bibeln beskrivs som en hämndlysten tyrann”.
Jag tror faktiskt att Darwin hade läst för mycket i
Hesekiels bok. (!)
När man idag diskuterar tro, och uttryckligen kristen tro,
med sekulariserade människor kan man slås av detta samma som tydligen fanns hos
Darwin. Dessa människor har helt enkelt fastnat i det gamla förbundet. I det
gamla testamentet. De har aldrig kommit fram till nåden. Aldrig förstått detta
med Jesus och den oerhörda skillnad han gör. ”Ty lagen gavs genom Mose, nåden
och sanningen kom genom Jesus Kristus.”
Jag kan inte precis säga att läsningen av Hesekiels bok är
så alldeles upplyftande, andligt sett. Men en fördjupad insikt har denna
läsning gett som jag inte vill vara utan. Jag har lärt mig att se – ännu lite
tydligare – denna oerhörda skillnad som Jesus gör. Den situation som Hesekiel
målar upp är det judiska folkets – och andra angränsande folks – situation utan
Jesus. Utan NÅDEN. När vi läser Hesekiels bok kan vi se och förstå vilken också
vår situation skulle vara utan Jesus och utan Guds nåd. Dom och svärd, krig och
elände, klagosånger och död. Och över allt detta hopplöshetens svarta slöja, insikten
om att vårt elände inte kommer att bli bättre eftersom vi människor i oss
själva inte kan bli bättre. Att vi inte kan bättre. Att vi är syndare, och att
vi kommer att förbli syndare så länge vi lever här på jorden. Och som syndare,
som brytare av Guds lag och hans goda vilja, har vi inget annat än domen och
straffet att se fram emot.
Men Gud vare tack! Detta skulle ha varit vår situation. Men
det är det inte. ”Ty lagen gavs genom Mose, nåden och sanningen kom genom Jesus
Kristus.”
Som kristna – alltså till Kristus döpta – är inte längre
lagen och dess förbannelse det som definierar oss. Nej, som kristna, som
medlemmar i det nya förbundets, det nya testamentets gudsfolk, är det Guds nåd
som är grunden för vårt gudsförhållande. Syndare är vi alltjämt, och det vet vi
nog alla och känner vi alla i vårt usla kött. När vi tittar in i spegeln är det
en syndare som tittar tillbaka på oss. Vi är syndare, men vi är frälsta och
förlåtna syndare. Syndare vars synd inte längre räknas inför Gud. För det är det
som nåden verkar. Det är vad Guds nåd i Kristus Jesus ger oss. Om vi bara vill
ta emot det och leva i det.
För vi har faktiskt det valet. Som människor har vi en viss
frihet när det gäller det onda – i detta fall friheten att välja det onda. Att
inte ta emot Guds stora gåva som han i sin godhet har valt att skänka oss och
kalla oss alla till. Om vi gör så, om vi förkastar Guds gåva och hans kallelse,
ja då står vi kvar under lagen och dess förbannelse. Då är vi tillbaka i
Hesekiels bok. Då är de straffdomar Hesekiel förkunnade också vår lott. På
lagens väg, utanför Guds nåd, kan Gud till och med framstå som den hämndlystne
tyrann som Charles Darwin uppfattade honom som. Men då har man alltså på sätt
eller annat missat detta med nåden. Man har missat målet, om vi vill säga så.
Detta är inte Guds vilja. Han vill att alla människor ska få
stå i hans nåd. Att alla människor ska vara med i det nya förbundets glädje och
få del av dess frid och den salighet som finns i och som detta förbund ger. Och
det handlar alltså om Jesus. Han är den stora skillnaden. Den alltavgörande
skillnaden. Amen!
Den fria viljan är nog en sådan sak att är den egentligen så fri som vissa skulle vilja tro?
SvaraRaderaMan kan tänka sig att påstå "Jag kan göra vad jag vill" men redan ens beteende som man är är fött med och som inte går att ändra är en begränsande faktor, det finns en massa saker som jag skulle "vilja" men som jag helt enkelt inte "orkar" eftersom jag är såpass lat.
Tankemodellen kan såklart implementeras på en massa andra saker också men för att analysera valet så vore det vore bra om man kände till dom bakomliggande orsakerna till värför just valet blir/blev som det blir/blev.
Jag är nog av den åsikten att "den fria viljan" är en illusion, eller kanske rättare sagt en konstruktion av människan för att på något sätt berättiga den individuella, att man är "herre över sig själv" som tycks vara något väldigt åtråvärt i dagens samhä'lle, "att man går sin egen väg" och "att man inte följer andra" är alltid pop, att man på något sätt nervärderar dom personerna med det beteendet att följa istället för att leda.
Men Kristian, hur har du kunnat missa nåden i Hesekiel? Visst är det en stora bedrövelse, men just därför blir det en så väldig kontrast när Guds trofasthet och nåd förkunnas mitt i detta som människor har ställt till. Ta t.ex. 11:19f, 16:60; för att inte tala om kap. 34 - fast dit har ni inte hunnit än. Boken är högst aktuell i vår tid. Bekanta dig gärna också med !
SvaraRaderaWebblänken fungerade inte, avsikten var att tipsa om Logosmappen > Kurser > Bibelstudier och föredrag, och där mitt kompendium om Hesekiel.
SvaraRaderahttp://www.logosmappen.net/undervisning/bibelstudier/hesekiel/hesekiel.pdf