tisdag 6 november 2012

Obama vs Romney



Jag är just nu inne i en (av två) av de mest arbetsdryga perioderna i pälsfarmens årscykel. Därav tystnaden här på bloggen. Dels har jag helt enkelt inte haft tid att skriva, dels har jag inte (ens) haft tid att läsa/lyssna och se på vad som händer i samhälle och kyrka – och utan input blir det ingen output. Så fungerar åtminstone jag...

Men igår råkade jag lyssna lite på radion, på radio Vegas femnyheter och sammandraget av ”De äldres råd”. Där konstaterades att ”alla i hela EU, ja åtminstone alla finländare, håller på Obama” (inför morgondagens presidentval i USA). Nåja. Även om säkert MAJORITETEN av finländarna håller på Obama är detta uttalande falskt. Jag gör det nämligen inte. På inga villkor. Och orsaken? Det finns flera. Dels handlar det om ekonomin. Det går inte att införa en ”nordisk” välfärdsmodell utan att först införa en nordisk skattemodell. Alla förstår (borde förstå) att det slutar med ett stort minus under det sista strecket i bokslutet. (Nå, det är mycket möjligt, har det visat sig, att det inte fungerar med den nordiska välfärdsmodellen fastän man har en nordisk skattemodell, men det hör till en annan diskussion...)

Det om ekonomin. Men det är ändå inte det viktigaste. Den viktigaste orsaken handlar om värderingarna. Om de oföddas rättigheter och om människovärdet i stort. Om äktenskapet. Och, hör och häpna, också om religionsfrihet. Mats Tunehag skriver en synnerligen belysande (och kanske lite förenklad, men dock) krönika om dessa saker. Läs den gärna! http://www.matstunehag.se/2012/09/16/vilket-samhalle-vill-du-ha-obamas-eller-romneys/

Så de äldres råd i all ära, men här har de fel. Hela Finland håller inte på Obama. Jag tror nog att vi – om vi granskar vad de båda (huvud)kandidaterna riktigt står för – är ganska många som inte håller på honom.  

1 kommentar:

  1. Hej Kristian

    Även om jag skulle rösta på Romney så tror jag inte amerikansk utrikespolitik skulle förändras desto mer fast han blev vald

    Tror nog att den amerikanska demokratin långt påverkas av särintressen liksom på andra håll

    mvh
    Toffe

    SvaraRadera