onsdag 19 november 2014

Om domens nödvändighet



Betraktelse över Joh. 12:44-50

Idag får vi ofta höra att de kristna är ena riktiga domedagsprofeter. Det är dom hit och dom dit och över allt svävar hotet om helvetet. En evig plåga som alla som inte har levt rätt och inte har gjort alla de rätta sakerna – och inte haft alla de rätta åsikterna – kommer att drabbas av. Så blir den kristna tron något trångt, mörkt, hotfullt och hemskt. Eller så ses den uppenbarligen av många idag. Men om vi ens lite ids ta reda på vad kristendomen egentligen handlar om, och vad Jesus har att säga, kommer vi ganska snart att inse och förstå att det centrala inte är domen och helvetet, utan frälsningen från de samma. Jesus kom inte för att döma oss och världen, utan för att frälsa oss.

Detta poängterar han vid ett flertal tillfällen, bland annat i anslutning till lilla Bibeln i Joh. 3:17. Liksom här i vår text. Här vänder Jesus egentligen allt som vi människor idag gärna tänker om honom och om den kristna tron på huvudet. Det är INTE kristendomen som står för det mörka, hotfulla och hemska. Utan tvärtom. Jesus gör klart att det som finns i världen är mörker. Han kom med ljuset, och med honom kallelsen att lämna mörkret och gå in i ljuset tillsammans med honom. Och inte bara kallelsen, utan med Jesus kom MÖJLIGHETEN att göra detta, att lämna mörkret och välja ljuset, något som vi själva inte kunde klara av oss av oss själva.

Nu gäller detta evangelium att alla som tror på Jesus inte längre behöver befinna sig i syndens mörker, utan får leva i Guds ljus där nåden och förlåtelsen regerar. Alla människor får, redan här, leva i det himmelska ljus som kom till världen med Jesus, och sedan – när vårt jordeliv tar slut - gå över från detta ljus som  kommit till och finns i världen till det eviga ljuset i Guds himmel. Det är detta som den kristna tron handlar om. Om liv, ljus, nåd och förlåtelse. Domen, den drabbar inte oss som lever i ljuset, utan domen är något som hör mörkret och mörkrets människor till. Detta då inte så att Jesus själv kommer att döma dem, utan domen kommer att verkställas av det ord Jesus har talat.

Här finns en inbyggd funktion som tycks fungera per automatik. Den som förkastar det ord Jesus har talat, den människan kommer sedan, vid domen, att träffas av detta samma ord som hon har förkastat. Detta helt enkelt för att det ord som Jesus har talat inte är hans ord, utan det är Guds eget ord. Den som förkastar Gud och hans ord kan givetvis inte, och vill inte heller, tillbringa sin evighet tillsammans med honom. Och då återstår bara domen och sedan en evig frånvaro av allt som är gott, rätt, sant och riktigt. Inte i första hand som ett straff, utan helt enkelt som en logisk följd av människans eget val.

Men detta är som sagt inte det centrala budskapet i den kristna tron. Det centrala är frälsningen från allt detta hemska. Det är detta som den kristna tron handlar om. Inte om dom, straff och helvete. Även om dessa alltså måste finnas för att människan ska ha möjlighet att välja. För Gud tvingar sig inte på oss människor med sin nåd. Men nåden finns där för alla som vill. För alla. Som vill. Amen!

29 kommentarer:

  1. Det är väl inte så konstigt eftersom domedagen, själva apokalypsen är väldigt central i religionen?

    Mao. du har två alternativ, endera skall du tro på det som står skrivet, det är det goda eller så tror du ej på det som står skrivet och du är dömd till evigt lidade, den kristna dualismen intresserar mig mer och mer, hur mycket den påverkar ens tänkande oberoende om man klassar sig själv som kristen eller ej, där har du ett tema som jag hoppas du kunde ta upp i något skede.

    Jag vill ju gärna tro att inget kan vara så svart och vitt som dethär med godhet och ondska.

    Likaså vill jag gärna tro att om det finns en gud som är allsmäktig så är han betydligt mer intresserad av att vi lever ett liv fullt av kärlek istället för vilka dogmer vi lever efter. Nu utgår jag ju förstås från det att jag försöker hitta någon logik i det hela, kanske fel utgångsläge när man pratar tro men ändå.

    Kortfattat jag förstår eller tror mig förstå iaf. en del av det kristna budskapet men jag förstår inte värför vissa saker är som dom är, logiken bakom det hela, man kan då parera med att "god works in mysterious ways" och att vi bara är människor vi förstår inte, man måste bara tro, Gud är större osv. liknande fraser finns det oändligt av.

    Blev för spretigt och min tanke kommer kanske oklart fram men något i stil med om människan lever ett annars gott liv, hjälper andra, är snäll och kärleksfull men är inte kristen, när människan dör och någon gud finns så torde denne gud vara mer intresserad av att människan faktiskt har levt ett kärleksfullt liv än något annat och på så sätt får människan tillgång till paradiset eller vad nu kan tänkas vänta på andra sidan om det finns en annan sida. Men då kommer vi i konflikt med att det är handlingarna som är det viktiga, inte tron och det är väl den väsentligt största skillnaden mellan exempelvis Judendom och Kristendom?

    Men är det ändå inte att tvinga då man säger "tro såhär, annars lider du i evigheter", man förstår ju att det budskapet gick fram förr, men hur kommer det sig att det inte går fram mera, om det faktiskt är sådär så då borde ju alla tro just på denna specifika tro som kommer med budskapet, blir råddigt, finns för många alternativ, alla säger samma sak, samma frälsning, samma dom och samma hot om evig förtappelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Markus, om du lever enligt snällhetens och godhetens ja humanismens etik som går tillbaka på "den universella lagen" av Herren "nedlagd" i alla människors hjärtan så har den "lön" du frågar efter(troligen) givits dig här i tiden. Om int de laglössa snuvat dig i din blåögdhet med rov och våld...
      Frälsningen i Jesus genom Kristi blod som är ETT UPPENBARAT mysterium är en evighetsfråga ja en Frälsningsfråga och den är ookullrunkeligt dualistisk;tyckers det; och du har väl rätt i det...h. torsten nils ulrik

      Radera
    2. Markus. Den kristna tron handlar inte om beteendeträning, och inte heller om att tro på dogmerna för dogmernas skull. Det du, och många andra som inte säger sig förstå hur detta hänger ihop, missar är kanske främst två saker. För det första detta att vi ALLA är syndare och att ALLA förtjänar helvetet geniom både sin härkomst och sina gärningar. Detta gäller mig, dig, Ulrik och alla andra. Det här kan inte lösas eller gottgöras med en rätt tro, rätta uppfattningar i olika frågor eller ens med en rätt livsföring. Frälsningen sker AV NÅD. Som en gåva. Inte som en förtjänst eller som en följd av något som vi gör. Denna gåva erbjuds åt alla människor, utan undantag, men alla kommer inte att ta emot den. Kanske för att de har missförstått vad det hela handlar om? Kanske för att de inget vill ha med Herren att göra? Och det för oss sedan in på det andra stora missförståndet. Den kristna tron handlar som sagt inte om beteendeträning, inte om dogmer (i första hand) utan om en livsgemenskap med en levande Frälsare. Försök inkorporera detta i det du skriver ovan och i ditt tänkande så ska vi se om en del frågetecken eventuellt kunde tänkas bli rakare...

      Radera
  2. Markus Nylund sätter ord på många av de tankar som dina skriverier väcker.

    Det är sårande och sorgligt att kristna ser ner på en, och inte minst dömer en, för att man inte tror på någon övernaturlig figur som har makt över allt och alla. För jag köper inte heller snacket om fri vilja, då "fel" svar betyder evig pina. Det finns inga andra alternativ, vilket alltså innebär att kristendomens version av fri vilja är väldigt begränsande. Det är inte frihet. Det är diktatur.

    Den gode Christopher Hitchens ställde ofta frågan: "Vad är mer moraliskt och etiskt rätt; att leva sitt liv med att hjälpa och respektera andra utan att tro på en högre makt eller att tro på en gud och genom den tron hänvisa alla som inte tror (eller tror på någon annan gud) till helvetet?" Bra fråga.

    Jag tror inte på gud, inte ett dugg. Jag har inte skadat någon och det skulle aldrig falla mig in att göra det. Snarare försöker jag bemöta andra som jag vill att andra ska bemöta mig. Därför blir jag mycket illa berörd över att kristna och religiösa människor överlag anser att jag hör hemma i helvetet.

    "Det centrala är inte domen", skriver du. Hur får du det att gå ihop, Kristian?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 18:42. Jag har försökt läsa din kommentar flera gånger, men jag begriper rakt inte hur du tänker. Givetvis handlar det om frihet! Var och en har frihet att tacka nej till Guds gåva och Guds gemenskap. Att detta sedan får följder som är synnerligen negativa kan du inte lasta Gud, mig eller någon annan kristen för. Det handlar nämligen inte om att vi dömer dig, vi berättar bara vilka följder dina val får för dig - och detta (förhoppningsvis) i alla välmening. Att du sedan missförstår detta är beklagligt, men inget du ska lasta oss för. Sedan är det du som inte får detta att domen inte är det centrala att inte gå ihop, och detta kan knappast bero på annat än att du har fått en del (eller många) av parametrarna fel. Se dig och dina funderingar hellre djupt i spegeln än att klanka på mig och mina medsyskon! I övrigt får jag hänvisa till mitt svar åt Markus ovan.

      Radera
    2. Bästa, Kristian. Jag blir inte heller klok på ditt svar. Hur många gånger jag än läser det.

      Har velat mellan att svara och inte svara, men kan inte låta bli att kommentera ditt påstående om att du inte dömer mig. Det gör du. För du tar på dig någon sorts mantel som ger dig fullmakt att AVGÖRA vilka följderna blir av mina val i livet. Mitt val att inte tro på gud väger tydligen in i din dom, men inte det att jag försöker leva ett gott liv (det kan väl inte den gud du tror på ha något emot?). Följaktligen DÖMER och AVGÖR du och dina medsyskon att mina följder blir "synnerligen negativa", fastän jag försöker vara en bra och vänlig människa. Vem har gett dig rätten att avgöra om jag är en bra eller dålig människa?

      Det är inte grejen med att du tror på gud som stör mig, utan grejen med att du anser att du vet vad som kommer att hända med mig utan ens veta något om mig.

      Det rimmar synnerligen illa med att du i ditt inlägg skriver att domen inte är det centrala.

      Jag kan titta mig och mina funderingar i spegeln hur länge som helst, för mitt samvete är fullständigt rent. Jag är inte den som pekar finger mot folk och säger "aja baja, du vet väl att det händer något synnerligen dåligt med dig när du dör om du inte bättrar dig". Vem är jag att avgöra?

      Se dig själv i spegeln och sluta klanka ner på icketroende som försöker uppföra sig som folk!

      Radera
    3. Anonym 22:49. I all korthet eftersom jag har lite bråttom. Din logik haltar: Hur menar du att jag kan döma dig när jag inte ens vet vem du är? Nej, poängen är dels den att det inte handlar om att döma, utan på sin höjd om att BEdöma. Och detta inte inte utifrån vem du är, vad du har gjort, om du är god eller inte, utan utifrån vad Guds ord säger. Och så det centrala: Domen, närden sedan kommer, handlar faktiskt inte om hur goda vi människor har varit eller hur dåliga vi har varit. Även den godaste människa har syndat och därigenom gått miste om härligheten från Gud. Om denna människa ska frälsas måste det ske genom Jesus, och om denna människa inte lever i en livsgemenskap med honom kommer domen att drabba henne. Så du kan nog ta det lugnt. Den eventuella dom du kan läsa in (hur du lyckas med det spelar heller ingen roll, så jag lämnar det åt sitt eget värde) i det jag skriver och som baserar sig på människans egen godhet eller ondska drabbar mig själv lika mycket som det drabbar någon annan. Så vad är egentligen problemet här?

      Radera
  3. Anonym 18.42 21.11.
    Att göra gott är ju alltid bra, alla kristna prålar inte med sina gärningar,men nog gör de gott de oxå....(och så mår man vanligen bra själv av att göra gott)
    Att förkasta, Skriften ja Vägen Sanningen och Livet ; Jesus Kristus Herrens Ord och hans ordningar är däremot INTE bra, men det kan man tydligen göra och synas god efter denna världens sätt att tänka. (inte ont om förnuftiga ting och ordningar, jag hatar laglöshet)
    Genom en dåraktig predikan som för gärningsbundna är en stötesten och för de intellektuella en "sinnessjukdom", frälser Gud enligt det Glada budskapet= (Evangelium om Jesus Kristus Guds Enfödde Son "Världens Frälsare")

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessutom anonym så är det Guds Ord som hänvisar oss hit eller dit-
      Ja, GUDs Ord som kallar och lockar och En gång skall döma ,och som trots att Han är omutligt Lagbunden så är Han för de troende ingen paragrafryttare utan Underbar och Full av Nåd,Förlåtelse och Förlåtelse. Han döljer sig ofta men kommer igen den Store som Hade sin lust i "lek" bland människors barn då världen var i oskuldstillståndet och som trädde fram att i sig själv i sin lekamen sona människornas brott och synder så att vi skulle kunna och våga ta ansvar... Gör vi det i våra stora tankar och ord??? Honestly??? torsten nils ulrik frågar

      Radera
    2. Så det handlar alltså om att döma, trots att Kristian i sitt inlägg hävdar motsatsen. Intressant.

      Ja, jag gör gott här i livet. Åtminstone försöker jag. Knappast lyckas jag varje gång, men avsikten är alltid att vara vänlig mot omvärlden. Jag försöker inte leva på det här sättet för att "lyda" någon fantasifigur, utan för att det känns bra att göra det. Så jag behöver ingen gud. Ingen behöver någon gud.

      Det som jag tycker är så oerhört ansvarslöst är att kristna på allvar anser att det är okej att synda, så länge man söker förlåtelse hos gud. "För han är ju så full av nåd." Då skyfflar man ju bort det egna ansvaret för sina handlingar. Det om något är omoraliskt och helt förkastligt.


      Radera
    3. Ingen kristen apostel eller profet har någonsin lärt att det "är okej" att synda säger (salig) Johann Arndt i en av sina Skrifter.
      Vid de väckelser som följde på Den helige Andes verksamhet genom honom, Luther och många andra kända och okända överallt i världen genom Kyrkohistorien ochFrälsninghistorien förde man sedan man kommit till tro tillbaka tjuvgodset om man stulit, slutade stjäla och ersatte,ibland sent omsider, sökte frid med sina medmänniskor enligt Guds Ord, tog sina timliga straff osv Man slutade och ville så långt det var möjlig sluta upp med att vara lättsam med elakheten ondskan de hårda orden, och tvånget mot sina tjänare och medmänniskor Men MAN HÖLL FRAM GUDS LAG OCH FÖRLÅTELSE MOT, synden, orenheten och otukten och onykterheten och olydnaden mot Guds och samhällets förnuftiga Lagar och man ropade ibland förlåtelse åt dem som släpades till bödeln. Självklart var ju att man inte dräpte fast man syndade kanske genom att vredgas, att man inte gick med nästans hustru isäng fast man kanske frestades och föll man var bikten noggrann och Anden prövade genom Kyrkotukten om man ångrade. Ja för människans köttsliga vilja var det hårda tider... Men för de frälsta var Guds Rörelse bland folken manna och jubelsång i Tacksamhet över Guds tålamod och Godhet...
      Detta att vi kristna oxå är svaga syndare är det ändå inte meningen att Skryta med.
      Jag vill i alla fall visa att Skriften säger åt alla som lider av någon eller några synder eller frestelser fast de oxå "vill det goda". MIN NÅD ÄR DIG Tillräcklig, ty Kraften (Guds kraft) fullkomnas i att vi erkänner och begråter vår svaghet och "tar emot Jesu NAMN till Frälsning säger ulrik

      Radera
    4. Anonym 23:45. "Så det handlar alltså om att döma, trots att Kristian i sitt inlägg hävdar motsatsen. Intressant."

      Du läser Ulriks inlägg synnerligen selektivt! Visst finns det en dom, det mååste det finnas - vilket jag också skriver i texten ovan. MEN den är inte det centrala! Det centrala är budskapet om hur vi kommer undan denna dom.

      Radera
  4. Angående den här automatiken med domen. Du menar att alla vi människor skall dömas vid livet slut.

    Hur är det med de människor som aldrig ens hört om nån jesus eller gud? skickas dom per samma automatik till helvetesporten för att brinna för evigt, bara för att den allsmäktige inte ens brytt sig om att meddela att man skall gå via jesus för att komma till paradiset?

    Det finns miljontals människor i världen som lever sitt liv i godhet, hjälper andra och vill alla väl, men dom brinner väl också per automatik för att ingen berättat om jesuskortet?

    Ni måste ju själv inse att inte är nån rim och reson med de här ideérna..

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Det är därför det finns mission och missionärer.

      Radera
  5. Hmm, det är nåt som inte stämmer här. Den allsmäktige, alltings skapare vår gud ser till att vi alla människor föds syndiga, men han hinner inte ordna om så att alla människor han skapat får höra det glada budskapet om jesus.

    Det betyder att av alla 7.2 miljarder människor idag brinner minst 5 miljarder i helvetet när vi dör. Och ni är bekymrade över några aborter...

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta i mitt svar till den som håller med dig Eflop. Du ser bara till vår tid och dess statistik som ju inte alltid säger att/om det ens finns levande tro bakom "varje kristensiffra".
      Vi Kristna ser att man avfaller och att man för generationer sen avfallit mångenstädes men oxå söker många folk och släkter JesusFrälsaren mera än någonsin.
      Domen är Herrens.
      VI predikar bara vad Skriften upplyser oss människor om och förelägger oss först och främst enligt det sk NT.
      Bibeln säger att inför Tronen stod en skara som ingen kunde räkna; av alla folk, folkslag, stammar och tungomål (språk) ....
      Du ser bara den här tiden enligt vår svaga mänskliga uppfattningsförmåga och förstånd. Och denna som redan är en av de tider då man överallt avfaller från Herren och Hans bud, Lyssna pofle;fast hur snäll man sku va; så ser Gud till det innersta och där finns om Inte Jesus Kommit in bara obotad,oförsonad synd och som vi ser på många ställen;man avfaller t o m från "den naturliga Lagen" som finns/ har funnits hos alla folk.
      Att antropologer ändå hittar en massa folkstammar som verkar ha väldigt "goda" och fria seder och t o m en altruism och inte är så t.ex äganderättsbenägna som västerlänningen betyder att goda egenskaper hos ett folk ska man inte förakta men man skall predika Jesus enlig Skriften och Hela evangelium och inte tveka att försöka meddela den Helige Ande som ju födde och uppehöll en egendomsgemenskapsförsamling av till Tron födda syndare i Jerusalem då i Kristendomens början... Varken Kristian eller jag är Gud så endag får vi all som på Noa tid Bud från Livets och Historiens GUD i Egen hög person. Tills dess litar vi på Jesu och apostlarnas Ord. amen säger torstens nils ulrik

      Radera
  6. Jag håller fullständigt med Eflop på den här punkten.

