lördag 18 juli 2015

Om dödsstraff för homosexualitet


Jag vet inte hur många gånger jag i olika diskussioner här på bloggen har varit inne på detta med hur man ska läsa Bibeln. Likväl kommer vissa kommentatorer gång efter annan  med samma undermåliga argument som jag alltså gång efter annan har tillbakavisat och påvisat hur felaktiga de är. Jag kan inte annat än förstå att det handlar om brister i viljan att första - knappast handlar det om svårigheter att tillgodogöra sig skriven text. Även om vissa kommentatorer har visat prov på sådant också. Men nåväl, vi ska ta det en gång till. Denna gång med bakgrund i en kommentar som signaturen "Eflop" skrev i en diskussion om situationen för de homosexuella i Afrika och de bakomliggande faktorer som har lett till denna svåra situation. Eflop skriver, angående de pastorer som (enligt hans felaktiga tolkning av situationen) har uppviglat till de lagar som vissa afrikanska länder har antagit. Eflop skriver: "Jag påstår att dom läst bibeln, för där finns stöd för att döda homosexuella."

Vi får gratulera Eflop till att klara av att läsa innantill! För faktum är att när man läser Gamla Testamentets lagar kan man mycket väl hitta verser som kan påstås ge stöd för en sådan uppfattning. Problemet är bara det att det inte räcker med att rycka ut bibelverser ur sitt sammanhang och läsa dessa innantill och mena att man nu har fått svart på vitt vad som gäller som Bibelns budskap. Då kan det bli lika galet som för mannen som menade sig behöva direkt ledning i sin livssituation och menade sig kunna få det med att på måfå slå upp en sida i Bibeln, med tillslutna ögon sätta tummen på en vers och sedan läsa. Det första stället han fick fram när han gjorde på detta sätt lydde: "Och Judas gick och hängde sig." Nå, tänkte mannen, det här kan inte vara Guds tilltal till mig. Jag gör om det! Andra gången hamnade tummen på orden "Gå du och gör sammalunda!" Igen tänkte mannen samma sak, så han gjorde om proceduren en tredje gång: "Gör genast vad du ska göra!" Historien förtäljer inte vad som sedan hände.

Saken är den att vi inte bara behöver läsa. Vi behöver också förstå vad vi läser. En viktig princip härvid blir då att låta "Skrift förklara Skrift". Alltså att låta de klara avsnitten förklara de mera dunkla avsnitt som ju också finns i Bibeln. Samt att läsa Bibeln som vad den verkligen är - en Guds uppenbarelseHISTORIA. För Guds handlande med mänskligheten sker i historien. Den vanliga, kända, där ett skeende följer på ett annat. I centrum för Guds handlande står ett litet folk, det judiska folket. I, och för, detta folk uppenbarade Gud, under århundradenas och årtusendenas gång, mera och mera av sin vilja och sin plan. Den plan som gick ut på att "sammanfatta allt i himlen och på jorden i Kristus". Men under vägen dit - alltså så länge Gud förberedde världen och sitt folk för sitt inträde i historien - behövde detta lilla folk en handfast ledning för att inte komma bort från sin roll i Guds stora plan. Därför fick de olika lagar och bestämmelser som Gud krävde att de skulle hålla sig till. Dessa lagar gav uttryck för Guds vilja - i vissa saker en evig sådan, i andra fall en vilja som gällde "tills tiden för en bättre ordning var inne". Lagarnas uppgift var alltså att behålla folket i Guds vilja som ett rent och berett folk som stod rustat att ta emot Kristus den dag tiden var inne.

I Gamla Testamentet finns olika typer av lagar. Dels har vi ceremoniella lagar, alltså lagar som reglerade kulten. Vidare har vi olika typer av renhetslagar och även lagar som reglerade riket Israels vardag. Problemet/frågan som vi ställs inför idag är att avgöra vilka av dessa lagar som gällde då, på GT:s tid, och vilka som gäller ännu idag, i det nya förbundet. För att få svar på detta finns det bara en sak vi kan göra. Nämligen att låta "Skrift förklara Skrift". Eller för att tala "lutherska": Gå till Kristus som är Skriftens kärna och stjärna. Han har nämligen en hel del att säga om detta. T.ex. Luk. 16:16: "Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas evangeliet om Guds rike, och alla uppmanas enträget att komma in." Jesus fortsätter sedan, i verserna efter, med att visa att lagen ändå gäller - åtminstone när det gäller den del av den som vi har kommit att kalla "Guds tio bud": "Men förr ska himmel och jord förgå än att en enda prick av lagen faller bort. Den som skiljer sig från sin hustru och gifter sig med en annan begår äktenskapsbrott, och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott."

