Kenneth Myntti skrev en intressant krönika i ÖT i början av veckan. "Liberalerna bildar regering" löd rubriken, och i artikeln hävdade Myntti att det liberala blocket vann riksdagsvalet med 108 mandat, medan det konservativa blocket var valets förlorare med sina 92 mandat. Myntti menar att Centern, Sannfinländarna och Kristdemokraterna är konservativa, medan de övriga partierna är liberaler. Dock slänger han in ett par brasklappar och konstaterar att detta inte är helt entydigt. Jag skrev ett par kommentarer och försökte komplicera resonemanget - vilket jag menar är nödvändigt emedan detta sannerligen inte är så enkelt som Myntti hävdar. Inte alls.
Dels har vi, alltid när vi talar om axeln liberal -
konservativ inte EN axel utan flera. Till och med många, kunde man hävda. Dels
har vi värderingsaxeln - alltså den som vi som kristna är mest bekanta med. På
den axeln kan man hänföra Kd till de konservativa. Sannf. och C likaså,
åtminstone till en del. Men så finns det också en värdekonservativ falang i
såväl SFP (Kristet samhällsansvar) som inom Saml., även om denna har fått en
allt mera marginaliserad roll. Så här har vi ganska långt, om än inte helt och
hållet, den uppdelning Myntti förde fram.
Sedan, för att gå vidare, kan vi konstatera att det finns
flera olika typer av liberalism. Individens (relativa, åtminstone) frihet samt
de olika rättigheterna och ett betonande av demokrati är centrala för dem alla,
men betoningarna skiljer sig ganska ordentligt från varandra. De flesta av våra
"liberala" partier idag är s.k. socialliberala partier. Dessa talar
sig varma för en samhällsfinansierad välfärdsstat som bygger på ett (relativt)
högt skatteuttag. Sedan har vi den klassiska liberalismen (även idag kallad
neoliberalism) som inte vill ha dessa samhällsordnade och skattefinansierade
välfärdstjänster utan menar att individens frihet också ska utsträckas till att
själv få finansiera de tjänster man vill ha. Detta förutsätter då givetvis ett avsevärt
lägre skatteuttag. För att göra saken ännu mera komplicerad kallas dessa
neoliberaler i USA för konservativa, medan de amerikanska liberalerna
förespråkar statligt ingripande i marknaden och, ur europeisk synvinkel,
snarast framstår som socialdemokrater.(!) Så har vi ännu, längst till höger på
denna skala, de som i vissa sammanhang har kallats för
"anarkokapitalister" som rör sig med begreppet
"Nattväktarstaten". Dessa anser att staten endast ska ha sådana
uppgifter på sig som de enskilda individerna inte själva kan sköta, alltså
försvarsfunktionerna, polisväsendet och domstolsväsendet. Statens uppgift begränsar
sig till att se till att människorna kan sova lugnt på natten, därav termen
"Nattväktarstat". Libertarianerna igen förespråkar frihet från allt
tvång och strävar efter att minimera statens roll och inflytande över
människornas liv. Ordet valfrihet är centralt inom libertarianismen, detta till
och med så att dagens demokratiska styrelsesätt kritiseras eftersom det ger
majoriteten rätt att styra över minoriteten. (Har du märkt att jag i något
sammanhang har talat om "Majoritetens diktatur? Nå, det är härifrån det
uttrycket kommer.)
Om vi utgår från klassisk liberalism, vilket jag väljer att
göra, framstår våra socialliberala partier i dagens Finland alla som mer eller mindre
"ickeliberala". Jag vet faktiskt inte vilken term man ska välja för
att beskriva dem, men eftersom deras politik betonar statens roll och därigenom
leder till vad man kunde kalla för förmynderi (i olika grad), speciellt på det
ekonomiska området, har jag valt att kalla dem och deras politik för
förmyndarpolitik. Förmyndarpolitiken utgår ifrån att människorna själva inte
vet vad som är bäst för dem, därför ska andra ("staten" eller
"samhället") gå in och ta besluten i individens ställe. Detta gäller
i högsta grad just på ekonomins område. Idag tar staten häpnadsväckande 70% av
genomsnittsfinländarens inkomster i skatt (i inkomstskatt och framför allt i
olika konsumtionsskatter) och fördelar dessa medel på ett sätt som politikerna
kommer överens om. Med andra ord får vi tillbaka (en del) av dessa medel i form
av olika tjänster - som samhället valt att satsa på och anser att vi behöver
och ska ha. Om man ändå vill använda ordet socialliberalism här bör, menar jag,
betoningen nog ligga på första ledet av ordet och inte på den andra eftersom
detta påminner mycket mera om socialism än om liberalism.
