Igår var temat i kyrkoåret "Guds barns frihet". Det här är ett härligt och samtidigt mycket viktigt tema. I episteltexten skriver Paulus: "Till den friheten har Kristus befriat oss. Stå därför fasta, och låt ingen lägga på er slavoket igen." Han talar om hur vi i och genom Guds nåd blivit befriade från allt sådant som tidigare har bundit oss. Framför allt har vi blivit befriade från vår bundenhet under synden och från syndens makt.
Idag tänker människan ofta felaktigt så att det är bara om vi kastar av oss "religionens bördor" som vi kan bli fria. Då ser vi religionen (läs: den kristna tron) som ett system av lagar och bud som vi måste följa och vara slavar under. Då blir vägen till frihet alltså att förkasta dessa regler och bud och så kunna vara fri.
Men sanningen är att vi inte kan bli fria på den vägen. Orsaken är att vi människor är syndare, och syndens börda följer med oss även om vi försöker låtsas som att den inte gjorde det. Så den som förkastar den kristna tron i avsikt att bli fri blir inte fri, utan det hon kastar bort är inte bundenheten och slaveriet utan den enda fungerande nyckeln till sann och verklig frihet hon har att tillgå.
Det är bara i Kristus vi kan bli verkligt fria. Han befriar oss från synden, skulden och skammen. Och framför allt befriar han oss från döden och fruktan för den samma. En människa som tänker fel här kan lura sig själv att tro att om hon förkastar Kristus kommer de öppna vidderna med obegränsad frihet att öppna sig för henne, men eftersom hon inte kan lösgöra sig från sig själv kommer hennes fångdräkt att följa med henne. Således blir det hon tänkte sig som obegränsad frihet och öppna vidder inte alls det hon eftersträvade.
Det däremot, som hon tänkte var ett inskränkt liv under lagar och bud, innebär i själva verket den frihet hon sökte. Problemet är bara det att människan behöver ta steget i tro ut i denna frihet i Kristus innan hon förstår och ser att det är så. Först då ser hon de fria vidderna och den friska och rena luften i det liv Kristus har befriat henne till.
Stefan Gustavsson uttryckte just detta så bra i en predikan en gång. Det här citatet är ordagrant av honom:
SvaraRadera”Sanningen är den att Jesus är kung. Jesus är Herre och han står över alla människor, alla krafter, alla andemakter. Och därför ska man böja sig för honom och det är den största befrielse en människa kan vara med om.
Vi tror att den största befrielsen är att resa sig och säga: ”Jag är herre” och slå sig fri. Men sekunden efter att du gjort det så sitter du fast i din egen svaghet, din egen begränsning, din egen dödlighet och inte minst, i din egen synd.
Den frihet, som en människa får genom att slå sig fri från Gud, det är den yttersta fångenskapen.
Det är när vi böjer oss för Gud och bekänner Jesus som kung, då kan friheten komma tillbaka i vårt liv.”
Annika
Annika. Exakt!
RaderaJag föddes till att vara fri, behövdes ingen Jesus då, behövs ej nu heller. Ta modell av naturen, inte behöver djur eller växter skrämmas till lydnad utav rädsla för helvetet.
SvaraRaderaAnonym 13:28. Problemet med ditt resonemang är att du inte förstår att en människa alltid är slav under någon. Vi kan ställa oss under Kristus och så få den frihet han vill ge, eller så lyder vi andra makter som inte vill oss väl och är bundna av dessa. I det förra fallet frihet, i det andra bundenhet.
RaderaAnnika 12:11:
SvaraRaderaJag upplever och uppfattar inte att människor vill "slå sig fri från Gud". Däremot vill ingen att någon konmer med knotiga fingrar och peka och säga exakt vad man ska tro och hur man ska vara. Folk vill helt enkelt inte bli indoktrinerade av en viss inriktning inom kristendom. Tex redan liknelsen om kungar gör det rät svårgreppbart. Vad var en kung förr och vad är en kung idag. En kung regerade sållan helt ensam, så är det nån fler än kungen vi ska beakta här, kanske nån med knotiga fingrar?
Kristian, det är alltid lika intressant att se hur religiösa tänkare lyckas omdefiniera ord tills de betyder sin egen motsats. 'Frihet', i denna teologi, betyder uppenbarligen att frivilligt lägga sig under ett evigt herravälde och att fira befrielsen från sitt eget sinne. Ni kallar det frihet att vara 'tagen till fånga under Kristus', ungefär som ett får som känner sig 'befriat' när herden låser in det i fållan.
