måndag 20 juli 2015

Kristendom a la carte?



Ateisterna och fritänkarna samlas så snart jag kommer in på bibelfrågan. Nå, gott så. Det visar om inte annat så att det finns ett intresse för dessa frågor. Jag hinner inte kommentera allt som skrivs, men jag tar mig friheten att ta tag i sådant som jag tycker är intressant. Idag fick min vän Ole ett svar på en av sina kommentarer som jag nu alltså inte kan låta bli att hugga på. Anonym 13:18 skriver: "Ole. Din kommentar visar bara på en sak: att du aldrig någonsin reflekterat över vilken sorts gud du tillber. Du väljer vilka bitar du gillar i bibeln och blundar för de som inte är så rumsrena. Det är kristendom a la carte... Eller hävdar du att gud är alltigenom god och omtänksam i GT?" Nå, nu får givetvis Ole gärna svara på detta själv, men jag väljer att göra det också på detta sätt.  

Som kristna hävdar vi inte bara att Gud (med stort G!) är god och omtänksam, utan också kärleksfull. Ja, inte bara det, utan att han själv ÄR kärleken. Dessutom är detta egentligen inget som vi som kristna hävdar, utan detta är ett anspråk som Gud själv gör i sitt ord. Nå, jag förstår mycket väl att detta anspråk (på att vara både god och kärleksfull) kan uppfattas stå i konflikt med en del av det som finns i GT. Där finns krig, våldsamheter och mycket ont. Vid en första anblick kan detta göra att vi säger som Anonym i citatet ovan - alltså att vi som kristna kanske inte har reflekterat över vilken Gud vi tillber. Men nu finns här några saker som vi behöver lägga märke till och inse. För det första, och det viktigaste, är det Gud som har skapat oss och inte vi som har skapat honom. Det betyder att det är HAN, och inte vi, som har rätten att definiera vad som är kärlek, rätt, och gott. Det här har varit något alldeles självklart för tidigare generationer av finländare, men tyvärr tycks mycket av det som tidigare var självklart numera ersättas av mänskliga, fullständigt godtyckliga, åsikter och uppfattningar. Mycket av detta oss själva till enormt lidande och elände. Alltså: Det är Gud som definierar vad som är kärlek, gott och rätt. Inte vi människor. Detta är som sagt väldigt viktigt att komma ihåg.

Vidare behöver vi, alltid när vi läser GT och även när vi läser om de grymheter som beskrivs där, hålla i minnet vad som är historiens kulmen och vändpunkt. Vi behöver, för att kunna ha en rätt bild av historien och allt som har hänt och händer, inse och förstå vad allt Guds handlande med sitt folk och alla andra folk syftar fram emot och går tillbaka på. Nämligen Golgata och Jesu korsdöd. På detta hänger allt. Därför är allt Guds handlande med det judiska folket och alla andra folk som ägde rum före Golgata på sätt eller annat ihoplänkat med Golgatahändelsen. Om Jesu frälsningsverk skulle ha omintetgjorts skulle vi människor ha varit hopplöst förlorade. Evigheten - som vi alla står inför - skulle ha inneburit en evig skilsmässa från Gud. En evig död. För alla människor, utan undantag. Detta är ett lidande så stort och så omfattande att ingen av oss ens kan komma i närheten av att förstå vad det skulle innebära. Men det kan vi se och förstå att jämfört med detta är allt det lidande som GT talar om närmast försumbart. Så allt hänger på Golgatahändelsen, och allt som hände före detta ser fram emot Golgata, liksom allt som sker efter Golgata på sätt eller annat ser tillbaka på Golgata.

Gud utvalde ett egendomsfolk åt sig som han förberedde för att ta emot Kristus när tiden var inne för honom att bli människa. Denna förberedelse innebar ofta hård tuktan för att folket skulle bevaras i tron på Herren Gud. Utan denna tuktan skulle de ha avfallit och så inte varit i stånd att ta emot Kristus. Detta bevarande i tron innebar också att folket inte fick blanda sig med andra folk och deras religioner och åskådningar. De folk som kom i vägen för det judiska folket och som riskerade att bli dem till avfall fick alltid tid och möjlighet att foga sig i Guds vilja och omvända sig från sina synder, men om - och oftast när - de vägra göra detta drabbades de av domen. Denna dom kunde ofta vara både hemsk och obarmhärtig, men det Gud gjorde gjorde han alltid i kärlek. Se, kärleken kan ibland bli tvungen att fälla en dom och straffa det onda för att inte det Stora Goda ska ta skada eller gå förlorat. Och dessa domar föll alltså alltid efter att han först hade gett folken möjlighet att vända om från sina egna vägar.

