fredag 3 juli 2015

Eutanasi



Vilken var månne gårdagens mest signifikanta nyhet? Den att ryska diplomater blev portade från OSSE-mötet i Helsingfors? Eller att Fennovoimas kärnkraftverksprojekt i Pyhäjoki ligger i hård motvind efter avslöjanden om att det bakom den nya kroatiska ägaren döljer sig ryskt kapital? Eller (igen) någon regnbågsgrej? Eller kanske det att VPS tänkte vinna över AIK i kvalet till Europaligan i fotboll? Nå, detta handlar givetvis en del om tycke och smak, men i mina böcker är det ingen av de ovannämnda - även om de två första är stora saker. Gårdagens nyhet är att en deprimerad 24-årig belgisk kvinna fått rätten att bli avlivad av sjukvården i sitt hemland. I Belgien har eutanasi varit laglig sedan år 2002, och idag har Belgien den mest "progressiva" eutanasilagstiftningen i världen. Bland annat har Belgien, som enda land i världen, avskaffat åldersgränsen för eutanasi när det gäller dödligt sjuka barn.

"Laura", som kvinnan har kallats i media, har varit intagen på en psykiatrisk avdelning i tre år och har försökt ta sitt liv vid flera tillfällen. Enligt Iltalehti säger den unga kvinnan att hon ser att hon inte längre har något annat alternativ än att dö. "Om jag kunde välja skulle jag välja att leva, men jag har redan försökt allt och misslyckats."

Jag som inte har haft några psykiska problem kan givetvis inte förstå hur svår "Laura" upplever att hennes situation är, men jag vill nog hävda att det ALLTID finns andra alternativ än att dö. Eutanasi är aldrig det bästa alternativet. Aldrig. Framför allt inte för en ung människa som inte har några andra sjukdomar än en i och för sig säkert mycket svår depression.

Jag ser två lärdomar som vi kan dra av detta fall. För det första det att eutanasin är ett sluttande plan. Det börjar så där smågulligt som rätten för dödssjuka åldringar att dö en "god död" för en läkares hand. Sedan följer det ena efter det andra, och exemplet ovan är inte slutpunkten. Tro mig.

För det andra kan vi se vad ett land och ett folk som förkastar evangeliet kommer att råka ut för. "Utan Gud och utan hopp i världen." Denna "Laura" skulle behöva Jesus. Det sägs (givetvis) inget om det i artikeln, men när hon säger att hon har "försökt allt" så misstänker jag, på goda grunder, att hon inte har gett evangeliet någon chans. Varför tror jag det? Helt enkelt för att det i ett sekulärt samhälle helt enkelt inte längre finns på kartan. Så blir det när man tappar bort både kartan och kompassen.     

3 kommentarer:

  1. Tack för ett intressant och tankeväckande inlägg.
    I sakfrågan håller jag ganska mycket med om det du skriver, men mot slutet tog det stopp. Om det är så att gud och Jesus är det som på riktigt hade räddat "Laura" från sin depression och sina mörka tankar, varför är det då lika många kristna som icke-kristna som begår självmord i USA? Det är ett "folk" som verkligen inte förkastar evangeliet.
    http://www.christianitytoday.com/ct/2013/april-web-only/when-suicide-strikes-in-body-of-christ.html
    Jag ser på samma sätt religionen som ett sluttande plan. Ger man den lillfingret så tar den till sist hela handen. Det börjar sådär lite smågulligt att du ska älska din nästa såsom dig själv. Sedan följer det ena efter det andra.

    SvaraRadera
  2. Ursäkta anonym 12.02. Jag tror att Kristendomen börjar med att man i Jesu Namn får, tror på och tillräknar sig och människan syndernas förlåtelse(Enligt Evangelium)..... hälsn vänligen från ulrik, kristen eftersläntrare från frontlinjen

    SvaraRadera
  3. Detta med Eutanasi är ju redan en följd av att den sekulära människan såg sig stå utan Gud och utan hopp i världen.
    Vi började bara se Läkarvetenskapen som enda räddning,(frälsning). Det ledde först här i västvärlden till vård "in absurdum" framförallt på gamla dar istället för Livets naturliga gång??? va sa ja nu ''''(jag känner mig som en romare, indian, fornordisk eller german-nazist när jag skriver detta.Förlåt.
    Livets naturliga gång är kanske att vi vårdar och vårdas bra så långt som möjligt, själv kan jag inte annat än ha en kanske självgjord aning vad som är absurt.
    Att föra en diskussion i denna västvärld Där Kristus och Skriften sätts på undantag redan vid det vanliga Heterosexuella äktenskapets Jorderikesregler gör att jag i det längsta undvikit att säga något.
    Jag har ju sagt att jag inte är någon allvetande gud utan bara en människa som kommer med Bibelord och synpunkter ur Bibeln applicerade på vår tids fenomen.... Vi bara diskuterar och debatterar, men du såväl som också de sekulära käänner nog på oss vad Gud gillar.
    Att man älskar Honom och "Håller Hans Evangeliebud och Lag" och vårdar sina egna och ångrar då de gånger man ledsnar och blir arg. och försöker bättra...
    I DENNA GIRIGHETENS ("SVINETS jo Satans) TID tror jag att vi skall stoppa alla som vill eutanasi men eftersom Makten tillhör Gud så ber vi Ske Fader din vilja i Jesu NAMN och tag inte bort alla de dyra vittnesbörd,barn och vittnen som Du har på din Jord och skrivet i dess historia. Den Jord och den dyra mänsklighet som Satan är så avundsjuk på att an lurat oss att sätta eget förnuft som mått där Du Fader skulle Råda och vi bara tro, be och arbeta och "vara lydiga och snälla"
    OLE HYVÄ, sa finnen. Det är inte det lättaste det ,inte av oss själva blir det till; sade den människa som var upplyst av Guds ORD. hälsn fr. Ulrik mångordsman

    SvaraRadera