Vidare i Matt. 5:18. "Jag säger er sanningen : Innan himmel och jord förgår ska inte en bokstav , inte en prick i lagen förgå, inte förrän allt har skett." Och strax före, i Matt 5:17: "Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla."

Sedan kan vi också se vad som sägs om Jesus och renhetslagarna, t.ex. i Mark. 7:18-19: ""Inser ni inte att inget som går in i människan utifrån kan göra henne oren, eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?" Därmed förklarade han all mat ren."

Så ännu, till sist, vad Jesus har att säga om sådana lagar som reglerade det judiska folkets liv. Som exempel kan vi lyfta fram den välkända episoden med "den första stenen" i Joh. 8. De skriftlärda och fariséerna ställer en fråga till Jesus angående kvinnan som hade ertappats med att begå äktenskapsbrott: "I lagen har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?" Ja, vad sade då Jesus? Hans svar är nämligen centralt i den frågeställning Eflop aktualiserade med sitt påstående. Jesus chockerar faktiskt de som ställer frågan. Först svarar han inte alls. I stället sägs det att "Men Jesus böjde sig ner och började skriva med fingret på marken." Frågeställarna gav sig emellertid inte, utan de frågade igen, varpå Jesus ger sitt välkända, och ofta missbrukade, svar: "Den av er som är utan synd kan kasta första stenen på henne."

Jesus ger faktiskt två svar på deras fråga. Det första, och det mest avslöjande, ger han genom att rita i sanden. Med detta anspelar han med största sannolikhet på orden i Jer. 17:13. "Herren är Israels hopp. Alla som överger dig kommer på skam. De som avfaller från mig liknar en skrift i sanden. De har övergivit Herren , källan med det levande vattnet." Det andra, verbala, svaret går sedan också på samma linje. Så, vad säger alltså Jesus här? Nu ska vi gå tillbaka en bit, närmare bestämt till det som vi läste i Luk 16:16: "Lagen och profeterna hade sin tid fram till Johannes. Sedan dess förkunnas evangeliet om Guds rike, och alla uppmanas enträget att komma in."

Johannes Döparen var GT:s sista profet. Efter honom skedde en helomvändning i historien. Gud själv blev människa. Jesus kom för att uppfylla lagen i vårt ställe. Evangeliet kom och ersatte (slutgiltigt) lagen som frälsningsväg. Det här förändrade allt. Lagen gällde alltjämt, ja. Men följderna av brott mot lagen förändrades. Jesus steg in på schavotten i syndarens ställe. För mördaren. För äktenskapsbrytaren. För den homosexuelle. För skattesmitaren. För lögnaren. Synden är fortfarande synd, och fortfarande gäller att endast blod kan sona synderna. Men nu steg Gud själv in på scenen och erbjuder sitt blod i stället för människans blod som betalning för synderna. Detta gäller oberoende av om vi tror eller inte. Försoningen gällde, och gäller, ALLA människor och ALLA synder. Men nu, i tiden efter Jesus, är den stora frågan inte om vi har begått synd eller inte (vilket vi alla har gjort), utan hur vi förhåller oss till Honom som har sonat synderna. I det nya förbundet, i tiden efter Golgata, drabbar alla dödsdomar för brott mot Guds heliga lag Jesus. Likväl gäller, inför evigheten, detta ord: "Men åt alla som tog emot honom gav han rätten att bli Guds barn, åt dem som tror på hans namn." (1Joh. 1:12) Vidare också orden: "För att var och en SOM TROR på honom inte ska gå under utan ha evigt liv." (Joh.3:16) Försoningen är universell, men för att få del av den för egen del och inför evigheten gäller att Guds gåva behöver tas emot i tro. Med skriften i sanden visade Jesus hur det låg till med de som kom släpande med den stackars kvinnan. De trodde sig vara Guds bästa barn, men i själva verket hade de övergivit Herren. De stod inte i nåden. De hade avfallit. Men likväl var de tillräckligt förståndiga för att inse, när Jesus väl tog till orda, att de alla hade syndat.

Därför kastades ingen sten den där dagen. Därför gäller idag inte heller längre det dödsstraff för äktenskapsbrott som Mose lag stipulerar. Därför gäller inte heller dödsstraffet för homosexualitet. Därför att Jesus tog detta straff på sig. Detta, liksom också alla andra straff som kanske inte skulle rendera oss ett timligt dödsstraff enligt GT:s lagar, men som likväl gäller som synd och som sådan som grund för ett evigt dödsstraff på den yttersta dagen. Jesus har tagit dessa straff på sig. Den stackars kvinnans. De afrikanska homosexuellas. "Eflops". Mina och dina. Därför har ingen av oss någon rätt att ta upp stenar och börja kasta dem på andra syndare. Oberoende av vilken deras synd är och hur grov den än är. För om vi gör så kommer vi att finna att det är Jesus vi kastar våra stenar på. För han har alltså ställt sig i syndarens ställe.   

Jesus kom alltså inte för att upphäva lagen. Lagen gäller ännu, fullt ut. Men han kom för att UPPFYLLA den. I allas vårt ställe. Och för att ta det straff lagen utdömer för våra lagbrott.

Detta är vad den kristna tron handlar om. Dess innersta väsen. Den som har förstått detta griper inte till stenar mot andra syndare. Vi kan, får och behöver varna för följderna av att trampa Kristi blod och hans förtjänst under våra fötter genom att fortsätta leva i synden, liksom också för följderna för samhället när vi överger Guds goda ordningar. Men stenarna måste ligga där de ligger. Den som har förstått detta med nåden - som ju detta handlar om - kommer heller aldrig att jämställa den kristna tron med någon av världens lagreligioner. Helt enkelt för att det inte låter sig göras. Nåden är nämligen något fullständigt unikt.

39 kommentarer:

  1. Svar
    1. Kristian
      Tack för texten,Ole Sandlin gillar detta!!

      Radera
  2. Kristian, du säger att JAG kommer med svepande formuleringar ;)

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop. Jag får citera mig själv: "Jag kan inte annat än förstå att det handlar om brister i viljan att första - knappast handlar det om svårigheter att tillgodogöra sig skriven text."

      Radera
  3. Jag håller med Eflop. Kristians prat om "svepande formuleringar" nådde nya höjer. Maken till bortförklaringar får man söka efter.
    Det här är ju en fin berättelse, Kristian. Jag läste den faktiskt flera gånger. Men det är också allt det är: en berättelse, en historia, en saga. För om vi ska vara "pikkutarkka", som du själv brukar vara när du besvarar kommentarer som inte stryker dig medhårs, så undrar jag om du utfört nödvändig källkritik som backar upp den här berättelsen? Eller litar du blint på en enda källa? Det är ingen källkritik. Det är ingen stark och trovärdig argumentering.
    Vi tar ett exempel. Hur styrker du att Jesus fanns? Eller ännu viktigare, hur styrker du att Jesus var av himmelsk härkomst? Du skriver "Gud själv blev människa". Jaha, så Jesus var inte Guds son trots allt? Är lite förvirrad här: hur ska du ha det, var Jesus Gud eller hans son eller?
    Ett annat exempel. Du skriver "I stället sägs det att Jesus böjde sig ner och började skriva med fingret på marken". Det sägs? DET SÄGS? Och det räcker som dokumentation för dig som är så "pikkutarkka"?
    Och vad är det för Gud att tillbe som är en sådan skitstövel i GT att han ser sig nödgad att städa upp efter sig i NT? Dessutom städade han ju inte tillräckligt bra, eftersom dagens kristna tydligen inte har koll på vad det är han egentligen vill ha sagt i "sin" bok. Det är ingen att se upp till, anser jag. Men jag kan hålla med om att det är en bra saga.
    Jag vet att det inte finns något som kan få fullständigt övertygade religiösa människor på andra tankar, och visst ska de få tro om de vill. Men det som stör mig är att för dessa människor anses det rumsrent och tillräckligt att bara vifta bort kopplingen till religionen, ja den organiserade religionens ansvar, när det t.ex. gäller avrättningar av homosexuella i Afrika. Det liksom räcker med att rabbla upp andra bibelverser än 3 Mos. 20:13 och så vips är det inte alls bibeln/religionen som ligger till grund för tragedierna längre.
    Kristian, och alla ni andra som sväljer allt det här utan att tänka själva. Berätta den här sagan åt lagstiftarna i Afrika. Det är de ni ska övertyga om att det som står i bibeln inte alltid är det som egentligen gäller. Inte mig och Eflop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag håller helt med Anonym som håller med Eflop! Exakt!

