måndag 3 september 2018

En luthersk apologetik, del 1

En av de allvarligaste invändningarna mot Bibelns, och framför allt Nya Testamentets, trovärdighet är påståendet att evangelierna är skrivna alldeles för sent för att vara ögonvittnesskildringar. Inom den historiskt-kritiska bibelforskningen, och framför allt bland mindre seriösa bibelkritiker, brukar de tre synoptiska evangelierna dateras så sent att de omöjligen kan vara skrivna av ögonvittnen till de händelser de beskriver. För att sedan inte tala om Johannesevangeliet. Motiveringarna för en sen datering är ofta, för att inte säga alltid, synnerligen ihåliga, men eftersom det tycks vara viktigt att lösgöra det bibliska vittnesbördet om Jesus från Nasaret från det ok som ögonvittnen till händelserna innebär (läs: trovärdighet) så gör det kanske inte så mycket att motiveringarna är dåliga. Det viktiga tycks vara att få till stånd en sen datering för att de "myter" de menar att vi har i evangelierna ska kunnat ha tid att uppstå. För att detta ska kunna ske behövs det nämligen en hel del tid, och framför allt behöver ögonvittnesgeneration hinna dö bort. Därför är det, ur bibelkritikens synvinkel, viktigt med en sen datering.

Motiveringarna för en tidig datering, som ofta ogillas av bibelkritiken och -kritikerna, är däremot både bra och hållbara. Låt mig i det följande redogöra för några av dessa. Vi börjar med Lukasevangeliet. Lukas skrev två verk som vi har bevarat i vårt NT, nämligen evangeliet som bär hans namn och Apostlagärningarna. (Det torde råda långtgående konsensus bland bibelforskarna om att Lukas är författaren till dessa båda verk.) Apostlagärningarna är det andra av dessa, och det är långt en berättelse om aposteln Paulus och hans missionsresor. Detta så till den grad att man kunde säga att Apostlagärningarna är en biografi över aposteln. En biografi slutar naturligt med den persons död vars liv beskrivs, förutsatt att verket inte är skrivet före personen i fråga har dött. Apostlagärningarna slutar med att Paulus är fånge i Rom, och helt tydligt har Lukas slutat sin berättelse där eftersom det var situationen när boken skrevs. Vi vet att Paulus dog (efter att han möjligen rest till Spanien före det) under kejsar Neros förföljelse åren 64-65. Detta innebär att Apostlagärningarna bör vara skriven några år före det. Om Paulus reste till Spanien före sin slutliga fångenskap och martyrdöd borde boken vara skriven senast år 62.

Detta innebär att Lukasevangeliet, som är den första delen av Lukas redogörelse, måste vara skrivet före år 62. Konservativa bibelforskare har föreslagit år 58, och det låter enligt mig som ett mycket gångbart förslag. Detta innebär att detta evangelium skulle vara skrivet endast 25 år efter Jesu död och uppståndelse. Förutsatt alltså att Jesus dog år 33. Här finns det olika uppfattningar, men konsensus råder om att det skedde någon gång runt år 30. I det här sammanhanget ska vi också noggrant lägga märke till de uppgifter som Lukas ger oss i början av sitt evangelium när han skriver: "Många har sökt sammanställa en skildring av de händelser som har inträffat bland oss, så som det har berättats för oss av dem som redan från början var ögonvittnen och Ordets tjänare. Sedan jag noga efterforskat allt från början har även jag bestämt mig för att skriva ner det i ordning för dig, högt ärade Teofilus, för att du ska veta hur tillförlitlig den undervisning är som du har fått."

Så skriver en sann historiker! Och så arbetar en sann historiker. De som hävdar att NT, evangelierna inberäknade, enbart är myter och sena beskrivningar av vad de första kristna trodde har antingen helt hoppat över detta avsnitt eller så har de drabbats av någon form av tillfällig blindhet när de har läst detta avsnitt. Här placerar Lukas sitt evangelium bland de främsta historiska redogörelserna vi har från antiken. Hans skrifter, och i själva verket alla NT:s historiska skrifter, kvalificerar som antik historieskrivning. Ja, i själva verket framstår dessa skrifter, om vi ser nyktert och fördomsfritt på dem, som mycket goda exempel på antik historieskrivning. Vi ska i de följande texterna se hur de i själva verket står ut från mängden i positiv bemärkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar