fredag 30 augusti 2013

Strukturförändringar och rätten att välja



Gårdagens stora nyhet var regeringens budgetförslag och förslag till strukturförändringar. Det dröjde till småtimmarna innan några detaljer om vad man egentligen beslutit om läckte ut, och när dessa väl kom var nog, måste jag säga, min besvikelse mycket stor. Jag ska säga det med en gång: Detta ”paket” kommer inte att rädda den finländska ekonomin. Att en så här bred samlingsregering på så här lång tid inte lyckats åstadkomma mera än så här för att få slut på skuldsättningen är nog så svagt att ordet svagt, inte ens hur man än försöker kombinera det med olika förstärkningsord, inte räcker till för att beskriva situationen. De berömda orden, lite parafraserade, kommer för mig: Aldrig har så många på så lång tid lyckats åstadkomma så lite. Därmed givetvis inte sagt att jag tror att något annat regeringsalternativ skulle ha varit bättre, men nog säger detta sjabbel väldigt mycket om de ledande politikerna idag. Alla partier inberäknade.

En annan källa till harm – och en stor sådan – var regeringens beslut att dela på hemvårdsstödet på så sätt att halva stödtiden öronmärks för pappan och halva stödtiden för mamman. Detta beslut kommer i praktiken att tvinga ut mammorna i arbetslivet och barnen på in på dagis. När man sedan beaktar hur oerhört mycket dyrare det blir för samhället att ha barnen på dagis än hemma – och då talar jag bara om det direkta ekonomiska utfallet och utelämnar de följder detta får för barnen och som kommer att synas senare i livet – så är det inte svårt att kunna konstatera att detta INTE handlar om att förbättra det allmännas finanser. Nej, utan tvärtom. Finanserna kommer att lida av detta. Här handlar det inte om annat än att (främst) de rödgröna nu fått med en av sina käpphästar som fripassagerare i denna fråga.

Jag är säkert ingen renodlad libertarian, men jag vill alltid hålla fram och poängtera familjernas egen rätt att välja. Denna rätt led i går en stor förlust, och det sörjer jag över.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar