Senaste söndag var "Uppbrottets söndag", kyrkoårets näst sista söndag, och temat för söndagen var "Vaka!" I första årgångens evangelietext, från Jesu tal om tidens slut i Matt. 25, talar han om de tio jungfrurna som väntade på brudgummen. När denne dröjde hände något som vi kan tänka är konstigt. Det sägs att alla tio somnade. Fem av dem var ändå beredda och hade olja till sina lampor medan de fem övriga inte var beredda och saknade olja.
Det brukar sägas att ett av kännetecknen för en levande församling är att den lever i ständig väntan på Jesu återkomst. Tyvärr tenderar vi allt som oftast att somna ifrån denna väntan medan vi strävar på i vardagens uppgifter. Därför är det så bra att vi har denna tid i kyrkoåret som påminner oss om vikten av att vara beredda för det är inte för inte som Jesus varnar oss i den tredje årgångens text för denna samma söndag: "När ni minst anar det kommer Människosonen". (Matt. 24:44)
Detta ska förstås inte förstås som så att Jesus sitter och väntar på ett tillfälle när så få som möjligt väntar på hans återkomst för att så kunna överraska så många som möjligt, utan detta handlar om ett konstaterande att han kommer att komma plötsligt. Som en tjuv om natten, som han också säger.
Tyvärr är det ändå idag så, åtminstone i vår del av den världsvida kristenheten, att många har somnat. Inte så att de har somnat bort från tron (även om också det är beklagligt vanligt), men så att de inte längre vakar och väntar. Jag märker också med mig själv att min vaksamhet och beredskap varierar med tiden. Just nu tror jag ändå att världsläget gör att vi kristna är mer vaksamma än vad som annars är vanligt. Eller så hoppas jag åtminstone.
För det är ju ändå så att tanken på Jesu återkomst borde vara kär för oss som kristna. Det är ju faktiskt vår bäste vän som kommer! Och vi ska också notera de mycket trösterika orden att han ska komma på samma sätt som han en gång for till Fadern. (Apg. 1:11) Hur var det nu igen han for, kanske någon då undrar? Lukas skriver om det i de sista verserna av evangeliet som bär hans namn: "Sedan förde han dem ut till Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Och medan han välsignade dem, lämnade han dem och lyftes upp till himlen."
Vi får förenas i den bön som de första kristna bad med en brinnande tro i och i en glad förväntan: Ja, kom Herre Jesus!
När döden kommer enskilt före Jesu Andra ankomst förs vi redan då alla inför Jesus Kristus och blir lagda till paradis till liv eller till dödsriket till död ochen osalig väntan på kroppens uppståndelse och det eviga mörkret och elden.
SvaraRaderaEndel som sett honom redan med Trons öga vet då att det är hans ängel eller änglar som kommer,ja, ofta i en stund som de inte väntat. Som en tjuv kommer döden ibland. Om de ' sover' den Rättfärdiga människans sömn och bevarats i tron så ljusnar det för dem och trons olja Kristi Blod och Ande är deras liv ; Hans Nåd som de sedan för evigt lovar i paradis.
Detta för dem och oss som antagligen dör före Jesu slutliga Ankomst att veta att alla redan här i tiden är sovande då hembudet kommer och man reder sig till om man behållit hans vittnesbörd och visdom.
De som inte aktat på Sanningens Ande daglig bättring och Tro och haft olja till lampan tystnar då för evigt i sin våndas rop.
Själva döden drabbar kanske ibland så många och på så många olika onda bråda vis att vi vet att det inte alltid är som det hittills varit t ex i efterkrigstida finland att folk börjat tro att de har en livslängd som är säkrad genom välfärd eller statistik och samhällsutvecklingskurvor eller som de kan förlänga genom egna ansträngningar och få dö på gamla dar som de flesta vilka ändå inte aktat på Jesus och Trons Ord och och sitt vittnesbörd inför andra människor...
"Och därmed haft olja" skall det stå i tjugonde raden ovan
SvaraRaderaOm Jesus kommer som han for (enligt Luk) så kommer väldigt få att se honom komma. Jorden är rund och jag tänker att Jesus inte kommer att fara upp och ner som en jojo. En riktigt stor stad med omnejd har max ca 40 miljoner, ca 0,5 % av jordens befolkning. Men för typ 99,5 % av människorna kommer det att vara en berättelse om en man som nån såg dala ner medan man själv var bortom horisonten eller sov på andra sidan planeten. Jerusalem har dessutom mycket färre invånare än 40 miljoner. Han kanske skjuts på av det israeliska luftförsvaret, en flygande arab? Eller så landar Jesus i Sibirien och då blir det ännu knepigare, han kanske får vandra en hel dag för att komma till närmsta by och berätta "Da, I'm back in USSR?" och det blir rörigt innan budskapet gått hem. Varje kristen som tar Luk ordagrant tänker att just man själv kommer att se Jesus rakt ovanför sig, eller lite lagom på håll (typ som då det skjuts fyrverkerier, inte så nära så att hörseln skadas eller ögonbrynen sveds, men så man bländas lite lagom). Men det är alltså orimligt. Lukas berättelse var såklart till för de tidiga följarna av "vägen" innan det var en global rörelse och man väntade att Jesus skulle komma när som helst då det ännu fanns trogna i Jerusalem...även om det redan då Luk skrevs handlade om kristna i Jerusalem, Rom, Alexandria, Libanon, Turkiet, Syrien...rätt så utspritt. De flesta skulle då ha nåtts av budskapet efter veckor eller månader. Det rimligaste är att berättelsen avspeglar de tidigaste kristnas tro på en mycket mycket snar återkomst, typ enstaka år efter korsfästelsen, och detta återges livfullt av författaren trots att decennier gått.
SvaraRaderaAnonym. Du tycks ha ett sjukligt behov att tolka ner den kristna tron. Varför det? Har någon kristen gjort något illa mot dig när du blivit så oerhört giftig? Hur som helst är det synd om dig när du måste hålla på på detta sätt.
RaderaHan är bara förgiftad av vetenskapen och vetenskapens vinningar; I detta fall vetenskapspåverkad teologisk avfällighetskunskap.
RaderaHur läser vi om Jesu Återkomst i Bibeln t ex Kyrkobibeln 1917 . Luk 21:27 "Och då skall man (alla) få se Människosonen komma i en sky 'med stor Makt och Härlighet. Läs även Daniel 7:23,,Mattias Evangelium 26:64, Apg 1:11, Upp 1:7.
RaderaSåledes det finns en aning tid ännu. Eller vad tror ni anonyma. Läs och ropa till Gud om Nåd att kunna bestå. Å. Å. Å. Jesus Kristus
Jesus kom in, rena vårt sinn, kom in i våra hjärtan Jesus, kom in, bo kvar, vår styrka var, skapa i oss Gud ett rent hjärta !
RaderaFörlåt om jag personligen är skeptisk mot den bönen.
RaderaDen användes ofta av en kyrkoherde här I åbo som enligt 1 vittne gjorde homosexuella gärningar fast han hade barn och var i äktenskap; med en kvinnopräst:?(
Han sade på slutet sedan han offentligt i predikan bara försvarat äktenskapsskillnad och omgifte alltså endel äktenskapsbrott att det är visst möjligt att låta homosexuella äktenskap komma in i kyrkogemenskapen.
Efter det var jag inte många ggr i den församlingen och 2010 när jag såg vart frukterna av John vikströms list och svek under ärkebiskopstiden skulle leda så skrev jag ut mig ur evl.fi
Då är vi två som inte längre hör till evl.fi
RaderaAnonym 21:32. Jag resonerade lite löst utgående från Apg:s "Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen skall komma tillbaka just så som ni har sett honom fara upp till himlen". Att dra saker till sin spets kan också ge insikter samt visa på märkligheter i att läsa ordagrant, det är bara Luk/Apg som har med himmelsfärden på detta vis, jämför med Matt, Mark (obs att 16:9-20 saknas i de äldsta manuskripten) och Joh. Och lite satir kan ibland vara på sin plats.
SvaraRaderaUTN: inte förgiftad, möjligen bildad, men du kanske tycker missbildad.
Döljer du dig oxå här i mörka kalla anonymitetens vinternorden anonym, med bara datorn som lyse i tron att som oss registrerade, i vår tid födda att det är farligt att vara kristen bland de som i århundraden av girighet, nytta och humanistisk förnekelse pinat troende så fort de anat trons liv. Eller har du inte energi nog att tala om ditt namn. Eller är du rädd för följderna i det dagliga livet ...????!!!++!**
RaderaAnonym 23.27.
RaderaMatteus evangElium kap 26 i sin helhet vittnar som Lukas evangElium i dessa frågor och evangelierna sammantaget säger som i uppenbarelseboken. De fega och otrogna skall inte vinna Guds Rike.
Feg är du för att du anonymt vill briljera på bloggen där Kristian står för uppehållandet. Sedan kan du smyga omkring i homosex och äktenskapsbrytarekyrkorna och se from ut eller är du bara en tänkare. Tänka sig
Anonym 21:19/23:27. Det är inte fel att resonera och driva saker till sin spets. Men när man gör det bör man se till att man inte går emot fakta. I detta fall då klara bibelord. "Då ska Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk ska jämra sig när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet." (Matt. 24:30)
Radera"Men det är alltså orimligt."
Du ska inte låta din, eller för den delen min, begränsade fattningsförmåga sätta gränser för vad Herren kan göra.
"det är bara Luk/Apg som har med himmelsfärden på detta vis"
Och vad har det för betydelse? Här finns inga motsägelser, de andra bara helt enkelt inte säger något om det.
Bra@ kristian
RaderaKristian 07:28. Det går inte att avgöra vad som är fakta. Det handlar ändå om berättelser och folks upplevelser varvat med teologi. Att det är så ser man ju hur Mark används och ändras på av Mat och Luk. Det skulle de ju inte ha gjort om det var fakta-fakta, punkt och pricka. Då skulle innehållet från Mark vara oförändrat.
SvaraRaderaAtt de andra inte säger något om himmelsfärden är inget att rycka på axlarna åt. Jag tänker att det måste ha varit det mest spektakulära de sett, mer spektakulärt än uppväckandet av Lasarus. Av nån anledning hade Mark inte med det alls, utan det läggs till senare med diverse märkligheter om giftormar. Matteus passar hela den händelsen och Joh har det på rätt minimal nivå i en utläggning om människosonen. Det kanske inte är direkta motsägelser men det är inte entydigt och åtminstone väcker det frågor, speciellt i en värld där kejsarna börjat anses gudomliga/halvgudar.
Anonym 14:12. "Det går inte att avgöra vad som är fakta."
RaderaGivetvis går det att avgöra det! Nu handlade det om vad som står i Bibeln, och då är det bara att läsa innantill. Du blandar här in helt andra frågor som är fullständigt irrelevanta för just denna frågeställning - om än givetvis i sig intressanta.
"och ändras på av Mat och Luk"
Kom igen nu! Markus och Lukas ändrar inget av det Markus skriver. Det där skriver du bara för att blanda bort korten.
"Att de andra inte säger något om himmelsfärden är inget att rycka på axlarna åt"
Jag rycker givetvis inte på axlarna åt det. Jag konstaterar bara att de inte skriver något om det, men att detta inte förändrar saken i sig. Det att alla evangelister inte skriver om allt gör inte händelserna i sig på något sätt misstänkta.
Bra@kristian
Radera"Bara döda fiskar följer strömmen." ....
SvaraRaderaHur många ggr går en lekfisk upp och nedströms i sitt lekvattendrag t ex här I norden
RaderaUlrik, ingen aning, men du ställer en bra fråga ! Efter att ha funderat på saken en stund skulle det inte förvåna mig om "en lekfisk" bara gör det en gång, den kanske kommer "nedströms" levande och möter sedan sitt "öde".... Redan dömd till döden när den följer med "nedströms" ... Kan ske "naturligt" eller ngt senare i ngn fiskares garn ?
RaderaSlå upp det där i något uppslagsverk då. Eller är det slut på kunskapsliitteratur i datastugorna. Jag har slarvat bort min artbeskrivningsbok från fiskeriskoletiden själv. Jag borde kanske ha förstått att feganonyma vill fånga småbrukare med sina runda funderingar och ur sitt sammanhang lösryckta tänkespråk. Du har också lyckats vara anonym. Gratulerar
RaderaSmåfiskare skulle det stå. Inte småbrukare. Fast är det nå verklig skillnad. Senast i småskolan lärde vi oss skriva och läsa för att nu lysa på nätet så länge strömmen står någon bi. Hi hi
RaderaJesus återkom till USA i form av en nyvald president. Alla kristna valde den bästa, brottslingen, väldtäktsmannen och pedofilen Trump som står för alla kristna värderingar. Jesus Trump är uppstånden Halleluja!!!
SvaraRadera