    Den kristna logiken haltar riktigt ordentligt. Det är antingen en väldigt lat och inkompetent skapare eller en väldigt skadeglad och ondskefull skapare ni tillber och rättar livet efter. Vilken sunt tänkande människa gör det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du som håller med eflop.
      Vet ni inte att man predikade Jesus för Japaner och kineser väldigt tidigt. Också i det inre av Asien gick missionärer fram och nådde kanske varje land flera gånger. Dessa folk var då mycket tröga ja ovilliga och ofta mordiska och stod att ta emot Tron enligt den Helige Ande; till en del kan det bero på den trångsynta paragraftorrheten eller västerländskheten hos "Kyrkans" dåtida missionärer;;;; Vi vet inte;;
      Det vet vi däremot att alla/många av dessa folk ville sätta sina egna avgudar i jämnbredd med Jesus Konungarnas Konung;Jah Herren GUD som för en Kristen är eller borde vara så dyrbar att man inte vill göra religionsblandning eller synkretism.
      Dessa folk eller majoriteten av dem förkastade då evangelium om Jesus enligt Skriften och vi Kan väl alla Sammanfattningen av Herrens Ord om människans ställning då ifall hon förkastar GUDS BUD, Nådelagens bud; Lagen och Nådens ... """Nåd med tusenden när man älskar Gud och håller Hans bud""" men GUD hemsöker missgärning i tredje och fjärde led; BUDET är JU efter Golgata och Himmelsfärden Evangelium och det Har gjort Guds Lag gällande över Hela Världen. Vi må besinna detta. säger torsten Nils ulrik

      Radera
    2. stod emot att ta emot ska på på fjärde raden i texten

      Radera
    3. Eflop. Jag måste säga att jag är imponerad av hur du orkar skriva och kämpa för att få de raka vägarna krokiga... Din kommentar ovan innehåller emellertid en hel del logiska snedsteg som leder dig vilse. Till exempel är det inte Skaparen som "ser till att vi alla människor föds syndiga". Redan detta gör att du kommer in på fel väg i ditt resonemang.

      Radera
    4. Hur som helst så föds vi ju alla människor syndiga pga av syndafallet har jag förstått, för ormen pratade med eva och lurade henne att bita i äpplet :)

      Skaparen straffade oss, så nog ser jag det som att han ser till att vi föds syndiga. Annars hade han ju kunnat förlåta oss våra synder. För ett äppel, come on skaparen :)

      Summasumarum, skaparen skapar alla människor men förpassar över 5 miljarder av oss som lever nu direkt i brännugnen forever för att han inte är kapabel att informera om jesus... inte blir man riktigt imponerad.

      Eflop

      Radera
    5. Märkte du eflop hur du själv ställde dig till informationen om Jesus som du bjudits på av tålmodige Kristian???
      Vore jag i hans bloggtag nu skulle han blockera dig till du kommer ut med ditt namn och rätta ID.
      Om nu något sant kan verifieras på ett sådant medium som cyberrymden... u t n

      Radera
    6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    7. Eflop. Nu tror jag faktiskt att både du och diskussionen skulle må bra av om du skulle ta ett par steg tillbaka och läsa vad jag skrev i texten längst uppe på denna tråd. När du skriver "Annars hade han ju kunnat förlåta oss våra synder." kan jag inte förstå annat än att du har glömt bort vad den här texten egentligen handlade om...

      Sedan skulle du kanske må bra av att också läsa Matt. 28:18-20 och Apg. 1. Gärna under bön om den Helige Andes ljus över vad du läser...

      Radera
  7. Bästa Ulrik, jag har inget problem med Jesus. Antingen fanns han eller så inte. Fanns han så accepterar jag det. Men att han skulle vara son till en jungfru och ett andeväsen, och i vuxenålder skulle ha utfört mirakel som upphäver de fysiska lagarna tror jag inte på, "bondförnufti säjr ju att allt tokitii e baa hokkuspokkus"

    Mitt namn och id är inte intressant för nån av er som är namngivna här, jag känner ingen av er. Sträckte ut min hand åt Kristian i somras när vi kunde ha gått i armkrok på Prideparaden, men han var inte intresserad. Jag fanns med på en av ÖT:s bilder från paraden :)

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte intressant för mig heller vem du är.
      Men eftersom du hädar anonymt,jag vet inte om en blogg är offentlig, så kan det vara bra till se om du kan bära vittnesbördet att vara en "HÄDARE" också i vardagslivet och hemmet och vara som t. ex vi skizon som nog skulle brunnit i hitlers låga med alla andra svaga.
      Kom ihåg att nazismen och kommunismen bygger på förakt för GUD och svaghet av vilket slag det vara må. enda dygden di hadd var homomotstånd;
      Det var så hård anda i post(nazi)finland när jag var barn ung och jag var så hämmad att jag måste supa eller ta skizostämpeln för att vara "en levande människa med rätt till känslor".
      De flesta i småstan var miljöskadade, så ock jag, så och hela världen ty världens miljö är hårdhet makt och synd.
      Av rädsla gick jag till vården och jag hatar ännu allt skitprat som jag talat och hört och hört.
      MedMänniskorna uppmanar jag att söka Guds Välsignelse i Jesus...Amen säger torsten nils ulrik

      Radera
    2. Ulrik, kommunismen och nazismen tog samma grundläggande tankar och bildspråk från de monoteistiska religionerna. För nazina och kommarna finns endast en sann världsbild och allt annat skall utrotas. De som anammar de stora kommunistiska ledarna blir en tillbedjande grupp precis som religiösa personer. Kolla på Nordkorea, där den STORE nuvarande härskaren är som jesus för de kristna. Den numera döde fadern Kim Jong IL är död men är ändå den evige partiledaren (finns vissa paralleller till gud och jesus, eller hur)

      Ja, Ulrik jag kan tänka mig att i era kretsar ältas religiösa dogmer om synd helveten och guds vrede. Man blir säkert påverkad av såna ideer.

      Hoppas du slipper vara rädd, och kan i fortsättningen leva i harmoni och balans. Allt gott!!

      Eflop

      Radera
    3. Jag var inte redo att dö. Därför var jag rädd för vad som kunde hända mig eller andra. Innerst inne hade dopet och första nattvarden och föräldrars förbön bevarat Livet som tittade fram så småningom när jag kom till predikan. Men en viss otrygghet finns ja, p g a världens tillstånd och några hot som man hotat mig med ute på "baana" och i barndomens olycka.
      Innerst inne är det så här :

      jag predikar strängt
      men önskar alla schalom
      varom jag skrev så

      Glöden tonar bort
      och min längtan söker ro
      hos skymnings månen

      livet likt skatans
      som lever för Skaparen
      i svart-vit Balans

      Och, o, ja, Eflop
      Jag har fått sjunga psalmer
      med frälsningsjubel


      Prisad vare Krist
      Som ännu frälser från brist
      Han är Först och Sist Amen h.ulrik

      Radera
  8. Fader, i Universum råder du O Gud och alla Himlar lyder dina bud. Giv oss mera Rens, samt Ren och barnafrimodig Gudsfruktan genom Din Son Jesus. Tack för tiderna som farit, Tack för vad som komma skall på Jorden och för dina Himlaresenärer av alla folk och släkten.
    Jag menar som du vet, de som inte behöver nån raket....ulrik

    SvaraRadera