torsdag 24 augusti 2017

Guldgruva!

Jag snubblade, mer eller mindre av en slump (som det brukar sägas, jag tror inte på någon slump), över något oerhört intressant på nätet. Issues etc och Lutheran Public Radio. Issues etc:s Listen on Demand-arkiv är en oerhörd guldgruva! Jag köpte ett par bluetooth-radiohörlurar (från Clas Ohlson), och nu kan jag lyssna på RIKTIG radio när jag sitter på fodertrucken. Tyvärr måste jag fortfarande betala för rundradiokanalerna, men åtminstone behöver jag inte lyssna på dem och deras propaganda längre. Dessutom får jag på detta sätt träna min engelska som, tyvärr, har hunnit bli ganska ringrostig.

Jag har lyssnat igenom allt de har av/om Kennet Bailey, och de senaste dagarna har jag upptäckt emeritusprofessorn i historia Paul Maier. Hans föredrag är både roliga, insiktsfulla och oerhört trosstärkande! (Bland annat konstaterade han att han gick i pension när hans studenter ändrade i texten på hans kontorsdörr från "Professor of Ancient History" till "Ancient Professor of History". Detta som ett litet exempel på det första adjektivet ovan...) Om någon vill lyssna till honom, vilket jag starkt rekommenderar, klistrar jag in länkar till två av hans föredrag. Och låt dig inte avskräckas av alla uppmaningar att donera pengar. LPR är helt lyssnarfinansierat, en sak som vi här i vår del av världen är ovana med.

Paul Maier on Biblical Archeology: http://issuesetc.org/podcast/22910417172.mp3

Paul Maier on the Historicity of Christianity: http://issuesetc.org/podcast/22890413172.mp3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar