Jag läser som bäst Eusebios av Caesareas Kyrkohistoria, skriven för drygt 1700 år sedan. Detta verk är den första (bevarade) kyrkohistoriken, och i sin bok (egentligen tio böcker) citerar Eusebios många äldre författare och det de har skrivit om den första kristna tiden. Bland annat får vi veta att Hegesippus åren 160-180 skrev ett verk i fem band, ett verk som numera är förlorat men som delvis finns bevarat genom att Eusebios flitigt har citerat det.
Det första som slår mig när jag läser denna bok är det Eusebios skriver om de första martyrerna, alltså de som var vittnen till Jesu liv, död och uppståndelse och lärjungar till dessa. Många av dessa gick med glädje in i sitt martyrium eftersom de visste att detta livet bara var ett litet förspel till det riktiga livet och att de, efter döden, skulle få vara med sin Herre och Frälsare i härligheten. Dessa vittnesbörd nedtecknades av samtida till dessa martyrer - Eusebios själv levde också delvis under blodiga förföljelsetider.
Jag har svårt att tänka mig något starkare vittnesbörd om sanningshalten i det Bibeln säger om Jesu uppståndelse än dessa martyrers liv och död. En del av dem hade alltså själva sett den uppståndne Jesus och visste, notera ordet!, att deras tro inte byggde på några fromma förhoppningar eller gamla och osäkra historiska uppgifter. Nej, här handlar det om människor som själva hade varit med, sett och som, än en gång, visste att Jesus hade besegrat döden och att alla som tror på honom kommer att få del av hans seger över döden och därför kunde gå sjungande till sin egen avrättning.
En av dessa martyrer var Justinus (Ca 100-165). Han var en flitig författare, men endast tre av hans verk har bevarats till nutiden; två apologier och en så kallad dialog. Eusebios skriver om Justinus tvist med en filosof vid namn Crescens, och i ett citat från Apologin hittar vi några ord som visar hur lite människan har förändrats på 1900 år. Justinus skriver om Crescens: "Om han utan att ha läst Kristi läror angriper oss är han en usling och mycket värre än de olärda som avhåller sig från att diskutera och fara med osanning om sådant de inte känner till. Om han läst dem men inte fattat det stora i dem, eller fattat det men handlar som han gör för att inte misstänkas vara en kristen, då är han ännu tarvligare när han böjer sig för en okunnig och enfaldig opinion."
Således, inget nytt under solen! Redan på 100-talet fanns det ett tryck från den allmänna opinionen och människor som inte klarade av att stå upp för det rätta och sanna av rädsla för att hamna på kant med denna allmänna opinion. Det är nästan som om Justinus skulle skriva om våra biskopar idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar