måndag 2 september 2013

Storebror ser dig - nu också i bilen



Olika förslag till strukturreformer duggar tätt i dessa dagar. Nu föreslås också att bilskatten ska förändras så att tyngdpunkten förs över från inköp till användning. Ur miljösynpunkt, och även säkerhetssynpunkt, skulle det givetvis vara att föredra att den finländska bilparken skulle förnyas betydligt snabbare än vad sker med nuvarande beskattningsmodell. Om skattetyngdpunkten förs över på användning skulle, enligt den nu aktuella modellen, priset på en ny bil sjunka med ca 7000 euro.

Där tar dock de positiva sakerna slut – nästan innan de ens börjat. En omläggning av beskattningen skulle däremot få en lång rad negativa följder. Dels skulle den regionala jämlikheten rubbas. Även om förslaget innehåller två skilda skattesatser (6 cent per km i största delen av landet och 3 cent per km i glesbygd) vet vi ju att kollektivtrafiken (som man genom denna skatteomläggning vill att ska ta över en stor del av persontrafiken på vägarna) inte längre fungerar i den allra största delen av landet. T.ex. i Pedersöre, som ju enligt denna modell inte är glesbygd, går det helt enkelt inte att ta sig fram med kollektivtrafik. Privatbilismen är därför helt enkelt ett måste. Så för att kunna leva och verka här blir prislappen betydligt högre än vad den är idag.  

Det som jag ändå ser som det största problemet med detta förslag är ändå detta med övervakningen. Enligt planerna ska detta ske genom satellitövervakning så att myndigheterna hela tiden vet var din bil befinner sig och kan hålla koll på hur mycket du ska betala. Det säger ju sig själv att detta är ett allvarligt ingrepp i den personliga friheten, och något som – i övervakningssamhällets namn – kan komma att missbrukas å det grövsta.

Nej, tummen ner för Storebror och hans övervakningsbehov!

5 kommentarer:

  1. Med all respekt Kristian, som Du anser att bilen är ett måste, så anser användare av andra ting att de är ett måste.... Jag vet i Vem jag frälsning har. Här i Jämmerdalen är allt på gott och ont...hälsningar med Guds Frid Ulrik TN

    SvaraRadera
    Svar
    1. " och ur draken gap och ur vilddjurets gap och ur den falske profetens mun såg jag tre orena andar utgå lika paddor..."KB 1917 Upp !& : 13ff
      Såsom om jag nyss hade kommit till sanningens kunskap och tro så säger jag strax på grund av tidens allvara den enklaste tolkningen av dessa ord: den är att de orena andarna som vi inte skall älska är de som aposteln Johannes kallar "..köttets (de syndiga) begärelser, ögonens begärelse (habegär) och högfärd över detta livets goda... Alla dessa egenskaper i syndanaturen hos människan och deras följder kan vi få förlåtna när vi vänder om från syndens och otrons väg. Men , det gäller att Tro, Vara nykter, arbeta, bedja och vaka för speciellt i vår tid finns det så många saker och impulser som göder våra syndiga begär som ligger vilande också i döpta människor. Ve, dig du syndavärld med dina lustar och begärelser som ständigt vill förföra oss och sedan med djävulen och åklagaren satanas förgöra oss.

      Hall-Elu-Jah!!!+ i Tron på Jesus har vi Guds Ande som ger oss en fristad överallt i himlen och på Jorden i Guds Rike som är där två eller tre är församlade (ärligt i Jesu Namn) enligt lutherska bekännelseskrifterna uttrycks det så här ... Kristi Rike eller Guds församling är skingrad och stridande, utspridd bland alla Kristna kyrkor samfund och denominationer. Kära bloggläsare vi behöver alla ständigt gå och rena oss i AndenFadern Jah Ordet om syndernas förlåtelse och i Nattvarden och förtrösta på Jesus allena i Tro bot och bön och bikt och Gudstjänst och så må vi si till att inte taga vilddjurets (den totala förnekarens märke och ta er i Akt den onde har allt och kommer alltid därför försöka göra sig till Gud vilket det demokratiska människoväldet som redan satt sig över allt Guds Ord under skenet av den orena falska kärleken gjort... Vad sedan falska påvar och andra falska religioner och världspolitikande går samman till så skall vi inte ge hyllningsrop åt det dem som inte ger Herre Gud Fadern och Jesus Kristus sin Tro och bekännelse.(inför världen, Verka så länge som Dagen Varar, Natten kommer då ingen kan verka säger Jesus till sina lärjungar påå ett ställe i Nya Testamentets Skrifter. KOM SNART, Herre JESUS davids GUDS SON. Amen, Amen Amen, ö.TNU

      Radera
  2. Ulrik. En människa klarar sig givetvis utan bil. Liksom utan dator, telefon, tidning och det allra mesta annat. Där har du givetvis rätt. Men livet blir nog mycket mera komplicerat utan vissa av dessa saker. Om man, t.ex. som företagare, ska kunna leva och verka, speciellt på landsbygden, behöver man nog bilen.

    SvaraRadera
  3. Det var inte det som var pointen. U. Alla behöver vi allt vad vi behöver. Varje dag behöver vi alla det som vi behöver men vi skall ROPA att alla sku förstå vad vi verkligen behöver=Jesus Kristus AndenFadern God som ger oss livets ORD!!!+¤ Det har du gjort också BRA NoG
    Det är hur vi ställler oss när nästa världshärskare börjar med sådant tvång till medlöpande som vi redan sett av historien. Vi vet ju att många kyrkor måste skämmas över hur man ställde sig under Nazismen och fascimen och kommunismen. Int klarar ja me utan Gud att djää na beter ja helder. Men jag vet att varningen för bundenhet kommer redan av Jesu Kristi mun. I världen men inte av världen. Och ja, när vi ser Djävulens anslag så säger vi att vi behåller allt och ingenting...efter den Allsmäktiges vilja ty också de schizofrena förstod på Hitlers tid att han och maskinerna var ett villdjur och odjur och vilddjur, att klockan var slagen och att han var Ding(e)++++¤¤!

    SvaraRadera
  4. Heureka, Kristian hör hit! Nu kom jag i denna stund på varför också "krigsöverstarna" "höga och låga" och kreti och pleti bland alla folk skall veta att den stunden kommer "Guds och Lammets Vredesdag". Endels genom det öppna vittnesbördet som vi Kristna aktiva troende har men också genom övervakningen som försiggår och försiggått så kommer krigsöverstarna och underrättelsetjänsterna i antikristus repressiva system att veta att de där sagorna som de kristna talade om nu blivit konkreta Fakta. Skåden! "Se ,(en dag el natt) Han kommer på skyarna och vid Hans åsyn skall alla släkten jämra sig...¤

    SvaraRadera