fredag 7 oktober 2022

En bild säger mer än tusen ord

Jag har ofta påpekat att media av idag framför allt är opinionsbildare, t.o.m. mera än de är nyhetsförmedlare. Detta är förstås självklart när det handlar om ledarsidan, men har du tänkt på att även nyheterna idag långt kan användas, och även används, som opinionsbildning? 

Det handlar om vilka nyheter som publiceras (och vilka nyheter som inte når över den s.k. nyhetströskeln). Redan denna enkla sak kan skapa en önskad bild av verkligheten runtomkring oss. Här brukar jag ta exemplet den första kyrkhelgen på Kyrkbacken i Karleby. Vi var ca 1000 personer samlade på lördagen, men lokaltidningen nämnde inte detta med ett enda ord. Men samtidigt höll Marthorna i Karleby en tillställning på parkeringsplatsen (tror jag det var) på den samma Kyrkbacken med ca 50 deltagare. Denna samling slogs däremot upp på ett helt uppslag i tidningen. Jag säger inte att Marthornas tillställning inte var värd varje spaltmillimeter den fick, och lokaltidningen visste kanske inte ens om kyrkhelgen eftersom det var ett så nytt evenemang. Men detta är inte desto mindre ett bra exempel på hur media genom att välja vad de slår upp och vad de inte slår upp påverkar nyhetskonsumentens bild av verkligheten. 

Sedan kan media givetvis välja vad som sägs inom ramen för en nyhet. Här brukar jag ta ett exempel från rapporteringen om Israel. En nyhet vinklas så att Israel framstår som den stora busen, medan en annan nyhet - om samma händelse - kan berätta om hur Israel svarade på ett raketangrepp från Hamas. Samma händelse, två helt olika nyheter. 

Sedan har vi bilderna. Och det är de som inspirerade till denna text. Eller i själva verket EN bild. Nämligen den här. Klicka gärna på länken och se på bilden! Är det inte Hin Håle själv, tänkte åtminstone jag när jag såg bilden första gången. Men nej. Det är Turkiets president Erdogan. Men de som valt bilden lyckas oerhört väl med att förmedla ett mycket starkt budskap bara genom sitt bildval. Samma sak sker ofta när artiklar rörande gammaltroende präster publiceras - i den mån sådana artiklar publiceras numera. Bildvinkeln får gärna vara nerifrån, kanske så att prästen står i predikstolen och fotografen har tagit bilden stående på kyrkgolvet. Detta ger intrycket att prästen kommer von oben och att det budskap han förmedlar är auktoritativt, kanske t.o.m. lite hotfullt. 

Jag inser att det inte är något vi kan göra åt denna utveckling. Media har tagit rollen som opinionsbildare, och den opinion som vi ska bildas i är ofta sådan att en värdekonservativ kristen inte gillar den. Ja, t.o.m. så att vi ser hur falsk den är. Men detta är den verklighet vi lever i idag.

Men det hjälper redan en hel del om vi känner till hur media tyvärr alltför ofta jobbar. Det kan förhindra att vi går på en del blåsningar.

20 kommentarer:

  1. Det är nog ingen viktig nyhet att vissa tror på bibelns sagor. Att "sagoklubben" träffas och har sina möten ibland är inget som är värt att nämnas. Ingen bryr sig så länge dom uppför sig som folk.

    SvaraRadera
  2. Man borde väl inte bli förvånad men blir det ändå... kanske ngt för Jonas Jungar att förklara ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 22:41. Jag tror nog att de flesta vet att det är så här det fungerar idag, men givetvis är detta något som t.ex. Jungar och YLE inte så alldeles gärna medger.

      Radera
    2. Kanske Kristian kunde informera Yle om vilka nyheter som får visas och vilka som ska tystas ner?

      Radera
    3. Anonym 09:19. Nu tror jag bestämt att du missförstod vad detta handlar om. Jag rekommenderar inte nedtystande av några nyheter. Det jag efterlyser är korrekt nyhetsrapportering (utan överdriven opinionsbildning inblandad i nyheterna), en balanserad framställning och en rättvis återgivning av det som har skett/sker. Men eftersom detta inte är möjligt idag är det bra att veta hur media fungerar så att man inte blir lurad.

      Radera
  3. Har ni kontaktat tidningen?
    1 000 personer är ganska många och folk prenumererar väl på ÖT?
    Prenumerationsbortfall borde oroa.
    Anonym1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 1. ÖT skriver numera tacknämligt nog om Kyrkhelgen. Detta var alltså fråga om den allra första Kyrkhelgen för ca 20 år sedan.

      Radera
  4. kristian
    ÖT skrev om kyrkhelgen söndagen den 18.9. under rubriken: "Kyrkhelg Nord förenar deltagare i tro".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 11:31. Som jag skrev ovan så rapporterar ÖT numera regelbundet om Kyrkhelgen. Detta var alltså fråga om den allra första Kyrkhelgen.

      Radera
    2. Kristian
      Det framkommer inte i din text att det du gråter över var för 20 år sedan.

      Radera
    3. Anonym 17:07. Det står klart och tydligt att det handlade om den första Kyrkhelgen.

      Radera
    4. Kristian
      Envis som synden är du. Medge nu du som bloggare och författare kunde ha skrivit ut att det var den FÖRSTA kyrkhelgen år 2002. Vem kan gissa sig till något datum, folk som inte är aktiva i SLEF eller andra väckelserörelser, lestadianer och andra konservativa. Här kom en kommentar om prenumerationsbortfall pga en gammal uppgift.
      Kom ihåg du som redaktör, vetenskapsman etc . att hålla en pressinfo - så skriver tidningen om allt vad du vill.

      Radera
    5. Anonym 18:05. Visst kunde jag har gjort det. Liksom jag kunde ha skrivit ut alla detaljer om allt jag skrev om. T.ex. kunde jag ha satt med de två exempelnyheter jag talar om. (Ja, jag har dem i skrift i ett föredrag jag har hållit om detta ämne.) MEN. Då skulle det ha blivit en så lång text att ingen skulle ha orkat läsa den. Fråga vilken författare, journalist, predikant eller forskare så kan de berätta för dig att man inte behöver säga allt i alla texter. Än mer, man SKA inte säga allt i alla texter. Det räcker med att säga det väsentliga.

      Radera
    6. nyman
      och helst svamla så mycket man kan.

      Radera
  5. Kristian. Vad är ditt yrke idag då? Redaktör kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 14:58. Nej. Idag är jag familjefar, pälsdjursfarmare, bloggare, lite författare och avdelningsordförande.

      Radera
    2. Och du, anonym, vad är du då? Avundsjuk? Av allt att döma.

      Radera
    3. Kristian 15.12
      Familjefar är inte något yrke.

      Radera
  6. Såg någon Staras kria i ÖT häromsistens om Italiens Meloni som etiketterades "fascist" pga. att hon håller på vissa grundvärden som kärnfamiljen och Gud, dessutom vill få slut på den kriminella insmugglingen av muslimer?

    SvaraRadera
  7. Dessutom är Georgia emot "homojen riettaus" precis som vår Päivi!!

    SvaraRadera