SvaraRaderaFrihet, för alla som inte redan kapitulerat inför auktoritet, betyder något helt annat. Den betyder att slippa ett påtvingat samvete, att tänka själv, att inte behöva frukta en osynlig övervakare. Den betyder rätten att göra misstag och att leva med följderna, inte att buga inför en påstådd frälsare som på förhand har förlåtit allt och därmed förvandlat moral till underkastelse.
Så om detta är ’Guds barns frihet’, så måste man undra hur slavarna ser ut.
Eflop
Se dig i spegeln, du syndens träl!!!@😵
RaderaUlrik, jag ser gärna i spegeln, tack. Det är skillnaden mellan oss: jag ser en människa, du ser en skuldpost. Om du vill kalla det ’syndens träldom’ att leva som mig, utan att ständigt be om förlåtelse för att vara född, så må det vara så. Jag föredrar den sortens fångenskap framför att leva och kräla på knä inför en osynlig herre som först skapar synden och sedan erbjuder sig själv som lösning. Allt gott Ulrik!
RaderaEflop
I spegeln den naturliga ser jag en man befriad från skuld och skuldkänslor och självförakt.
RaderaI den andliga spegeln ser jag att Jesu Namn ja han själv och hans blod utplånat skulden; men jag ser hur stor den var och kunnat bli. Hi hi.
Du ser inte kanske att de ska vara dubbelspegel då vi är så sluga. Du önskar mig allt gott. Då önskar jag att du inte konsekvent skulle förneka mina faktiska minnen som jag ibland tagit upp. Det är förtryckare som gör så hå hå. Lyckat till eflop. Det finns Vägen Sanningen och Livet kvar och Han kallar dig ännu före Natten kommer då ingen kan verka. Då nåden räcker bara åt var och en som mottagit och bevarat den i ånger ocv Tro ho ho
Eflop. Nej. Det är sådana som du som får svart att vara vitt och tvärtom. Men jag förstår att det är svårt. Det är precis som jag skrev: Utan att ta steget ut i Kristi frihet ser och förstår man inte vad verklighet frihet är. Ditt problem tycks också vara att du inte har tillräcklig självinsikt för att förstå att du är en syndare. Ditt påstående att Gud skapat synden är ack så avslöjande. Men vet du vad! Jag ska ta det som min uppgift att be för dig att du skulle få syndamedvetenhet. Det är det första steget mot att inse att man behöver frälsning och befrielse.
RaderaKristian:
RaderaEn god kristen ger vittnesmål. Tex berättar man om synder i ens eget liv som man befriats ifrån och fått förlåtelse för. Eller så berättar man om frestelser man som kristen fortfarande kämpar med. Detta för att hålla sig själv ödmjuk inför sin medmänniska och kanske uppmuntra syndaren att göra bot och bättring. Att dra fram ett allmänt "du är syndare" kortet verkar mer handla om att Eflop borde delta i samma klubb som du. Blir lite som omvändelsen i filmen There will be blood, en märklig process och ritual.
Kristian, jag tackar för omtanken, men du kan spara bönerna till någon som uppskattar att bli talad till snarare än om. Du verkar tro att självinsikt innebär att kalla sig själv rutten tills man tror sig fri. Jag föredrar att kalla det för vad det är: ett försök att sälja skuld som nåd. Att du kallar detta ’frihet’ är bara ett bevis på hur djupt du själv sitter fast i kedjorna. Det ironiska är att du ber mig se ljuset, men det är du som står med ryggen mot solen.
RaderaEflop
08.07. En god kristen visar på Guds ord och Guds nåd i Kristus. Egna synder är i den meningen betydelselösa i sammanhanget och det egna vittnesbördet är av ringa värde.
Radera11:03
RaderaJasså jaha. Det låter inte som nåt direkt levandegörande eller igenkännande.
Eflop. Den som kommenterar här "riskerar" att bli utsatt för förbön. Som jag tidigare har konstaterat innebär det att man trycker på "publicera"-knappen att man godkänner det.
RaderaKristian 08:30, där fick du till det 😂
RaderaEflop
Vad menar du, Eflop???
Radera