      Radera
    2. Anonym 10:32. Här finns mycket som kunde och kanske borde sägas, men jag ska nöja mig med ett par saker (p.g.a. tidsbrist...) Nu plockar du in nya parametrar i denna diskussion. De saker du nämner som påkallar källkritik är givetvis saker jag funderat på. De är viktiga saker, men de hör inte till denna diskussion. Här utgick jag från Eflops påstående ("Jag påstår att dom läst bibeln, för där finns stöd för att döda homosexuella."), och när man skriver en text kjan man inte ta upp allt varje gång.

      Vad sedan gäller orden "Det sägs" som du hakar upp dig på kunde jag ju givetvis i stället ha använt orden "Det står skrivet att" eller något dylikt. Men samma sak anses i vilket fall som helst.

      Du missar sedan helt detta med Uppenbarelsehistorien. Mänskligheten fick inte hela paketet på en gång, utan vartefter. Det är inte att "städa upp efter sig".

      "Dessutom städade han ju inte tillräckligt bra, eftersom dagens kristna tydligen inte har koll på vad det är han egentligen vill ha sagt i "sin" bok." Men kom igen nu! Det är ju du (och Eflop) som inte har koll på det! Jag satte just tre sidor text på att berätta detta för er. Men du/ni vill inte se sanningen här utan fortsätter med era mantran. Men ok. Det är givetvis fritt fram det också. Dumt, men fritt fram.
      Vad sedan gäller ansvarsfrågan angående de homosexuellas situation i Afrika så skulle jag gärna se att du, och andra, som propagerar för den perverterade syn som väst idag har anammat skulle klara av att se klarare och bredare än du gör. Visst måste alla som uttalar sig i en så här inflammerad fråga tänka på vad man säger och gör, men här finns nog mycket mera bakom än några misstolkade bibelord. (Och märk nu mycket väl orden misstolkade!)

      Så ännu till sist om detta att svälja detta utan att tänka själv. Detta har jag också sagt tidigare, men det kan gott sägas igen. Vi kristna är idag en minoritet i västvärlden. En minoritet behöver vanligen kämpa för sin åskådning och sätta sig in i sakerna betydligt mera än majoriteten gör. Om man INTE gör det flyter man med massan. Så vem är det riktigt som tänker själva här?

      Radera
  4. Anonym 10:32
    Detta är en av de grövsta o kristofobiska kommentarer som skrivits på bloggen!
    Denna kommentar uppvisar en sådan grov kristofobi o hat mot kristen tro,frågan om inte dylika kommentarer borde raderas eftersom den inte tillför samtalet något konstruktivt."Svepande formuleringar" är milt sagt,ex "vad är det för en Gud att tillbe
    som är en sådan skitstövel";en mycket grov hädelse ,antagligen i oförstånd,men mycket allvarligt!
    "Med sådana vänner, (eflop)behöver man inga fiender"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. " Så sant jag lever i evighet
      skall jag vässa mitt blixtrande svärd
      och gripa mitt koger.
      Jag skall hämnas på mina fiender
      och straffa alla som hatar mig.
      Mina pilar skall berusas av blod,
      av blod från fallna och fångar,
      mitt svärd skall äta köttet
      av fiendens trotsiga ledare "


      Vem behöver Satan när vi har en sån fantastiskt gud.