För att kunna förstå GT och framför allt de grymheter som GT berättar om behöver vi ha Golgata på rätt plats i vår historieskrivning. Och framför allt så behöver vi förstå vilken betydelse Golgata har. Om vi inte har detta klart för oss framstår GT:s grymheter som oförklarliga och Gud kan säkert ses som en grym Gud. Men betraktar vi allt det som GT talar om i ljuset av Golgata och Jesu frälsningsverk, ja, då framstår det hela på ett helt annat sätt.

Sedan kom det en annan fråga i samma kommentar också: "Jag litar inte ett dugg på sådana människor som fått för sig att de VET vad denna påhittade figur egentligen menar. Okej? VEM har gett dem det mandatet?!"

Den frågan är mycket lättare att besvara. I all korthet kunde svaret vara som följande: Gud har uppenbarat sin vilja för oss i sitt ord. Därför brukar vi säga att den kristna tron är en uppenbarelsereligion. (Om vi väljer att kalla kristendomen för en religion, själv är jag inte så förtjust i den benämningen...) Mandatet då? Ja, det mandatet har alla fått som har tillgång till en Bibel och som kan läsa den. Men kom ihåg att läsa i frälsningsavsikt! Inte för att hitta fel och för att kritisera, utan för att lyssna in Guds röst. Han talar nämligen genom sitt ord, ännu idag. Klart och tydligt. Till alla som vill lyssna.

13 kommentarer:

  1. "De folk som kom i vägen för det judiska folket och som riskerade att bli dem till avfall fick alltid tid och möjlighet att foga sig i Guds vilja och omvända sig från sina synder, men om - och oftast när - de vägra göra detta drabbades de av domen. Denna dom kunde ofta vara både hemsk och obarmhärtig, men det Gud gjorde gjorde han alltid i kärlek."

    De folk som "kom i vägen" för judarna var också människor, män, kvinnor och framförallt barn, som var för små för att förstå vad det betydde att helt plötsligt börja leva enligt några främmande andra villkor. Tro inte för en sekund att alla dessa människor var onda. Så att gud bara mejar ner alla dessa människor gång på gång för att inte riskera judarnas avfall förefaller aningen cyniskt och som ett mycket svagt ledarskap för att komma från en allsmäktig och kärleksfull gud. För den lilla pojken som just sett sina föräldrar slaktas av den israeliska gudens soldater hjälper det inte mycket med "sidu, om ca tusen år ska det komma en Messias och då plötsligt slutar den här guden bete sig så här. Då blir det nya lagar och lite mer kärleksbetonat budskap. Då har ingen längre rätt att döda någon annan. Du måste se de här några tusen åren som en fas bara...."

    Hela snacket om hur gamla testamentets tid bara ledde fram till Jesus funkar bara som en efterkonstruktion. Det funkar överhuvudtaget inte i den realtid då allt utspelade sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du att du är god eller att vi är godare idag? O, nej svarar Ulrik Torsten Nils. Men Gud är och visar sig till det Största hela Oerhört Tålmodig och mild, framförallt i våra länder - ännu!!!!
      Det är bara det att (vi) och framförallt ni har förändrat parametrarna för vad som kunde tänkas vara gott och Ont i Guds ögon. Liv och Död Är i Herrens Jesu Händer och Han Är Allsmäktig med Fadern och Anden.
      Kom ihåg det är inte något ont i att vilja vara "god",vara hygglig och göra gott men för att bli God enligt Frälsningen behövs Jesus och så kan man i Ljuset av Skriften fundera på exempelvis dessa Ord; "Otrogen kärlek och kärlekslös tro".
      Guds Lag och Vilja Är Helig Rättfärdig och God och Han är i NÅD och Lag Densamme i evighet. Utan att ge Guds Ord och Vilja Rätt har vi bara otrogen kärlek och kärlekslös tro...
      Älskande Fader; Nitälskande Herre, Frälsningens Gud och Ursprunget till och uppehålllare av allt och alla i stort och smått.... Det är Gud det och Han har många Namn eller benämningar enligt Skriften. Jesus från Nasaret predikas Än. Amen.
      Och då kommer "brännande fräsande ormar(självdestruktiva terrorister som ingen kan stopa med någon besvärjelse när Gud tröttnar på vårt tjat.

      Radera
    2. Anonym 09:33. "Tro inte för en sekund att alla dessa människor var onda."

      Du har tydligen drabbats av samma villfarlese som de flesta andra idag. Människan ÄR ond. Inte god. Så är det bara. Om du har ögon i huvudet och klarar av att se dig omkring så inser du nog det. Eller hur? Som jag skrev så är det inte vi, utan vår Skapare, som har rätten att definiera ont och gott, rätt och fel. Inte vi. FÖr det är han som har skapat oss, inte vi som har skapat honom. (Om du inte är med på denna premiss är denna diksussion onödig...) Vi är alltså onda, och ondskan kommer alltid att få sitt straff. På sätt eller annat, förr eller senare. Precis som Ulrik skriver - och som du helt missade - är det endast Guds tålamod och nåd som skjuter upp detta straff. Men förr eller senare kommer denna dom att drabba oss. (Förutsatt att vi inte accepterat Guds ställföreträdare.) För de folk som vi nu diskuterar kom denna dom.

      Men nu var vi alltså inne påd etta med ondskan, och jag konstaterade att vi allaär onda. Så frågan kan inte vara om alla dessa människor var onda eller inte, för det var de. Det samma gäller också det judiska folket, liksom alla oss. Nej, här handlar det inte om onda eller goda, utan om rätt och fel. Då blir det hela nog så annorlunda.

      Dessutom, kan det tilläggas - för att spinna vidare på detta med ondskan och rätt och fel - blir det alltid mer eller mindre galet när vi människor tar oss före att försöka vara godare än Gud själv. När vi inbillar oss att vi vet bättre vad som är rätt och fel och vad som är gott och inte blir resultatet alltid stort lidande. Ett lidande som vi alltså drar över oss själva. Ett synnerligen aktuellt exempel: Hela Hbt-grejen. Här är motiveringen just det att vi borde älska/vara goda - och så blir det hela så fel, så fel. Se, vi som är onda klarar helt enkelt inte av att vara godare än Gud. Vi kan inbilla oss det, men när vi byter ut rätten mot det som är fel blir resultatet alltid lidande. Och ännu mera ondska. På sina håll har detta redan börjat visa sig, och värre kommer det att bli ännu.

      Radera
    3. Vi är ju skapade till guds avbild! Jag trodde han är god?

      Radera
    4. Vi är tyvärr genom syndafallet formade till avbilden av Djävulen( Men Jesu Nmans Tro Frälser) och till avbilden av Narcissus som fattade kärlek till sig själva och upphöjde sig själva över ordningen och Guds Majestät som Faderlig Skapande God Urbild som vi alla skulle lyda.Sig själva till skada.
      På din fråga kan man svara ja; OM du Är I JESU tro och LYDNAD så tillräknas dig Hans Godhet(Ingen är frälst och god och rättfärdig av sig själv eller vad vi gjort- Guds NÅD är det... att vi tror trots den medfödda och av förförelsen bort från Dopets Nåd medförda slagsidan som vi har som dagens folk.
      Djävulen skapade den första selfien och han drog med oss i fallet. Jesu Nåd och Sanning gör mig fri säger Torsten Nils Ulrik som likt David säger; förunderligt härligt Skapade Du mig Herre.Äran och Härligheten tillhör Dig O Gud. Du som lärde mig att(strida) och tala Sanning och ge dig Äran fast jag har slagsida av torsten nils ulrikisk "narcissism."

      Radera
    5. Tron i Jesu Namn är en stark hjälp i nöden - väl beprövad.
      Också de som blott på avstånd hade hört talas om Honom åkallade i Nödens stund och blev frälsta och de flesta av dem har väl i tiderna sedan gått trons smala väg.
      Förnekande sig själva genom att Ge Fadern Rätt i Hans Ord och bekännande och ångrande det syndiga i sig själva.
      De har också enligt Bibelns Ord och Ande ´straffat trugat och förmanat´ med sund lärdom och gott exempel och uppmanat människorna att låta försona sig med Gud hälsar Ulrik som mest tycker sig som tankeväckare enligt egen analys av vad han säger i och om som sker i Livet på Vägen och i Sanningen, ja, Jesus, vars Anda ännu verkar i världen.
      Endel förhärdas, andra omvänder sig och finner Nåd. Endast Gud är God. Guds Namn för oss är väl Vanligen Jesus Kristus.
      Så om vi ser människor göra mycket gott och vara mycket Goda så tillhör Äran trots allt Gud och Lammet. Honom som gav människorna en God vilja. Amen.
      Skriften Allena Är rättesnöret för Tro och Liv och lära och Skriften sade ju att Han kommer att förkunna de nya ting förrän de finns. Men låt oss inte för den skull gå längre i materialism utan låt oss be och arbeta och be att vi snart får ingå i de Nya Himlar och till den Nya jord där Rättfärdighet bor. Ty här finns mycken förförelse, oro död och nöd och sorg och synd och strid och djävulen vill reta alla till vrede mot det Himmelska och Jordiska Guds Ordet och Hans utvalda och kallade människobarn.
      Men o ;den onde skonar inte sina egna såsom Gud gör när Han låter gott komma både rättfärdiga och orättfärdiga till del.

      Radera
    6. Jag måste ännu en gång skriva en kommentar här på bloggen. För flera månader sedan skrev jag en kommentar där jag försökte påvisa att kristendomen, och troligtvis även alla de andra monoteistiska religionerna, har en grundläggande motsägelse som får hela tankebyggnaden att rasera. Denna invändning mot kristendomen är mycket gammal, och kan spåras tillbaka till en del grekiska filosofer (som använde argumentet mot de grekiska gudarna). Förenklat går argumenteringen till på följande sätt: om Gud (eller gudarna) är allsmäktig, allvetande och god – varför finns det då någon ondska överhuvudtaget? Utifrån detta skall jag nu begrunda några av de påståenden som Kristian gjorde i en av sina kommentarer ovan.

      ”Människan ÄR ond. Inte god. Så är det bara. Om du har ögon i huvudet och klarar av att se dig omkring så inser du nog det. Eller hur?”

      Javisst är det så. Människan är mycket ond – mycket ont som sker och skett orsakas av människan. Men vad beror denna ondska på enligt Bibeln? Jo, syndafallet. Men hur kunde syndafallet ske? Detta skedde enligt Bibeln på grund av djävulen. Men varifrån kom djävulen? I Första Mosebok står det faktiskt att Gud skapade Ormen – skall man tolka detta som att Gud skapade djävulen? Om Gud är allsmäktig, så sker allt eftersom Gud har bestämt (antingen direkt eller indirekt) att det skall förhålla sig så i universum. Detta leder ofrånkomligen till att Gud är skaparen av precis allting: kärleken, döden, jordlorten, homosexualiteten, djävulen, synden och helvetet. Om Gud är allsmäktig och allvetande – varför behöver man då ens tro på Jesus för syndernas förlåtelse, eftersom Gud redan visste vid tidernas begynnelse vem som kommer att åka en våning ner och vem som får studsa på molnen i evighet? Om han inte visste detta är han inte allvetande. Hur vill ni riktigt ha det?

      ”Som jag skrev så är det inte vi, utan vår Skapare, som har rätten att definiera ont och gott, rätt och fel. Inte vi.”

      Även det här påståendet får mig att tänka på antik filosofi. Är det gott för att Gud vill det, eller vill Gud det för att det är gott? Låt oss anta att X är gott eftersom Gud säger så. Detta innebär, att något som vi människor uppfattar är ont kan vara gott, så länge Gud säger att X är gott. T.ex. kan massmord vara gott, fastän vi tycker att det är ont, enbart för att Gud säger så. Då blir naturligtvis frågan hur vi kan veta vad Gud säger, och vem som skall prata med honom (eller henne?). Detta är en mycket farlig åsikt, eftersom det i princip slår av en människas moraliska omdöme och får henne att blint lita på auktoriteter som säger sig stå för Guds Ord. Låt oss t.ex. läsa i Gamla Testamentet om hur en trollkvinna skall avrättas (2 Mos. 22:18) – här verkar alltså Gud vilja att vi skall avrätta trollkvinnor. Låt mig tillägga att detta var en företeelse som inte för så hemskt länge sedan var normalt i samhället…

      Men vad händer om Gud anser X vara gott för att det är gott i sig själv? Vad behöver man då Gud till – vi kan själva avgöra vad som är gott eller ont. Då är det inte längre Gud som avgör vad som är gott, eftersom vi först bestämmer själva vad som är gott. Ett annat alternativ är att allt som vi människor anser vara gott är gott, eftersom Gud har skapat oss på detta sätt. Men hur farligt är inte detta tankesätt! Det betyder ju, att det som man tycker är gott även måste vara Guds åsikt om vad som är gott.

      Radera
    7. ”Precis som Ulrik skriver – och som du helt missade – är det endast Guds tålamod och nåd som skjuter upp detta straff. Men förr eller senare kommer denna dom att drabba oss.”

      Vi människor är alltså i behov av ett straff. Varför? Hur kan vi vara förtjänta av ett straff om vi nu är skapade på detta sätt? Om Gud är allsmäktig och allvetande är han själva orsaken till att vi är onda – varför skall vi då straffas? Hela kristendomen bygger på en häpnadsväckande förnuftsvidrig kullerbytta. Varför gav Gud människan ens möjligheten att att äta av den förbjudna frukten? Skapelsen var enligt Bibeln ”perfekt” före syndafallet – varför i hela fridens namn tillät då Gud att denna skapelse fördärvades? Gud är inte nådig, eftersom han själv har orsakat orsaken till att vi alls behöver någon nåd!

      ”När vi inbillar oss att vi vet bättre vad som är rätt och fel och vad som är gott och ont, blir resultatet alltid stort lidande. Ett lidande som vi alltså drar över oss själva.”

      Tyvärr, Kristian, är detta exakt vad religionen gör – det kan ibland förblinda det moraliska omdömet. Du säger att vi tror att vi vet bättre än Gud vad som är gott eller ont, vilket naturligtvis är en korrekt slutsats av dina bibliska premisser. Men hur vet du att Gud vill det som står i Bibeln? De flesta av oss kan säkert hålla med om att Gud inte talar till oss dödliga genom moln eller starka ljuskällor (såvida du inte är en profet eller apostel). Alltså förmedlas alla dessa ”Guds påbud” genom människor som kommunicerar eller böcker som består av vanlig materia. Men hur kan du lita på dessa människor eller böcker – kanske de inte för Guds talan? Hur avgör man vad som är Guds Ord eller inte – för att kunna avgöra detta måste man ju på förhand ha någon referens. Detta är exakt det farliga med religionen, nämligen att den troende tror sig ha Gud på sin sida, och hur kan hen då ha fel? Extrema muslimer som tolkar vissa muslimska heliga texter på ett visst sätt tror sig ha Gud på sin sida, och eftersom Gud tycker att X är gott (vilket råkar vara att spränga upp en buss med människor i) utför de naturligtvis en god handling.

      Slutligen vill jag påpeka att jag naturligtvis är för religionsfrihet, så länge den inte inkräktar på andra mänskliga rättigheter.

      Humanisten

      Radera
    8. Bra talat, Humanisten!

      Radera
    9. "Den som tror att Skriften är Guds Ord,kan vi tala med om den kristna trons innehåll .Men dem som inte vill böja sig för Skriften nyttar det till ingenting att tala med".Martin Luther
      Ingen vishet,inget förstånd förmår något mot Herren. Ordspråksb.21:30




      Radera
    10. Anonym 10:41. Nej. Det är otron som talar i "humanistens" kommentar, och det är aldrig bra. Sorligt är det. Och beklämmande.

      Radera