Med bakgrund i detta kommer Mynttis krönika, hur intressant
den än i övrigt är, att framstå som ganska förvirrande. På grund av de många
olika axlar som finns och där man på alla hittar någon form av liberalism kunde
det, för tydlighetens skull, vara skäl att använda sig av olika prefix. Med
andra ord skulle Mynttis framställning ha vunnit på att kalla
socialliberalismen just socialliberalism och inte rätt och slätt för liberalism.
Detta kommer extra tydligt till synes när Myntti också hänför SDP, Vf och även
de Gröna till den liberala gruppen. Utifrån en klassiskt liberal definition är ju
dessa tre partier allt annat än liberala. Jag vågar nog hävda att den
uppdelning i liberalt och konservativt som Myntti vill införa i den politiska
rapporteringen inte fungerar i dagens Finland. Det finns helt enkelt för mycket
synkretism (ihopblandning) i de finländska politiska partierna för att detta
ska fungera. Och framför allt allt för lite sann liberalism.
Vill man provocera en aning (men bara en aning) kunde man
säga att det idag inte alls finns något egentligt liberalt parti på partikartan
i Finland. Det finns drag av liberalism i en del partier, men alla har ändå mer
eller mindre drag av socialism/socialdemokrati. SFP, till exempel, kallar sig
gärna ett liberalt parti, men likväl har de under den gångna mandatperioden motarbetat
familjernas rätt att själva välja hur de ordnar det med hemvårdsstödet - just
med motiveringen att människorna inte själva vet vad som är bäst för dem. (En
förment - och av allt att döma, enligt SFP, eftersträvansvärd - jämställdhet
mellan könen går före självbestämmanderätten och valfriheten.) Här har Kd, som
alltså vanligen framställs som ett konservativt parti, i stället visat prov på
liberala tankegångar när man har poängterat just familjernas rätt att själva
välja.
Om man sedan än väljer att kalla dagens politik i Finland
för socialism, socialdemokrati eller, som jag väljer att göra, förmyndarpolitik,
går den ut på i princip samma sak i lite olika utförande. Utjämningspolitik och
förmynderi. Sann liberalism handlar om att minska på statens och samhällets
roll och bestämmanderätt i individens och familjernas liv, medan
förmyndarpolitiken alltså handlar om att staten ska bestämma så mycket som
möjligt utifrån hållningen att "människorna vet inte själva vad som är
bäst för dem". Aktuella exempel på detta är SDP:s förslag om en
obligatorisk förskola för alla från tre års ålder, förslaget om delat
hemvårdsstöd mellan föräldrarna och även detta med "pakkoruotsi" och
"tvångsfinska" i våra skolor.
I veckan fick vi ännu ett horribelt exempel på hur denna förmyndarpolitik
och detta statliga översitteri fungerar. En förening i Norra Vallgrund i Korsholm
tänkte ordna gemensam vårstädning av byn, men fick veta att, enligt den
lagtolkning som NTM-centralen gör, det i varje liten städgrupp som går ut på
vägkanterna måste finnas en ansvarig person med som har vägsäkerhetskort. Detta
kort får man om man går en kurs, ordnad av just NTM-centalen, som kostar 200
euro. (Och som, enligt uppgift, inte alls tar upp skräpplockning längs
vägarna...) Resultatet? Ja, knappast blev det något städtalko. I stället får
kommunen, i detta fall Korsholm, stå för städningen. Med skattemedel.
Detta är givetvis bara en liten sak, men den visar med all
önskvärd tydlighet vilket samhälle vi idag har skapat åt oss. När man diskuterar
ekonomiska frågor ställs med jämna mellanrum frågan hur det kommer sig att vi
idag inte har råd att upprätthålla det välfärdssamhälle som man byggde upp
efter kriget när det fanns betydligt sämre förutsättningar än vad det finns
idag. Svaret är egentligen väldigt enkelt. Då, åren efter kriget, tog
människorna ansvar för de gemensamma angelägenheterna. Man satt inte i stugorna
och väntade på att "kommunen" eller "staten" skulle fixa
saker och ting, utan när något behövde göras så gjorde man det. Man satte den
egna axeln under i ena änden, och grannen i den andra. Idag fungerar det inte
på detta sätt. Idag sitter vi som små fågelungar och piper och gapar och väntar
att någon ska sätta maten i munnen på oss. Och när någon försöker så sätter
statliga myndigheter käppar i hjulen - som i exemplet ovan i Norra Vallgrund.
Så här går det när vi skapar en förmyndarpolitik och låter
denna regera. Visst är det bekvämt! Det är därför vi har ställt det så här för
oss. Men det kostar, och det passiverar. Och det kringskär våra friheter och i
förlängningen också våra rättigheter. Men framför allt så kostar det. 70% av
alla våra inkomster. Pengar som det allmänna tar av oss för att ha råd att
upprätthålla detta förmyndarsamhälle och därigenom också denna passivitet - som
i sin tur förorsakar merkostnader och ett ytterligare ökat skattetryck. Eller,
som idag, en ökad upplåning. Och i värsta fall bådadera.
