söndag 18 mars 2012

Hon, han och hen

”Hen vinner Melodifestivalen”. Så rubricerade Aftonbladet nyheten om den ”gallup” de gjort inför årets Melodifestival-final. Det var Loreen som avsågs, och Abl fick ju rätt, men hur var det nu riktigt... ”Hen”? Det är höna på engelska, och det är den association jag gör när jag ser ordet i skrift. Men det var förstås inte detta som avsågs. Aftonbladet använde den nya könsneutrala termen i sin rubrik. ”Hen”. Inte han, inte hon, utan ”hen”. Jag mår illa när jag tänker på vilket elände som ligger bakom – och framför – detta fenomen.

 Nu kan man ju hävda att finskan har sitt ”hän”, och att det fungerar bra. Men det är ändå inte alls samma sak. ”Hän” hör till finskan på ett sätt som ”hen” aldrig kommer att göra i svenskan. Helt enkelt därför att ”hän” är en rent språklig sak, medan ”hen” är något allt igenom ideologiskt.
För det handlar förstås inte bara om ett ord. Nej. Utan om en hel ideologi. En helt ny agenda. Nämligen den könsneutrala människan. Idag finns det dagisar där polkar inte får vara pojkar och leka med sina bilar och där flickor inte får vara flickor och leka med sina dockor – utan där alla ska vara lika. Könsneutrala. På så vis får alla upptäcka sitt eget kön utan ”otillbörlig” påverkan av samhällets styrning och prejudicerande normer.

Detta kommer att leda till mycket elände. Sanna mina ord. Vi kommer att se en hel generation som kommer att vara fullständigt (köns)förvirrad och som kommer att behöva en hel massa dyr terapi för sina psykoser orsakade av denna könsneutralitet. Nu ska jag säga detta, så har jag sagt det: De som är orsak till denna förvirring måste kunna ställas till svars den dag detta börjar belasta vår hälso- och sjukvård. De som är orsak till lidandet (och kostnaderna) ska också stå för fiolerna. Om det sedan är tidningshus som försöker förändra (läs: förvirra) vårt språk eller enskilda föräldrar som ger sina barn konstiga namn och låtsas att de är varken pojkar eller flickor. Och ja, jag läste artikeln i ÖT om Vide. Stackars barn, säger jag bara.  

1 kommentar:

  1. Håller med ! Återigen en sak som beror på att vi inte låter vår Herres definition av människan vara vad den är ! 1 Mos 1:27
    Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. [kap]
    Hörde radioinslaget om dagiset i Stockholm, stackars barn !
    Erik

    SvaraRadera