      Radera
    2. Ole. Din kommentar visar bara på en sak: att du aldrig någonsin reflekterat över vilken sorts gud du tillber. Du väljer vilka bitar du gillar i bibeln och blundar för de som inte är så rumsrena. Det är kristendom a la carte.
      Det är synd om dig som tar så illa upp för att alla inte gillar den gud du gillar. Väx upp istället och öppna ögonen för att komma med anklagelser om hädelse.
      Eller hävdar du att gud är alltigenom god och omtänksam i GT? Om du inte ids svara på den frågan är det kanske lika bra att du tar en paus från att kommentera här på bloggen.
      Jag tror inte på din gud. Okej? Jag litar inte ett dugg på sådana människor som fått för sig att de VET vad denna påhittade figur egentligen menar. Okej? VEM har gett dem det mandatet?! Svara gärna på den frågan också.
      Om du eller någon annan kan slänga fram konkreta bevis på att det övernaturliga väsen du håller så kär faktiskt existerar, då ändrar jag ståndpunkt. Men fram tills dess jag tänker inte rätta mitt liv efter vad präster, pastorer, predikanter i västvärlden påstår att en gammal bok menar. Och jag tänker inte vara tyst och låta bli att påpeka hur absurt det är att vuxna människor tror på vidskepelser. Det finns lika lite bevis för att rosa enhörningar existerar som att gud gör det. Hur är det, Ole, tror du på rosa enhörningar också?

      Radera
    3. Anonym 13:18. Det står givetvis Ole fritt att själv svara på dina frågor, men jag tog mig friheten att göra det också. Här:http://kristiannyman.blogspot.fi/2015/07/kristendom-la-carte.html

      Radera
    4. Anonym 13:18
      "är det kanske lika bra att du tar en paus från att kommentera här på bloggen".Detta är en kristen blogg,kan kanske undra vad dina motiv är att deltaga och kommentera 'eftersom din agenda är en annan än bloggens.
      Din kristendom kritik är på den pubertala nivån och tillför ingenting som är nytt och av intresse på bloggen!

      I övrigt läs Kristians nya inlägg ovan!!

      Radera
    5. Ole. Ditt blinda lovordande av kristendomen är minst lika barnslig. Inte ett uns av ifrågasättande, inte ett kritiskt öga. Du bara lyder och följer oavsett vart det leder dig.
      Det tillför absolut ingenting det heller.

      Radera
    6. Ole. För det första: Var nånstans på den här bloggen (rätta mig om jag har fel, Kristian) uppmanas icke troende att inte delta i debatten? På vilka grunder nekar du mig och alla andra icke troende rätten att diskutera och kommentera?
      För det andra: Jag tycker att det är bra och uppfriskande att debattera livets stora frågor, i synnerhet med människor som är av en helt annan uppfattning än en själv. Det vidgar ens vyer. Trots att jag inte är troende och trots att jag tycker att organiserad religion är roten till mycket galenskaper, så lär jag mig att se och förstå motpartens synsätt bättre genom att delta i debatten. Det är mitt motiv att delta. Uppenbarligen tycker du att det bästa är att alltid diskutera med sådana som tycker som en själv.
      För det tredje: Jag har läst Kristians inlägg. Flera gånger, för det är ett intressant och bra inlägg. Men det han skriver övertygar mig inte, vilket jag påpekat. Är det så svårt att förstå och acceptera?
      För det fjärde: Jag ställde några frågor till dig, men du brydde dig inte om att svara. En sån pubertal inställning! Varför deltar du alls i diskussionen då?!

      Radera
    7. Anonym 16:38
      Kristian har inte uppmanat eller utestangt "någon icke troende"eller någon annan att deltaga i debatten!Det som vore önskvärt ar att inläggen åtminstone ,eftersom du säger, diskuterar de stora livsfrågorna, kunde vara mera respektfull inför det som man inte omfattar eller tror på !
      Menar att dina o flera andra inlägg inte gör det utan mest går ut på att förlöjliga Bibeln o den kristna tron,förväntar mej inte att du skall bli övertygad, men du kunde i allafall ta intryck av samtalet och som du säger "lär mej att se och förstå motpartens synsätt !

      Radera
    8. Ole. Din önskan är ömsesidig. Det vore önskvärt om vi icke troende respekterades som etiskt och moraliskt jämbördiga människor som ni religiösa. Men så länge jag hör att jag inte kan veta skillnad på rätt och fel för att jag inte tror på en övernaturlig skapare och gud, lika länge tänker jag påvisa bristerna i påståendena om guds existens och kraftigt ifrågasätta bibelns himmelska anknytning. Det samma gäller tjatet om att jag föddes som syndare och att jag därför måste ta emot Jesus och följa hans ord för att undvika att hamna i helvetet i livet efter detta.
      Den dagen du och alla andra religiösa fått klart för er att ni inte är etiskt och moraliskt överlägsna oss andra som klarar av att ta sig an livets alla utmaningar utan en påstådd guds guidning, då får du min respekt. Men på något sätt förväntar du dig att religion och folks religiösa övertygelse per automatik ska hanteras med silkesvantar och "respekteras". Kan du förklara varför?

      Radera
  5. Uttrycket som Anonym 10.32 använder sig av är nog det mildaste uttrycket man kan tänka sig.

    Er gud kräver människooffer (juden på korset) som han själv inseminerat och dödar för att en orm lurade Eva. Kunde inte den allsmäktige inte bara förlåtit människorna och vandrat vidare?

    Samma gud kräver även andra offer t.ex folkmord och han lovar även att "Ni skall bli tvungna att äta av era söner och döttrars kött?

    Läs nedan om hurudan gud ni tillber.

    "skall du hugga ner stadens invånare med svärd, du skall viga staden och alla som finns där åt förintelse. Också djuren skall huggas ner. Samla på torget allt du tar som byte, och bränn staden och allt byte som ett heloffer åt Herren, din Gud. Den skall förbli en ruinhög för all framtid och får aldrig byggas upp igen"

    "Om ni ändå avvisar mig och inte vill lyssna till mig, skall jag slå er sjufalt värre, så som era synder förtjänar. Jag skall släppa lös vilddjuren mot er. De skall ta barnen ifrån er, utrota er boskap och minska ert antal så att vägarna ligger folktomma.

    Om ni trots detta inte låter varna er utan avvisar mig, skall jag i min tur avvisa er: jag skall slå er sjufalt värre för era synder. Jag skall låta ett hämndens svärd komma över er, som hämnd för ert förbundsbrott. När ni samlas i städerna skall jag sända in pest bland er, och ni kommer att vara utlämnade åt fienden.

    Jag skall förstöra era brödförråd, och ert bröd kommer att kunna bakas i en enda ugn av tio kvinnor; det skall vägas upp åt er, och ni skall äta men inte bli mätta.

    Om ni trots detta inte lyssnar till mig utan avvisar mig, kommer jag i min tur att avvisa er i vredesmod och straffa er sjufalt värre för era synder. Ni skall bli tvungna att äta era söners och döttrars kött. Jag skall ödelägga era offerplatser, riva era rökelsealtaren och kasta era ruttnande lik på era ruttna avgudapålar, och jag kommer att känna avsky för er.

    Jag skall lägga era städer i ruiner, föröda era helgedomar och vända mig bort från den blidkande lukten av era offer. Ja, jag skall själv lägga landet öde, och era fiender, som slår sig ner där, kommer att bäva.

    Jag skall skingra er bland folken och förfölja er med draget svärd. Landet skall läggas öde och era städer bli ruiner. Då skall landet få gottgörelse för sina sabbater, så länge det ligger öde och ni är i era fienders land.

    Då skall landet ha sabbatsvila och ta igen sina uteblivna sabbater. Hela den tid landet ligger öde skall det ha sabbat och få den vila det inte fick under era sabbater, då ni bodde där.

    De av er som överlever och bor i fiendeland, dem skall jag göra så harhjärtade att de tar till flykten för ett prasslande löv och flyr som om de flydde för svärd och faller, fast de inte är förföljda. De skall stupa som för svärd, den ene över den andre, fast de inte är förföljda. Ni kommer inte att kunna hålla stånd mot era fiender.

    Ni skall gå under bland folken, och era fienders land skall uppsluka er. De av er som överlever skall tyna bort i fiendeland för sina egna synders skull, men också för att deras fäder har syndat skall de tyna bort som de"

    En härlig gud ni tillber inte sant?

    Läs bibeln och läs det som står där (inte tolkad genom nån frikyrkolekman). Jag lovar att det är det enklaste sättet att bli ateist :)

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop,
      Föreslår att du tar "time out"ett tag från bloggen,o återkommer ev.när du har läst på o har något i sak att säga i ämnet du gärna kommenterar.Börjar bli påfrestande din debattteknik,mantran ,upprepningar av dina argument o.s.v.

      Finns annat på bloggen du kunde kommentera ex dags för fixit,grexit,fixit osv.
      som kanske mera hör till ditt kompetens råde?Som bibelteolog o-expert är du usel!,

      Radera
  6. Ole, vad är problemet? samma mantran fick vi ju höra hela förra helgen från stormötet i esse om jesus på korset och offergåvor. Eller tycker du att min kommentar om den talande ormen låter töntigt? det är den inte för i bibeln står det uttryckligen att den pratade, och troligtvis hebreiska. Den kunde säkert varken finska eller svenska men det var ju en lekmannapredikant som förra söndagen hade kommit till slutsatsen att hebreiskan är grundsprååtsi (inte kokkokladialekten :)

    Eflop

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eflop håller på att bli "religiös"! :) Först går han på stormöte, och sedan läser han bibelstudium på nätet. Gott så!

      Radera
    2. Ja, kanske det :) Har själv lite svårt att tänka mig religiös på det sättet att jag skulle ta till mig en tro på övernaturliga väsen. Men jag fascineras över fenomenet religion, och hur till synes helt vettiga människor kan i vuxen ålder "bli religiösa". De som har blivit indoktrinerade från barn kan jag förstå lite bättre. Några personer med verkligt stora drog och alkoholproblem har jag sett blivit botade med religion och det är bra. Jag tror att man ersätter ett beroende med ett annat.

      Men hur skolade människor i västvärlden ännu ansluter sig till t.ex mormonerna, jehovas och scientologi är helt otroligt för mig, och det skulle vara intressant att känna till de psykologiska orsakerna.

      Ja, jag hörde på predikningar förra helgen via webradion och föreslog att vi tillsammans med frun skulle gå på stormöte, men gensvaret var inte så positivt :) Nån dag skall jag delta bara för att lära mig mer..

      Eflop

      Radera
    3. Eflop,
      En något ödmjukare kommentar:-)"det skulle vara intressant att känna till de psykologiska orskerna".Psykologin ger inget svar på din fråga!
      "Människan är obotligt religiös"(August Strindberg)

      "Ty Du,o Herre har skapat mig till Dig och mitt hjärta är oroligt till dess finner ro hos dig!" (Augustinus levde 354-430)

      Radera
    4. Psykologin är en väldigt stor del av religionen, du har väl sett när människor i masspsykos som "ser" heliga Maria och änglar (men det fastnar aldrig på film), eller talar i tungor och annan hysteri. Samma fenomen ser vi när urfolken dansar sig i trans och ser smågubbar. Religion och gudar är hjärnspöken, för du fantiserar om nåt som inte finns.

      Vi har 3000-4000 olika religioner, men ingen (frisk människa) har sett eller hört nån gud.

      Eflop

      Radera
    5. Eflop,
      Ödmjukheten sträckte sig inte längre,avstår i övrigt att kommentera din förvirrade kommentar!!
      Ta "time out"!

      Radera
    6. Bästa Ole, det hjälper inte att som strutsen sticka huvudet i sanden när nån kommenterar obekväma sanningar. Det är säkert förvirrande för dig när nån har lite andra infallsvinkar till de religiösa frågorna. Du får gärna kommentera i alla fall

      Eflop

      Radera
  7. Tack Kristian för ett riktigt klart och uttömmande inlägg ! Månne det beror härpå att jag tycker mig se en aldrig tidigare skådad hätskhet/fränhet från de "upplysta" som främst förlitar sig på eget förnuft ?

    "Ställ dig under Kristi fana,
    den skall aldrig fällas ned!
    Låt Guds Ande dig få dana
    till en kämpe i hans led!
    Saligt skall du där få röna
    kraft till seger i all strid.
    Gud med nåd dig nu vill kröna,
    sist med segerpalm i frid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska ni ha, Görvald, Ole och Erik för de positiva orden! De värmer!

      Radera
  8. Nåjåå Erik.. Skulle inte människans förnuft segrat över kristendomen skulle du fortfarande jaga häxor och stena folk som jobbar på sabbaten.. Kallar du det förnuftigt att helt kapitulera från förnuftet genom att helt stenblint tro på en gud eller andar i lampor som du har läst om i en sagobok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym 23:55. Din kommentar är riktad till Erik, men den är på den nivån att jag inte kan låta bli att besvara den. För det första: Förnuftet och den kristna tron är inga motpoler. Tvärtom! Förnuftet är en Guds gåva. För det andra: Vad gäller häxprocesserna borde du läsa på gällande 1600-talshistorien. Genom din kommentar blottar du din okunskap. För det tredje: Vad gäller steningen av sabbatsbrytare så kan jag ge dig ett bra tips för att förkovra dina dåliga kunskaper: http://kristiannyman.blogspot.fi/2015/07/dodsstraff-for-homosexualitet.html :)

      Radera
    2. @Anonym 23.55 Kanske vi svänger på steken och säger som det är, skulle inte kristendomen segrat över förnuftet skulle vi fortfarande jaga häxor och stena folk, precis som Kristian tidigare förklarade i sitt inlägg !

      Radera
  9. Erik, religion har aldrig haft nåt med förnuft att göra. Hur förnuftigt är det att tro att ormar talar? tänk efter!

    Det finns inget förnuft i religioner, det är endast känslor och endast en tro på osynliga väsen och fantasier.

    Vi människor blir mer förnuftiga med tiden och särskilt OM alla människor i framtiden har möjlighet att gå i skola. Inte bara lära sig fakta utan att lära sig tänka själv och tänka kritiskt. Vi i västvärlden är redan på god väg, men i övriga världen lever frodar vidskepligheterna ännu.

    Nu när t.o.m USA blivit förnuftigare så blir det trångt för de tusentals antigay pastorer som verkar där. Det har resulterat i att man med stora budgetar exporterar homofoba religiösa idéer till Afrika var det fortfarande finns god grogrund för vidskepliga fantasier.

    Det är det som är orsaken till att ondskan i Afrika. LBGT personer förföljs och dödas tack vare importerade korkade idéer. Hatbrotten mot LBGT personer har ökat tusenfalt den senaste tiden. Allt detta tack vare religiösa svammel. Men kanske Erik tycker att det är förnuftigt...

    Eflop

    SvaraRadera
  10. Utan att dessmera kommentera dig Eflop, ta en titt på denna video/inlägg och fundera på vem som är mera tolerant.... https://www.lifesitenews.com/static/seattle-gay-pride-marchers-viciously-beat-christian-street-preacher-video.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vidare tycker du säkert att det är okej med den utbildning som skolorna i Sverige erbjuder via RFSU... har i det närmaste monopol på sexualundervisning i de svenska skolorna :( http://www.dagen.se/dokument/rfsu-s-skolmaterial-om-sex-uppr%C3%B6r-1.359717

      Radera
    2. hahhaa, jesusmänniskorna i klippet hade nog ingen större självbevarelsedrift, men dom blev ju inte misshandlade eller dödade. Det finns nog videoklipp av kristna som på riktigt torterar och misshandlar LBGT personer i afrika och där deltar polisen i misshandeln. Inte skulle jag heller vifta med prideflaggor på röda torget eller i afrika :)

      Eflop

      Radera
    3. Erik, ang sexualundervisningen. Tycker du att kyrkan och prästerna skall sköta om sexualundervisningen i stället? Vi har ju nog den senaste tiden fått höra i media när präster och kyrkfolk beblandar sig med barn på ett eller annat sätt. Skulle du skicka ditt barn till en präst för sexualundervisning?

      Eflop

      Radera
    4. Enskilda kriminella finns i alla läger, har inget med rörelsen i sig att göra.

      Även lite väl tidig sexualundervisning är nog att föredra framom den totala avsaknaden vi haft genom århundradena.

      Radera
    5. Och då menade jag pride-rörelsen.

      Radera
  11. Tack Kristian för ditt inlägg! Jag har funderat lite på sistone just på det här med vad man i dagsläget ska hålla i GT och vad man inte behöver hålla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sofie. Tack för din kommentar! Det är uppmuntrande att höra att texterna kan vara till någon nytta.

      Radera