Frågan är hur länge vi kan hålla på så här. Och hur
fågelungarna reagerar den dag ingen längre har råd att mata dem utan de själva
blir tvungna att söka sin egen mat. Som det ser ut idag kommer den dagen nog
att komma, kanske fortare än vi anar. Frågan är bara, som jag skrev om här, om
vi ska göra det så att vi sänker skattetrycket nu, så länge det ännu går, och
rättar den statliga munnen efter matsäcken och ger människorna möjligheter att
ordna sina egna liv, eller om vi spänner på och försöker så länge som möjligt
upprätthålla detta statsbekostade - och
synnerligen passiverande - välfärdssamhälle med skyhöga skatter och en
samtidigt skenande statsskuld. Med den följden att när raset sedan kommer vi
inte kan sänka skatterna, eftersom vi har en gigantisk skuld som måste skötas,
och människorna ändå tvingas ordna sina egna liv och bekosta sina egna
välfärdstjänster men med bara 30% av sina inkomster? (Eftersom 70% fortfarande
går i skatt.)
Ifall liberalerna verkligen skulle bilda regering i Finland skulle
det bli väg nummer ett. Men eftersom det inte finns några verkliga liberaler i
Finland idag - endast socialliberaler - kommer vägvalet snarare att bli det
andra. Troligen med de följder jag nämnde ovan.
Jag fruktar att detta blir socialliberalismens ekonomiska arv
till de kommande generationerna finländare.
Ja, sannerligen. Vi är passiverade och beroende. De sjuttio år som vi haft denna typ av frihet, fred och förmynderi är ändå värda att tacka för.
SvaraRaderaOm det mera går att befria sig från skulderna är en sak, att skylla på någon enskild strömning är inte heller till någon nytta. På gott och ont. På Ont och Gott. Vi skall se hur vi kan gripa oss verket an. Men inte går det att sätta tro till en enskild man....
TAG VÅRD OM SJÄLENS FRÄLSNING I Jesus som Skriften lär VAR OCH EN! Det är alltid ett grundläggande Råd.
Undvik otro och falsk lära i Jesu frälsningsfrågor så måhända skjuts de timliga straffen för synderna fram ty Herren, Herren säger om sådana tider som stundar: "Syndarna bland mitt folk skall dö för svärd" och de andra plågor ni redan ser komma från land till land.
Men tro inte att alla som dör är "syndare" ty de finns syndare som låtit sig tvättas i Frälsningens Ord och Sakrament. Ni vet inte vars och ens ställning inför Herren på basen av vad som händer: "Det (synes) gå den Rättfärdige som den orättfärdige" varhelst jag inte vårdat mig så om folket som i denna trogna och otrogna och avfallande Nord. Amen. Kom Herre Jesus till de hjärtan som vill dig: säger Ulrk torsten nils
"Pengar som det allmänna tar av oss för att upprätthålla detta förmyndarsamhälle""...(citatet inte helt ordagrant)
SvaraRaderaJag har åt dig tidigare framhållit att all vår infrastruktur som också gagnat t ex it-ndustrin(modeflugan) är framtagen i vårt land med allmänna medel.
Om du avreglerar så kanske vi få tillbaka ett albansk-artat outsidersamhälle där de som samlade pengar på offentlig och privat tjänst lämnat det obekväma landet för att "allting kostar" eller så ger dom allmosor åt gamle ulrik
(utb inom grundnäring) för att han skall ro dem över ån som nu saknar brounderhåll för materialtransporter.
På gott och ont. PÅ ont och gott. Jag är glad att du visat att du har hjärtat på rätta samhällsplatsen när vi talades vid om detta.
Jag har inga alternativ för något samhälle härstädes;jag är för enkel och primitiv och därför sjunger jag och beder ofta " Till det härliga land ovan skyn, jag i tron skådar upp redan här, fast min fot nog är smutsad i dyn skall Guds Ande mig två varje dag...
Lev så säll Finland. Om du vänder om till Herrens Lärdom och Lydnad så får du hans nådesdelaktighet och det är inte alltid välfärd och yttre lycka utan istället trons fördolda skatter.
O Du Högsta Allsmäktige Herren Gud och Jesu Kriste. Hör vår bön och låt vårt rop komma inför dig.Amen.
Människor! omvänden eder till Herren Jesu Tro. amen säger toasten nils ulrik
Ulrik. Inget ekonomiskt eller annat världsligt system kommer att skapa något paradis på jorden. Därom tror jag att vi är fullkomligt eniga. Problemet uppstår när någon försöker. Det är då friheterna blir så oerhört viktiga. För när det visar sig att det eftersträvade paradiset inte blev verklighet mommer de styrande att först försöka tvinga alla att spela med, sedan kommer de som ändå inte spelar med att bli syndabockar. Med allt vad det för med sig.
Radera