När jag studerade i Åbo på 1990-talet minns jag att det i vissa sammanhang (på den teologiska fakulteten) framfördes oro över att utrymmet som den kristna tron hade att arbeta på minskade i takt med vetenskapens landvinningar. Jag minns inte vilket botemedel som erbjöds - kanhända var det någon form av anpassning och ytterligare avmytologisering som efterlystes och ansågs kunna bemöta detta - men jag minns att jag (också här) skakade på mitt inre huvud och förundrade mig över detta sätt att tänka. Det man här var inne på var det som populärt har kallats för "Kunskapsluckornas Gud" (God of the Gaps). Enligt detta ryms Gud bara i de kunskapsluckor vi har och som naturvetenskapen har lämnat kvar åt oss. Givetvis skulle detta innebära att när naturvetenskapen en dag har lyckats förklara allt så finns det inte längre rum för någon Gud/några gudar. Det jag insåg då, men knappast kunde sätta ord på, var att detta sätt att se på både vetenskapen och Gud är felaktiga. Jag tror att jag låter John Lennox förklara detta:
I varje debatt om vetenskap och tro kommer förr
eller senare frågan om ”kunskapsluckornas Gud” upp. Somliga menar att
införandet av en gud eller Gud är ett tecken på intellektuell slöhet. Så fort
vi inte kan förklara någonting vetenskapligt, för vi in ”Gud” för att dölja vår
okunskap. Vi ska tala mer om detta senare, men just nu är det viktigt att poängtera
att mister Ford inte finns i våra kunskapsluckor om hur explosionsmotorer
fungerar. Han finns faktiskt inte i några som helst orsaksmässiga förklaringar
till olika mekanismer. Henry Ford är nämligen ingen mekanism: han är den
handlande agent som ligger bakom att mekanismen över huvud taget existerar. Det
betyder att allt vittnar om hans händers verk – och det innefattar de delar som
vi förstår och de delar vi inte förstår.
Likadant är det med Gud. I sin bok Is There a God? skriver
den brittiske filosofen Richard Swinburne på ett abstraktare plan angående
själva vetenskapens förklaringsförmåga: ”Jag postulerar inte en ’kunskapsluckornas
Gud’, en gud vars syfte bara är att förklara sådant som vetenskapen ännu inte
har förklarat. Jag postulerar en Gud för att förklara varför vetenskapen
förklarar – jag förnekar alltså inte att vetenskapen förklarar, men jag
postulerar Gud för att förklara varför vetenskapen förklarar. Att vetenskapen
faktiskt lyckas visa hur sinnrikt ordnad naturens värld är ger oss goda skäl
att tro att det finns en djupare orsak till denna ordning.” Swinburne använder
sig av slutledning till den bästa förklaringen och säger att Gud är den bästa förklaringen
till vetenskapens förklaringsförmåga.
Vad jag vill poängtera här är att eftersom Gud inte
är ett alternativ till vetenskapen som förklaring, ska han inte uppfattas bara
som en kunskapsluckornas Gud. Tvärtom är han grunden till alla förklaringar:
det är hans existens som över huvud taget gör det möjligt att förklara saker
och ting, både vetenskapliga och andra saker. Det är viktigt att betona detta
eftersom inflytelserika författare som Richard Dawkins envisas med att föreställa
sig Gud som ett förklaringsalternativ till vetenskapen – en uppfattning som
inte förekommer någonstans i någon djupare teologisk reflektion. Därför slåss
Dawkins mot en väderkvarn – han avfärdar en gudsföreställning som ingen seriös
tänkare ändå tror på. Sådant behöver inte med nödvändighet ses som ett tecken
på intellektuellt skarpsinne. (John Lennox, "Guds dödgrävare" s.
62-63)
Kristian,
SvaraRaderaLennox skriver:
"Vad jag vill poängtera här är att Gud inte är ett alternativ till vetenskapen som förklaring..."
Om det bara vore så väl. Hela den här intelligent design-rörelsens ansatser går ju ut på att anföra Gud som ett alternativ till seriösa vetenskapliga förklaringar. Ta bara följande sats från ID-förespråkaren Michael Behe till exempel:
"...evidence against Darwinism does count as evidence for an active God, just as valid negative advertising against the Democratic candidate will help the Republican, even though Vegetarian and One-World candidates are on the ballot, too. Life is either the result of exclusively unintelligent causes or it is not, and the evidence against the unintelligent production of life is clearly evidence for intelligent design".
Om man lyckats hitta något som är svårt att förklara i helt naturliga termer har man alltså hittat bevis för en "aktiv Gud", menar Behe, och miljontals andra kreationister resonerar precis som han gör, och hela sin "forskning" ägnar Behe åt att försöka hitta vetenskapliga "luckor" som han anser att andra människor inte kan fylla. Hela intelligent design-rörelsens framfart är bara ett enda stort "kunskapsluckornas gud-argument". Så det är gravt missvisande att påstå att Richard Dawkins slåss mot väderkvarnar, bara för att Lennox, personligen, kanske inte anser att man kan använda gud som ett alternativ till vetenskapliga förklaringsmodeller.
Christian. Nu lyfter du in en annan person och hans åsikter i denna diskussion. Och bemöter dessa. Detta är inte ett särskilt vackert beteende.
RaderaKristian,
RaderaNej, jag bemöter det Lennox skriver (att Dawkins slåss mot väderkvarnar) och visar, med exempel, att det finns mängder av inflytelserika kreationister som ägnar sig just åt att framföra gud som ett alternativ till vetenskapen. Det är just det som hela den här intelligent designrörelsen har som mål.
Eller menar du att jag har fel på den punkten? Menar du -- på fullt allvar -- att världen inte är full av kreationister som vill ersätta vetenskapliga modeller med mirakel och gudomliga ingripanden?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Radera”Jag postulerar en Gud för att förklara varför vetenskapen förklarar – jag förnekar alltså inte att vetenskapen förklarar, men jag postulerar Gud för att förklara varför vetenskapen förklarar.”
SvaraRaderaDenne Swinburne kan postulera så mycket han vill. Hur i all sin dar förklarar postulerandet av en Gud varför vetenskapen är så framgångsrik? Märk också, att om vi någon dag i framtiden kanske kunde besvara denna fråga – ja, då behövs naturligtvis inte ens Gud till denna förklaring. Om man vill vara konsekvent med ”kunskapsluckornas Gud”-argumentet, måste man inse, att det innebär, att det inte finns EN ENDA fråga, som kan eller bör besvaras med ”Gud gjorde det”. Det är ju precis det här som argumentet försöker belysa – att hur märkvärdigt, hur mystiskt eller oförklarligt ett fenomen är, så får man under inga omständigheter påstå att ”Gud gjorde det”.
”Vad jag vill poängtera här är att eftersom Gud inte är ett alternativ till vetenskapen som förklaring, ska han inte uppfattas bara som en kunskapsluckornas Gud. Tvärtom är han grunden till alla förklaringar: det är hans existens som över huvud taget gör det möjligt att förklara saker och ting, både vetenskapliga och andra saker.”
Vänta nu, hur vet Lennox att denne ”Gud” (vilken Gud talar han om, förresten, och hur vet Lennox detta?) är grunden till alla andra förklaringar? Vad exakt menar han med det påståendet? Är inte detta också en kunskapslucka, som Lennox fyller med ”Gud gjorde det”? Dessutom förstår jag inte varför Gud måste existera, för att förklara saker och ting? Hur bevisar man ett sådant påstående? Jag antar att Lennox menar att Gud är orsaken till allt. Men hur vet han det? Dessutom kan man inte veta vilken slags gud som är orsaken till allt? Är det ens en gud, eller en annan mekanism? Lennox gör här själv det fel, som han försöker undvika – han själv säger ”Gud gjorde det” och fyller i en kunskapslucka. Det är mycket bättre att säga att ”jag vet inte”, än att börja fantisera om gudar och övernaturliga krafter. Jag vet inte vad som orsakade universum, om nu något orsakade detta. Man kan inte bara säga att Gud, Allah eller vilken annan gud som helst, bara ”gjorde det”.
Humanisten
Humanisten. Det blir allt tydligare att du inte alls förstår vad Lennox försöker säga. Om det sedan beror på Lennox, på mina perikoperingar eller på att du inte vill/kan förstå må kanske vara osagt. Men hur som helst ser jag ingen idé i att fortsätta försöka förklara för dig. Tyvärr. Det kommer, förhoppningsvis, flera texter av samma typ som ovan, så kanske de kan hjälpa dig i ditt problem.
RaderaNej, problemet är att Lennox utgår ifrån att Gud finns, specifikt då kristendomens Gud, av någon okänd anledning (troligen eftersom han föddes i Irland och växte upp i en kristen miljö – om han hade blivit hindu och försvarade hinduismen, då hade jag kanske blivit något förvånad!).
RaderaKristian, det finns inga förnuftiga argument till att tro att kristendomen är sann – om det hade funnits några sådana hade man till att börja med inte behövt ”tro” på dess budskap. Religionerna är inte baserade på förnuftiga premisser. Det finns en orsak till att naturvetenskaperna inte befattar sig med religiösa påståenden – orsaken är densamma till varför naturvetenskaperna inte granskar påståendena i Harry Potter.
Du skrev tidigare att du inte vill läsa böcker som direkt strider mot dina åsikter. Detta anser jag är detsamma som att mörda sin intellektuella nyfikenhet och trovärdighet. Att vägra öppna upp sig för diametralt motsatta tankesätt är också ett tecken på fundamentalism. Det är omöjligt att komma fram till en väl grundad åsikt, om man inte beaktar alla möjliga argument, både för och emot ett påstående. Det är det kritiska tänkandet, som ifrågasätter precis allting, som har möjliggjort utvecklingen av den naturvetenskap vi ser idag. Allt eftersom historien har fortskridit i Västerlandet, har man punkt efter punkt börjat förkasta religionens budskap. Det är när man börjar ställa frågor som man kan få svar. Om man blint accepterar att Gud skapade världen, eller att Gud straffar den syndige med sjukdomar – ja, då ställer man naturligtvis inte heller några frågor. Men det är så naturvetenskapen har utvecklats – med nyfikna frågor. En liten, kanske obetydlig fråga, ger ett litet men obetydligt svar, som kanske väcker ännu större frågor, som slutligen kan ge fantastiska och totalt oväntade svar.
Dagens naturvetenskap är så fantastisk och magisk, att de religioner som uppfunnits av människan ter sig vara ytterst naiva och barbariska. De sagor som beskrivs i Bibeln har inget att komma med jämfört med de fantastiska fakta som vi dagligen använder oss av (främst via teknologin), och som vi upptäckt via naturvetenskapen. När man bekantat sig med naturvetenskapens exakthet, dess förmåga, dess briljans, dess tillfredsställande förklaringar, ja då kan man aldrig någonsin gå tillbaka till religionen och finna några som helst övertygande argument. Naturvetenskapen och filosofin ger människan vingar, medan religionen fäster henne i tunga och fängslande bojor.
Humanisten
Humanisten? Vem uppfann vetenskapen? frågar torsten niils Ulrik
Radera@Humanisten, jag framhärdar fortfarande :) Läs http://credoakademin.nu/shop/skeptikerns-guide-till-jesus-1 Bevisen borde övertyga den mest skeptiska, hänvisas även till "utombibliska" källor ! Kristi löfte gäller alltjämt ! Se, Jag går bort för att bereda eder rum i min Faders boningar !!! Till Ordets förkunnare åter vill jag rekommendera http://credoakademin.nu/shop/bocker/behover-tron-forsvaras Många intressanta analyser av hur Paulus gick till väga gentemot olika grupper vid framförandet av sitt budskap !
RaderaHumanisten är ett gott exempel på otrons människa. T N U
SvaraRadera