måndag 31 december 2012

Framåt i Jesu namn!



Det finns ett sångpar i Sionsharpan/Psalmboken som jag på ett speciellt sätt har kommit att förknippa med nyår. Det är dels SH 440, vars begynnelseord jag satte som rubrik på denna text, och så PsB 319, ”Närmare Gud till dig”. Orsaken till att jag förknippar dessa båda med varandra är förstås att de har samma melodi, och anknytningen till nyår finns säkert i SH-sångens begynnelseord.

När vi står på tröskeln till ett nytt och ännu helt okänt år och vi på samma gång får ”göra bokslut” över det år som håller på att ta slut finns det, menar jag, inget bättre, tryggare och trösterikare sätt att göra detta på än just så som det sägs i SH-sången: Framåt i Jesu namn! Detta innebär att vi får lämna det gångna året, med alla dess glädjeämnen och dess misslyckanden, och även det nya året med allt vad det kommer att föra med sig av det samma, i Jesu händer.

När vi ser framåt idag ser vi (åtminstone jag med min begränsade horisont) många svårigheter som tornar upp sig över vår väg. Biblisk kristen tro håller på att få det allt trängre, både i kyrka och samhälle, och frågan är i vilket skede den åsiktsförföljelse som vi idag ser kommer att ta sig ännu mera konkreta former. Samhället utvecklas i mångt och mycket i en riktning som vi som kristna inte stillatigande kan acceptera, och när vi opponerar oss mot utvecklingen finns det redan nu en risk att vi blir illa åtgångna.

Denna utveckling innebär ändå en stor möjlighet, ävensom en stor risk. Som kristna ställs vi idag inför valet att antingen anpassa oss eller att radikaliseras. (Den som står på samma plats när strömmen flyter allt snabbare i en given riktning kommer att uppfattas som allt radikalare, även om hans/hennes position i sig inte förändras.) Det förra är en risk, det senare är en utmaning och en möjlighet. Detta helt enkelt därför att även ett litet ljus syns allt bättre när mörkret tätnar omkring det. Och mörkret tätnar idag, med rasande hastighet! Det har t.ex. diskussionerna på denna blogg under de senaste två månaderna (hur obetydliga de än är i ett större sammanhang) visat, med all önskvärd tydlighet.  

I detta läge är det tryggt att som kristen få ta till sig de följande orden och få göra dem till sina egna. Med dessa ord vill jag också önska alla som läser detta ett välsignat nytt år. Framåt i Jesu namn!

Framåt i Jesu namn, tiden är kort!
Ljuvlig är vilans hamn, tiden är kort.
Härligt är resans mål, Jesus vet vad jag tål,
Han är min längtans mål, tiden är kort.

Hur än det växlar här, tiden är kort.
Hemmet mig väntar där, tiden är kort.
Kort, om än het , min strid. Jesus mig hälsar blid:
Jag är ju själv din frid, tiden är kort.

Därför: I tron håll ut, tiden är kort!
Allt blir ju väl till slut, tiden är kort.
Fast jag dig tuktar nu, jag, jag dig älskar ju.
Varför bedrövas du? Tiden är kort.

Verka i tron mitt verk, tiden är kort!
Blott på min vilja märk, tiden är kort.
Löp på mitt budords stig, gläds att få tjäna mig,
Gläds att få offra dig, tiden är kort!

(SH 440, Text av Lina Sandell)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar