lördag 9 maj 2015

En ung jord?

Det finns mycket man kan, och kunde, säga om diskussionen angående evolutionismen och kreationismen, så jag kommer säkert att återkomma till detta ännu många gånger. Johannes Axelsson, som föreläste i Jakobstad senaste helg, är ungjordskreationist. Det betyder att han menar att jorden endast är ca 6000 år gammal. Jag må säga att han presenterade sin syn på ett trovärdigt och ödmjukt sätt, och jag kan inte sticka under stol med att jag tycker att detta öppnar för många intressanta saker. Läs gärna dessa länkar! (Del 1 här, och del 2 här.)

Själv är jag närmast "agnostiker" när det kommer till detta med en ung jord. Jag är öppen för att det kan vara så, men jag är inte "låst" vid den synen. Jag menar att det är mycket möjligt att jorden och universum är bra mycket äldre än så, detta dock så att själva skapelsen (eller "ordnandet av skapelsen") skedde för ca 6000 år sedan. Läs gärna vad Tore Jungerstam i sin exegetiska forskning har kommit fram till angående detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar